Ik wil Leven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Ik wil Leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 18:30

Ik wil ook feesten, ik wil ook leven, ik wil ook een vriendje, ik wil niet te lief gevonden worden. Ik wil me vrij kunnen vullen.

MAar ik druf niet!!

ik voel me zo onzeker, ben bang dat mensen me niet mogen. Of me raar vinden. Ik wil zo graag scheit hebben aan mensen. ik wil niet meer dat mensen over me heen lopen. Ik wil niet meer onzeker zijn. Maar ik durf gewoon niet

ben vroeger veel gepest, Als mensen een rare opmerking maken durf ik niks terug te doen. soms wel hoor. Maar ligt geheel aan die persoon.

Argh gek wordt ik vanmezelf. Waarom druf ik nou niet te leven!

lesilla

Re: Ik wil Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:32

Heb ik ook, ben veel gepest en onlangs 50 kilo verloren maar voel me nog zo onzeker dat ik veel dingen niet durf.

Als het echt je leven tegenhoud zou ik eens naar de psycholoog gaan om het pesten te verwerken.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:35

Als je het écht wil, waarom niet? Dan zou er niks moeten zijn om je te stoppen. Maar als je echt wil leven, veel verstaan dat verkeerd. Door bijvoorbeeld drugs te gebruiken, feestjes af te gaan en daarbij veel alcohol drinken en je uiterlijk radicaal extreem veranderen. Dan zeggen pubers dat je pas echt leeft.. Vind maar eerst uit wat jij belangrijk vind, want je zit wel beetje in de knoop met jezelf heb ik het idee ;) PB box staat open altijd ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:35

Tja meid, ik herken wel veel in wat je schrijft, mijn gehele middelbare schooltijd was een beetje zo. Ik ging nooit uit, was stil en liet ook veel over me heen lopen.
Ondertussen vroeg ik me vaak af waarom ik daar nu niet eens wat aan ging doen, en lekker mee uit zou gaan en alle andere dingen doen die jonge mensen van mijn leeftijd dede. Ik was er gewoon te onzeker voor, weet ik nu.

Inmiddels doe ik een opleiding waardoor mijn zelfvertrouwen een enorme boost heeft gekregen, heb ik over mezelf na leren denken en ben ik met een inhaalslag bezig. Ik ga nu uit, heb gezellige vriendinnen, zit beter in mijn vel en geniet echt van mijn leven zoals het nu is.

Zelfvertrouwen heeft de grootste rol gespeeld, ik denk dat het ook voor jou goed is dingen te doen die je zelfvertrouwen verhogen. Je hebt daar groepen voor, maar ook een leuke nieuwe hobby, nieuwe mensen leren kennen etc. kunnen daarbij helpen :)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:36

Zo was ik vroeger ook. Ik was doodsbang om iets verkeerds te zeggen en dat mensen me dan niet meer zouden mogen.
Dankzij een psycholoog ben ik er vanaf gekomen, maar dat werkt echt alleen als je het zelf echt wilt en je zal jezelf ook echt een schop onder je kont moeten geven om echt te willen veranderen. Zo heb ik het tenminste ervaren. :=

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:53

Ook ik herken mezelf hier wel in. Ik was ook precies hetzelfde, ik wílde wel, maar durfde gewoon niet. Op de een of andere manier kwam precies de juiste vrienden tegen die me zo'n boost hebben gegeven voor m'n zelfvertrouwen, dat ik inmiddels het leven heb dat ik altijd al wilde.
En achteraf zie ik, dat het helemaal niet zo moeilijk was als ik altijd dacht. Ik had net dat ene duwtje in de rug nodig.
Dan nog lijkt het me wel erg moeilijk om het helemaal alleen te moeten doen, maar het zou wel moeten lukken. Zoals Tellie al zegt, als je het echt wil moet je even hard zijn voor jezelf, het zal misschien moeilijk zijn in het begin, maar je krijgt er achteraf genoeg voor terug!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:58

Je leeft niet perse als je iedere nacht uitgaat, je volgiet en achter de mannen aan gaat ;). Je kunt ook leven door te zijn wie je bent, te doen wat je wilt en je er helemaal niets van aan te trekken wat andere vinden of van je denken.

