Ik ben bezig met het maken van een ondernemersplan, maar heb zoiets nog niet eerder gemaakt. Ik heb al heel veel informatie op internet gevonden en ben al een heel eind op weg.
Ik zou alleen graag nog wat tips en adviezen willen hebben van mensen die dit eerder gemaakt hebben of hier veel mee te maken hebben. Wie o wie wil mij helpen? Voorbeelden zijn ook van harte welkom.
Misschien kun je alvast posten wat je hebt of hoe je het wil gaan doen... Dan kunnen mensen daar vast naar kijken. Nu is het allemaal wel wat vaag en breed.
aisie
Geplaatst: 03-05-09 12:02
Op de site van de KvK staat heel veel, aan de hand daarvan kun je een compleet plan maken.
Aan de hand daarvan heb ik mijn eigen verhaal geschreven. Het gaat om een winkel met kleding, meubels, gordijnen, kleding etc. gericht op het landleven. Daarnaast een aantal producten voor honden en zelfgemaakte artikelen.
Daarbij een restauratie gedeelte voor schilderijen met de mogelijkheid voor het in laten lijsten. De winkel wil ik tevens gebruiken voor exposities van schilderijen (van andere mensen)
Yvet_90
Geplaatst: 03-05-09 12:08
Misschien kun je op internet op zoek naar een bestaand ondernemersplan.
In een ondernemersplan wordt de ondernemingsdoelstelling beschreven. Dit is bijna altijd winst genereren. Daarnaast kun je in je marketingplan doelstellingen gaan formuleren die ervoor zorgen dat je ondernemersdoelstelling gerealiseerd wordt.
Om mijn verhaaltje aan te vullen heb ik de volgende website voor je gevonden: Ik heb het een beetje doorgelezen en volgens mij klopt het aardig.
Dit is een korte omschrijving van wat er allemaal in het ondernemingsplan komt te staan. Dit wil niet zeggen dat je dit allemaal in 1 keer moet maken.
Eerst ga je het idee op papier zetten. Vervolgens ga je aan de hand van dat idee een plan schrijven, het marketingplan, waarin je gaat beschrijven op wat voor manier je dat wil gaan bereiken. Denk hierbij aan de naamsbekendheid die je wil krijgen. Hoeveel klanten je het eerste jaar denkt te krijgen en in het marketingplan gaat het er dan om dat je gaat kijken met welke middelen je deze doelstellingen wil bereiken. (reclame, promotie, sponsoring, vestigingsplaats, prijzen die je hanteerd, producten (kwaliteit ervan).. Ga zo maar door. Allemaal punten waarmee jij duidelijk kan omschrijven hoe jij je doelstellingen wil halen.
Dit is zo'n beetje wat er allemaal in mij op kwam. Ik doe de opleiding marketing en communicatie (examens) en daardoor heb ik tijdens de opleiding wel een boel geleerd hierover.
Oh ja, als je hem tussendoor opslaat is wel zo veilig haha en op het einde als je alles hebt ingevuld kun je ergens op klikken zodat het word omgezet tot word bestand
Lenneke_
Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-09 12:25
Tussendoor opslaan is idd wel zo veilig. Toen ik net de eerste pagina's had gemaakt viel de laptop uit en ik had het nog niet opgeslagen
Is het nog belangrijk hoeveel pagina's het plan bevat? Natuurlijk snap ik dat je het niet met 5 pagina's gaat redden, maar iemand zei dat een goed plan minimaal 75 pagina's is. Zoveel pagina's krijg ik dus nooit, hoe ik ook m'n best doe, ik krijg nooit zulke grote hoeveelheden pagina's.
aisie
Geplaatst: 03-05-09 12:35
Nee je hoeft geen 75 pagina's hoor, dat hebben wij ook niet.
Nee ons ondernemingsplan hoefde echt geen 75 pagina's te zijn hoor. Volgens mij is de bedoeling van het ondernemingsplan juist dat je kort en krachtig laat zien wat jou bedrijf inhoud...
Ondernemings plan moet kort en krachtig zijn. Bij ons werd altijd gezegd : liever 20 pagina's informatie goede tekst dan 75 pagina's vol met bla bla.
Let wel op dat je financiele gedeelte goed moet zijn, alles goed doorgerekend ed.
Olga88
Geplaatst: 03-05-09 15:33
Ik heb nog wel een voorbeeldje voor je als je wilt? Is niet helemaal super, maar heb je nog een extra opzet/steuntje. Pm je e-mail adres maar even als je wilt. Ik zou als ik jouw was verder ook niet aan 1 voorbeeld vast houden omdat sommige dingen voor jouw bedrijfje niet relevant zijn en andere dingen misschien juist wel .