Is het bij jullie op school ook zo heerlijk geregeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Is het bij jullie op school ook zo heerlijk geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 01:46

Op school word je verteld dat planning erg belangrijk is. Ze verwachten van jou dat je goed kan plannen/ leert plannen en dat dus ook toe kan passen bij het leren tijdens je opleiding. Zou je als student dan ook mogen verwachten dat de school goed kan plannen? We lopen wel vaker tegen de vreemde planning van school aan, maar dit slaat echt alles. (weet niet of jullie het belangrijk vinden, maar ik heb het over een hoge school)

Hier mijn probleem:

Er is een leuke regel dat de leraar 20 werkdagen heeft om het tentamen na te kijken. Nu hebben we op 9 april een tentamen gehad en zou de leraar dus tot 15 mei (met alle weekenden en vakantiedagen ertussen) hebben om de cijfers bekend te maken. Het is dus ook niet vreemd dat we de cijfers nog niet weten en dus ook nog geen inzage hebben gehad in het tentamen.
Helaas (of misschien wel gelukkig) kwam een klasgenoot er zondag achter dat we op 6 mei de herkansing al hebben. Dat is de 1e schooldag na de vakantie. Dat is dus ook nog in de periode dat de leraar nog heeft om het tentamen na te kijken.
We zijn er met z'n alle dus ook flink pissig over dat ze zoiets bedenken. Er is een mail gestuurd naar de leraar, een vermoedelijk lid van de examencommissie en een SLB'er met de vraag of hij precies weet wíe er nu eigenlijk in de examencommissie zit (dat is ook nergens te vinden). Ook heb ik klasgenoten gevraag om een mail te sturen naar hun eigen SLB'er (aangezien er een stuk of 3 zijn voor de hele klas).
Toen we de leraar voor de vakantie vroegen wanneer de cijfers bekend zouden worden zei hij dat hij het na de vakantie wel zou hebben nagekeken. Ik weet eigenlijk niet of hij wel weet dat hij een herkansingstentamen moet maken, anders zou je zeggen dat hij alles wel eerder geregeld had. Hij heeft wel vrij veel werk, maargoed, dat is ook de zelfde leraar die in de lestijd afspraken met andere mensen maakt (die dan ergens voor niks een uur op hem staan te wachten)...
Het is ook helaas (blijkt uit eerdere ervaringen) voor sommige mensen een ontzettend grote moeite om regelmatig de mailbox te openen en dan ook nog een mail terug te sturen. En laat dat nou toevallig net de mensen zijn die wij nodig hebben.
We hopen dus dat we het voor elkaar krijgen dat het tentamen een week kan worden verzet, zodat de mensen die een herkansing moeten maken het tentamen in kunnen kijken en nog tijd hebben om te leren.

Weet iemand of we nog ergens actie kunnen ondernemen? En heeft iemand dit, of iets soortgelijks, ooit meegemaakt? Hoe is dat opgelost?

Kikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:06

Ik heb ooit wel iets soortgelijks meegemaakt,
we hadden een toets Nederlands gemaakt, 12 weken later was ie nog niet nagekeken,
ook ivm met herkansingen hebben we aan de schoolleiding vooorgelegd,
Leraar moest het per sé zelfde dag nog nakijken, zodat wij genoeg voorbereidingstijd hadden voor de eventuele herkansing,
Gewoon even melden bij de schoolleiding, misschien dat de herkansing uitgesteld kan worden...?

Shadow0

Re: Is het bij jullie op school ook zo heerlijk geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:34

Ik zou in elk geval kijken wat hierover in het OER staat, daar staat namelijk vaak expliciet in dat een herkansing op z'n vroegst zoveel dagen na de uitslag mag zijn, en dat er de gelegenheid moet zijn tot het inzien van het tentamen. Het OER is voor HBO-opleidingen verplicht en kan als het goed is worden opgevraagd bij de administratie van je opleiding, en is mogelijk ook te vinden op de site van je opleiding. Hier staan als het goed is ook de leden van de Examencommissie bij vermeld.

