Klein ondernemers vraag.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Klein ondernemers vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:29

Begin dit jaar ben ik voor mezelf begonnen. Een kleine onderneming binnen mijn eigen woonplaats. Omdat adverteren veel geld kost, beperk ik dit tot kleine huis aan huis bladen, en bv. marktplaats. Mond tot mond is toch de beste reclame maar ik moet zeggen dat adv. op marktplaats mij ook goed helpt.
Naast mij zijn er meerdere ondernemers in deze branche in dezelfde woonplaats. Het viel mij eerst niet zo op maar na een paar maanden zag ik dat 1 persoon in haar advertenties delen van mijn tekst overnam. Jammer maar weinig aan te doen, ik maakte me er niet zo druk om.

Maar nadat mijn website in de lucht is gegaan en alle info. eigenlijk openlijk te bekijken is, is haar tekst wederom veranderd. Ongeveer 50 % van mijn tekst staat nu in haar adv. en aangezien zij haar diensten zwart aanbiedt, kan zij scherpere prijzen rekenen (staan ook op mijn website). In de weekenden en voor meerdere diensten vraag ik hogere tarieven. In haar adv. staat nu bijv. dat haar tarieven in het weekend en bij meerdere diensten wel gelijk blijven.

Ik gun het iedereen om zo'n leuke onderneming te hebben als ik, maar alle teksten (advertenties, folders en website) e.d. kost mij een hele hoop tijd. En ik begin er van te balen dat iemand dit overneemt. Toch wil ik dit alles transparant houden voor de klanten. Hoort dit er nou gewoon bij en maak ik me druk om niets? Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 06-05-09 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Re: Klein ondernemers vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:31

Heb je al eens contact met die ander opgenomen dat je het niet waardeert dat jouw teksten worden overgenomen?
Zou denk ik mijn 1e stap zijn.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:35

Heb ik ook aan gedacht. Maar komt dat niet een beetje "zeikerig" over.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:38

Ehm, voor ik verder ga, ik weet niet wat voor business je runt, maar ik neem aan de je mond-tot-mond de beste reclame vindt, mond-op-mond is toch net even anders :+ .

Ik kan me goed voorstellen dat je je er vreselijk aan ergert, dat zou ik ook doen. Je zou eens kunnen navragen hoe dat zit met Copyright e.d., en in hoeverre je dan aantoonbaar moet kunnen maken dat zij die teksten niet gebruikte voordat jij dat deed.

Op Wikipedia wordt goed uitgelegd wat Auteursrecht is en hoe je dat verkrijgt, ik weet zelf niet precies of je zoiets moet aanvragen (net als bijv. een octrooi) en hoe je dat doet.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:43

Gwen, anders wordt het een heel andere branche :o en dat is het niet... bedankt voor de correctie.

Met mijn weten mag je niet zo maar iemand zijn teksten gebruiken. Maar het gaat via marktplaats en dan wordt het moeilijk.

Ik zit er serieus aan te denken even een mailtje te sturen, met een vriendelijk verzoek origineel te blijven.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:59

Dat kun je altijd doen :j .

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:36

Jeetje iemand jat jou teksten en jij bent bang dat je zeurderig overkomt := gewoon mailen hoor :)!