De koers van de euro

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

De koers van de euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 13:12

Nog nooit heb ik er mij druk over gemaakt of uberhaupt voor geïntresseert, maar nu krijg ik toch echt een zweem interesse, het raakt mijn portemonee namelijk (typisch nederlander toch?)

Wij hebben een grote bestelling geplaats in Engeland (ca 9000 pond)
Gister moesten wij het voorschot (1/3) overmaken en kwamen wij er verheugd achter dat de koers voor de engelse pond momenteel 1,02 is. En niet de 1,1 die wij verwacht hadden (we wisten wel dat het lager was)

Vergeleken met de normale koers dus heel laag! Maar wat gaat de euro verder doen?
Over een half jaar moet we de rest betalen en het verschil tussen 1,02 en 1,1 is toch even 480 euro! Dus vroegen wij ons af wat de euro gaat doen? Wordt verwacht dat hij weer gaat dalen of gaat hij nog meer stijgen (of blijft gelijk?)

Is er iemand die er verstand van heeft of ermee werkt?

En hoe komt het eigenlijk dat de euro stijgt, de crisis?
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 29-04-09 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PlauGenGuy

Re: De koers van de euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:29

De euro stijgt omdat er veel vraag is naar de Euro. Vroeger stond de US Dollar bekend als sterke munt en was er veel vraag naar om in die valuta te handelen in bijvoorbeeld Azie en ook Europa. Nu is dat anders en is op dit moment meer vraag naar Euro, omdat gezien wordt als nieuwe sterke munt. Ook de Pound Sterling heeft hier last van. Het heeft niet eens zozeer te maken met de economische crisis. Het wegzakken van de Dollar vond al plaats voordat er banken omvielen.
Grote stijgingen zijn op dit moment niet te verwachten, tenzij de economie zich in een onwaarschijnlijk rap tempo zal herstellen. Maar zoals bekend resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst... :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 13:47

Dus eigenlijk komt het door vertrouwen in de euro? Dus er bestaat weinig kans dat de waarde van de euro nog zal dalen of er moet iets erg gebeuren of niet? (Begrijp ik uit jou verhaal)

Of hij verder zal stijgen is onzeker? Maar ja, ik ben al blij als hij zo blijft staan :Y)

Ben jij een economist of zo? :o
Want zag jij de val van de dollar er aankomen of niet?

PlauGenGuy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:52

Nee, ik heb geen economie gestudeerd. Ik kijk gewoon veel RTL Z. En daarnaast geldt het basis principe "de wet van vraag en aanbod" voor heel veel dingen. Zodra iets schaars wordt gaat de prijs omhoog en andersom natuurlijk ook.
Ik denk niet dat de euro veel verder gaat stijgen, misschien wel iets zakken, dat heeft dan wel weer te maken met de crisis. Er wordt gewoon veel minder gehandeld, omdat mensen minder vertrouwen hebben. Ik heb wel de hoop dat het binnenkort weer wat gaat aantrekken, maar dat zal de tijd ons leren. Niemand die het zeker weet.

Over het zien aankomen van de val van de Dollar:
Nee, maar het moest een keer gebeuren, een soort correctie voor het leven op te grote voet.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 13:58

Voor mij heb jij al heel veel kennis :+ ;)

Ik handel genoeg denk ik... zelfs internationaal :D met deze aankoop ;)
En ik sponser binnenkort ook de garage voor veeeeel geld... :/

Maar kan een munt "schaars" worden? Ik weet dat men zegt dat de dollar in het wilde weg werd geproduceert. Dan kan hij toch niet "schaars" worden? Ookal wilde men er graag mee handelen.
Ik snapte zowiezo nooit waarom men vertrouwen in een munt heeft... geld is toch geld :+ Als de euro nog sterker wordt heb ik even heel veel vertrouwen in de pond en zet even de rest van het bedrag om in ponden :D zolang de euro nog hoog staat...

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:03

Handel in geld, economische crisis, het "bijdrukken"van geld en alles er om heen is ook een ingewikkelde materie. Wel leuk idd om je er in te verdiepen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:06

bijdrukken van geld wordt niet gedaan omdat je dan waarde vermindering heb ondanks dat er meer geld op de markt is.

Manisdrah je moet nu per email concrete afspraken maken over de rest van de betaling ongeacht of de pound/pond gaat stijgen of zakken zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 14:18

Hoe bedoel je? De afspraak staat... in ponden.

Voor mezelf is het alleen handig als ik het geld al in ponden heb ipv euro's omdat de koers dan ander is.