Ga leuke dingen doen met vriendinnen, begin met een bioscoopje met een borrel, ga een avondje poolen maar doe dingen waar je je prettig bij voelt ga geen dingen doen 'om er bij te horen'. Doe wat je zelf wilt!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 19:04

ik weet dat het leven niet alleen bestaad uit drinken enz

maar heb verder weinig vrienden. En met 1 doe ik vele dingen, zoals fotograveren enz. Maar echt uitgaan nee. Me andere vriendin die heeft sinds kort ook een vriend (haar 1e vriendje) en die heeft geen tijd voor mij.

Daardoor moet ik het alleen doen. Verder was ik vroeger nog onzekerder, en door stanley (me paard) is mijn onzekerheid zeker minder geworden. Maar tja het laaste beetje wilt maar niet haha.

Vooral bij mannen heb ik er erg last van. Dat ik niet durf. Als een man toenadering zoek, sluit ik mezelf af.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:09

Zelfvertrouwen is hier inderdaad het "key-word". En het is héél moeilijk om uit te leggen hoe je dat kan vergroten zo op een internetforum, omdat dit voor iedereen anders werkt.

Misschien kan het helpen om een keer een afspraak te maken met een psycholoog.
Verder heb ik héél veel gehad aan 2 zelfhulpboeken, namelijk "Denk jezelf Sterk" en "Ruimte voor jezelf". Auteurs Fred Sterk & Sjoerd Swaen. Ik zou je echt aanraden om er ook eens zo'n boek bij te pakken, het heeft bij mij i.i.g. echt geholpen. De boeken bevatten een hoop praktische tips en oefeningen die ervoor kunnen zorgen dat je beter in je vel komt te zitten en meer durft doordat je meer zelfvertrouwen krijgt!

En over mannen zou ik me helemaal niet druk maken.
Een relatie / man op je pad komt vanzelf wel een keer als je er klaar voor bent.
Bovendien is het belangrijk dat je leert jezelf te waarderen zonder dat je het nodig hebt dat de mannen je aanbidden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:11

plutolover schreef:
Ik wil ook feesten, ik wil ook leven, ik wil ook een vriendje, ik wil niet te lief gevonden worden. Ik wil me vrij kunnen vullen.

MAar ik druf niet!!

ik voel me zo onzeker, ben bang dat mensen me niet mogen. Of me raar vinden. Ik wil zo graag scheit hebben aan mensen. ik wil niet meer dat mensen over me heen lopen. Ik wil niet meer onzeker zijn. Maar ik durf gewoon niet

ben vroeger veel gepest, Als mensen een rare opmerking maken durf ik niks terug te doen. soms wel hoor. Maar ligt geheel aan die persoon.

tot carnaval voelde ik me net zo, waarom ga je niet eens gezellig uit met iemand van bokt, geloof me ik ben ook onzeker maar durf steeds meer,

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:15

Karmandi schreef:
Ook ik herken mezelf hier wel in. Ik was ook precies hetzelfde, ik wílde wel, maar durfde gewoon niet. Op de een of andere manier kwam precies de juiste vrienden tegen die me zo'n boost hebben gegeven voor m'n zelfvertrouwen, dat ik inmiddels het leven heb dat ik altijd al wilde.
En achteraf zie ik, dat het helemaal niet zo moeilijk was als ik altijd dacht. Ik had net dat ene duwtje in de rug nodig.
Dan nog lijkt het me wel erg moeilijk om het helemaal alleen te moeten doen, maar het zou wel moeten lukken. Zoals Tellie al zegt, als je het echt wil moet je even hard zijn voor jezelf, het zal misschien moeilijk zijn in het begin, maar je krijgt er achteraf genoeg voor terug!

same here,

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:20

plutolover schreef:
Vooral bij mannen heb ik er erg last van. Dat ik niet durf. Als een man toenadering zoek, sluit ik mezelf af.

yep, ik herken me helemaal in jouw verhaal. Kheb ook een site die ik fanatiek doe, en stort me helemaal op mijn paard, omdat het met mensen gewoon niet wil...

