paardenhouderij/hoefsmederij met een IQ van 75?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

paardenhouderij/hoefsmederij met een IQ van 75?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 12:44

hey,

ik ben nou 14 en heb een tijdje geleden een IQ test gedaan, waaruit is gekomen dat ik een IQ heb van 75 (moeilijk lerend).
zelf heb ik hier noooit iets van gemerkt, heb altijd nog hoge cijfers gehad op kader.
en dat vondt ik al te makkelijk, dus wou ik GL gaan doen, wat dus niet mag van mijn school omdat dat voor kinderen is met een IQ van 80.
je moet zelfstandig kunnen werken en gewoon meer iq hebben.

ik baal als een stekker, omdat school gewoon te makkelijk is, en ik uitgedaagd wil worden, ik wil leren!

wel blijf ik zitten, omdat ik te weinig op school ben geweest, maar als ik so's heb zit ik altijd bij de hoogste cijfers (wiskunde; 9,5. nederlands; 9, duits; 8, aantal rapportcijfers)

heb ook geen hulp nodig, ik red mezelf prima, en kan gewoon super leren.
maar ik heb er zo geen zin in.. k voel me alsof ze niet gelofen dat ik het kan, ze gaan alleen maar af op de uitslag van die test. (terwijl ik die eigenlijk niet goed/eerlijk heb gedaan..)

ik wil dolgraag paardenhouderij gaan doen, of hoefsmederij, ik wil blijfen leren tot ik niet meer kan :D
maar kunnen deze opleidingen als je bb (basis) doet? nee, nouja op een school mijlenver van hier...

hoe moet ik mezelf bewijzen? wie heeft enig idee?

Maddox

Re: paardenhouderij/hoefsmederij met een IQ van 75?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:15

Ze gaan je toch niet vastpinnen op een IQ.

IQ is een richtcijfer en geen absoluut gegeven: dat wil zeggen dat je IQ op 75 niet vast staat.

Bovendien, het heeft ook met houding, motivatie en inzet te maken, die van jou is goed :)

Vertrouw niet alleen op een IQ test, echt niet!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:16

Maddox schreef:
Bovendien, het heeft ook met houding, motivatie en inzet te maken, die van jou is goed :)

Dat is niet helemaal waar:

Citaat:
wel blijf ik zitten, omdat ik te weinig op school ben geweest

Verder ben ik het wel met Maddox eens, je houding, motivatie en inzit is minstens zo belangrijke. Dus ga voortaan (elke dag!) naar school om te laten zien dat het aan je inzit en motiviatie niet schort, blijf goede cijfers halen en laat iedereen zien dat je het wel kunt!

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:20

dat kan wel waar zijn.. als het te makkelijk voor je is en je dus niet uitgedaagd/gemotiveerd wordt om iets te doen ga je vanzelf minder naar school, want 'jel eert er toch niets'. Ik heb op die manier mn havo gehaald ;)
maar ze kunnen echt niet alleen afgaan op een iq-test. Ik maak uit je verhaal op dat jij dat zelf een keer hebt gedaan, dus dan kan er een hele andere score uitkomen, dan wanneer je zo'n echte, 6 uur durende, test maakt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:27

dat ik te weinig op school kwam, komt niet omdat ik niet wou hoor :)
k wou wel maar het kwam er gewoon niet van; ziek, ziekenhuis bezoeken, en bezoeken aan de psycholoog.

maar bedankt, ik ga heeel erg mijn best doen :D

ik heb een echte gedaan bij m'n psycholoog, waar ik 2 dagen over heb gedaan :)

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:29

okee, alsnog vind ik niet dat ze daar op af mogen gaan :P

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:29

Een IQ test is ook maar een moment opname. Misschien scoor je de volgende keer wel 85 ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:31

Kristie schreef:
Maddox schreef:

Dat is niet helemaal waar:

Citaat:
wel blijf ik zitten, omdat ik te weinig op school ben geweest

sorry hoor, maar wat is dit voor rare post??? :7
Er staat geen reden bij waarom de TS te weinig op school is geweest, flauw dat je daar zo op moet reageren.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:32

Je IQ kan nooit compleet vastgesteld worden, het heeft altijd een marge van ik dacht 15 of 30 punten(not sure, don't shoot me if I'm wrong). Bovendien zegt IQ bijna niets over je leersnelheid, het zegt iets over hoe goed je vormpjes kan draaien en woordenschat ed... Nee, ik heb niet zo'n hoge pet van IQ tests.

