Ontwikkelingswerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denica

Ontwikkelingswerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 19:24

Ik zat vandaag eens na te denken over ontwikkelingswerk. Voor de zomervakantie heb ik nog geen vakantieplannen en het leek me toch wel leuk om wat te gaan doen. Toen kwam ik dus bij het idee om me eens te oriënteren op ontwikkelingswerk. Het lijkt me wel heel goed en leuk om wat voor anderen te kunnen betekenen. Ook denk ik dat het zeker een leerzame ervaring is, vooral omdat ik nog nooit echt alleen weg ben geweest en daar ook niet echt een type voor ben is zoiets misschien juist wel goed voor me. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook kosten aan verbonden en word het zeker geen luiervakantie, ik denk dat het aardig hard werken word.
Verder zit ik dan ook nog met de vraag, wat als het toch niks is? Dan zit ik daar ver weg.. Ik snap dat ik dat risico gewoon moet lopen en ik denk ook dat ik het best naar mijn zin zal hebben als ik ook meer leuk emensen zijn.

Dus mijn vraag aan jullie, zijn er mensen die ontwikkelingswerk hebben gedaan en waar was dit dan? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Ook vraag ik me af of ik niet wat laat ben om dit jaar alsnog te gaan, maar misschien kan ik anders alvast gaan kijken voor volgend jaar.

silver

Re: Ontwikkelingswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:31

Ik ben vorig jaar in de zomer 6 weken naar Mexico geweest om daar vrijwilligers/ontwikkelingswerk te doen. Dit was een project in samenwerking met mijn hogeschool. Ik ging daar dan ook heen met 20 andere studenten. We zijn toen eerst 2 weken naar de universiteit geweest om een Spaanse talencursus te doen en daarna hebben we 4 weken vrijwilligerswerk gedaan. Zelf ben ik werkzaam geweest in een opvangtehuis voor wezen en zwaar mishandelde jongetjes. Ze waren tussen de 4 en 12 jaar oud. Het was vreselijk om sommige verhalen te horen en het heeft heel veel indruk op mij gemaakt.

het is echt een ervaring die je leven verandert (klinkt cliché maar het is echt waar). Er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Ik heb het geluk gehad dat het georganiseerd was en het werd voor een deel gesubsidieerd door de overheid. We verbleven daar in een gastgezin.

Heb je zelf al een idee naar welk land je wilt?

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 12:55

Een speciaal land waar ik heen wil heb ik niet. Het moet natuurlijk wel veilig zijn en landen wat verder weg trekken me meer dan landen zoals Okraïne enzo.

Leuk dat zoiets vanuit je school georganiseerd werd, lijkt me zeker een ervaring die je niet snel vergeet nee.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:59

Ik ben al een paar jaar moet Bouworde in de zomer weggeweest, telkens vrijwilligersprojecten van 3/4 weken. Vorig jaar ben ik in Roemenië geweest, en geloof me: je hoeft niet ver weg te gaan om te kunnen helpen. Ik heb er toen, op vraag van een aantal mensen hier op bokt, ook een verslagje van gemaakt [BI] Roemenië, confrontatie met een wereld van verschil..

Het is een enorme ervaring... Kan het alleen maar aanraden.

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:53

Heey,

Ik vrees dat je wel al een beetje laat bent voor dit jaar. Ik ga deze zomer 5 weken naar Zuid-Afrika, waarvan ik 4 weken ontwikkelingswerk ga doen via www.bemore.nl
Heel fijne organisatie vind ik zelf :-)

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:10

Ik ben in december een maand op de Molukken geweest. Het daar als optometrist alle vooronderzoeken en nacontroles gedaan van de patienten dier door Nl-se artsen aan staar werden geopereerd. Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld als daar, heeft me maanden geduurd om weer echt te wennen in Nederland. Ik was wel samen met een goede vriendin, daarbij kende ik 1 van de artsen erg goed (collega).
Maar echt je krijgt zoveel terug van die mensen dat het het harde werken echt waar is! Ik zat op de terugweg echt te janken in het vliegtuig omdat ik gewoon niet terug wilde...
Als je het wilt moet je het zeker doen, het veranderd de rest van je leven!
Wat voor mij een nadeel was is dat ik al mijn vakantiedagen nodig had om een maand weg te gaan, daardoor kon ik dus niet meer gewoon een paar daagjes vrij nemen. Best wel heftig om ruim een jaar te werken zonder vakantie, en dan ook nog super hard te werken in het buitenland.

Dit jaar wil ik eigenlijk weer weg (voor 3 maanden :o) maar dan zal ik onbetaald verlof op moeten nemen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:14

Ik ben (lang geleden) met een organisatie mee geweest om in 3 weken tijd een schooltje te bouwen voor kids in Kenia.
Was een geweldige ervaring, helemaal super!
Heel veel gezien, heel veel geleerd en heel veel mensen gelukkig gemaakt.

Ik ben geweest met world servants. Ik zou je deze organisatie niet perse aanraden trouwens, maar er zijn talloze van dit soort organisaties.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:27

Ik wil het ook ontzettend graag doen. Helaas is het voor mijn te duur, maar ooit hoop ik het eens te kunnen doen.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 23:07

Goof schreef:
Ik ben (lang geleden) met een organisatie mee geweest om in 3 weken tijd een schooltje te bouwen voor kids in Kenia.
Was een geweldige ervaring, helemaal super!
Heel veel gezien, heel veel geleerd en heel veel mensen gelukkig gemaakt.

Ik ben geweest met world servants. Ik zou je deze organisatie niet perse aanraden trouwens, maar er zijn talloze van dit soort organisaties.

Ik heb inderdaaad ook op deze site zitten kijken en de projecten spraken me wel aan. Waarom zou je me deze organisatie niet perse aanraden?
(mag anders ook via pb hoor)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:23

De organisatie zit prima in elkaar, alles is uitstekend geregeld, maar ze zijn vreselijk christelijk en ik heb ervaren dat ze dat toch ook echt wel wat proberen op te dringen. Ik ben als niet-christelijke mee gegaan, puur omdat ik de ervaring op wilde doen en het me gewoon prachtig leek en ik werd met open mond aangekeken. De rest ging namelijk mee, omdat zij dat zagen als opdracht van God om iets voor anderen te doen...

Als je hier geen bezwaar tegen hebt, kan ik je de organisatie wel aanraden, maar ik zou zelf volgende keer kiezen voor een organisatie die niet zijn eigen idee op wil leggen aan anderen.