mbo-paraveterinaire, doen of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

mbo-paraveterinaire, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:44

Hallo,

Ik zit met een behoorlijk dilemma. Ik ben na dit jaar klaar met mijn opleiding mbo-paardenhouderij niveau 4 en wil graag nog even doorstuderen. Omdat ik niet zo goed wist wat ik wou heb ik een aantal beroepskeuzetests gedaan, waaronder ook een officieele bij mijn psycholoog. Na die test zei die vrouw die de test had afgenomen: Nou 1 ding is wel zeker jij moet maar iets met dieren gaan doen.
Er is gewoon werkelijk niks anders wat mij interesseert, maar ik weet natuurlijk ook wel dat er gewoon heel weinig werk in is te vinden.
Omdat ik al paardenhouderij heb gedaan is dierverzorging niet echt een optie meer omdat ik daar niet heel veel mee op zal schieten. Daarom ben ik na gaan denken over dierenartsassistente. Het beroep zelf lijkt me heel leuk. Ik heb me op school goed laten informeren en heb met mensen gesproken die die opleiding volgen, allemaal vinden ze het een super interessante opleiding en 1 van de leraressen die binnen die opleiding les geeft denkt dat het beroep en de opleiding goed bij mij zouden passen. Ik weet dat dierenartsassistente voornamelijk schoonmaken, en achter de balie staan is en dat vind ik niet erg. Ik werk nu 20 uur per week in een supermarkt achter de kassa en ik vind het heel leuk om met de klanten om te gaan. Ook ben ik op stal altijd wel iemand die het leuk vind mensen rond te leiden of hen dingen te vertellen over de dieren. Ik ben dus wel heel klantgerricht en vind het leuk om op die manier met mensen om te gaan. Wat dat aan gaat lijkt het me dus een leuk beroep. Alleen die werkgelegenheid houd me een beetje tegen..
Wat zouden jullie doen? Gewoon mijn hart volgen of toch wat anders zoeken ook al zal het me waarschijnlijk toch niet erg interesseren.

Groetjes Hilde

Lievemeid

Re: mbo-paraveterinaire, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:51

Is er geen HBO studie met dieren die jou aanspreekt? Dit is het eerste wat in mij opkomt..met een hogere opleiding heb je ook wat meer kans op werk. :)
Verder zou ik niets doen wat je niet leuk lijkt. Je hebt bijna je opleiding af en als je bij de volgende halverwege stopt is het alleen maar zonde van het geld.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 21:12

Daar heb ik inderdaad ook over na zitten denken, en ik heb ook wat rond gekeken maar er is niet echt iets wat me leuk lijkt. Ik wil als het even kan wel in leeuwarden studeren en de studies op van hall spreken me niet echt aan. Ook twijfel ik er over of ik wel over de disipline beschik om zo'n hbo studie af te maken (ik ben ook na 4 jaar met de havo gestopt, was mij teveel theorie en ik vond het geen bal aan..)

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:59

Moeilijk :) Heb je al eens geprobeerd stage te lopen als dierenassistente? Misschien een paar weken in de zomervakantie proberen en kijken of het echt wat voor je is.

Ik zeg vaak volg je hart :) Er zijn minder banen op het gebied van dieren, maar tegelijkertijd is het niet onmogelijk.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:06

Ik doe paardensport en management niv.4 in het 3e jaar, sinds dit jaar ben ik de opleiding paarden paraveterinair erbij gaan doen.
Dit is een 4jarige opleiding die in 2 jaar word afgerond.
Dus als het goed is heb ik volgend jaar (na 4 jaar MBO) de diploma's Paardensport&management niv.4 en Paarden Paraveterinair niv.4

2 opleidingen tegelijkertijd is heavy, maar wel erg leuk en leerzaam. Vind de stages ook veel leuker als in de paardensector!

Als ik het red deze opleidingen beide goed af te ronden, kan ik instromen in het 2e jaar van de HBO, zelfde vakgebied natuurlijk!

Als je goed kan leren is het wel een aanrader, je krijgt een veel breder banenpakket!

gr.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:37

Waarschijnlijk heb je het van school dan al gehoord. Ze zijn al bezig met de intakegesprekken voor deze opleiding. De toelatingsopdracht had ook een tijd terug al ingeleverd moeten worden. Mocht je het na de zomervakantie direct willen doen dan zal ik even langs de mensen van paraveterinair of A. Heisteeg gaan.

Overigens deze opleiding ga ik ook doen (als ik word toegelaten dat is nog niet zeker) maar ik ga daarna door naar het HBO Wildlife.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 21:44

@magda_90: Ja dat weet ik en ik weet ook dat ik er volgend jaar waarschijnlijk dan nog niet in kom, maar dat maakt niet uit. Dan ga ik eerst wel even een jaartje werken, kan ik lekker sparen en zekerheden opbouwen.
Daarom heeft mijn besluit nu ook nog niet zo heel erg veel haast.