Hoeveel spaargeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HenrietteM

Hoeveel spaargeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:10

Ik verbaas mij erover dat veel mensen blijkbaar nauwelijks spaargeld hebben. Mensen die nu hun baan kwijtraken en dan totaal geen reserves hebben en niet eens 1 maand zonder salaris kunnen overbruggen. En dan bedoel ik dus gewoon jonge gezinnen met 1,5 of 2 verdieners. Die dan niet meer dan € 3.000 spaargeld hebben. Ik kan me dan niet voorstellen. Ben opgevoed met de gedachte dat je altijd wel zo'n 20.000 gulden (laten we zeggen dat dat nu € 20.000 is) op de bank zou moeten hebben. Just in case. Ben ik ouderwets? Hoeveel spaargeld hebben jullie? Zeker met eigen paarden die zomaar iets kunnen markeren moet je toch een potje hebben lijkt me.

benangelique

Re: Hoeveel spaargeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:12

nou, hier ook een 2-verdiener zonder kinderen en wij hebben geen 10.000 euro spaargeld (meer). kan ook niet als je aan het verbouwen bent (al 5 jaar) en daarnaast wel gewoon lekkre wil blijven leven.
na de verbouwing komt het sparen wel weer

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:12

Pfoe 20.000 euro, ik denk niet dat mijnouders dat hebben hoor, eerder richting de helft daarvan. Zijn wel tweeverdieners, maar het leven is nu eenmaal duur en er is niet altijd evenveel ruimte om te sparen.
Ik zelf heb nu aardig wat spaargeld, maar bijna de helft daarvan is voor een nieuwe motor bestemd.
Laatst bijgewerkt door Mars op 29-04-09 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:14

20 000 euro heb ik ook niet, heb wel een mooi potje en daar koop ik straks een paard van, een deel houd ik achter als buffertje.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:15

Wij streven (2 x 80% werk met 1 kind, paard en eigen huis) naar 10.000 spaargeld. Lukt niet altijd, maar we proberen het op minimaal dat niveau te houden.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:17

Ik heb nu spaargeld wat om te huilen is, maar ben dan ook net verhuist, aantal dure aanschaffen gehad :)
Spaar wel een vast bedrag per maand, wordt een dag na het storten van mn salaris er af gehaald en merk er zo weinig van.

Denk dat bij veel mensen het probleem is, geen vast bedrag per maand en alleen zelf overmaken naar spaarrekening, dan gaat het makkelijker op aan andere dingen.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:17

Zo he, twintig duizend. Ik gok dat mijn ouders dat ook niet achter de hand hebben.
Zelf heb ik dat al helemaal niet, maar goed ik reken mezelf nog even niet mee als student.
Ik ben zeker wel voor het idee dat het goed is om geld achter de hand te hebben, maar ik vind 20.000 wel erg veel. Je moet ook genieten van het leven. :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:20

Mijn vriend en ik zijn pas net 5 á 6 maanden geleden begonnen met sparen. Wij wonen beide nog thuis, en hebben dus ook nog geen kinderen. We sparen allebei een vast bedrag. Dit gaat perfect. Wel hebben we hier ook onze vakantie van betaald.
We sparen nu voor onze bruiloft & de inboedel, en voor een buffertje. Na ons trouwen sparen we wel verder, maar iets minder hard :D

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:20

Ik ben opgevoed met de gedachte dat 't beter is om je geld in dure dingen (auto's, aandelen, antiek, huis) te investeren dan te sparen. Dat doen m'n ouders dus. Toch spaar ik stiekem, just in case. :o

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:21

@ Nell, verstandig, omdat je voortaan ook weer spaargeld moet hebben als je een huis wilt kopen. Was veel gedoe over laatst. Maar in mijn tijd (.....) was dat heel normaal.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:23

Ik kom wel uit zo´n opvoeding :j

Als 19jarige student die thuiswoont, heb ik natuurlijk nog geen 20.000 euro spaargeld. Maar wel een paar duizend. :)

Mijn ouders zijn gescheiden, van mijn moeder ken ik de situatie niet. Mijn vader heeft meer dan 20.000 achter de hand, maar exacte bedragen ga ik niet noemen. :)

Beiden ouders hebben me altijd geleerd flink te sparen op een aparte rekening (ik heb ook nog een spaarrekening voor 'leuke' dingen zoals een wow zadel :D ). Vaak hoor je dat mensen iets achter de hand houden voor een kapotte auto en wasmachine. Maar je zult altijd zien dat alles tegelijk kapot gaat, en dan zit je alsnog in de knoop.
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 29-04-09 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:24

Fitch schreef:
Ik ben opgevoed met de gedachte dat 't beter is om je geld in dure dingen (auto's, aandelen, antiek, huis) te investeren dan te sparen. Dat doen m'n ouders dus. Toch spaar ik stiekem, just in case. :o

En dan koop je een auto veel een paar duizend euries, je zit zonder werk, verkoopt je auto en krijgt er heel wat minder voor terug, dag centjes :)
Tuurlijk moet je niet alles opsparen en ook gewoon genieten van het leven, maar alles ''investeren''? :n

