Openbaar vervoer met Koninginnedag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SdaphneS

Openbaar vervoer met Koninginnedag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 20:33

Hoi,

Ik vroeg me af of iemand weet of je op Koninginnedag een treinkaartje moet kopen?
De OV week kaart is dan niet geldig, dus normaal koop je dan een kaartje.
Maar meestal zijn feestdagen zo leuk dat er helemaal niet wordt gecontroleerd.
Iemand een idee?

Anoniem

Re: Openbaar vervoer met Koninginnedag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:35

Een kaartje met korting dan wel, ik koop hem gewoon trouwens. Je weet maar nooit en die paar euro naar Amsterdam valt dan wel mee, zonde als dat 35 euro zou worden..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:36

Koninginnedag word tot de zon- en feestdagen gerekend bij de NS. Dus je zult wel een kaartje moeten kopen. Dat je het niet doet moet je zelf weten, maar je loopt altijd de kasn dat je wel gecontroleerd word en dan hang je...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:47

Wist je dat er achterop de OV-kaart kleine lettertjes staat waarin precies staat uitgelegd op welke dagen de kaart geldig is? En de geldigheid staat ook nog uitgelegd op de site van de IB-groep :)
http://www.ib-groep.nl/particulieren/ov ... dkaart.asp
Als je op het linkje 'feestdagen' klikt en je scrollt naar beneden zie je ook netjes de data met toelichting staan! Is dat handig of is dat handig? ;)

Conclusie: als je een weekkaart hebt moet je dus een kaartje kopen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:53

De OV jaarkaart is niet geldig op Koninginnedag, wel krijg je 40% korting op je kaartje icm je ov jaarkaart. Officieel moet je dus gewoon een kaartje kopen, of ze niet controleren omdat het koninginnedag is daar zou ik maar niet vanuit gaan.
Zonder geldig kaartje krijg je namelijk een boete van 35 euro + ritprijs.
Persoonlijk zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon een kaartje (met korting) kopen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:10

Mas: je kunt het beter een OV-studentenkaart of -weekkaart noemen, een OV-jaarkaart is strict genomen namelijk een andere kaart, die wel gewoon op alle dagen, zonder uitzondering, recht op vrij reizen geeft. Bovendien gaat het hier alleen om de weekkaart.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:14

Ja je hebt wel gelijk, het is idd iets heel anders...
Het is een beetje spreektaal denk ik, irl heb ik het eigenlijk altijd over mijn 'ov jaarkaart' mijn medestudenten en vriendinnen noemen hem ook zo. Het zit er dus een beetje ingeburgerd, maar het is eigenlijk wel belang het onderscheid te maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:14

Er wordt gewoon gecontroleerd hoor op koninginnedag :? En sowieso moet je altijd een vervoersbewijs hebben in de trein, dus gewoon een kaartje kopen.
OVjaarkaart is idd wel geldig, OVstudentenweekkaart niet :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:44

Op koninginnedag kun je wel een oranjeretour kopen. Die is dan ook geldig in de tram, metro en bus in A'dam. Weet alleen niet of dat ook kan in combinatie met OV-studentenkaart.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:28

Vorig jaar mochten wij wel gratis met de bus mee. Voor de trein hebben we toen een kaartje gekocht.