Rechten en wetten bijzonder verlof

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kipje39

Rechten en wetten bijzonder verlof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 13:39

Vorige week is mijn moeder dus overleden, en daar krijg ik 2 dagen bijzonder verlof voor.
Waar ik recht op heb natuurlijk.
Maar ik heb 1,5 week in het ziekenhuis 'gewoond' omdat mijn moeder zo ziek was dat ze eigenlijk elk moment kon overlijden.
Nu wil mijn werkgever mijn vrije dagen daarin proppen, maar ik vraag me af of je daar geen bijzonder verlof voor hoort te krijgen?!?!
Wie weet hoe dat in elkaar steekt.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:43

Als eerste gecondoleerd.

------------

Werknemers die moeten zorgen voor een thuiswonend ziek kind, partner of ouders kunnen hiervoor kortdurend zorgverlof opnemen. Een werknemer kan per twaalf maanden maximaal twee maal het aantal uren dat hij in een week werkt opnemen. Over de verlofuren wordt zeventig procent van het salaris doorbetaald.

Bron: ministerie sociale zaken en werkgelegenheid

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:50

Ook van mij gecondoleerd.

Op de site van Abvakabo vond ik dit:

abcakabo schreef:
Is er recht op langdurig zorgverlof ?
Ja,

bij tijdelijke hulp aan een partner, kind of ouder die levensbedreigend ziek is. Levensbedreigend ziek betekent dat het leven van de persoon op korte termijn ernstig in gevaar is. Ook als een kind op zichzelf woont, is er recht op zorgverlof.
de regeling geldt niet als het een schoonouder betreft of als het gaat om een chronisch zieke. Wanneer een chronische ziekte levensbedreigend wordt, of de zieke in de terminale fase komt, kan voor de zorg wel langdurend zorgverlof worden aangevraagd.
Duur van het zorgverlof:

Bij het langdurend zorgverlof is er sprake van tijdelijk in deeltijd werken. In een aaneengesloten periode van twaalf weken kan je voor de helft minder werken. Per jaar maximaal zes maal de wekelijkse arbeidsduur (zes weken).
In overleg met de werkgever kan ook een andere spreiding van het verlof gekozen worden, bijvoorbeeld zes achtereenvolgende weken fulltime verlof. Dit betekent wel dat er gedurende die periode geen inkomen is.
Het verlof mag niet over een langere periode dan achttien weken worden uitgesmeerd.
Voor parttimers geldt het verlof naar rato: als een werknemer bijvoorbeeld 20 uur per week werkt, kan hij of zij gedurende twaalf weken verlof opnemen voor tien uur per week.
Het is mogelijk dat in de cao afwijkende afspraken zijn vastgelegd.

Zoals ik dit lees zou het niet onder je vrije dagen vallen, maar zou je ook niet doorbetaald krijgen.
Ik weet niet of je hier wat mee kan.... Staat er in je CAO ook wat over toevallig?

kaj

Re: Rechten en wetten bijzonder verlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:57

Gecondoleerd...
Ik durf niet te zeggen wat wettelijk verplicht is maar ik vind je baas wel een hork hoor :(
In 2007 is mijn vader overleden en vanaf een week voor zijn overlijden heeft hij in het ziekenhuis gelegen en ben ik dus daar geweest.
Na het overlijden ben ik de eerste week druk geweest met de crematie en al en daarna ben ik nog een weekje thuisgebleven om alles even tot rust te laten komen. Totaal ben ik op 1 dag na drie weken thuis geweest. Het heeft mij geen enkele verlofdag gekost. En zo hoort het ook te zijn lijkt me.

In ieder geval veel sterkte en ik hoop dat je eruit komt met je baas.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:09

Dit is een klein beetje afhankelijk van je CAO, weet niet in welke sector je werkt, of dat er een eigen CAO is?
Normaal is het zo dat bij kort durend zorgverlof maar 70% wordt doorbetaald.
Dit is voor familie 1e graad.

@ Kaj, tja jij kan het een hork noemen, aan de andere kant 70% is ook niet echt veel. Ik geef bv bij ziekte van mijn kind ook altijd aan dat ik vrije dagen opneem ipv 70%.
Daarbij is het gewoon de werkgever zijn recht dit te verrekenen.
Dit is dus een normale werkgever, een hork was het geweest als hij geneens met een oplossing had gekomen maar zomaar wat had gedaan...

@ TS, gecondoleerd

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 15:35

Iedereen bedankt voor de reactie's
Ik ga nog even met mijn afdelings manager in gesprek want die had mij beloofd dat ik me nergens druk om hoefde te maken en dat we het allemaal wel zouden regelen.
Ik hou jullie wel op de hoogte, Donderdag is hij er weer en ik ga morgen weer werken.
Dan gaan we vast even een gesprek aan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:05

Heel veel succes, want dit is natuurlijk zonder meer heel vervelend!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:15

aafje87 schreef:
Dit is dus een normale werkgever, een hork was het geweest als hij geneens met een oplossing had gekomen maar zomaar wat had gedaan...

