2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2 min. stil zijn op dodenherdenking veranderen naar 1 min.?

Poll eindigt op

- ja
20 (7%)
- nee
248 (87%)
- anders: plaats bericht
7 (2%)
- Geen idee/ geen mening
7 (2%)

Totaal aantal stemmen: 282

liiisette

2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:10

Ik ben even benieuwt wat jullie vinden.... ik vind eigenlijk 2 min. stil zijn te lang op dodenherdenking waarom is het juist 2 min. en geen 1 min. zoals meerder/vele dodenherdenkingen...
Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door liiisette op 04-05-09 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Michje

Re: 2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:11

Wat zijn twee minuten tegenover al die jaren dat zij hebben moeten vechten?

Nee, twee minuten zijn zéker niet te lang.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:12

Ben het zeker met Michje eens !

__inge__

Michje schreef:

Hélemaal mee eens!! :j

Hollando

Ja, wat zijn 2 minuten nou in vergelijking met al die jaren?

Sok

Ik zie de essentie van het stil zijn niet zo.
Er wordt vaak gezegd dat het stil zijn is om er eens goed over na te denken, wat er gebeurd is.

Dan vind ik persoonlijk 2 minuten per jaar veel te weinig.
Er zou veel meer moeten worden gedaan aan het bewust maken van de jeugd, wat er allemaal is gebeurd, waarom en dat zoiets nooit weer mag gebeuren.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:13

Als iemand al moeite heeft met 2 minuten z'n mond te houden.. dan gaat dat nog heel wat problemen geven ;)

2 minuten zijn prima. één minuut is te kort, voor je het weet is die al om, zonder dat je het echt door had..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:14

Je wilt toch niet serieus de 2e wereld oorlog vergelijken met een gebeurtenis als Koninginnedag 2009? :oo
Als je daar nog geen 2 minuten stil voor kan zijn moet je je, in mijn ogen, diep schamen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:15

Wat is nou 2 minuten per jaar?????????

Nee, beetje respect voor degene die voor jou en jouw toekomst hebben gestreden.. wie weet hoe het zonder onze helden had geweest nu..
2 minuten is echt niet te lang!!!

Rivaldo

Sok schreef:
Ik zie de essentie van het stil zijn niet zo.
Er wordt vaak gezegd dat het stil zijn is om er eens goed over na te denken, wat er gebeurd is.

Dan vind ik persoonlijk 2 minuten per jaar veel te weinig.
Er zou veel meer moeten worden gedaan aan het bewust maken van de jeugd, wat er allemaal is gebeurd, waarom en dat zoiets nooit weer mag gebeuren.

Er komen nu door heel Europa een soort struikelsteentjes, voor huizen waar joden hadden geleefd die geëxecuteerd zijn geweest. :j
Een minuut mag van mij wel 5 worden.

Ojajoh

2 minuten is zelfs te kort!!

en toch is er iemand geweest die ja stemde
hoe respectloos :7

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:16

2 minuten heb je zeker nodig om je ervan bewust te zijn wat er allemaal gebeurd is. Nederland is maar één keer volledig stil per jaar en naar mijn idee is het zelfs te kort.
Bovendien herdenk je niet alleen WOII maar ook andere gebeurtenissen waarbij mensen zijn overleden. Je denkt bijvoorbeeld ook aan de mensen in Afghanistan of de missies die daarvoor zijn geweest.

Bovendien, wat is nou 2 minuten per jaar. 2 minuten stil zijn voor iedereen die heeft gevochten voor de vrijheid. 2 minuten die speciaal voor hen zijn. 2 minuten voor een ontzettend grote groep mensen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:17

Ik vind 2 minuten eigenlijk ook te kort... Er zijn zoveel mensen gestorven, en er sterven nog steeds iedere dag mensen door oorlog. Denk dat je daar wel wat meer bij stil zou kunnen staan dan die 2 minuutjes per jaar. Nee 2 minuten vind ik eerder te kort dan te lang.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:18

ja hier hebben jullie allemaal wel gelijk in... Maar dan zie ik wel es op tv mensen die toch in de auto zitten en door willen rijden (dit doen wij absoluut niet hoor) ik snap niet waarom die mensen het fatsoen alsnog niet hebben :?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:18