Verder weet ik niet of je opleiding een studentenraad/studievereniging heeft, want ook dat kan nog een mogelijkheid zijn.
Heel goed trouwens om al een aantal mails te sturen, dan toon je aan dat je ermee bezig bent. En ook heel goed dat ook je medestudenten erbij betrokken worden, met meer sta je sterker.
Belangrijk bij dergelijke bezwaren is vaak dat je zelf een redelijk voorstel doet voor een alternatief, je zou dus op grond van het OER kunnen verzoeken om een extra herkansingsmogelijkheid die wel aan de regels voldoet.

De LSVB kan mogelijk ook nog helpen.

Mijn eigen ervaringen zijn dat sommige docenten niet te veranderen zijn, maar dat er met een redelijk verzoek meestal wel veel te bereiken is, al is het een stuk langzamer dan je zou willen. Het moeilijkste vond ik zelf nog wel om er ook op te durven vertrouwen dat het uiteindelijk goedkomt, de onzekerheid is vreselijk frustrerend.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 19:07

Bedankt voor de reacties. Ik ga nu meteen opzoek naar het OER op de site.
Dat van de studentenraad is wel een goede tip, dat zal meer resultaat leveren op lange termijn (kunnen er hopelijk voor zorgen dat het niet nog eens gebeurt).

Ik vertrouw er wel op dat het goedkomt, zie het als een verplichting van hun kant. Ik ben namelijk van mening dat ze ons dit niet kunnen maken. Vind het alleen zo stom dat ze er gewoon niet bij nadenken voor ze iets plannen. Nu kunnen wij het oplossen...

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:07

Ja, herkenbaar helaas..
Meegemaakt dat er een aantal studenten die dezelfde studie volgen als ik, een brief hadden gekregen waarin de examenlocatie stond vermeld met adres en al.
Mijn groep en nog een aantal anderen hadden die brief niet gehad (mondeling op de hoogte gebracht) of wel gehad met weer een andere locatie erin.
Zo kwam het dus dat studiegenoten en ik op de juiste locatie zaten en er een flink aantal kandidaten niet aanwezig waren...
Daar gaat je examen, ze mochten een herkansing doen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:10

Vind het een rare regel. WIj krijgen meestal gewoon een week na dat de toets is gemaakt onze cijfers en al helemaal als het gaat om se's

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:11

Onze cijfers van Nederlands krijgen we ook pas 80 miljoen jaar later =,='

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 19:18

Hmm, net gekeken in het OER maar er staat niks in over de minimale tijd na het tentamen dat de herkansing mag worden aangeboden. Ik ga nu nog een mail sturen naar iemand van de studentenraad en naar een andere leraar waar ik ineens aan denk die ons misschien wel zou kunnen helpen.

EDIT: bij nader inzien ken ik helemaal geen studentenvertegenwoordiger. Heb mijn medestudenten een mail gestuurd of zij weten wie dat er een is.
Laatst bijgewerkt door Stybba op 29-04-09 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 19:19

sharief schreef:
Ja, herkenbaar helaas..
Meegemaakt dat er een aantal studenten die dezelfde studie volgen als ik, een brief hadden gekregen waarin de examenlocatie stond vermeld met adres en al.
Mijn groep en nog een aantal anderen hadden die brief niet gehad (mondeling op de hoogte gebracht) of wel gehad met weer een andere locatie erin.
Zo kwam het dus dat studiegenoten en ik op de juiste locatie zaten en er een flink aantal kandidaten niet aanwezig waren...
Daar gaat je examen, ze mochten een herkansing doen.

Dit vind ik al helemaal een raar verhaal... Dan zou je op zijn minst kunnen eisen dat deze mensen toch nog 2 mogelijkheden hebben in dat schooljaar om het tentamen te maken. Vooral als je bewijs hebt van de brief met een andere locatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:25

Stybba schreef:
Ik vertrouw er wel op dat het goedkomt, zie het als een verplichting van hun kant. Ik ben namelijk van mening dat ze ons dit niet kunnen maken. Vind het alleen zo stom dat ze er gewoon niet bij nadenken voor ze iets plannen. Nu kunnen wij het oplossen...