Dus ja, naar mijn mening kan het wel. Bovendien: je school mag je toch alleen weigeren op basis van je cijfers, niet op basis van een IQ test?

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:38

Ik zou zeggen:
Ga wat gesprekken aan met decanen en leraren en laat daarin zien wat je waard bent (meer dan IQ 75)
Ik ken mensen die op laagste niveau begonnen zijn maar wel hun master of science hebben gehaald.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 16:33

d_ruiter schreef:
Ik maak uit je verhaal op dat jij dat zelf een keer hebt gedaan, dus dan kan er een hele andere score uitkomen, dan wanneer je zo'n echte, 6 uur durende, test maakt.

was het maar waar dat deze uitslag (75) uit een van internet kwam.
had er gister een gedaan op internet waaruit kwam dat ik een iq van 120 had :+

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:48

suleilitha schreef:
sorry hoor, maar wat is dit voor rare post??? :7
Er staat geen reden bij waarom de TS te weinig op school is geweest, flauw dat je daar zo op moet reageren.

Mijn reactie was helemaal niet flauw of gemeen bedoeld, er staat idd geen reden vermeld maar de TS geeft zelf aan dat ze blijft zitten omdat ze niet vaak (genoeg) op school is geweest. En juist je motivatie en inzit is erg belangrijk om te laten zien dat je iets wilt. Ik raadde juist in mijn post aan om dáár wat aan te doen, en dus voortaan gewoon 'altijd' op school te komen, zodat ze op school zien dat ze die motivatie en inzit heeft!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:20

Zoals Kristie zegt: toon motivatie en inzet en men kan moeilijk om je heen op school. Je kan een torenhoog IQ hebben maar als je iets niet leuk vindt dan zal je het ook nooit afronden.

Uitdaging in school kan je zelf zoeken, en als je dat niet lukt: door de zure appel heen bijten. Weinig dingen in het leven zijn 100% leuk, uitdagend en motiverend uit hen zelf. Daar moet je zelf aan bijdragen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:25

Maar je volgt wel regulier onderwijs? Dan vind ik je IQ errug laag, dan zou je tegen veel meer problemen aan lopen denk ik. Welke IQ test heb je gemaakt?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:36

ja, :j

pff welke.. zijn er meerdere?
zou het echt niet weten welke :?
maar wel een echte, niet op internet ofzo :n

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:47

Hmm, het is goed dat je zo overtuigd bent van jezelf. Waar een wil is, is een weg. Ik denk wel dat je het zwaar gaat krijgen met een IQ van 75 op een mbo niveau 4 opleiding. In die zin lijkt het me dus verstandig dat je eerst je vmbo afrondt en in de tussentijd kijkt of er opleidingen zijn die ook bij jouw interesses passen en die wellicht niet zo zwaar zijn.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 19:53

geloof me, er is geen 1 andere opleiding die me aanspreekt :P
ik ben al vanaf groep 7 op zoek naar opleidingen en wat ik wil is paardenhouderij of hoefsmederij :j

het maakt me niet uit hoe zwaar ik het krijg, als ik maar bereik wat ik wil.
maar het moet ook mogen.. mag het niet dan zal dat het enige zijn wat het maakt dat ik die opleidingen niet ga doen :j

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:19

Paardenhouderij gaat sowieso lukken, die heb je in niveau 2,3 en 4. ;)
Hoefsmederij kan ik niet zo goed vinden.