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:32

Veel mensen zijn ook gewoon niet zo leuk :D. Maar gelukkig staan daar ook weer een heleboel mensen tegenover die wel oké zijn.

Het is alleen aan jezelf hoe je daarmee omgaat.
Laat je je leven lijden door onzekerheid in verband met de aanwezigheid van (sommige) etterbakken. Of kies je gewoon je eigen weg en maak je je niet druk over wat anderen daarvan vinden.

Het is heel lastig, ik was vroeger ook méga onzeker. Deed altijd alles om iedereen maar te vriend te houden, met alle gevolgen vandien. Tot ik op een dag besloot gewoon te zijn wie ik ben. Er zijn nog steeds mensen die me leuk vinden, die mensen zijn de moeite waard en over de rest maak ik me niet druk.

Je kan het nooit voor iedereen goed doen, dus kan je maar beter gewoon jezelf zijn waar je ook komt en zo in contact komen met mensen die jou leuk vinden om wie jij echt bent.

Om met onzekerheid af te rekenen moet je eigenlijk leren jezelf psychologisch los te koppelen van de mening van anderen. Op het moment dat je zo zeker bent dat je jezelf waardeert wat een ander ook van je vindt, verlies je ook je onzekerheid. Er staat immers niets meer voor je op het spel. Alleen dit is een proces, het is niet iets wat je van de één op de andere dag voor elkaar hebt helaas.

Wat in ieder geval helpt is jezelf blijven voorhouden dat de mening van een ander niets aan jou kan veranderen, jij blijft wie je bent. Als ik iemand stom of lelijk vindt, dan is dat altijd nog mijn mening en geen vaststaand feit. Neem bijvoorbeeld een schilderij, er kunnen 10 mensen naar 1 schilderij kijken met allemaal een andere mening erover. Het schilderij zelf is daarmee niet verandert. Zo werkt dat ook met mensen, de mening van een ander zegt nog niks over jou, het is maar een mening.

Verder is het zo dat als je onzeker bent je ook vaak denkt dat andere mensen dat meteen aan je merken. Ook dit hoeft niet altijd zo te zijn. Alleen door je eigen onzekerheid focus je misschien teveel op jezelf, waardoor het voor jou heel erg lijkt. Bovendien, zelfs als andere mensen het merken, hoeft dat niet meteen te betekenen dat ze het als iets negatiefs zien.

Probeer dus gewoon de dingen te doen die je leuk vindt om te doen, zonder je druk te maken over wat een ander daar wel niet van vindt.

Wat kan helpen bij het jezelf afsluiten: ook dit kan komen doordat je jezelf teveel op het interne richt (wat zal hij van me vinden? Oh, god ik bloos, dat vind hij vast raar. Ik weet niet wat ik moet zeggen, wat nu, etc.). Probeer je aandacht naar buiten te richten, naar je gesprekspartner. Wat voor werk / opleiding doet hij. Hoe komt hij hier terecht, wat zijn zijn hobby's etc. Neem de omgeving in je op. Richt je niet teveel op jezelf in een gesprek, maar op de ander en op de omgeving.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:33

Ik weet niet of je werkt / studeert, maar spreek eens af met collega's / studiegenoten. Ga een cursus in iets volgen, wordt lid van een vereniging / sportschool. Ga les nemen in yoga / volleybal / filmkunde of wat dan ook.

Vraag eens aan een groepje of je mee mag als zij uitgaan, vraag ze eens bij je thuis, ga eens bij hen langs. Geef complimentjes (die je meent), vraag door als iemand iets verteld.

Maak contact met mensen, zoek ze op, laat ze weten dat je er bent en je ze interessant / aardig vind.

