Is dit normaal? (op kamers)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Is dit normaal? (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:40

Hoi Bokkers!

Ik heb een beetje een vreemde situatie hier thuis, ik baal er best wel van, ik vraag me af of dat zo kan en het normaal is.

Ik ben een tijdje terug in Zwolle op kamers gegaan. Via kamernet heb ik de kamer gevonden. Ik huur van een particulier. Op de advertentie op kamernet stond: 300 euro inclusief. Internet: Ja (en is ook een optie "tegen meerprijs"). Goed, 300 was mijn maximale budget, dus het kon net.

Nu krijg ik later te horen dat ik apart voor de TV, bellen en internet moet betalen. Ik kan zelf niet bellen op de vaste lijn. Daarnaast heb ik maar ongeveer de helft van de tijd internet gehad. Toch moet ik maar betalen. Ik had in de vakantie internet, vandaag is zonder vragen zo de kabel weer uit mijn computer getrokken. (Zonder mijn toestemming zijn ze dus op mijn kamer geweest.) Die lag nu beneden onaangesloten... (WTF?)

En met de tv is het ook heel vreemd gegaan. Zonder mijn toestemming heeft de vader van mijn huisgenoot mijn kamer overhoop gehaald en die kabel getrokken. Ik kwam thuis en hij was op MIJN kamer bezig. Toen werd mijn toestemming ook al niet gevraagd.

Daarnaast verhoogt de vader van mijn huisgenoot (zijn dochter) nu ook ineens na 2 maanden de huur... Daar baal ik enorm van want ik heb het al helemaal niet breed.

Volgens jaar verhuis ik naar Groningen omdat ik daar een studie ga doen. Helaas ben ik nu net in behandeling bij een GGZ hier in Zwolle en zal ik dus in Zwolle moeten blijven wonen totdat dat over is.

Wat kan ik het beste nu doen? En is die hierboven beschreven situatie normaal? Want ik baal er enorm van. Ook mijn andere huisgenootje (we wonen met zijn 3en, zij huurt ook van die vader) baalt sterk van de situatie...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:45

Ik zou zeggen: Word heel snel lid van de woonbond (http://www.woonbond.nl/)

Dit is niet normaal en zij mogen niet zonder toestemming jouw kamer in!!!! :(

Edit: typefout en kan jouw kamer niet op slot? Of heeft de eigenaar ook een sleutel van jouw kamer?

s6801881

Re: Is dit normaal? (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:47

Er zit geen slot op de deur.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:48

Dan moet je die heel snel laten maken.

Als jij volgens goede regels huurt, dus als hij is aangesloten bij de verhuurdersbond, dan heb jij recht op een slot op je deur.
Kan hij hoog of laag springen, maar het is nu JOUW kamer, want jij betaalt er huur voor. De rest van het huis is van hem, maar het is jouw kamer.

Succes.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:49

Dat vind ik echt vreemd!!! Maar de Woonbond inschakelen is een goede stap hoor. Zij weten van alle juridische regels en wetten en staan je hier ook bij.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:50

Tussentijds de huur verhogen is niet toegestaan. Wettelijk is vastgelegd dat één maal per jaar, volgens mij per juli de huur omhoog mag, maar wettelijk wordt elk jaar opnieuw bepaald hoe veel procent dit is.

Het is trouwens erg vreemd dat je geen slot hebt op je deur en hij dus zomaar in je kamer aan het rommelen is.
Wat zeggen je ouders? Verder is de link van mo_van_dijk ook erg nuttig.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:54

Ik zou in ieder geval aangeven dat je er niet van gediend ben dat hun op jou kamer komen zonder jou toestemming of zonder dat jij er bij bent. Idd een (goedkoop) slot aanschaffen, en je deur op slot doen als je er niet bent.

Kun je over de huurverhoging en de andere dingen geen gesprek aangaan met de verhuurders? Netjes aangeven dat je het erg vervelend vindt, en dat je graag samen (!) tot een oplossing komen, die voor beide partyen goed is.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:58

Nickeltje schreef:
Wat zeggen je ouders?

Door omstandigheden bij hun geen contact meer. Moet dit zelf dus oplossen. Ga denk ik wel even goed in gesprek. Maar die meid heeft nu steeds haar vriend mee, die heb ik er liever niet bij. Hij mag me niet en het is al zo'n bemoeial. Daarnaast dreigde de verhuurder mijn huisgenoot eruit te zetten toen ze hem aansprak op de kosten. (opzegtermijn is een maand)

Lekker handig weer he? In eerste instantie leek het eindelijk goed te komen...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:59

Verhuurder heeft geen poot om op te staan imo.
Hij mag de huur maar 1 keer per jaar verhogen en dit moet van te voren worden aangekondigd.
Ook mag hij niet op je kamer komen en als in je contract staat(die heb je toch hopelijk wel??) dat je er ook internet bijkrijgt, dan heb je daar recht op.
Lees je even goed in en stap dan op hem af!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:00

Wat staat er in je contract over het verhogen van de huur?
Dat ligt in een net contract namelijk ook vast gelegd. Meestal zit daar een paragraaf in met de tekst per welke datum de huur verhoogd mag worden en hoe veel procent dat dan is...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:02

Mijn vriend heeft goede ervaringen met de Woonbond. Hij zat in een zelfde situatie (in huis met de dochter van de eigenaar). De dochter wilde hem er perse uit hebben... (het fijne weet ik er ook niet van)De Woonbond heeft hierop een aangetekende brief geschreven naar de verhuurder. Hij heeft toen als 'oprotpremie' zijn volledige huur van toen hij daar woonde, teruggekregen!!!

Is het geen optie om zo iets te doen en dan lekker ergens anders een (tijdelijke) kamer te huren bij mensen die wel normaal met huurders om kunnen gaan.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 15:05

ik denk dat ik inderdaad toch maar eens ga rondkijken in Zwolle voor tijdelijke ruimte, totdat ik over kan naar groningen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:51

MLoeser schreef:
ik denk dat ik inderdaad toch maar eens ga rondkijken in Zwolle voor tijdelijke ruimte, totdat ik over kan naar groningen.

Neem contact op met de huurcommissie, zij staan in voor de rechten van huurders. Als de verhuurder regels breekt kun je er tegen minimale kosten een zaak van maken, die je als je de zaak wint (wat waarschijnlijk is) weer terug kan krijgen. Bij de huurcommissie kun je ook meteen vragen of de stappen die door de verhuurder en derden zijn ondernomen strafbaar zijn.
Heb zelf namelijk ook met dit soort zaken te maken gehad in mijn studentenhuis (huisbaas dreigde met uitzetting ed.)