Daphne__ schreef:
het maakt me niet uit hoe zwaar ik het krijg, als ik maar bereik wat ik wil.
maar het moet ook mogen.. mag het niet dan zal dat het enige zijn wat het maakt dat ik die opleidingen niet ga doen :j

Houd er wel rekening mee dat het ondanks je gedrevenheid zo'n studie vrij veel van je vergt, de kans zit er altijd in dat je het niet redt om het af te maken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:25

dat is waar, maar dat kan ook als je een hoger IQ hebt, als je het niet probeert lukt het iig niet :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:08

Er zijn idd meerdere IQ's, oa ook een IQ voor mensen die bijv. niet kunnen lezen, analfabeet zijn. Want als je niet of maar slecht kunt lezen, hoe zou je dan een IQ test kunnen maken waar je schriftelijk de vraag krijgt voorgeschoteld?

Ik zou voor jou een traject uitstippelen waarbij je werkend kunt leren, dus 4 dagen praktijk, een dag naar school. Of dat er is in de paardenhouderij weet ik niet, zou je moeten nagaan. Hoefsmederij is een vak apart, daar moet je lichamelijk fit voor zijn, en hou er rekening mee dat je lichamelijk dan ook veel sneller "op" bent.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:02

Tsja persoonlijk denk ik dat in jouw geval je leervermogen nog niet zo'n probleem zal zijn. Waar ik bang voor ben is dat je fysiek niet sterk genoeg bent. In andere topics heb je het over je slecht knie(en?) en zowel als hoefsmid als bij de paardehouderijopleidingen zul je snel tegen je limiet aanlopen. Dat is ook heel belangrijk om over na te denken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:13

Ik zou een nieuwe IQ test aanvragen. 75 is wel heel erg laag hoor, dat heeft minder dan 10% van de bevolking. Misschien scoor je wel laag door bijv een concentratieprobleem. Ik zou zeker voor een second opinion gaan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 18:33

chocobroodje schreef:
Tsja persoonlijk denk ik dat in jouw geval je leervermogen nog niet zo'n probleem zal zijn. Waar ik bang voor ben is dat je fysiek niet sterk genoeg bent. In andere topics heb je het over je slecht knie(en?) en zowel als hoefsmid als bij de paardehouderijopleidingen zul je snel tegen je limiet aanlopen. Dat is ook heel belangrijk om over na te denken!

ja, klopt..
ik heb mega instabiele knieen, zoiezo zijn m'n benen niet perfect :o
maar stalwerk, voorbrengen, en alles kan ik wel gewoon, maar wat anderen (bv) 8 uur kunnen, kan ik 7 uur, :+

sizzle; concentratie probleem, is het ook wel een beetje, maar het grootste probleem was nog de persoon die de test afnam..
ze zat te smsen en zat me gewoon uit te lachen, en toen lukte het me niet meer om nog maar even mijn hoofd erbij te houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:46

Met een IQ van 75 hoor je doorgaans tot de mensen die als minder begaafd gezien worden en op de middelbare school niet goed tot amper meekomen en bovendien veel begeleiding nodig hebben. Die indruk krijg ik niet van jouw posts. Ik zou maar weinig waarde hechten aan je test en doen wat je denkt wat goed is voor jezelf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:51

Daphne__ schreef:
.
ik heb mega instabiele knieen, zoiezo zijn m'n benen niet perfect :o
maar stalwerk, voorbrengen, en alles kan ik wel gewoon, maar wat anderen (bv) 8 uur kunnen, kan ik 7 uur, :+

Op dit moment kun je 7 uur, maar hoe zit dat in de toekomst? Als je een opleiding volgt is het toch de bedoeling dat je daar je werk van maakt, en langere tijd je werk van maakt. Als je na een aantal jaar steeds minder kunt omdat je het niet meer lichamelijk aankunt, steeds minder uren in je baan kunt werken of je werk helemaal niet meer uit kunt voeren, kun je dan in je eigen onderhoud voorzien?