Ik ben vroeger zo erg gepest, ik heb mezelf daardoor genoeg aan gedaan... :n (geen details, je mag wel vragen via PB) Ben als mijn eigen psycholoog aan de gang geweest, en nu, nu heb ik wel eens een terug val dat ik denk niemand moet mij, ze vergeten me expres, ze willen niet horen hoe het met me gaat, ze vinden me stom, ik ben lelijk, niet aardig enz.

Maar ik stap ook gewoon op die knap uitziende jongen af op de verjaardag van een vriendin en geef hem een compliment om zijn kleding (en heb daarna zowaar een one night stand), ik spreek die leuke postbode die op kantoor langskomt aan (en heb nu al 3 weken erg leuk contact), ik vraag aan oud klasgenootjes of ze het leuk vinden 5 mei te vieren (en heb nu heel 5 mei gezellig volgepland), ik zoek contact met kennisjes (en nu zijn een paar echte vriendinnen van me), ik stuur een berichtje met hoe gaat het naar een kennis (en daarna spreken we eindelijk weer wat af).

Begin makkelijk en voorzichtig, met mensen die je kent of wel eens tegen komt op je werk / studie. Vraag wat ze gedaan hebben in het weekend, geef een complimentje. Het moet van twee kanten komen, hoe moeilijk ook betekend dat ook dat jij initiatief moet nemen.
Maar het gaat werken, echt, zodra je over de drempel bent zal het een stuk makkelijker gaan :)
En misschien kom je wel zo ver dat je op een gegeven moment tegen anderen durft te zeggen dat je het niet aardig vind dat ze je overslaan / vergeten of een stomme opmerking plaatsen. Dat jij mensen mee op pad neemt van zullen we daar en daar heen gaan?

Begin makkelijk en voorzichtig met mensen die je kent door eens met hen mee te gaan als ze iets gaan drinken bijv.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:35

Klein beginnen is inderdaad ook een supergoede tip. Je kan evt. een lijstje bijhouden met je "persoonlijke overwinningen", hoe klein ook. Je zal dan inderdaad zien dat je steeds meer durft.

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:47

Ik zie dat je 21 bent, je woont bij Utrecht. Studeer je misschien daar ergens? Ik weet niet of het een idee is je om je aan te melden bij een leuke studentenvereniging? Als dat een optie zou zijn zou k het er zeker eens op wagen. Ik zit er zelf dan wel niet bij, maar mijn zus wel. En die kan ik een beetje herkennen in jou verhaal. Sinds ze daarbij zit is ze heel anders. Heel open, spontaan, lekker stappen, veel nieuwe vrienden/vriendinnen etc!

Het is idd een groot voordeel als je mensen om je heen hebt die je de juiste 'boost' geven zoals Karmandi zegt. Ik had het toen ik jonger was ook, en nu ga ik bijv. op stap, maak lol (maar ik giet me nooit vol dat ik zo debiel ga dansen dat ik de volgende dag van "aah wat heb ik gedaan!?" ;) ) maar ik denk wel van achja, wat maakt het mij uit.. zo vaak zie ik die mensen niet (of ik kom ze waarschijnlijk nooit meer tegen) En als je raar danst, een keer plat op je bek gaat, of wat dan ook en je zorgt gewoon dat je lekker lacht, er spontaan uit ziet en je doet alsof het je niks kan schelen dan hoef je ook niet bang te zijn dat de mensen om je heen je de hele tijd maar raar aan staan te gapen. }:0 Uitstraling doet zoveel! *D

Ik zie al dat er zat tips worden gegeven, hopelijk heb je er wat aan! +:)+

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:53

Ptries schreef:
Uitstraling doet zoveel! *D

Idd, hoe moeilijk en vaag ook, als je uitstraalt dat jezelf vertrouwd, kent, wilt, goed vind (met mate he ;) ) dan werkt dat echt!
Ik was pas geleden erg zenuwachtig voor de verloving van een collega, de rest van mijn collega's geloofde er niets van: 'jij zegt altijd alles, spreekt mensen aan, onderneemt van alles, ziet er goed uit, trekt mensen naar je toe, jij leeft' enz. Nou, vroegâh was dat heul anders :+ Ik durfde mijn eigen familieleden niet eens te bedanken voor het cadeautje wat ik van hen kreeg!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 20:02

tja

ik woon in omg utrecht ja. maar studeer in barneveld. Dus echt in utrecht kom ik niet haha. heb ook niet echt iemand om mee uit te gaan. Aangezien ik totaal niet van disco's houdt haha

