Gelijk al vrij moeten vragen, als je nog niet begonnen bent.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AdelineL

Gelijk al vrij moeten vragen, als je nog niet begonnen bent.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:23

Net een nieuwe job, hartstikke leuk en morgen voor het eerst beginnen. Misschien maakt dat het juist wel extra moeilijk. Maar goed mijn moeder word 13 mei 50 jaar, en 18 mei hebben we dan een feest, dat is op een maandag en dan moet ik dus ook werken. Nu moet ik die maandag dus vrij vragen wat eigenlijk vrij logisch is. Maar ik vind dit vervelend om direct alweer vrij te vragen terwijl ik nog niet eens begonnen ben. Ben ik nou de enige die dit soort dingen erg moeilijk vind of hebben jullie er ook wel last van?
Laatst bijgewerkt door AdelineL op 07-05-09 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:27

Ik had hetzelfde. Had een nieuwe baan, zou die maandag beginnen en die donderdag kon ik eigenlijk al niet, toen moest ik ook vrij vragen. Gelukkig had de baas volkomen begrip ervoor, omdat ik natuurlijk niet had kunnen weten dat ik al zo snel een nieuwe baan zou vinden en dan ook gelijk daar kon beginnen.

juline

Re: Gelijk al vrij moeten vragen, als je nog niet begonnen bent.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:31

gewoon direct aangeven.

bij 1 van me vorige jobs ook moeten doen.
had een vakantie gepland nog voordat ik wist dat ik mocht komen. direct in sollicitatiegesprek aangegeven. en hadden ze volledig begrip voor

maar gefeli met je nieuwe job

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:33

Dankjewel!
Bij het sollicitatie gesprek ben ik dat volkomen vergeten, terwijl mijn baas wel had gevraagd wanneer ik niet kon werken.
Dus ik vind het wel een beetje lu.llig om te vragen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:35

ik ben werkgever.......... en als je het gewoon in het begin al zegt is het bij mij geen probleem

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:35

Ik volg dit even, ik moet het namelijk ook.. Heb nog niet een keer gewerkt maar we hebben er net een vakantie van nog een week bij geboekt..

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:41

KiWiKo schreef:
ik ben werkgever.......... en als je het gewoon in het begin al zegt is het bij mij geen probleem

Ook niet als ik het bij jou zou zeggen op mijn eerste werkdag?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:42

had het liever eerder geweten, maar op de eerste werkdag is ook goed genoeg..........

dit is een bijzondere gelegenheid, en ik neem aan dat je dan ook flexibel genoeg bent om het dan ergens een keer in te halen :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:43

Als je het gewoon uitlegd zou je baas het wel snappen. Draai het eens om: Hoe zou jij denken als je werkgever was. Dan zou je het toch ook snappen van je werknemer? Niet zo'n zorgen maken. :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:46

Ik heb het ook een keer gehad, maar dan bij een stage adres, zodra ik wist dat ik die datum vrij moest hebben, heb ik het gelijk aangegeven. Was absoluut geen probleem, maar ik zou het wel zsm doorgeven!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:47

Gewoon meteen morgen even over hebben en zeggen dat je het tijdens
je sollicitatiegesprek helemaal vergeten bent. Waarschijnlijk gewoon zenuwen dat
je er toen niet aan gedacht hebt en je baas zal daar heus wel begrip voor hebben.
18 mei is ook niet direct in je eerste werkweek dus kan me bijna niet voorstellen dat het
een groot probleem is :)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:47

Juul schreef:
Als je het gewoon uitlegd zou je baas het wel snappen. Draai het eens om: Hoe zou jij denken als je werkgever was. Dan zou je het toch ook snappen van je werknemer? Niet zo'n zorgen maken. :)

Maar ik zou het niet leuk vinden :=.
IMO had je het bij je sollicitatie (of toen er naar gevraagd werdt) aan moeten geven, je staat waarschijnlijk ingepland, ze rekenen op je en dan meld je anderhalve week (en op je eerste dag) van te voren dat je niet komt...

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:49

Kristie schreef:
Juul schreef:

Maar ik zou het niet leuk vinden :=.
IMO had je het bij je sollicitatie (of toen er naar gevraagd werdt) aan moeten geven, je staat waarschijnlijk ingepland, ze rekenen op je en dan meld je anderhalve week (en op je eerste dag) van te voren dat je niet komt...

Als het echt niet kan, dan wil ik wel gewoon werken op die dag hoor. Maar ik vind het dan wel erg sneu ook voor mijn moeder.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:51

Ik zit daar niet zo mee. Ik vraag zelfs wel eens 2 dagen vantevoren pas vrij ;) Maar nu is 't ook zo dat mijn werk projectmatig is; het moet gewoon af zijn op een bepaalde datum. Ik moet zelf maar uitvogelen hoe ik dat geregeld krijg als ik een dag vrij heb. Ik weet natuurlijk niet wat voor baan jij hebt. Maar zelfs dan valt er altijd wat te regelen, met collega's die onderling wel willen ruilen of iets dergelijks. Gewoon direct naar je baas toe gaan en zeggen dat je in de zenuwen van het sollicitatiegesprek vergeten bent te zeggen dat je dan niet kunt.

