Mag politie naam weg geven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Mag politie naam weg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:57

Hallo,

Ik zit met een vraag/probleem. Een tijd geleden is een bekende van mij ( even voor het gemak x genoemd) op gepakt door de politie en moest 3 weken zitten in het h.v.b. De politie heeft er echter niet goed opgelet toen ze x oppakte dat x een hond had.
Een paar dagen laten krijg ik een telefoontje van een vriend van x dat x zijn hond hier nog zit en dat er voor gezorgd moet worden. Duidelijk gemaakt aan deze vriend dat ik niet voor de hond kan zorgen en dat er maar gekeken moet worden naar een andere oplossing. Op een gegeven moment staat deze vriend met de hond voor de deur. Hij kan er ook niet voor zorgen (x en deze vriend woonde samen in het 'huis'). Heb tegen deze vriend gezegd dat ik wel zou kijken wat ik zal kunnen gaan doen.
Heb toen besloten om de hond op te halen en deze naar het asiel te brengen. Hond was erg mager en verwaarloosd.
Toen ik daar kwam om de hond op te halen, zat de hond al veel te lang zonder fatsoendelijk eten en dringen in een klein gangetje met een trap. Hier lagen uitwerpselen die daar langer lagen dat de 3 dagen dat x vast zat. Kreeg het verhaal te horen dat x liever in bed bleef liggen dan voor de hond te zorgen en dat de hond slecht gevoerd werd, dit al erg duidelijk was omdat de hond erg mager was.

Heb besloten om de hond mee te nemen en naar de politie te gaan met dit verhaal. Politie deed niets omdat ik me nu over de hond had ontvermd ik moest hem maar naar het asiel brengen. Dit uiteindelijk ook gedaan door de dierenambulance te bellen.

Nu is x weer op vrije voeten en is x erg boos op mij. Heb hem verteld dat de hond is weggelopen tijdens het uitlaten. X is erg gewelddadig dus dit leek mij de beste optie. Nu blijkt dat x de politie heeft gebeld en dat de politie opzoek is gegaan naar deze hond. Hond werd uiteindelijk terug gevonden en met de mededeling naar x toe, dat ik de hond daarnaar toe had gebracht.
Met als gevolg dat ik nu een woeste x voor de deur heb gehad en mezelf niet meer veilig voel.

Mag de politie uberhaupt op deze manier een naam bekend maken vraag ik me af, en zijn er mogelijke stappen die ik kan ondernemen.
Een straatverbod is niet mogelijk daarvoor is er nog 'niets' gebeurd. Maar de dingen in het verleden, geweld naar mensen toe, de boel vernielen tellen nu dus niet mee.
Ben blij dat x niet weet wat voor auto ik heb, maar heb zelf ook een hondje en ben bang dat wanneer ik x tegenkomt dat hij zijn woede niet zal kunnen beheersen en mij of mijn hondje wat zal aandoen.

Groetjes lara

Anoniem

Re: Mag politie naam weg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:18

Oei... Geen idee wat de politie wat dat betreft allemaal wel en niet mag doen, maar dit klinkt alsof het op z'n minst niet zo netjes is dat ze het hebben verteld. Veel sterkte met deze rotsituatie in ieder geval :(:)

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:16

Ik zou gewoon eventjes contact op nemen met de politie. Je verhaal doen en je vraag stellen. Denk dat je daar meer mee opschiet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:25

Het gaat feitelijk natuurlijk wel over het "bezit" van je vriend , dus ik denk dat hij recht heeft om te weten wie / wat / waar.

Maar erg snugger was het niet van de politie.... Maargoed gebeurt is gebeurt en je kan er niks meer aan veranderen.

Overigens waardeloos dat zo'n lambal die hond nu weer in bezit heeft , was het dier die situatie net ontvlucht..... :(:)

Waventy

Hond naar het asiel gebracht, nu dreiging van civiele proced

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 01:02

Hallo,

Heb een tijdje geleden een topic geplaatst : Mag politie naam vrij geven?

Het verhaal krijgt een staartje.