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:25

Fitch schreef:

Auto's zou ik toch zeker niet als een goede bron om geld in te steken zien. Die zijn al 10% waarde kwijt op het moment dat je ze de garage uitrijd. De andere drie wel, maar met oog op de crisis van dit moment zijn dat nu ook niet de beste investeringen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:28

Wij hadden redelijk wat spaargeld, maar is nu toch hard gegaan afgelopen jaar. ;(
Auto kapot en nieuw nodig,
andere auto erg dure reparatie nodig.
Verwarming kapot, moest ook een nieuwe komen.
Wasmachine kapot, ook die kon niet meer gemaakt worden.
En een scheur in ons bankstel waar de hondjes het daarom grappig vonden er in te gaan graven. Dus ook die een nieuwe.
Verder hebben we afgelopen zomer ook nog veel kosten aan de dieren gehad.
We hadden een leuke spaarpot, maar er is nu bar weinig meer van over ;(
Ik mag hopen dat het voor de rest hier bij gaat blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:29

Ligt er maar net aan hoe je leeft. Wat je vaste lasten zijn, wat je verplichtingen en verantwoordelijkheden zijn...

Edit; duffe typfout en lekker op tijd hersteld om niet in het bloepertopic terecht te komen :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-09 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:32

Ze zeggen dat je het beste 3 maandsalarissen apart kan hebben staan voor het geval je in de problemen komt.
Wij hebben wel wat apart staan maar zeker niet zoveel, maar elke maand komt er steeds weer wat meer bij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:33

Allereerst moet iedereen zich afvragen of het verstandig is om dit op internet te plaatsen!

Hoeveel spaargeld nodig is, hangt verder ook af van je situatie. Als je een jaarinkomen van nog geen 20.000 hebt lijkt het me niet reeel. Voor veel starters en mensen met lage inkomens ook absoluut niet mogelijk zelfs om zoveel te sparen. Niet omdat ze 'genieten van het leven' maar omdat ze vooral ergens moeten wonen en te eten moeten hebben, en je dan nauwelijks zo'n bedrag bij elkaar krijgt.
Maar met een goed inkomen en veel verplichtingen (vaste lasten op een huis dat niet direct verkoopbaar hoeft te zijn, auto waar je van afhankelijk bent, paarden, gezin, dat soort dingen) zou ik het wel verstandig vinden om een reserve voor minstens een maand of 6 op te bouwen. Het kan snel gaan - 6 maanden geleden wisten veel mensen die nu zijn ontslagen vanwege de crisis nog niet dat ze thuis zouden zitten.

(Wat dat betreft verbaast het mij ook hoeveel goedverdienende mensen toch steeds op het randje van hun kunnen balanceren. Vooral vaste lasten kun je niet van het een op het andere moment naar beneden schroeven als het nodig is.)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:34

Ik vind 20000 wel een hoog bedrag. Ik wil wel gaan streven om als ons huis af is een vast bedrag van minimaal 5000 vast op de spaarrekening te hebben. Als we daarna ons huis helemaal compleet hebben wil ik proberen naar die 10000 te gaan maar ben bang dat het een meerjarenplan is.

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:34

Zeker met 3 paarden zou ik wel een flink bedrag achter de hand houden. Zeker als je geen verzekering hebt tegen ziektekosten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:36

Shadow0 schreef:
(Wat dat betreft verbaast het mij ook hoeveel goedverdienende mensen toch steeds op het randje van hun kunnen balanceren. Vooral vaste lasten kun je niet van het een op het andere moment naar beneden schroeven als het nodig is.)

en dat is ook net voor iedereen anders. De een vind het normaal om 500 euro te kunnen sparen en de ander is blij als ze een maand 100 euro opzij kunnen zetten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:38

daarbij is het net wat kazary heeft gehad, je kunt nog een grote pot hebben maar als alles tegelijk komt dan ben je er ook zo doorheen (en dan ben je juist heel blij met je potje)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:39

Ik ben 20, heb geen vaste baan maar alleen een weekeind baantje, krijg minimum stufi, studeer dus nog, en ik heb bijna 10.000 euro spaargeld.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 29-04-09 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:39

Pff...ik vind dat ook veel geld...ik wil dat wel sparen maar zo hard gaat dat niet. Heb de afgelopen 3 jaar ook nieuwe aankopen moeten doen. (Laptop, wasmachine, camera.) Dan wordt er wel in je spaarpotje gehakt. := Ben nu weer lekker bezig maar de ene maand gaat er meer in dan de andere maand...maar ik probeer gemiddeld €250 per maand te sparen...

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:40

Ik probeer altijd te sparen, maar dan komen de leuke gemeentebelastingen langs. Dus op het moment heb ik even niks. Wel een paar honderd euro voor mijn paard, maar die is ook totaal verzekerd!
Dus af en toe is het even spannend met de financien..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:41

Ik heb helemaal niks... Alleen maar een studieschuld :+ Maar wel een gelukkig leven, een paard& woon op mezelf :)