Nu is de koers 1,02 (gister opgezocht)
En nu vroegen wij ons dus af of het straks weer 1,1 of misschien zelfs 1,2 euro is.
En voor hetzelfde geld (woordgrapje) is het over een half jaartje 0,98

Wij hebben daar helemaal geen zicht in. Dus ik denk... der zitten hier vast wel expers... :+

PlauGenGuy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:31

Citaat:
bijdrukken van geld wordt niet gedaan omdat je dan waarde vermindering heb ondanks dat er meer geld op de markt is.

Volgens mij hebben ze in Amerika en ook nog wel andere landen wel geld bijgedrukt.
En inderdaad kan deflatie een gevolg daarvan zijn.

De afspraak die de TS gemaakt heeft is in Pound Sterling en staat dus vast.
Met veel mazzel zakt de pond verder weg en heeft TS nog een extra voordeel.
Misschien verdwijnt het ook wel, wie zal het weten, niets is zeker.

Over het "vertrouwen" in de economie is al heel veel geschreven. Men kan nog steeds er niet de vinger opleggen waarom beleggers soms heel vreemd reageren op bepaald nieuws.

Het schaars worden van geld, bedoel ik niet ik de letterlijke zin dat het niet verkrijgbaar is, maar de vraag overstijgt het aanbod en daarom gaat de prijs omhoog. Dus als China besluit om alleen nog handel te doen in Euro´s i.p.v. Dollars, stijgt de Euro en daalt de Dollar. Puur omdat de vraag groter wordt.
Het is trouwens dan fictief geld, wat er eigenlijk niet eens is en wat je dus ook niet bijdrukt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:36

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:39

manishdra schreef:
Hoe bedoel je? De afspraak staat... in ponden.

Voor mezelf is het alleen handig als ik het geld al in ponden heb ipv euro's omdat de koers dan ander is.

Nu is de koers 1,02 (gister opgezocht)
En nu vroegen wij ons dus af of het straks weer 1,1 of misschien zelfs 1,2 euro is.
En voor hetzelfde geld (woordgrapje) is het over een half jaartje 0,98

Wij hebben daar helemaal geen zicht in. Dus ik denk... der zitten hier vast wel expers... :+

Als ik iets ga kopen in het buitenland, spreek ik eent totaal prijs af van te voren doe je een aanbetaling.
Zij moeten dus 9000 pond hebben ongeacht de koers dus als de koers ineens gaat stijgen is dat in jouw nadeel daarom moet je in het buitenland een vaste prijs afspreken ongeacht koersstijging

PlauGenGuy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:42

Citaat:
Als ik iets ga kopen in het buitenland, spreek ik eent totaal prijs af van te voren doe je een aanbetaling.
Zij moeten dus 9000 pond hebben ongeacht de koers dus als de koers ineens gaat stijgen is dat in jouw nadeel daarom moet je in het buitenland een vaste prijs afspreken ongeacht koersstijging

En in welke valuta spreek je dat dan af, die vaste afspraak?
De TS heeft de deal gesloten in ponden, dus zal er in ponden betaald worden.
Je kan wel tegen een vaste wisselkoers iets afspreken, maar wordt over het algemeen vrij weinig gedaan.
Dan moet je gewoon handel doen met een euro land...Dan ben je overal vanaf.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 14:48

Tuurlijk is dat in mijn nadeel, maar wat heeft de verkoper daar mee te maken? Die gaat echt niet het bedrag in Euro's afspreken want voor hetzelfde geld heeft hij minder dan verwacht. Enneh... Ik had gewoon niet zoveel keus, hij is één van de beste en ook nog eens betaalbaar. Zelfs al zou er een slecht koers zijn dan betaal ik nog steeds minder dan bij een europeese (die zijn 2 tot 4x zo duur)

Is denk ik gewoon een planning voor mezelf. neem ik nu cash ponden in huis, dat ik de rest contant betaal? (ga er toch heen om het op te halen)
Zie ik wel wat de koers wordt en gok ik het erop dat hij niet daald?
Neem ik een tijdelijke engels rekening waar ik het geld heen overmaak?

enz...

allemaal keuzes en verrekte lastig.

Mijn vriend had het gister opgezocht en volgens hem was het 1,02

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:49

:j wij spreken altijd af in euro's :D

ts kan niks meer doen, ze heeft mazzel als de pond zo laag blijft

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:45

oh jeetje sorry ik toen ik dit las d8 ik meteen onnee die koersen we hebben het laatst gehad met eco en het is heel lastig
maar ik lees hier dus dat het best wel goed gaat