weet niet wat ik wil worden....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

weet niet wat ik wil worden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:21

Ik moet even m'n verhaal kwijt hoor.

toen ik naar de middelbare school ging deed ik HAVO/VWO niveau,tot halverwege het 2e jaar.
mijn droom was dierenarts worden,of in ieder geval zowieso iets met dieren.
in het 2e leerjaar zijn we verhuisd naar een andere provincie en ik kon het niveau niet bijbenen,snapte de lesmethode niet en werd depressief omdat ik ook nog eens gepest werd.
ik ben toen in overleg met de directeur en mentor naar de MAVO gegaan,dit heb ik 2 jaar gedaan(ik moest het 2e leerjaar overdoen) en uiteindelijk netjes overgaan naar leerjaar 3.
omdat ik me min of meer verveelde,niet meer wist waarom ik nou nog op school zat en zwaar teleurgesteld was in mezelf ben ik na leerjaar 3 van school gegaan om fulltime in de paarden te gaan werken.
dit beviel me vrij goed en dit heb ik 2 jaar gedaan,ik werkte op een dressuurstal en mocht ook paarden uitbrengen op wedstrijd.
wegens omstandigheden ben ik gestopt en weer terug gegaan naar school,maar de MAVO afmaken vond ik te min ofzo,iig was ik natuurlijk een aantal jaar ouder en ik wilde niet WEER buiten de club vallen.
ik heb toen gekozen voor een vervolg-opleiding,dierverzorging niv.3 BOL

helaas wederom door omstandigheden heb ik de eerste 2 jaar wel gehaald,met dank aan m'n meewerkende mentrixen.
uiteindelijk in het 2e jaar BBL gaan doen,omdat ik het financieel niet meer redde en mijn moeder niet in staat was zodanig bij te springen.
helaas redde ik het met werken/leren ook niet,maar voornamelijk op leergebied dan.
ik was de enige van de hele opleiding die BBL deed,en de school begreep niet dat ik 4 dagen ipv 3 moest werken en dat ik dan geen 16 vakken in 1 dag kon proppen,waardoor ik veel lessen en examens mistte.
ik ben dan ook gestopt voor het laatste jaar,met de gedachte fulltime te gaan werken,financieel alles weer op poten te krijgen en als ik dan weer een appeltje voor de dorst had opnieuw een opleiding te beginnen of de opleiding af te maken.

helaas kon ik dus geen fulltime werk vinden in mijn omgeving,ben ik naar rotterdam verhuisd en via het uitzendbureau wel aan werk gekomen,maar niets voor vast en dat moest ik wel echt hebben.
mijn leeftijd speelde natuurlijk ook mee,als bijv. cassiere werd ik natuurlijk nergens aangenomen omdat ik al 22 ben.
nu ben ik "helaas" zwanger en heb ik me moeten richten op het aanvragen van een uitkering.
hier heb ik ook al een topic over geopend,mijn uitkerings-aanvraag duurde erg lang en door onwelwillendheid van de mevrouw die mijn aanvraag in behandeling had is mijn uitkering afgewezen.

echter,nu woon ik weer bij mijn moeder en loop ik op heel veel dingen vast en zie ik het afentoe echt niet meer zitten.
de man van mijn moeder heeft alles goed op een rijtje,en verwacht van alles en iedereen dat je weet wat je wil en daar ook naar handelt.
hij wil niets weten over 't verleden,terwijl dat dat voor mij wel heel erg meespeelt.
ik ben gewoon teleurgesteld in mezelf enerzijds,anderzijds baal ik dat er niets loopt zoals het normaal zou moeten gaan.(bijv.het niet redden van de BBL opleiding,uitkering die afgewezen is)
ik ben nu bijna 31 weken zwanger,en kreeg van de man van mijn moeder de vraag wat ik nu wil gaan doen.
en ik weet het niet,ik weet het gewoon echt niet!
en door zo'n vraag raak ik min of meer in paniek,voel ik me weer falende en kan ik wel janken van onmacht.
ik had ook dolgraag mijn HAVO/VWO afgemaakt,daarna een goede studie gedaan en daar nu nog mee bezig geweest of net afgerond en een goede baan willen hebben.
helaas was de thuissituatie daar niet naar...
helaas is mijn leven een grote zooi,door mezelf gecreërd maar ook in een "fout nest" geboren.

