Tot welke leefdtijd zijn ouders officeel verantwoordelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Tot welke leefdtijd zijn ouders officeel verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 18:24

Hoi mensen,

Ik zit hier een beetje met een probleempje. Niet zo lang geleden ben ik door mijn ouders min of meer op straat gezet (voor de duidelijkheid: geheel buiten mijn schuld!). Ik heb de meeste zaken nu wel lopen (woon op kamers, huishouden etc. gaat goed), maar ik kom financieel niet helemaal rond. De zorgverzekering gaat nu nog van de rekening van mijn ouders. Ook de brieven van menzis komen bij hun op de mat. Mijn ouders weigeren alleen nu mijn ZV te betalen.

Nu kreeg ik 3 dagen terug een bericht van menzis dat er een acceptgiro zal worden verstuurd i.v.m. het eigen risico, nu moet ik 155 overmaken. Dat geld heb ik niet... En ik zit al op een maximale lening van de IB (mijn huur is ineens door een geintje v/d huisbaas omhooggeschoten met 50 E en ik heb geen werk meer). Zijn mijn ouders hiervoor nog aansprakelijk en kan ik een beroep op ze doen?

En nog iets onzinnigs, maar wel belangrijk: kan je een acceptgiro overmaken via internetbankieren?

Tsja, in ieder geval bedankt voor jullie adviezen :)

edit: ik wordt over een maand 19 ;)

YankeeBoy

Re: Tot welke leefdtijd zijn ouders officeel verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:25

ik kan je niet helpen met het verhaal over je ouders
ik weet wel dat je een acceptgiro kan overmaken met internetbankieren
vervelende situatie, sterkte ermee

nooralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:27

wat een rot situwtie zeg ppff
ik weet het niet dacht tot je 21e financieel gezien
sterkt iedegeval

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:27

Volgens mij tot je 21e.. maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, zal eens rondsnuffelen... :)

Farmgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:28

Tot 21 jaar zijn de ouders financieel aansprakelijk.............................

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:28

Je ouders hebben tot je 21ste zorgplicht. Dus als jij in de financiele problemen raakt moeten zij opdraaien.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:29

Bij IB groep kan je ook extra stuvi krijgen als je ouders niet kunnen of willen bijdragen. Wellicht dat je daar iets mee kan. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar je zou er naar kunnen informeren.

Hoe het wettelijk precies geregeld is weet ik niet, maar je ouders zouden sowieso tot 21 en misschien zelfs tot 27 financieel aansprakelijk moeten zijn voor jou. Ook daar weet ik het fijne niet van, maar je hebt wellicht een insteek om te gaan googlen.

Anoniem

Kimbers

Ik dacht vanaf je 18e, maar het is dus je 21?
Ik ben 19 en betaal ook mijn eigen ZV. Vind het een beetje gek als mijn ouders daar voor op moeten draaien terwijl ik zelf oud genoeg ben om mijn eigen centen te verdienen.

en je kan een acceptgiro overmaken via internetbankieren inderdaad. Alle gegevens die je nodig hebt staan gewoon op de acceptgiro :)

Hoeveel betaal je voor je woning? en hoelang zit je nu al zonder werk?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 18:31

oke, ik zag namelijk soms ook 23... Maar goed, geen 18, zoals zei zeggen... En dan nog iets, kan ik hen gewoon laten opdraaien voor mijn ZV? En die acceptgiro?

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:31

Alleen als je echt in financiele nood zit

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 18:32

En hoe moet ik dat dan aanpakken, mailen en bellen doen het nl niet. Ook briefpost gaat volgens mij zo de haard in. Krijg iig geen reacties.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:36

MLoeser schreef:
En hoe moet ik dat dan aanpakken, mailen en bellen doen het nl niet. Ook briefpost gaat volgens mij zo de haard in. Krijg iig geen reacties.

Oei dat is wel lastig dan inderdaad. Heb je niemand die het voor je kan regelen met je ouders?

Mars

MLoeser schreef:

Als je je ouders echt aan hun financiele verplichtingen naar jou toe wilt houden zou ik eens langs een rechtswinkel lopen. Zij kunnen je vertellen wat je zou moeten doen en je eventueel verder adviseren.
Vaak is het eerste uur ook gratis wat ik begrepen heb, maar daar zou je even naar moeten kijken.

Sentido

Tot je 18e zijn je ouders aansprakelijk in de zin van als jij iets 'tegen' de wet doet.
Maar tot je 21e zijn ze financieel aansprakelijk.
Ik zou even bij de IBgroep informeren of je niet extra geld kunt krijgen omdat jou ouders niet mee betalen. Zij gaan er immers van uit dat ze dat wel doen.
Maar ik zou daar niet teveel op hopen, aangezien je dat wel moet kunnen bewijzen lijkt mij? Anders zou ik ook kunnen zeggen dat mijn ouders niks betalen. :+

Daarnaast kun je zorgtoeslag aanvragen, dat is €53,- per maand dacht ik zo. En heb je ook aan huurtoeslag gedacht?
Dit kun je aanvragen als je een zelfstandige woning hebt (dus met eigen voordeur), daar ingeschreven staat en je huurbedrag niet hoger ligt dan €350,- per maand.

