Asociaal gedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Asociaal gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 00:17

Ik word er een beetje moe van, al het asociale gedrag dagelijks.

Zit je in je kajak, komen er 4 speedbootjes voor je varen, zoveel mogelijk golven maken en ondertussen aan je bootje trekken en schreeuwen "omkiepen, omkiepen dat ding"... Tot 4 keer toe op cm's gepasseerd worden (dus net niet overvaren worden) door andere speedboten met de mededeling dat het een speedbaan is, en natuurlijk met veel geschreeuw en gescheld (toegestane snelheid 6 km/u, is natuurgebied en stiltegebied, moeilijk speedbaan te noemen al houdt niemand zich daaraan). Zijn voornamelijk vaders met jonge kindjes, geblondeerde dames met perkamenten zonnebankhuid, getatoeeerde (heb niets tegen tatoeages verder!) kerels met kale koppen en een stel krijsende k*tkinderen in de boot. Of 12/13 jarige snertjochies die papa's boot mogen gebruiken.

Buren die de auto zo strak op de stoep parkeren dat je onmogelijk nog je tuin uit kan zonder over die auto te moeten klimmen, en die ook de hele dag gerust laten staan. Oke, er is een parkeerprobleem in onze straat, maar om de hoek (letterlijk) is altijd wel plaats. Maarja, je zal eens 50 meter moeten lopen naar je huis!

In de supermarkt, komt zo'n trien aanzakken met kar overvol geladen, en begint te schelden dat jij al in de rij staat met 2 pakken sinasappelsap en dat ze zo'n haast heeft...

Met paardlief maarliefst 2 keer in vliegende galop ingehaald door tuthola's die hun paard met slof en pelham nog niet onder controle hadden, al brullend dat ZIJ eraan kwamen dus iedereen opzij moest, tot 3 keer toe van de weg gedrukt worden door automobilisten met last van schijnbare haast (op zaterdag) en talloze dagjesmensen die het compleet overbodig vinden even aan de kant te gaan, deze groep gaat ook niet aan de kant voor fietsers, mensen met kinderwagens en minder-validen, en rijd je dus gewoon van je sokken als je geen ogen in je rug hebt. Deze groep rijd ook steevast te hard. En nog een keer door een paar kinderen van nog geen 10 jaar met een pony-2-span, helaas hadden ze zichtbaar erg weinig ervaring en al helemaal geen verkeersinzicht. Ik hoop oprecht dat deze meisjes niet verongelukt zijn of binnenkort verongelukken. Deze waren ook in galop.

Op de weg tig keer afgesneden, bumperklevers, toeterende en drukkende mafketels achter je terwijl je je op de rechter baan netjes aan de snelheid houd.

Natuurlijk waren er ook genoeg mensen die zich wel netjes gedragen, maar het viel me gewoon even op en ik ben even gaan tellen.

Zo kan ik nog eindeloos doorgaan, maar dit is de "oogst" van 2 dagen! de ogen uit de zak houden. Herkenbaar? Of vinden jullie dat gedrag normaal? Ik groet altijd, zowel in mijn kajak als te paard als in de auto.

p.s. het gaat hier altijd om blanken, aangezien er weinig "buitenlanders" in het dorp wonen en die paar die er zitten gedragen zich normaal.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 00:27

lucht het op..??

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 00:27

Wat een herkenning die eerste alinea! Was dat toevallig op de Loosdrechtse plassen? Want daar was ik vrijdag ook aan het kajakken met mijn vriend en er waren ook nogal wat kids van rond de 12 die met een Zodiac een lekker golfslagbad aan het maken waren... En maar naar ons kijken of we er nog tegenaan konden peddelen.

Toen maar naar het boerenslootje waar geen motorboten mogen komen en wat aan een beschermd natuurgebied grenst...
Jammer...we kwamen alsnog 2 motorboten tegen in de oase van rust...

Mensen worden steeds asocialer ja. En ik hoewel ik me ook best weleens kan irriteren, verbijt ik me meestal. Ik hou er niet van als mensen voordringen (vaak ouderen trouwens!!!) maar heb soms gewoon geen zin om stennis te schoppen. Dan de trein...het schijnt tegenwoordig normaal te zijn om iedereen van JOUW muzieksmaak mee te laten genieten. Maar als je vraag of het wat zachter kan kijken ze je aan of je van een andere planeet komt.
En de opvoeding van de kids van tegenwoordig (allemaal strontverwende prinsjes en prinsesjes) gaat daar de komende jaren geen verbetering in brengen, vrees ik.

Ach het enige dat je kunt doen is zelf niet meedoen en het goede voorbeeld geven.
Dus ik bedank altijd netjes in het verkeer als een auto op me wacht om te passeren, ik dring niet voor, zet mijn muziek niet te hard en hou de deur ook altijd voor mensen open. Zoveel moeite is dat niet.

