hoe aardappels koken/bakken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

hoe aardappels koken/bakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 08:15

Oke, drama ouders een week weg en.. dochterlief is dé aangewezen persoon om te koken bedenkent dat zoonlief alleen een ei kan bakke :+ maar ik kan wel koken opzich.. Maar hoe lang moet je aardappels koken voordat je ze gaat bakken? Ik wil namelijk vanavond gebakken aardappels klaarmaken maar ik weet dus niet hoelang ze je eerst moet koken. En ik wil zo meteen al beginnen dus als iemand met 'uit de brand' kan helpen. Graag en alvast bedankt :D

Nessa

Re: hoe aardappels koken/bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:23

de aardappels snij ik in kleine blokjes.
Zodra het water kookt laat ik ze nog eventjes erin zitten.
Beetje prikken met de vork of ze klaar zijn. Ze moeten niet te zacht zijn en niet te hard.
Hoe lang ze dan koken... hmm 10 tot 15 minuten?? Ik doe het op gevoel :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:24

je kunt ze rauw in de pan doen met wat olie...dan duurt het wel wat langer...en de goede aardappelsoort hebben anders word het prut.
Je kunt ze ook schillen ,in plakken snijden,en in de magnetron voorkoken....(zonder water,met een plastic zakje eromheen...om het bakje)ik heb z'on aardappelknop erop zitten....wegen en dan het gewicht intypen....wel korter dan normaal..de helft van de gegeven tijd zeg maar....en dan in de pan verder afbakken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 08:26

nou ik wil het niet in kleine blokjes snijden :P dat vind ik niet lekker :P ik wou 't gewoon in plakjes bakken/'grote' stukken (ten opzichte van kleine blokjes) oid

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:31

10 minuutjes koken ongeveer wel even kijken wat voor aardappels je hebt, bij vastkokende aardappels zou ik 10 minuten aanhouden, als je kruimelige aardappels hebt iets korter..uhmm minuut of 7 dan zou ik zeggen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:33

Ik doe het altijd op gevoel. Als er in het midden nog een geel rondje zichtbaar is zijn ze wel klaar. Overigens laat ik ze heel, afkoelen en snij ik ze dan pas.

Kruimelige aardappels zijn erg lekker om op te bakken, vooral als het een restje van de avond ervoor is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:37

zakje voorgekookte aardappelschijfjes halen bij de supermarkt :+

je broer moet een schop onder z'n kont hebben en ook leren koken ;-)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:39

das inderdaad ook een optie :=
Alleen wel weer ontzettend duur

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:40

He bah, die zijn helemaal niet lekker!

Overigens kun je nog veel meer lekkere, verantwoorde dingen met aardappels doen. Als je wat receptjes wil weten vraag je het maar. Ik gruwel zelf van gekookte aardappels, maar zodra ze anders bereid zijn lust ik ze wel.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:41

Hoelang koken? Geen idee, ik doe het op gevoel (even een vork in prikken).
Moet er wel bij zeggen dat gebakken aardappelen dubbel zo lekker zijn als je de gekookte eerst laat afkoelen vooraleer ze te bakken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 08:46

ja dat afkoelen dat weet ik. Ik weet 't 'allemaal' alleen de kooktijd niet :Pmaargoed dan ga ik 't eens met een minuutje of 10 proberen :D bedankt allemaal

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:59

Utixo schreef:

Overigens kun je nog veel meer lekkere, verantwoorde dingen met aardappels doen. Als je wat receptjes wil weten vraag je het maar. Ik gruwel zelf van gekookte aardappels, maar zodra ze anders bereid zijn lust ik ze wel.

eindelijk een medestander in het niet lusten van gekookte aardappels, ben wel benieuwd naar je varianten trouwens :D

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:00

wat trouwens een lekker alternatief voor de voorgekookte aardappels uit de supermarkt is: De voorgekookte kriel aardappeltjes van de groentenboer

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 09:01

tjeetje schreef:
Utixo schreef:

eindelijk een medestander in het niet lusten van gekookte aardappels, ben wel benieuwd naar je varianten trouwens :D

*steekt hand op* ik vind gekookte aardappels ook niet lekker. Ik eet ze wel maar niet omdat ik ze lust :P daarom vind ik 't heel mooi dat ik vanavond mag beslissen wat er gegeten gaat worden :D en ik vind 't eigenlijk ook harstikke leuk om te koken :D

krieltjes vind ik écht héél vies... die zijn zo hard :P

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:03

Je kunt de aardappels ook poffen, of met kleine aardappels een ovenschotel maken.

Vooral gepofte aardappels zijn erg fijn!

Buiten dat boen ik vrijwel altijd de schil schoon en laat ik deze erom zitten. Zitten veel vitamines in, en geeft net dat beetje extra.

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:08

uhmm krieltjes worden ook lekker als je maar genoeg geduld hebt ;) :D

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:20

Minuutje of 10 voorkoken :j
En dan kun je de afgekoelde schijfjes eventueel nog bestrooien met wat provencaalse kruiden :9

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:24

ik zou hardkokers nemen, ze in schijfjes snijden als ze rauw zijn, dan 10 minuutjes voorkoken, dan afbakken.
Wat ook lekker is, is ze wat groot laten, nét niet gaar koken, in een ovenschaal olijfolie, citroensap, zout, peper, cayennepeper en salie/peterselie/thijm/rozemarijn vermengen en hier de aardappels door husselen en afbakken. Krijgen ze een lekker smaakje en een krokant buitenkantje ;)

Gekookte aardappelen houd ik ook niet van, maar ze kunnen heel lekker zijn in ovenschotels zoals moussaka.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:27

Bij aardappels rouw in de pan altijd eerst 10 minuten een deksel er op zodat ze zacht kunnen worden.Daar na deksel van de pan en dan kunnen ze knapperig worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:38

krieltjes kun je ook zacht krijgen, gewoon langer in de pan *een half uur ofzo...*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:52

bedankt nog voor de tips... alleen... heb ik 't een.. euh.. klein.. euh.. heel erg beetje verpest := ik was 'vergeten' dat de aardappels aan 't koken waren en 't was dus vééls te lang (het kan best 20 min zijn geweest := ) en nou.. dat bakt niet echt handig en 't resultaat zag er ook niet smakelijk uit :P en ik was met al m'n enthousiasme aan 't koken geslagen... 't was gelukkig nog wel redelijk eetbaar :P

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:28

:))
Dat was dus een soort aardappelsmurrie geworden? :D
Het ziet er inderdaad niet uit, maar de smaak is er niet minder om. Misschien morgen ofzo nog eens proberen? :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:35

Aardappelsmurrie is anders best lekker :j. Bij kruimige aardappels heb je vaak dat het kruim wat loslaat tijdens het bakken. Dit peuzel is altijd al heerlijk op, smaakt goed hoor.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:43

Kruimig gebakken aardappels vind ik ook het lekkerst :9