nu heb ik 6 mei een afspraak met een maatschappelijk werkster,want ik red het niet meer in m'n eentje...
ik sta op het punt om weer depressief te worden,en dat wil ik echt niet meer!!
ik wil gewoon voorlopig een uitkering,een gezond kindje op de wereld zetten en daarna weet ik het even niet meer.
ik hoop dat de maatschappelijk werkster mij kan helpen,maar ik vroeg me ook af of jullie tips hebben voor mij over wat ik het beste kan doen met de opleidingen en eventuele leuke andere opleidingen/banen.

het liefst wil ik wat met dieren doen,liever niet in de zorgsector met mensen,eventueel met overledenen lijkt me dan wel weer "leuk".
ik kan echt wel leren,als de thuissituatie maar een beetje stabiel is.
ik ben tegenover dieren behoorlijk verzorgend ingesteld,met mensen heb ik gewoon niet zoveel.
ik zit graag in de auto,eventuele rijbewijzen(E,vrachtwagen etc) zou ik nog willen halen.
ik zit liever niet teveel binnen.

timilon

Re: weet niet wat ik wil worden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:26

niemand tips qua werk of opleiding?
ik heb btw ooit op de middelbare zo'n test gedaan waardoor je min of meer wist wat voor vervolg-opleiding t beste zou passen,maar hoe heet zo'n test ook al weer?!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:07

Als ik het goed begrijp heb je op dit moment geen diploma's? Wat voor niveau wil je uiteindelijk naar toe werken?

Ik zou als ik jou was een lijst maken met alles wat je maar leuk lijkt, gewoon trefwoorden (van zon/zee/strand/natuur tot kleding ontwerpen of stallen uitmesten). Maakt niet uit of het bestaat, of het in de buurt is, veel geld in te verdienen valt of wat dan ook.

Vervolgens kun je gaan strepen, wat is niet mogelijk, wat is evt mogelijk maar gaat tijd kosten en wat is nu mogelijk.

Stel je wilt nog steeds dierenarts worden, dat is mogelijk maar dat gaat je nog minstens 10 jaar kosten. Stap eronder: dieranarts assistent, hoe zit het daarmee?
Of: je zit straks met je kindje, hoe kun je dat het beste combineren? Misschien is de havo voor volwassenen in de avonduren een idee om mee te starten? Dan is oppas vinden wrs een stuk makkelijker dan overdag!

Je hebt heel veel soorten beroepskeuzetesten, op internet maar ook via uitzendbureaus kun je die vaak doen. Waarschijnlijk kun je dat met een maatschappelijk werker ook bespreken, en dan via hem/haar zo'n test doen.

Succes!!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 19:37

yessy,onwijs bedankt!
aan dit soort tips heb ik heel veel.

ik heb idd helaas geen diploma's,maar ik wil zeker wel een aantal dingen behalen,bijv inderdaad de havo...
ik ga zeker wat doen met je tips over die trefwoorden van wat ik leuk vind.

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:27

misschien kun je een 21+ test doen en dan deeltijd weer gaan studeren?
En vooral eerst voor jezelf alles op een rijtje zetten, en je hart volgen!
Iig heel veel succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:36

Op universtair niveau? dat lijkt mij erg lastig als je niet verder bent gekomen dan op mavo3 niveau.
Is een leer-werk traject niets voor je? Soort reintegratieproject zeg maar, waarin wordt opgeleid maar tegelijkertijd ook werk. In de zorg gebeurt dat veel :)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 12:43

nee,universitair niveau zit er nu niet meer in,maar dat wilde ik toen ik nog havo/vwo deed...
ik ben nu gewoon heel erg zoekende naar wat ik dan nu wil.
ik wil m'n niveau opkrikken,zowieso moet ik m'n mavo4 halen,dan pas kan ik weer verder.
ik wil dus absoluut niet in de zorg,want ik heb niet veel met mensen.
tenzij het psychische zorg is,dat vind ik wel interessant maar momenteel ben ik zelf al niet echt sterk dus lijkt me voor nu zeker geen optie.