Ir111

Re: Asociaal gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 00:32

Mmm, het overkomt mij vast ook alleen laat ik het meestal maar van me afglijden. Scheelt me een hoop ergenis. :D

Ik probeer me netjes te gedragen maar ik doe ook wel es onhandige dingen, in de auto bv, een onhandige inhaal actie oid die door andere weggebruikers best als aso gezien kan worden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 00:39

Nee, was niet de Loosdrechtse plassen, hoewel ik daar best eens wil kajakken. Gelukkig ligt de mijne stabiel genoeg, dus omkieperen doet ie niet snel. Maar dat van motorboten in natuurgebieden ken ik maar al te goed. Hier gaat het trouwens vrijwel altijd om inderdaad zodiacs of van die metalen platbodems met te grote motor erachter. Dat het natuurgebied en stiltegebied is lijkt weinig mensen te deren, gezien het feit dat er hele families met een kabaal van hier tot Tokio doorheen denderden. Als ik zin heb in een wildwaterbaan ga ik wel op de rivier peddelen, tussen de vrachtschepen door. Is ook vanuit huis bereikbaar op nog geen km varen.

Wat jij noemt is voor mij o.a. reden om niet met de trein te reizen. Het gaat hier in de omgeving trouwens niet zo vaak om ouderen, hoewel die er genoeg wonen. Meestal de gezinnetjes met kinderen die overal voor en tussen moeten en ieder ander lastig vinden.

Ik vind vooral de buurman die altijd z'n auto zo strak voor onze tuinpoort zet (letterlijk ca. 10 cm ruimte) irritant, omdat wij verder een dikke heg hebben en dus letterlijk opgesloten worden in huis door die gek. En voor rede vatbaar is ie ook al niet, hij heeft mijn vriend al eens bijna klappen gegeven. Leuk als je acuut met je kat naar de dierenarts moet...

Het goede voorbeeld geven probeer ik ook altijd, ik groet altijd als ik mensen inhaal of ingehaald wordt, al krijg je daar vaak ook kwade reacties op van mensen die denken dat het cynisch bedoeld is of zo.

Natuurlijk, we maken allemaal wel eens fouten in het verkeer en overal, daarvoor zijn we mensen. Alleen siert het sommigen dat ze dan ook excuses maken. En daar zit het verschil in volgens mij. Bovendien heb je ook mensen die heel bewust zich zo gedragen, en dat is een heel andere insteek dan iemand die een inschattingsfoutje maakt.

En ja, het lucht op!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:17

LimaMambo schreef:
lucht het op..??

Dit was mijn gedachte al bij de eerste zin, een post vol frustratie ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:03

Quellian schreef:
LimaMambo schreef:
lucht het op..??

Dit was mijn gedachte al bij de eerste zin, een post vol frustratie ;)

Ik dacht hetzelfde als jullie, ik hoop dat het je idd wat heeft opgelucht TS. Dagelijkse irritaties kunnen aardig oplopen, maar eigenlijk is het zonde van je energie vind ik. Beter haal je je schouders op en bedenk je dat jij beter weet dan de mensen die zich zo asociaal opstellen.
Je overal druk om maken is het eigenlijk niet waard.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:33

Ik begrijp heel goed wat je zegt...
Laatst moest en zou een traktor perse langs mijn paard.. ik ging een zijstraatje in zodat hij er makkelijk langskon, nee maar meneer moest zonder richting aangeven ook mijn kant uit, ipv dat even netjes te zeggen duwt hij mijn paard gewoon weg met zn traktor... zat een paardlengte tussen ongeveer...

Ach ik moet zo weer werken, als chauffeur.. ik ga weer genoeg zien qua asociaal gedrag ben ik bang ;) Gister op wedstrijd geweest.. pff mensen die gewoon voor je trailer schieten terwijl je op een 90 weg rijd en dus ook 90 rijd... of op t laatst op de rem gaan en Dan pas richting aangeven.... terwijl wij meer als voldoende afstand hadden, hadden we toch bijna een ongeluk...

Het word er zo niet leuker op, je moet maar proberen je er niet al te veel van aan te trekken maar ik weet hoe ontzettend moeilijk dat is ;)

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:29

Ik snap precies wat je bedoelt! Over mijn buren bijvoorbeeld kan ik boeken volschrijven.

