Master doen aan andere universiteit -> lastig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Master doen aan andere universiteit -> lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 10:57

Ik wil een master doen en dan aan een andere universiteit dan waar ik mijn bachelor doe. Het idee van het hele bachelor-master systeem was dacht ik oa dat het de overstap naar een andere universiteit gemakkelijker maakt. De minister van onderwijs moedigt een uitwisseling van studenten aan universiteiten aan, het zou dus in theorie gestimuleerd moeten worden je master aan een andere universiteit te doen.

Ik ben al vanaf begin dit jaar aan het informeren naar een master aan een bepaalde universiteit. Ik heb een gesprek gehad met 1 van de voorlichters en het leek allemaal geen probleem te zijn. Hij zei dat ze geen aanvullende eisen hadden qua vakken ed. als ik die master daar ging doen.

Ik moet wel eerst een overzicht geven van de vakken die ik nog moet halen, wat logisch is. Maar daarnaast moet ik ook een motivatiebrief en CV van allebei min. een A4tje schrijven. En ook moet ik 2 mensen overhalen om een aanbevelingsbrief te schrijven. Als dat niet lukt zou ik dus geen master kunnen doen daar...

Ben ik nou de enige die dit een beetje tegenstrijdig vind? Zijn er meer mensen die hier tegen aan gelopen zijn?

Marieke_K

Re: Master doen aan andere universiteit -> lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:54

Het is inderdaad wat tegenstrijdig, maar dat komt ook door de financiering van het onderwijs in Nederland. Een instelling krijgt betaald voor een afgeleverd diploma, als jij dus naar een andere instelling gaat om een master of minor te volgen, dan loopt je huidige instelling centjes mis..

Het is overigens wel mogelijk, een vriend van mij heeft een bachelor van de Erasmus en is nu bezig met een Master in Leiden. Het heeft wel wat voeten in de aarde gehad met inderdaad mensen brieven laten schrijven, commissies met professoren aflopen etc..

Succes!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:13

Weet je zeker dat die CV, motivatiebrief en aanbevelingsbrieven niet gewoon standaard zijn? Voordat ik aan m'n master mocht beginnen moest ik door een selectieprocedure, waar onder andere om dat soort documenten werd gevraagd, en ik heb mijn bachelor en master aan dezelfde universiteit gevolgd (Utrecht). Een aantal van mijn medestudenten kwam van andere universiteiten, en ik heb nooit gehoord dat de eisen voor hen strenger waren.

Ook is het zo dat een bachelor aan de ene universiteit niet precies hetzelfde is als aan een andere. Ik heb het dan niet over niveauverschil, maar verschil in de behandelde stof. Een bachelor van uni A sluit nou eenmaal beter aan op een master van uni A dan een bachelor van uni B dat doet - onder andere door de aanwezige docenten die zowel bachelor- als mastercursussen geven. Hoe frustrerend het ook is, zo gek vind ik het dus niet dat een universiteit méér wil zien dan een bachelordiploma.

De meeste docenten doen trouwens totaal niet moeilijk over aanbevelingsbrieven ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:15

Ik denk dat dit een standaard procedure is waar uiteindelijk helemaal niet veel waarde aan geschonken wordt hoor ;)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 12:56

Traiectum schreef:
Weet je zeker dat die CV, motivatiebrief en aanbevelingsbrieven niet gewoon standaard zijn? Voordat ik aan m'n master mocht beginnen moest ik door een selectieprocedure, waar onder andere om dat soort documenten werd gevraagd, en ik heb mijn bachelor en master aan dezelfde universiteit gevolgd (Utrecht). Een aantal van mijn medestudenten kwam van andere universiteiten, en ik heb nooit gehoord dat de eisen voor hen strenger waren.

Ook is het zo dat een bachelor aan de ene universiteit niet precies hetzelfde is als aan een andere. Ik heb het dan niet over niveauverschil, maar verschil in de behandelde stof. Een bachelor van uni A sluit nou eenmaal beter aan op een master van uni A dan een bachelor van uni B dat doet - onder andere door de aanwezige docenten die zowel bachelor- als mastercursussen geven. Hoe frustrerend het ook is, zo gek vind ik het dus niet dat een universiteit méér wil zien dan een bachelordiploma.

De meeste docenten doen trouwens totaal niet moeilijk over aanbevelingsbrieven ;)

Ja daar ben ik zeker van, die aanvullende documenten worden niet gevraagd als je gewoon door gaat aan dezelfde universiteit. En zeker niet die aanbevelingsbrieven, dat zou nl betekenen dat dezelfde mensen die mede bepalen of je toegelaten wordt, je aanbevelingsbrieven schrijven aangezien die geschreven moeten worden door 2 mensen van je opleiding ;)

En zoals ik al zei was mij al meteen gezegd dat mijn bachelor goed aan sluit en dat ik geen extra vakken oid hoef te doen.