Heb de hond van X, op het moment dat X in de gevangenis zit, weg gehaald daar waar hij zat. Er werd niet voor hem gezorgd, de hond was vermagerd en had geen fatsoendelijk eten of drinken. Omdat ik zelf ook niet voor de hond kan zorgen ben ik van alle instanties afgelopen voor hulp. Van politie tot asiel. Kreeg het advies van de politie om de hond naar het asiel te brengen.
Heb toen de dierenambulance gebeld en deze hebben de hond opgehaald.
Nu is x vrij en wilt zijn hond terug. Heb hem gezegd dat ik niet weet waar de hond is omdat de hond is weggelopen.
Dit heb ik gezegd omdat x zeer gewelddadig is en bekend staat met mishandeling.

Nu heeft x een aantal telefoontjes gepleegd naar de politie en die zijn blijkbaar voor hem op onderzoek uit gegaan. Zij hebben x verteld dat IK de hond naar het asiel heb gebracht.. Vraag me af of zij mijn naam mogen vrij geven maar oke.

Nu kreeg ik een smsje van x. Ik quote

komende week kom ik je brief brengen en die moet je ondertekenen voor ontvangst.
Gaat er over dat ik jou aansprakelijk stel voor de koste die nu gemaakt zijn voor de hond en de kosten die nog komen gaan.
En ga nu niet moeilijk doen die brief is gemaakt door juristen. Werk je niet mee wordt je strafrechtelijk vervolgd nu is het nog civielrechtelijk. Aan jou de keus je ziet me volgende week.

Nu weet ik een klein beetje af van het recht. En weet dat hij met heel veel geluk misschien een civiele procedure kan aanspannen en dat het nooit een strafrechtelijke procedure zal worden maar goed.
Vraag me af hoe sterk hij staat?

A: heb een aanklacht tegen hem ingediend wegens verwaarlozing
B: hij zat in de gevangenis en kon niet voor de hond zorgen
C: Omdat ik ook niet de mogelijkheden had om voor de hond te zorgen heb ik voor het welzijn van het dier gekozen en hem op laten halen.

Wie o wie kan mij helpen?

Groetjes Lara

p.s: Ben behoorlijk bang nu, dat hij dadelijk voor de deur staat en mij wat aan doet. Doe de deur niet meer open en ga niet meer in het donker over straat... Ben dus ook niet vanplan om deze brief te ondertekenen. Vraag me af welke juristen op een 30 april werken en waarom hij die brief mij dan komt brengen. Hoe dan ook, al stuurt hij hem aangetekend, dan zal ik de brief (waarvan ik verwacht dat hij niet eens door juristen geschreven is) altijd weigeren.

Brainless

Re: Hond naar het asiel gebracht, nu dreiging van civiele proced

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 01:15

Het is zijn hond, dus zijn verantwoordelijkheid, dus zijn kosten!!

Jij hebt niet gezegd voor de hond te zorgen, de hond werd zelfs bij jou "gedumpt" door een vriend van hem.
Daarover hoef je je dus geen zorgen te maken.

Als je bang voor hem bent zou ik hierover gaan praten met de politie.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 01:41

@brainless: is het niet zo dat meneer X kan zeggen dat hij niet gevraagd heeft aan haar voor de hond te zorgen?
Waarop zij dan zal moeten aantonen dat er niet voor gezorgd werd, waarop hij zou kunnen zeggen dat dit aan een vriend gevraagd heeft? Dan staat ze wel gelijk een stuk minder sterk want wat gaf haar het recht zelf de hond daar weg te nemen?.

Als je toch bang bent voor X zou ik dat wel even melden bij de politie...succes
Laatst bijgewerkt door NoGo op 01-05-09 01:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 01:45

NoGO je hebt een PB.

X heeft het niet aan mij gevraagd en die vriend van x weet niet of hij het daaraan gevraagd heeft. Maar die vriend gaf duidelijk aan dat hij er niet voor kon en wilde zorgen.

Thnx iig

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 01:50

Je heb pb terug;)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 01:59

Hmm als je daadwerkelijk bang voor hem bent, hoe verstandig is het dan om op een openbaar forum te posten waarbij je woonplaats naam etc in je profiel staat?