een 21+ test,kun je me daar iets meer over vertellen?
deeltijd studeren is zeker een optie,alleen moet ik eerst eens goed gaan bedenken wat ik dan wil studeren...
maar daar kunnen de trefwoorden wat yessy voorstelde me bij helpen denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:47

21+ test kun je doen als je zonder diploma toch wilt studeren op de universiteit. Zie het als een toelatingsexamen om te zien of je het niveau hebt die nodig is. :)

Maar leer-werk trajecten heb je vast ook wel ergens anders dan in de zorg (was een voorbeeld).

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 12:54

ah oke.dank je voor de uitleg.
interessant,ik ga eens googlen of er nog meer over te vertellen is.

ja,ik heb een leer-werktraject gedaan in de dierverzorging,alleen dan uit nood vanwege de kosten en dat is me slecht bevallen.
maar waarschijnlijk ook omdat de school en de zaak waar ik werkte er beiden niet veel van snapten:S en dan loop je van beide kanten vast.
een leer-werktraject dat wel langer "bestaat" zal ongetwijfeld ook makkelijker vol te houden en duidelijker zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:57

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:11

Niet persoonlijk bedoeld hoor, en ik wil ook niemand aanvallen!
Maar; als je zelf geen kind wenst en toch per ongeluk zwanger bent geraakt, is het dan wel een goede keuze om dat kind zelf op te willen voeden? Gaat je dat ook lukken? Er zitten wel moeders bij mij in de klas, dus het is in principe wel mogelijk, maar ik denk zeker niet voor iedereen. Wat zou het beste zijn voor het kind?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:14

Kind moet ook eten ;) Het is juist belangrijk om zelf na te denken over je eigen toekomst! Je moet jezelf ook blijven ontwikkelen en met een opleiding kun je gewoon net wat meer en ook meer verdienen. Bovendien: kind blijft niet eeuwig klein ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:17

Nee dat klopt, maar als je gaat kijken wat het krijgen van een kind financieel / materieel betekent wordt je niet bepaald vrolijk lijkt me, zeker niet als je al moeite genoeg hebt met jezelf..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:20

Voordeel van een leer-werk traject is dat je wel gewoon verdient. krijg je dan ook stufi :?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 15:15

Nee, bij deeltijds studeren of een leer-werktraject krijg je geen stufi. Ik denk zelf dat een leerwerktraject voor Timilon praktisch gezien interessanter is want ik kan uit ervaring zeggen dat voltijds werken, deeltijd studeren in combinatie maakt dat je weinig tijd voor je kindje hebt en dat is echt niet leuk.

Timilon kun je eens een lijstje opstellen voor ons, wat je wensen en eisen zijn voor je toekomstige beroep (studie even daar gelaten) maar ook wat je eigen eigenschappen zijn.
(zo kun je de wens hebben om in de horeca te werken, maar als je echt een ochtendmens bent is het wellicht reëeler om dat wat om te buigen richting banketbakker, even voorbeeldje).

Iets als dit: Vaste uren; flexibel werken; in de toekomst deeltijd werken; carriere maken; veel geld verdienen; werk wat je leuk vindt; kantoorbaan; buitenwerk; met dieren werken; met mensen werken; met planten werken; zelfstandig werken; samen werken; onder een baas werken; veel eigen verantwoordelijkheid hebben; creatief bezig zijn; uitvoerend bezig zijn; geestelijk werk; fysiek werk; veel contact met andere mensen; beroep met aanzien; afwisseling; routine; laboratoriumwerk; veel moeten reizen voor je werk; werken in het buitenland; dichtbij huis werken; …

Spontaan; verlegen; behulpzaam; klantgericht; verzorgend; avondmens; ochtendmens; lui; actief; gezondheidsklachten; verzorgd voorkomen; graag met de handen werken; graag met het hoofd werken; hoog denkniveau; laag denkniveau; niet graag vies worden van het werk; autoriteitsproblemen; moeite met zelfstandig functioneren; teamplayer; einzelgänger; …