Adil18 schreef:
Ik denk dat dit een standaard procedure is waar uiteindelijk helemaal niet veel waarde aan geschonken wordt hoor ;)

Nee dat is wel waar, ze zeggen ook dat het 'in principe' allemaal een formaliteit is. Maar die formaliteit zorgt er wel voor dat ik allemaal dingen moet regelen terwijl ik alles voor 1 juni opgestuurd moet hebben... En ik weet dus niet aan wie ik nu moet gaan vragen om een aanbevelingsbrief voor mij te schrijven :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:46

Aanbevelingsbrieven zijn geen probleem hoor, gewoon vragen aan je tutor (als je die hebt) of een docent waar je goed mee kunt vinden, of van een vak wat je goed lag.

Het is volgens mij vrij standaard dat je iets meer documenten moet inleveren als je vanaf een andere universiteit (of dat nu nationaal of internationaal is) komt en een master wilt volgen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:04

Citaat:
Aanbevelingsbrieven zijn geen probleem hoor, gewoon vragen aan je tutor (als je die hebt)

Heb ik niet ;)
Citaat:
of een docent waar je goed mee kunt vinden

Zijn er niet :D

Citaat:
Het is volgens mij vrij standaard dat je iets meer documenten moet inleveren als je vanaf een andere universiteit (of dat nu nationaal of internationaal is) komt en een master wilt volgen

Ik geloof graag dat het standaard is, maar de vraag is of het logisch is ;) . Er werd mij meteen verteld dat al die aanvullende documenten alleen maar een formaliteit zijn, maar als het alleen een formaliteit is waarom schaffen ze het dan niet af? Dat zou voor veel mensen de overstap vergemakkelijken imo.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:41

Moet je eens voor de grap naar het buitenland op stage gaan, dat kost je minimaal een half jaar aan papierwerk, allemaal formaliteiten maar zonder kom je er niet ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:45

Het bachelor-master systeem is ingevoerd om beter aan te sluiten met het internationale onderwijssysteem. Dus niet zozeer om binnen Nederland te gaan switchen van universiteit. Nederland heeft zich ten doel gesteld om meer studenten in het buitenland te laten studeren, en daar is dit systeem destijds voor ingevoerd.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:14

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:57

Moet je vooral een uu hebben, die prutsers hebben nu zo goed als overal het blokkensysteem van 8 weken ingevoerd, dus het ene blok is bijv ma ochtend, dinsdag en donderdag, en het andere blok ma midden, woensdag en vrijdag... dan kun je dus het ene blok ij de ene opleiding volgen, en het andere blok bij de andere opleiding. Leuk idee, tot de opleiding die ma ochtend lesgeeft pas om 1u middagpauze heeft, en die van maandagmiddag om half 1 begint...

En dan tijdens je bachelor heel hard roepen dat je vooral bij andere uni's vakken moet volgen. Waar ze dus blokken van 10 weken hebben :Y)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 22:46

:D Niet zo handig idd. Jij studeert dus aan de uu?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:50

Jep, tot 1 september als het goed is, dan ben ik klaar :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:01

Bureau onderwijs / administratie al gevraagd of zij geen standaardbrieven hebben liggen? Examencommissie docenten willen vaak wel tekenen :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 18:24

@ mariek_k: bedankt ik zal het navragen.

@ yessiej: heb je je master en je bachelor allebei aan de uu gedaan?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:50

Ja, bachelor biomedische wetenschappen en nu master drug innovation. Die laatste is overigens vanuit farmaceutische wetenschappen gegeven maar wel officieel ook een biomedical sciences master, en het is pijnlijk hoe slecht dat geregeld is. Ik ben namelijk (vraag me niet waarom) uitgeschreven bij biomedische wetenschappen, dus nu officieel farmaceutische, maar ik studeer straks af als biomedical en niet pharmaceutical...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 21:14

Yessy schreef:
Ja, bachelor biomedische wetenschappen en nu master drug innovation. Die laatste is overigens vanuit farmaceutische wetenschappen gegeven maar wel officieel ook een biomedical sciences master, en het is pijnlijk hoe slecht dat geregeld is. Ik ben namelijk (vraag me niet waarom) uitgeschreven bij biomedische wetenschappen, dus nu officieel farmaceutische, maar ik studeer straks af als biomedical en niet pharmaceutical...

Heel duidelijk ;) Maar maakt dat verder heel veel uit, behalve dat er een andere naam aan vast zit?

Ik ga volgende week ff mensen lastig vallen met aanbevelingsbrieven :Y)