Mensen met suikervrij 'dieet'? En tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Mensen met suikervrij 'dieet'? En tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 10:10

Ik weet niet of het hier goed staat, maar het gaat over eten dus het zal wel. Al mijn hele leven heb ik last van darmklachten, en ik ben er sinds enkele weken achter dat dit een heel stuk minder wordt als ik geen suiker eet. Zijn hier mensen die geen suiker (mogen/willen) eten? Hoe gaat dit in de praktijk? Hoe houden jullie dit vol (want tja, alles is zo lekker!)? En hoe gaan jullie om met moeilijke situaties? Wat eten jullie wel? En wat niet?

Ik probeer dit nu dus enkele weken, en merk dat ik sinds een paar dagen alles bitter vind, heel vreemd. Kennen mensen dit ook? Ik ben heel nieuwsgierig naar reacties!

Groetjes Marijke

Katja

Re: Mensen met suikervrij 'dieet'? En tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:00

Ik probeer ook relatief weinig suiker te eten omdat ik anders helemaal opgeblazen wordt van het vocht en moe wordt.
Vooral veel zelf maken, aan de meeste dingen wordt suiker toegevoegd ook aan vleeswaren. Door minder suiker te eten wordt na een tijdje te behoefte eraan ook een stuk minder. Ik eet ook geen zoetstoffen omdat ik dan weer trek in zoete dingen krijg en dat schiet niet op.

Suikervrij lijkt me overigens redelijk onmogelijk maar suikerarm is best te doen.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:06

ik mag ook geen suiker eten.. ik haal altijd veel snoep en chocolade
bij de jamin of broodbeleg bij het meulententje in weert.
als ik naar verjaardagen gaat is het wel lastig maar meestal is er bij
een grotere bakker ook suikervrij gebak.
als ik van te voren weet dat ik ergens ga eten vraag ik altijd of ik iets
moet meenemen van mezelf en als ik ergens vaak kom zet ik daar automatisch
een pakje koeken en broodbeleg neer..
en zelf bakken natuurlijk..
ik gebruik de zoetstof natrena en veel honing..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:10

Maar honing is toch ook gewoon suiker?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:15

Ik heb ook een hele tijd lang geen suiker mogen eten, toen was ik wel een heel stuk jonger, 9 of 10. Ik haalde snoepjes enzo uit de reform zaak en ik snoepte toen ik zo jong was uberhauot niet zo veel.
Ik mocht totaal geen suiker, dus ik at het ook helemaal niet, ook niet een keertje zondigen... Ik kon het erg goed volhouden, maar nu op oudere leeftijd zou ik er wel meer moeite mee hebben denk ik.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:58

honing is geen suiker
want honing wordt natuurlijk gemaakt door bijen en
suiker wordt in de fabriek gemaakt.. het heeft dus
een hele andere samenstelling.
honing is gewoon een zoetstof.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 10:38

Dank voor de reacties! Ik schijn als babytje geen zoete voeding te hebben kunnen verdragen (ook een week voor in het ziekenhuis gelegen), maar nooit verder meer aan gedacht dus mijn hele leven gewoon suiker gegeten (en een zoetkauw ;) ) Voor mij is het dus echt wennen. En best moeilijk af en toe om nee te zeggen. Ik vind het inderdaad heel lastig met suiker, zoetstoffen en wat wel en niet kan. Dat is ook een beetje uitproberen denk ik...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:50

jojoni schreef:
honing is geen suiker
Honing bestaat voor het grootste gedeelte uit suikers net als veel soorten fruit. Als je slecht suiker kunt verdragen moet je dus ook heel voorzichtig zijn met fruit en honing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:23

jojoni schreef:
honing is geen suiker
want honing wordt natuurlijk gemaakt door bijen en
suiker wordt in de fabriek gemaakt.. het heeft dus
een hele andere samenstelling.
honing is gewoon een zoetstof.

???? Suiker komt uit een suikerbiet, wordt helemaal niet kunstmatig gemaakt in een fabriek, het wordt enkel geëxtraheerd uit een suikerbiet waardoor je dus suiker, melasse en pulp krijgt. Het is net zozeer een natuurlijk product als honing.