Eigenlijk vind ik dit hele topic wel getuigen van hoe er nou bij stilgestaan wordt. Niet dus.
De jeugd interesseert het allemaal gewoon niet, is totaal respectloos en zou mijns inziens wel eens wat aan die borden voor hun koppen mogen doen.. :\

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:20

Sok schreef:
Eigenlijk vind ik dit hele topic wel getuigen van hoe er nou bij stilgestaan wordt. Niet dus.
De jeugd interesseert het allemaal gewoon niet, is totaal respectloos en zou mijns inziens wel eens wat aan die borden voor hun koppen mogen doen.. :\

sorry maar ik snap je eerste zin niet

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:21

ik vind t wel laf dat de drie mensen die Ja stemde zich niet even komen melden hier

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:21

Sok schreef:

ja vind ik ook hoor. Het is echt vreselijk. Uit onderzoek bleek toch ook dat 70% van de jongeren meer hadden met 5 mei dan met 4 mei en waar zou dat toch door komen..... jongeren hebben meer met het feesten dan met het herdenken van dingen die zijn gebeurt. (dat zag he toch ook weer op koninginnedag... hoeveel mensen zich ondanks dat ze wisten van het drama gewoon stug door zuipen en feesten..)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:22

ikdoemaarwat schreef:
2 minuten is zelfs te kort!!

en toch is er iemand geweest die ja stemde
hoe respectloos :7

Dat zal de TS zelf geweest zijn denk ik... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:22

Ik doe altijd mee hoor.
Maar toch vraag ik me af, hoe lang ze dit nog zullen doen. Over een aantal jaar is er niemand meer die de WO II zelf heeft meegemaakt. Tuurlijk kunnen de generaties daarna ook erover nadenken en uit respect 2 min. stilte houden.
Alleen ik denk dat het wel steeds minder zal worden naarmate de tijd vordert.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:23

Twee minuutjes te lang? :\
Ik vind het eigenlijk nog veel te kort. Er zijn zoveel mensen gestorven, voor ons maar ook door ons. Ze hebben hun leven gegeven.
Nee, ik vind het wel het allerminste wat je kunt doen..

Ik ben benieuwd naar de meningen van de 3 mensen die ja hebben gestemd.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-05-09 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:23

Michje schreef:

Niks meer aan toe te voegen!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:24

Ik vind 2 minuten zelfs te kort. Al die ellende die gebeurd is....Ik sta er ieder jaar echt bij stil en brand dan zelfs een kaarsje voor degene die omgekomen zijn. Wat zijn nou 2 minuten op zoveel jaar ellende. ;(
Mijn vriend moet tot 20:15 uur werken wat ik best wel erg vind want er zouden wel eens mensen kunnen bellen. Dit terwijl het bedrijf om 20:00uur dicht is. Ik hoop dat mensen het respect opbrengen om die 2 minuten stilte te nemen :o

Eleionomae

Nueve schreef:
Ik doe altijd mee hoor.
Maar toch vraag ik me af, hoe lang ze dit nog zullen doen. Over een aantal jaar is er niemand meer die de WO II zelf heeft meegemaakt. Tuurlijk kunnen de generaties daarna ook erover nadenken en uit respect 2 min. stilte houden.
Alleen ik denk dat het wel steeds minder zal worden naarmate de tijd vordert.

Daarom mogen nu ook jonge veteranen meelopen. Omdat ook de doden uit de huidige oorlogen herdacht worden op 4 mei :)
Daarnaast zijn er nu ook nog vele mensen wie ouders zijn gestorven in de oorlog en die zijn nog niet zo oud.

CandyQueen

Ik heb ja gestemd.

Want 1 keer per jaar 2 minuten stil zijn helpt toch ook niets. Kunnen ze er even goed 1 minuut van maken. Of nog beter, dat stil zijn gewoon afschaffen. Mensen denken tijdens dat stil zijn helemaal niet aan de doden. Ik ben er zeker van dat meer dan de helft liever denkt aan leuke dingen. Je kan de doden ook anders herdenken. Zij hebben er echt niets aan hoor.