Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
abcakabo schreef:Is er recht op langdurig zorgverlof ?
Ja,
bij tijdelijke hulp aan een partner, kind of ouder die levensbedreigend ziek is. Levensbedreigend ziek betekent dat het leven van de persoon op korte termijn ernstig in gevaar is. Ook als een kind op zichzelf woont, is er recht op zorgverlof.
de regeling geldt niet als het een schoonouder betreft of als het gaat om een chronisch zieke. Wanneer een chronische ziekte levensbedreigend wordt, of de zieke in de terminale fase komt, kan voor de zorg wel langdurend zorgverlof worden aangevraagd.
Duur van het zorgverlof:
Bij het langdurend zorgverlof is er sprake van tijdelijk in deeltijd werken. In een aaneengesloten periode van twaalf weken kan je voor de helft minder werken. Per jaar maximaal zes maal de wekelijkse arbeidsduur (zes weken).
In overleg met de werkgever kan ook een andere spreiding van het verlof gekozen worden, bijvoorbeeld zes achtereenvolgende weken fulltime verlof. Dit betekent wel dat er gedurende die periode geen inkomen is.
Het verlof mag niet over een langere periode dan achttien weken worden uitgesmeerd.
Voor parttimers geldt het verlof naar rato: als een werknemer bijvoorbeeld 20 uur per week werkt, kan hij of zij gedurende twaalf weken verlof opnemen voor tien uur per week.
Het is mogelijk dat in de cao afwijkende afspraken zijn vastgelegd.

aafje87 schreef:Dit is dus een normale werkgever, een hork was het geweest als hij geneens met een oplossing had gekomen maar zomaar wat had gedaan...
kaj schreef:aafje87 schreef:Dit is dus een normale werkgever, een hork was het geweest als hij geneens met een oplossing had gekomen maar zomaar wat had gedaan...
Maar zoals ik het in de beginpost lees wil de werkgever gewoon dat er vrije dagen ingeleverd worden.... En dat noem ik inderdaad zomaar wat doen. Ga dan eerst even om tafel. Maar ik lees in de laatste reactie van TS dat dat inderdaad gaat gebeuren. Ik hoop dat jullie tot een goede oplossing komen.