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:09

Kroegjes bestaan ook!
Niet ontkennen en geen geen uitwegen zoeken, zoek oplossingen!
Zoek en gij zult vinden :j

En leven begint niet met uitgaan, uitgaan kan een onderdeel zijn van je leven.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:45

Willeke, zoek iets waar veel mensen komen, ga bijvoorbeeld wedstrijden van een hockeyclub of voetbalclub, van jou leeftijd fotograferen in Maarssen :) Dan krijg je wel contacten, de mensen willen foto's, jij kan die geven.
Je bent toen met mij mee geweest naar een voetbalwedstrijd en je hebt gezien hoe het daar is/was. Je weet je mag altijd mee, al is as dinsdag de laatste wedstrijd. Je gaat zeker weten wel weer leven hoor ... wacht maar af, wat ik nog voor je in petto heb!!

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:58

meis leven begint niet met uitgaan drinken enzo
ga dan een keer met je vriendin even lekker naar een kroeg of iets en probeer ergens heen te ga dan wel waar je je veilig voelt lekker contact zoeken met mensen en durf dan een keer wat te zeggen en dan gewoon denken scheit aan hun gewoon doen wat je wilt denkt!
als je iets wilt kun je het echt en het is al heel wat als je onzeker bent dat je het hierzo op bokt zet :D
en ga anders als je kan fotograferen ga voor mensen fotograferen zo kan je veel contacten krijgen.
en op school?zeg wat terug als je het niet pikt!!
ik ben ook even onzeker geweest maar nu totaal niet meer
me pb-box staat altijd voor je open ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:30

plutolover schreef:

MAar ik druf niet!!

leven heeft niets te maken met feesten, vriendjes, lief gevonden worden of je vrij voelen. het heeft te maken met je zelfbeleving en je geeft zelf al aan dat je te onzeker bent om je leven aan te passen of te sturen. de enige manier om je leven te gaan leiden in plaats van lijden, is hulp zoeken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:40

Concentreer je op wat jij wil en voelt, doe wat jij wil en kijk niet naar wat een ander daarvan kan vinden.
Anders ben je straks alleen maar bezig te leven op de wijze zoals anderen dat willen en niet hoe jij het wil.

Concentreer je eerst op jezelf, blijf bij jezelf en je zult zien dat je je beter en zekerder over jezelf gaat voelen.
Dat straal je dan uit en dan komen er vanzelf mensen op je pad die jou aardig vinden om jou en niet om wat je probeert te zijn.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:56

Ik voel me precies hetzelfde als jou he, echt waar. Ik ga ook nooit bijna stappen en mensen die ik ken willen mij eigenlijk niet eens mee hebben, omdat ze hun eigen vriendenkring hebben en ik die niet ken. Hele vage beredenering maar ok... Maar ik heb wle een soort oplossing gevonden dat ik toch nog ergens kom. Ik ga bijvoorbeeld vanmiddag zwemmen met mijn zusje en vriendje van der en zijn broer en nog een andere vriendin van mij. Zo kom je er toch ook eens uit en ontmoet je mischien ook wel mensen.
Ik wil ook heeeeel graag uit en feest vieren enzo, echt waar, maar dan moet ik alleen en dan kan ik mezelf niet vermaken in me eentje. Heel apart, ma dan voel ik me ook niet zo zeker meer vna mezelf en vermaak ik me neit omdat ik dan niemand heb om tegen aan te praten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:28

ik zit erg te twijfelen of ik hulp zou halen, aangezien je het uiteindelijk toch zelf moet doen.