Maar zoals ik het in de beginpost lees wil de werkgever gewoon dat er vrije dagen ingeleverd worden.... En dat noem ik inderdaad zomaar wat doen. Ga dan eerst even om tafel. Maar ik lees in de laatste reactie van TS dat dat inderdaad gaat gebeuren. Ik hoop dat jullie tot een goede oplossing komen.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:49

LZP -> STW

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:36

kaj schreef:
aafje87 schreef:

Maar zoals ik het in de beginpost lees wil de werkgever gewoon dat er vrije dagen ingeleverd worden.... En dat noem ik inderdaad zomaar wat doen. Ga dan eerst even om tafel. Maar ik lees in de laatste reactie van TS dat dat inderdaad gaat gebeuren. Ik hoop dat jullie tot een goede oplossing komen.

Klopt want ik ben het hier niet mee eens.
Mijn manager zei nog duidelijk maak je niet druk dat je geen vakantie kan nemen, want hier zoeken we wel een oplossing voor.
Als het op deze manier gaat dat ik al mijn verlof uren moet inleveren, heb ik van de zomer maar 2 weken vakantie.
Dat was dan dus weer niet mijn bedoeling.
En ik ben niet vrij geweest voor de leuk.
Dan had ik wel andere dingen gedaan dan weken op de IC hangen en slapen in het ziekenhuis.
Neem aan dat mijn manager dus ook wel voor een oplossing zoekt!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:44

Precies Pascal het zou dan wel heel zuur zijn als je straks ook nog eens geen vakantie kunt houden terwijl je al zo'n rottijd achter de rug hebt.

Mijn leidinggevende zei toen heel duidelijk tegen mij "vrije dagen zijn voor leuke dingen"
En wettelijk zullen er best bepaalde regelingen zijn maar ik vind dat je uit het oogpunt van menselijkheid als werkgever toch een bepaalde verplichting hebt naar je werknemer toe.

Ik hoop dat je eruit komt met je manager :)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 19:52

Idd kaj ik zou de vakantie goed kunnen gebruiken om bij te komen.
Het werken valt me toch zwaarder dan ik had verwacht!
Ik laat jullie morgen meer weten dan heb ik een gesprek gehad.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:55

Succes :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:56

Allereerst gecondoleerd.

Volgens mij heb je dan zeker recht op zorgverlof. Alleen, voor zover ik weet moet je zorgverlof van tevoren regelen. Ik denk wel dat in geval van een sterfgeval men dat niet van je kan verwachten.

Zelf heb ik ooit ook eens zorgverlof moeten aanvragen en kreeg toen van mijn werkgever te horen dat ik eerst mijn snipperdagen maar moest opmaken. Toen heb ik de CAO eens nagelezen en vervolgens personeelszaken gebeld en die zeiden gelukkig dat dat helemaal niet zo was (en dat die man niet uit z´n nek moest ****). Je hoeft helemaal niet eerst je snipperdagen op te maken, want zorgverlof is er juist voor om DAT te voorkomen.

Ik hoop dat je´t goed kunt regelen met je afdelingsmanager, maar als er problemen zijn, zou ik echt even iemand van personeels zaken erbij halen, die weten wel van de hoed en de rand.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:02

Gecondoleerd.

Het hangt inderdaad heel erg af van je arbeidsvoorwaarden of je een CAO hebt of niet.

Je hebt recht op kortdurend zorgverlof, maar dat is voor een groot deel ook op eigen kosten. Even navragen bij de werkgever dus :-)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:11

Even goed navragen over zorgverlof inderdaad. Is je manager trouwens dezelfde persoon die je nu zegt dat het van je vakantiedagen af moet of komt dat vanuit een andere hoek in het bedrijf?

Succes in ieder geval vandaag!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:34

ik heb een gesprek gehad, mijn manager vond dus ook dan mijn verlof dagen er niet voor waren aangezien ik dan niet mijn vakantie had.
Wat hij me aangeboden heeft is om zorgverlof op te nemen dit is niet doorbetaald.
Maar ik mag de uren ook inhalen over een aantal maanden.
Hij zei ook ik wou dat ik je door kon betalen zonder gezeik maar helaas gaat dat niet.
Voor zover zijn we het dus wel eens.
Ik werk partime dus de uren inhalen is ook mogenlijk voor mij, ik had het liever anders gezien.
Maar zo steekt het in elkaar bij ons.
Mijn manager is trouwens niet dezelfde persoon als degene die mijn verlof uren erin wou proppen.