Daarnaast lijkt het mij dat de dierenambulance de actie heeft gerapporteerd en dus ook de staat van de hond daarbij heeft vermeld, zou iig bij hun even informeren dat mocht het er op aankomen je deze info kan krijgen.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 02:17

Hij weet dat ik bang voor hem ben, dus dat maakt geen verschil meer.

Heb gelukkig ook getuigen gevonden die eventueel willen getuigen over de staat van de hond toen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:51

Ai, ook wij als dierenambulance mogen nooit honden van gedetineerden naar het asiel brengen om deze reden. Soms belt de politie daar nog wel eens voor, maar dan wijzen we ze vriendelijk op de regels. (Oftewel: we moeten de hond naar een pension brengen). Het mag gewoon wettelijk niet. Dus dat is geen slimme zet om jou dat te adviseren. Wat heb je op het asiel gezegd dan? Dat ie van iemand is die in detentie zat? Of dat je m gevonden hebt?

Ik vind het een beetje raar dat de politie er achter is gekomen dat jij die hond naar het asiel gebracht hebt trouwens... Hoe zijn ze dat te weten gekomen? Waarom hebben ze wel hem jouw naam gegeven en geen contact met jou opgenomen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:55

Iris82 schreef:
Ai, ook wij als dierenambulance mogen nooit honden van gedetineerden naar het asiel brengen om deze reden. Soms belt de politie daar nog wel eens voor, maar dan wijzen we ze vriendelijk op de regels. (Oftewel: we moeten de hond naar een pension brengen). Het mag gewoon wettelijk niet. Dus dat is geen slimme zet om jou dat te adviseren. Wat heb je op het asiel gezegd dan? Dat ie van iemand is die in detentie zat? Of dat je m gevonden hebt?

Ik vind het een beetje raar dat de politie er achter is gekomen dat jij die hond naar het asiel gebracht hebt trouwens... Hoe zijn ze dat te weten gekomen? Waarom hebben ze wel hem jouw naam gegeven en geen contact met jou opgenomen?

Maar een asiel werkt toch ook als pension??
Hier in ieders geval wel.
Ik denk ook dat hij daar mee zit, de pensionkosten.
Die kunnen zelfs hoger zijn dan het adopteren van een hond.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:57

Nou bij ons dus niet. Er mogen bij ons in het asiel (Eindhoven) geen honden voor pension zitten.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:02

Iris82 schreef:

De politie had haar geadviseerd dus ging er misschien van uit.

en dat laatste vraagt zij zich nou ook af ja.

Heb je al contact gehad met de politie hierover dat zij jou naam hebben gegeven?

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 11:15

hoi allemaal,

Wat is gedetineerd, hij zat in het huis voor bewaring voor 3 weken.
De politie kende de zaak en heeft mij dus het asiel geadviseerd.
Heb bij het asiel niet aan gegeven dat het om x ging, heb dus gezegd dat het om een weg gelopen hond ging.
Ik moest wat, heb zelf ook een baan en een flat waar deze hond echt niet kon blijven.

Ga wel contact opnemen met de politie ja, om te vragen of ze mijn naam hebben door gegeven.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:42

Waarom heb je bij het asiel gelogen over die hond dan? Dat je hem gevonden had? Dat vind ik eigenlijk een beetje naief. Is de hond inmiddels door iemand geaddopteerd of zit hij nog in het asiel?

Ik vind het wel raar dat X zelf de brief komt bezorgen, je zou zeggen dat een advocaat dit aangetekend zou laten versturen. Vraag anders aan X bij welke advocaat dit geregeld is en zeg dat je het op kantoor wel komt tekenen, of dat hij hem aangetekend moet laten bezorgen. Heb je die kerel in ieder geval niet aan de deur.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 15:50

Heel Simpel Britty.