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:55

Het gaat om de kassa bij een supermarkt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:56

Als het bij een supermarkt is, kun je nu toch even langsgaan of even bellen om het te regelen?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:57

Hermelijn schreef:
Ik zit daar niet zo mee. Ik vraag zelfs wel eens 2 dagen vantevoren pas vrij ;)

Maar dat is per baan afhankelijk, ik krijg bij mij werk echt geen vrij anderhalve week van te voren; moet minimaal een maand van te voren aangevraagd zijn, eventueel kun je nog ruilen met een collega, maar anderhalve week van te voren via 'de officiele' weg gaat echt niet lukken.

Edit ben het met Joyce2 eens; dat is wel een nette oplossing!

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:59

Waar werk jij dan Kristie?

Joyce langsgaan kan al niet meer, omdat ik 7 km moet fietsen en de winkel zo dicht gaat. En bellen vind ik wat onpersoonlijk 'laf'.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:04

Ik ben zelf bedrijfsleidster en ik vind het niet erg als mensen op het laatste moment een keer vrij willen, maar dan moeten ze er niet vanuit gaan dat ze het ook daadwerkelijk kunnen krijgen. Als het kan en we kunnen een invaller vinden, no problem, maar anders is het gewoon pech! Ik kan er niet tegen als iemand perse vrij wil (bijv. een weekendje weg heeft geplanned), dit op het laatste moment even "mededeelt" en ik me in allerlei bochten moet wringen om nog iemand te kunnen regelen! Hoe eerder het gezegd word, hoe fijner het is! Ik heb nu ook tegen "mijn" meiden gezegd, dat zodra ze weten wanneer ze vrij willen, ze me moeten bellen of smsen, dan kan ik daar gelijk mee aan de slag gaan! Als ik moet wachten tot ze me een keer persoonlijk zien, zijn we meestal weer een week verder, een week waarin ik al opzoek had kunnen gaan naar een vervanger. Ik zie bellen dus niet als "laf", maar als erg prettig voor mij als leidinggevende! Of iemand me het nou persoonlijk komt vragen, of het via de telefoon vraagt maakt mij niets uit, het gaat mij erom dat ik snel iemand kan regelen. Ik zou dus zeggen, bellen! ;)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:10

Kristie schreef:
Hermelijn schreef:
Ik zit daar niet zo mee. Ik vraag zelfs wel eens 2 dagen vantevoren pas vrij ;)

Maar dat is per baan afhankelijk, ik krijg bij mij werk echt geen vrij anderhalve week van te voren; moet minimaal een maand van te voren aangevraagd zijn, eventueel kun je nog ruilen met een collega, maar anderhalve week van te voren via 'de officiele' weg gaat echt niet lukken.

Edit ben het met Joyce2 eens; dat is wel een nette oplossing!

Nee dan werkt 't natuurlijk anders :) Gelukkig kan het met mijn baan wel, als TS net zo'n baan zou hebben zou 't relatief makkelijk zijn. Maar ze post net dat ze in een supermarkt gaat werken, daar is het wat lastiger inderdaad.
Ik zou gewoon zo snel mogelijk bellen of langsgaan! Als het niet vandaag kan, dan morgen.

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:13

Morgen moet ik voor het eerst werken, en dan vertel ik hem meteen het tavreel, hopen dat hij er begrip voor heeft. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:20

al best :D

en zo niet dan zou je er niet eens willen werken :D

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:22

Dan zou het zijn omdat het me niet gegunt word. Naar 1.5 week en dan 2 keer gewerkt te hebben kan hij me toch niet alleen de kassa laten draaien.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:34

KiWiKo schreef:
al best :D

en zo niet dan zou je er niet eens willen werken :D

Waarom niet?
Omdat je tijdens de sollicitatie niet aangeeft dat je die dag vrij wilt hebben, en dat vervolgens anderhalve week van te voren aangeeft als je waarschijnlijk al ingeroostert staat; er wordt dus op je gerekend.

Ik werk iedere zaterdag als leidinggevende bij het schoonmaakbedrijf en bij ons moet je toch ook echt minnimaal 3 weken van te voren vrij vragen omdat we een invaller moeten zoeken, en dingen om moeten gooien. Bij mijn andere werk is zelfs een minimum van 4 weken om vrij te vragen (muv sterfgevallen ed natuurlijk)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:36

om de doodsimpele reden of je niet weet of je aangenomen word :)

persoonlijk zou ik het wel in het sollicitatiegesprek al aangekaart hebben, maar ik kan me voorstellen dat je dit als jonkie in deze maatschappij nog net effe niet onder de knie hebt