Van de ene kant heb je gelijk - dit zou niet moeten, een school hoort de boel gewoon op orde te hebben.

Van de andere kant... waar mensen werken gaan er altijd dingen mis. Ik ben het absoluut met je eens dat de organisatie in dit geval niet goed is. En ik ben wel degene die daar dan ook wat aan wil doen (ik heb heel wat mailtjes geschreven aan docenten, studiebegeleiders, studieraden etc. Ik vind het ook heel belangrijk om daarbij betrokken te zijn.) Maar ik vind wel dat de nadruk moet liggen op 'hoe nu' en niet op 'het had niet mogen gebeuren'.

Dus eigenlijk komt het er op neer dat je het inderdaad zelf op moet lossen, omdat je er nevernooit op kunt vertrouwen dat anderen precies weten wat jij meemaakt en wat jij nodig hebt. (Dat is aan de ene kant een hele deprimerende gedachte, maar het is ook wel heel logisch. Dat merk je altijd heel goed als je dingen van twee kanten hebt ervaren - wat voor de ene partij heel groot en belangrijk is, valt als je het op een andere manier bekijkt nauwelijks op. Als je hebt gewerkt als verkoper of bv in de horeca dan heb je dat vast al wel eens ervaren. En dan is het een onbeschrijflijk nuttige vaardigheid om die dingen ook echt op te kunnen lossen, er zelf controle over te hebben.)

En daarmee wil ik niet goedpraten dat de opleiding de organisatie niet op orde heeft. Maar juist door jouw feedback, door jullie meedenken met de oplossing kan het wel worden verbeterd. (En dat is niet eens zo hopeloos. Hoewel je dit soort fouten nooit helemaal uitsluit, merk je duidelijk dat suggesties voor betere communicatie en organisatie echt vaak opgepikt worden. Studies met een actieve studentenraad zijn vaak veel beter georganiseerd dan die waar de studenten passief zijn en alleen onder elkaar klagen.)

Mijn ervaringen met dat soort dingen zijn eigenlijk haast altijd positief: bijna altijd levert een terechte, goed-onderbouwde actie wat op.* Dus: aanpakkem, oplossen en tentamen even halen! Succes :j

* En met terecht bedoel ik dus dat je naar de 'geest' van de regels denkt. Dus niet het bezwaar maken alleen omdat het kan, tegen een verkeersboete terwijl je zelf ook wel weet dat je te hard reed en dat soort zaken. Dat is hier verder niet aan de orde, ik vind dit een heel terecht punt dat je aanhaalt, maar ik wilde het maar even toevoegen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:19

HBO... qua organisatie is het vaak een rommeltje, ik merk het ook bij mij op school. Je moet overal zelf achteraan en zaken zijn vaak gewoon niet goed geregeld.
Vorige periode duurde het bij ons ook 6 weken voordat we al onze cijfers terug hadden. Onze toetsen worden door een bedrijf met comnputers nagekeken en daar hadden ze zieken. tja daar sta je dan....

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 16:35

Mas schreef:
HBO... qua organisatie is het vaak een rommeltje, ik merk het ook bij mij op school. Je moet overal zelf achteraan en zaken zijn vaak gewoon niet goed geregeld.

Heel bekend... Ik heb zelfs een keer zelf mogen bepalen in welke klas ik terecht kwam en vaak stond ik niet op de klassen lijst (heb 1x een blok gewisseld en meteens is het niet duidelijk meer waar ik thuis hoor)...

Kleine update: de punten zijn sinds gister bekend. Vrij veel onvoldoendes, maar ik heb zelf gelukkig een voldoende. Heb vandaag pas een reactie op mijn mail van mijn SLB'er (woensdag verzonden) en van de rest helemaal niks terug.