Anders had ik afstandsgeld moeten betalen, en had ik nu met dezelfde problemen gezeten en was ik het geld dat ik betaald had ook kwijt.
Daarbij heb ik een DA rekening van de hond die al hoog genoeg is en die ik heb betaald. Blijf mijn beurs niet trekken.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:48

Je kan nog bedreiging ook nog aangifte doen.

heeft hij je ooit verzien van geld voor dat beest.
uit je verhaal zie ik van niet.
je heb de juiste beslissing genomen.
ga met de aanklacht mee en vertel je verhaal in de rechtbank je eerlijke verhaal.
als hij tegen jou verklaring grof er tegen in gaat dan weet de officirer vaak al voldoende.
als hij politie en jusitie ook al bekend staat als gewelddadig enz enz dan wordt daar ook naar gekeken.

niks tekenen, nergens op reageren.
laat hem maar komen met de rechtzaak
laat hem maar bewijzen dat hij het beste heeft gedaan voor zijn hond NOT!!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:56

Wat een toestand zeg! Ik ben benieuwd wat de politie hierover gaat zeggen. Ze hadden nooit jouw naam mogen doorgeven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:57

AnnemiekvM schreef:
Wat een toestand zeg! Ik ben benieuwd wat de politie hierover gaat zeggen. Ze hadden nooit jouw naam mogen doorgeven.

D8 ik ook al! Ik vind dat jij gewoon juist zit, jij bent niet verantwoordelijk voor die hond, X had een persoon moeten vinden die voor de hond ging zorgen, het is zijn zaak, niet de jouwe

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:50

Moderatoropmerking:
Ik heb 2 topics samengevoegd. Het is niet de bedoeling om voor iedere update een nieuw topic te openen. Graag hier verder discussiëren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:55

De politie mag idd jouw naam doorgeven aan X. Mijn vriend heeft ooit wel eens ingebroken ( in een kelder) en hij kreeg ook de namen, adressen en werkadressen van de mensen die aangifte hebben gedaan ook hun telefoonnummer en dergelijke.

dat mag zolang je het niet bij meld misdaad anoniem hebt gedaan..

En jij zat sowieso fout, je had niet tegen het asiel moeten liegen! dan was de hond waarschijnlijk in pension genomen en moet de eigenaar betalen zodra die vrijkomt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:57

Ranja schreef:
Ik heb 2 topics samengevoegd. Het is niet de bedoeling om voor iedere update een nieuw topic te openen. Graag hier verder discussiëren.

Ja fijne actie, ik was mooi aan hett typen, weg topic. nu mag ik opnieuw beginnen. |o haha.
Oke nog een keer:

Mij lijkt het heel sterk dat ze je naam weg mogen geven.

ik ben namelijk een keer gestalkt en met de dood bedreigt via de foon.
Ik heb toen aangifte gedaan en de politie heeft het nummer achterhaald.
Politie heeft een bezoekje gedaan bij die persoon.
Persoon heeft toen belooft het niet weer te doen (is ook niet weer gebeurt)
Maar ik mocht niet weten wie mij stalkte.
Ik vind dat op de dag van vandaag nog belachelijk, want wie weet sta ik wel elk weekend een biertje met hem te doen in de kroeg en weet ik van niks??

Dus terwijl ik bedreigt werd, mag ik niet weten door wie?
En jou naam mogen ze zomaar geven?

ik vind dat raar.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 22:27

Heb contact opgenomen met de politie en die zeggen dat zij mijn naam niet geven hebben, dit mogen ze ook niet ivm de wet op de pravecy. Er bestaat een kleine kans dat het asiel dit gedaan heeft, maar volgens de politie is hij alles uit zijn duim aan het zuigen. Zij geven het een kleine kans dat hij er uberhaupt een zaak van zou kunnen maken en ze zeggen. Iemand zonder geld en rechtsbijstand komt niet erg ver.

Dat ik fout zat door te liegen.. Ja fout wat is fout. Een leugentje om best wil voor de hond vind ik niet fout. Dan was de hond naar een pension gegaan en was het probleem er niet mee opgelost hoor, dan had hij ook kosten gehad die hij NIET kan betalen en zal hij ook geprobeert hebben dit op deze manier van mij los te krijgen.

Thnx allemaal, voel me een stukje opgeluchter.