Verschil is dat suiker bijna voornamelijk uit sacharose bestaat, en honing uit een mengsel waaronder 1% sacharose. Dus de samenstelling verschilt, maar om nou te stellen dat suiker in een fabriek gemaakt wordt? 8)7 Jeetje, daar schrik ik echt van :\
Precieze bron : http://suikerinfo.nl/nl/faq/faq.php?id=198
Citaat:
Wat is het verschil tussen honing en suiker?

Antwoord:
Suiker bestaat uit 100% sacharose en honing bestaat over het algemeen uit 1% sacharose doordat honing een mix is van verschillende soorten suikers. Over het algemeen genomen bestaat honing uit 38% fructose, 31 % glucose, 1 % sacharose en 9 % overige suikers, 17 % water en 4 % overige bestanddelen waaronder enzymen, vitaminen, zuren, sporenelementen, stuifmeelkorrels en mineralen. Overigens is het niet wenselijk dat kinderen jonger dan 1 jaar honing gebruiken, dit in verband met de aanwezigheid van (voor hen dodelijke) sporen van gifstoffen en schimmels.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:43

Ik probeer ook zo min mogelijk suiker te eten. Voor mijn darmen, maar ook voor m'n eczeem. Valt niet eme moet ik zeggen, maar eet wle veel noten en rijstewafels als ik trek krijg.

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:47

Ik mag ook niet te veel suiker hebben door mijn diabetes (suikerziekte). Ik probeer dus zo veel mogelijk suikervrij te eten en drinken. Maar probeer niet hele dagen zonder te doen, want dan raak je verbitterd zoals jij had. Gewoon af en toe een koekje ofzo met wat gewone suiker erin. (als dat lukt tenminste)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:57

Ik kamp ook met chronische darmklachten en suiker is ook hier van enorme invloed op mijn buik..
Wil dus ook proberen om helemaal niks meer met suiker te eten (behalve vruchtensuikers), maar is erg lastig!
Ik lees even mee...

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 14:48

Kayouty schreef:
Ik mag ook niet te veel suiker hebben door mijn diabetes (suikerziekte). Ik probeer dus zo veel mogelijk suikervrij te eten en drinken. Maar probeer niet hele dagen zonder te doen, want dan raak je verbitterd zoals jij had. Gewoon af en toe een koekje ofzo met wat gewone suiker erin. (als dat lukt tenminste)

Ik vond dit een hele rare ervaring! En alles smaakt zo vies, haha!

Hoe gaan jullie met lastige situaties om als iedereen een taartje en jij niet, zin hebben in zoets en nog boodschappen moeten doen, dat soort dingen? Mijn probleem is dat als ik eenmaal toegeef, ik dan niet zo goed maat kan houden.

Prettig om zo ervaringen te kunnen uitwisselen!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 17:06

[quote="Maya"] Dus de samenstelling verschilt, maar om nou te stellen dat suiker in een fabriek gemaakt wordt? 8)7 Jeetje, daar schrik ik echt van :\
Precieze bron : http://suikerinfo.nl/nl/faq/faq.php?id=198
[quote]

Mogelijk wordt bedoeld dat bepaald suiker geraffineerde suiker is? Natuurlijk komt het van een biet of van riet, maar het is wel flink bewerkt natuurlijk, in een fabriek. Ik ben me er pas in aan het verdiepen dus echt nog een leek, maar dat kan ik me voorstellen.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:08

De ranja Sliempie is super lekker. Zitten geen suikers in. Krijgen diabetes patiënten in het ziekenhuis hier ook. Heel lekker..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:19

Omdat ik een voedselintolerantie voor sacharose, dextrose en glucose heb en ook niet tegen honing kan eet ik nu al ruim 10 jaar geen producten meer waar geraffineerde suiker aan is toegevoegd. Als je echt niet tegen suiker kan zou ik af en toe zondigen sterk afraden, dat deed ik in het begin ook wel eens omdat ik dacht dat dit wel kon, maar ik werd er meteen heel erg ziek van (darmklachten en vermoeidheid). Het is in het begin erg wennen, maar als je merkt hoe ziek je wordt van suiker is dat de grootste motivatie om door te gaan. Ik miste bijvoorbeeld vooral dat ik in de zomer niet zomaar ergens lekker een ijsje kon gaan eten (ik was gek op softijs), maar heb nu geaccepteerd dat er gewoon heel veel dingen zijn die ik niet kan eten omdat mijn lichaam er niet tegen kan. Als je dat kunt accepteren is er ook geen verleiding meer.