Ervaringen "Direct wonen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Ervaringen "Direct wonen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 13:21

Wie heeft er ervaring met deze website om via deze weg aan een huurhuis te komen?
Mijn vriend en ik zijn een beetje aan het rondkijken en kwamen op deze site uit.
Werken ze op deze site ook met een lijst met belangstellenden?
Of is het wie het eerst komt, die het eerst maalt? Oftewel als je een huisje naar jouw smaak vind en je gaat kijken en het bevalt dat je het ook zeker krijgt.
Is het een betrouwbare site?

Dat was het geloof ik wel :D

Daantje1981

Re: Ervaringen "Direct wonen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:25

Wij waren bezig om ons huis via direct wonen te gaan verhuren. Nieuw huis gekocht, oude huis nog niet verkocht. Dan ga je natuurlijk alle opties bekijken.
Maar wij hadden er wel een goeie indruk van. Er was iemand langs geweest om het huis te bekijken en om aan te geven voor hoeveel geld we het zouden kunnen verhuren. Ook had er al heel snel iemand gebeld om een afspraak te regelen om het huis te bezichtigen.

Ons huis is toen alleen net nadat het op de site kwam toch verkocht. Dus verdere ervaringen heb ik niet. Maar de 1e ervaring was goed. Het was bij ons wel zo wie het eerst komt diehet eerst maalt. Maar misschien dat dat niet altijd zo is.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 13:26

Nou de site ziet er opzich vrij betrouwbaar uit. Maar je bent dus wel in onderhuur bij iemand? Zitten daar nog nadelige gevolgen aan? Of krijg je wel een "standaard" huurcontract waar de verhuurder aan moet voldoen?

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:30

Volgens mij word er een contract opgesteld. Wij waren toen ook niet van plan om het huis in de verhuur te doen en het niet meer te willen verkopen. Het beste in onze situatie was verkopen.
Dus wij als verhuurder hadden dan een max van bijvoorbeeld 6 maanden om te verhuren.

Maar misschien is dat per situatie verschillend. Dat weet ik niet. Mijn idee is in ieder geval wel dat het bija altijd onderhuur is. Veel huizen zijn ook ingericht. Mensen zetten hun huis zo in de verhuur als ze voor bepaalde tijd naar het buitenland gaan bijvoorbeeld. Dat is wat ik er een beetje van begrepen heb.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 14:20

Maar is het via die site ook mogelijk om voor langere tijd in een huurhuis te wonen? Of is het merendeel alleen voor korte termijn? Als je er namelijk niet een paar jaar kan zitten, houdt het misschien al op.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:26

Zie direct wonen gewoon als een tussenpersoon om een huis te huren! Hun zetten de advertentie en regelen het bekijken en contracten.

Verder strijken ze onnoemelijk veel geld op want bij hun betaal je 1 of 2 mnd huur als bemiddelingskosten!
Dus is je huurprijs 600 euro krijgen hun ook nog eens 600 euro!

Ook de zogenaamde huisjesmelkers verhuren via zulke organisatie's en als je dus problemen krijgt met je verhuurder zullen ze je er
niet in bijstaan!

Ik heb 1 maal via hun gehuurd en doe het nooit meer!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:30

Mijn ex heeft indertijd zijn woning via Direct Wonen verhuurd. Hij was niet helemaal tevreden over hun, ze waren vaag geweest over wat het hem ging kosten, en ineens moest hij over een al voorbije periode nog een soort provisie betalen. Hij was een pietje precies dus daar lag het niet aan. Ik weet niet precies wat het verhaal was, maar raad wel aan om duidelijk informatie te vragen over je verplichtingen naar hen toe. Op zich is het wel de grootste toko op dit gebied in NL voor zover ik weet.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 14:44

Ik heb inderdaad gelezen dat je bemiddelingskosten moet betalen die ongeveer 1x een maand huur is. Beetje wisselende verhalen dus. Ik denk dat ik gevoelsmatig toch liever huur via een makelaar dan. Ik ben al even via Funda aan het kijken geweest, en daar staat ook genoeg tussen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:28

De huurhuizen op Funda zijn 9 van de 10 keer lokkertjes. Of het zijn huizen die in de verkoop staan en maar voor korte tijd te huur zijn.

Mijn tip; zet een leuke advertentie op Marktplaats en wacht rustig af. Op die manier hebben mijn vriend en ik binnen 1,5 week(!) ons droomhuis gevonden. Eerst huren we het een jaar en daarna gaan we het waarschijnlijk kopen. En we betalen een heel stuk minder dan bij Direct Wonen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:07

Wij staan al maanden ingeschreven bij Direct Wonen, en hebben er ook voor betaald. Ik kon na een week niet meer zoeken op de site, elk huis, werkelijk elk huis dat ik aanklikte als ik er wel op kon stond bij "deze woning is recent verhuurd". Mail gestuurd, gebeld, het betrof een technisch probleem in mijn inlogcode, en ik zou met een dag weer kunnen zoeken e.d. Tot op heden fixen ze het niet, en ik heb 32 euro voor niks betaald eigenlijk. Niet aan te raden van mijn ervaring dus.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:17

Zit er in je woonplaats niet gewoon een woningbouwvereniging?! Veel betrouwbaarder, ik heb ook alleen nog maar slechte verhalen gehoord over direct wonen.
En sowieso vind k t raar dat je hun 1 maand huur moet betalen.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:32

ik heb een jaar via direct wonen gehuurd en ben er absoluut niet over te spreken. je moet voor je erin gaat al zo verschrikkelijk veel geld op hoesten. en het gaat niet over wie het eerst komt het eerst maalt. zodra je een bezichtinging hebt ga je er heen. maar de kans bestaat dat er ook heeeeel veel andere zijn. op dat moment kiest de eigenaar van de woning een **geschikte** huurder uit. en je hebt geen idee waar ze naar kijken. ik doe het NOOIT meer!!!!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:41

Wij hebben anderhalf jaar geleden via DW gehuurd en dat is op zich prima bevallen. Ze zijn inderdaad een tussenpersoon voor huiseigenaren.

Wij zijn op een paar bezichtingen geweest, totdat we een appartement zagen dat we echt leuk vinden. Toen waren er best veel gegadigden maar gelukkig werden wij uitgekozen door de eigenaar. Dat ging als volgt: iedereen was aanwezig op de bezichtiging, toen de DW persoon naar buiten, bellen met de eigenaar. Die koos dan iemand uit op basis van de leeftijd, het inkomen, soort werk en gezinssamenstelling.

En natuurlijk moet je een smak geld betalen via DW, maar dat weet je van te voren. Ook het contract was helder. Geen problemen mee gehad dus.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:15

Ik maak gebruik van de site http://www.kamernet.nl, dat is een onderdeel van 'Direct Wonen', tot nu toe gaat alles nog goed en helder :)