Laatst gingen we op zondagochtend om 8 uur ('s ochtends) met de paarden een rondje over de weg (voor mijn kerel was het de 2e keer dus die nam mijn vader aan de hand en mijn moeder ging op haar paard mee. Ik liep naast de paarden om het eventuele verkeer te spotten. Op de weg niets aan de hand, komt op de dijk een fietser (de dijk is een fietspad voor recreatief gebruik, dus ook voor kinderen, mindervaliden, ouderen, wandelaars, etc.) Komt er zo'n sportfietser aan met een noodvaart. Dus ik duiden van langzaam a.u.b. Nou niks hoor, meneer remde niet eens af. Dus ik midden op dat fietspad gaan staan, ja toen moest ie wel remmen, anders lag ik ondersteboven. En boos! _-:(

Zondag erna nog een keer gedaan, komt een heel peloton (dit was op de weg) en ik zat nu op het paard.
Roept mijn vader nog; Jongens, rustig voorbij alsjeblieft.
Nou lekker niet doen natuurlijk. >;)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:32

Citaat:
p.s. het gaat hier altijd om blanken, aangezien er weinig "buitenlanders" in het dorp wonen en die paar die er zitten gedragen zich normaal.

Hey hey, blanken kunnen ook buitenlanders zijn! ;P Haha.

Maar ik begrijp je frustratie. Probeer zelf het goede voorbeeld zijn, en denk aan mijn motto: Gewoon negeren, gaat vanzelf weg :P

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:39

Charica schreef:
Citaat:
Maar ik begrijp je frustratie. Probeer zelf het goede voorbeeld zijn, en denk aan mijn motto: Gewoon negeren, gaat vanzelf weg :P

Ik negeer mijn buren al 6 jaar en ze zitten er nog!! :( :D

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:44

Heeel irritant, en het lijkt tegenwoordig alleen maar erger te worden...
Gewoon zelf het goede voorbeeld blijven geven en hopen dat een ander er wat van overneemd.

Moet er wel ff bijzeggen dat sommige ruiters er ook wat kunnen... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:47

Niet herkenbaar, gelukkig. Ik snap je frustratie overigens wel, maar jeetje wat veel topics over dit onderwerp de laatste dagen.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:51

Charica schreef:
Citaat:

Ik negeer mijn buren al 6 jaar en ze zitten er nog!! :( :D

Haha misschien geldt mijn motto niet voor iedereen! :D
Maar je weet nooit wat de toekomst kan brengen, mss ga jij wel es verhuizen, of hun gaat verhuizen :D
Toch is belangrijk om het goede voorbeeld te geven.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:51

Iedereen gaat nu meer naar buiten, dus dan zie je ook wel meer

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:01

Het valt mij ook op dat de mensen steeds asocialer worden. Niemand houd nog rekening met elkaar lijkt het. Je kunt nog zo vriendelijk vragen of het anders kan maar je wordt gelijk uitgescholden e.d.
Het lontje is bij de meeste mensen zo kort, echt niet normaal meer en het lijkt met de dag erger te worden. Al die onopgevoede kinderen is ook werkelijk een doorn in mn oog, er zit geen fatsoen meer in.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:05

Herkenbaar hoor.. En kan me goed voorstellen dat je soms je frustraties even moet uiten want vind het echt onbegrijpelijk wat voor dingen er soms gebeuren :?

Ik heb een groep 7 en ik was laatst met ze op excursie in de Goudse binnenstad met een gids die niet heel vaardig was met kinderen en vrij zacht praatte. Dus ik was constant in de weer om mijn kids goed om haar heen te krijgen en hun mond te laten houden zodat zij haar verhaal kon doen, later ook nog met ze in gesprek uitgelegd dat het niet beleefd is om door haar verhaal heen te gaan praten ook al kun je het niet goed verstaan, begrepen ze prima.

Maar op 1 locatie stond er van een andere school een klas klaar om te vertrekken, op de fiets, partij herrie aan het maken, bellen, weet ik het wat. Dus ik loop erheen, vraag of het zachter kan omdat onze gids niet zo hard kan praten. 'Waarom?!' reageert er eentje, vrij brutaal vond ik dat. Gaan ze vervolgens proberen om zo mogelijk nóg meer lawaai te maken en ze reageerden ook niet op ouders die met die groep mee waren die ze probeerden te corrigeren en zelfs toen de betreffende leerkracht erbij was, gingen ze nóg door. Onbegrijpelijk.. Overigens ook van de leerkracht dat die er niets van zei, stonden ze me ook nog uitdagend aan te kijken toen we er langs liepen, en maar bellen 'Zeg je niks?!' En dat is dan een groep 7/8, dus dat belooft nog wat voor de toekomst :=

Overigens kunnen sommige ouders er ook wat van hoor, ik heb ouders langsgehad die vinden dat hun dochter niet zelf een werkstuk hoeft te maken 'Want op het HBO halen ze hun scriptie toch ook van internet?' :? Lekker voorbeeld ben je dan...