Tevens zou ik eens even na kijken of de verhuurder wel 'zomaar' het huurbedrag omhoog mag gooien. Je hebt als huurder in Nl behoorlijk wat rechten, en het lijkt mij niet dat hij dit zomaar mag doen. Ik hoop dat je een huurcontract hebt, dan is gemakkelijk aan te tonen wat de afgesproken huurprijs is. Anders zul je met bankafschriften mogelijk wat aan kunnen tonen?

In ieder geval veel sterkte! Het lijkt me niet gemakkelijk om zo plots op je eigen benen te moeten staan :)
Voor hulp kun je ook altijd PB'en, ik wil best eens door mijn rechten boeken bladeren of ik iets kan vinden.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:37

Dat is inderdaad lastig. Maar op het moment dat jij je rekeningen niet meer kunt betalen zullen schuldeisers bij je ouders aankloppen. Maar om het nou zover te laten komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:37

mistery schreef:
Ik dacht vanaf je 18e, maar het is dus je 21?
Ik ben 19 en betaal ook mijn eigen ZV. Vind het een beetje gek als mijn ouders daar voor op moeten draaien terwijl ik zelf oud genoeg ben om mijn eigen centen te verdienen.

Dat is maar net jouw situatie en de afspraken die jij met je ouders maakt. Stel dat jij nu financieel ontzettend in de problemen zou komen, dan zijn alsnog je ouders wel verantwoordelijk. Zou jij nu door omstandigheden je VZ niet meer kunnen betalen, dan moeten ze ook bijspringen.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:39

Sentido schreef:
Tot je 18e zijn je ouders aansprakelijk in de zin van als jij iets 'tegen' de wet doet.
Maar tot je 21e zijn ze financieel aansprakelijk.
Ik zou even bij de IBgroep informeren of je niet extra geld kunt krijgen omdat jou ouders niet mee betalen. Zij gaan er immers van uit dat ze dat wel doen.
Maar ik zou daar niet teveel op hopen, aangezien je dat wel moet kunnen bewijzen lijkt mij? Anders zou ik ook kunnen zeggen dat mijn ouders niks betalen. :+

Tevens zou ik eens even na kijken of de verhuurder wel 'zomaar' het huurbedrag omhoog mag gooien. Je hebt als huurder in Nl behoorlijk wat rechten, en het lijkt mij niet dat hij dit zomaar mag doen. Ik hoop dat je een huurcontract hebt, dan is gemakkelijk aan te tonen wat de afgesproken huurprijs is. Anders zul je met bankafschriften mogelijk wat aan kunnen tonen?

De IB-groep doet dat meestal niet, soms wel, dus ik zou het zeker proberen.
Verhuurde mag de huur niet zomaar omhoog gooien, dat mag maar met een bepaald percentage, dus zeker erachteraan gaan!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 18:39

ik zit bij de IBG al op maximale lening. Helaas zit het de afgelopen tijd door verhuizingen van hot naar het niet mee met de vaste lasten...

Ik zou inderdaad eens goed mijn contract doorspitten, eens kijken of die veranderingen zomaar mogen. Van die 50 euro kan ik ook twee weken eten.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:40

Maar heb je ook de maximale beurs? of alleen lening? hoeveel krijg je per maand? als je ongeveer 900 krijgt krijg je het hoogst mogelijke.
Laatst bijgewerkt door Nativa op 27-04-09 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:40

Als je een contract hebt met een huurprijs erin mag het niet wat je verhuurder doet. Hiervoor kun je het juridisch loket bellen, die geven gratis advies.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:41

Ik doelde niet op extra lening maar op aanvullende beurs. Maar als je max leent, zit dat bedrag er ook al bij in dacht ik. Daarnaast zullen ze dat inderdaad niet zomaar doen. :)

Contract zeker doorspitten ja! Volgens mij mag dit absoluut niet.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 18:42

ik krijg die 905, maar daar gaat collegegeld vanaf en dan 350 huur, en de telefoon, VZ van laptop boodschappen etc. plus, ik heb een tijdje op alleen basisbeurs moeten huren (illigaal) en ben het bedrag daarvoor ook aan het terug betalen.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 27-04-09 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:44

Dan heb je zo goed als dezelfde uitgaven als ik, huur is bij mij ook ongeveer hetzelfde, iets hoger. krijg je ook zorgtoeslag en huurtoeslag? (in totaal rond de 100) als je dat aanvraagt moet je het namelijk wel kunnen redden :j

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:44

Ok, dan zal de IBgroep dus niet veel kunnen betekenen. Wel even uitzoeken of zorg en huur-toeslag aan kunt vragen. Dat scheelt je ook weer iets in de kosten :)