BTW en paarden is een redelijk ingewikkelde materie, waarin nog wel eens wat mis gaat. In mijn werk ben ik er bijna dagelijks mee bezig en ik hoop dat ik het wel redelijk duidelijk kan maken:
Gelegenheid geven tot sportbeoefening is belast met 6%.
Hieronder wordt verstaan:
- gebruik sportaccomodatie (niet verhuurd) bijvoorbeeld manege
- sportbeoefening van de mens
Een manegehouder mag dus het lage tarief hanteren voor zijn lessen.
Het 6% tarief geldt echter niet voor:
- ter beschikking stellen van rijpaarden (verhuur van het paard dus)
- uitsluitend geven van les, instructie of begeleiding zonder sportaccomodatie.
Als je je eigen paard verhuurt aan iemand voor een buitenrit / uurtje in de bak hobbelen, is dit dus belast met 19%.
Ook als je instructeur bent zonder een eigen rijbak waar je les in geeft (dus bij de leerling op locatie), moet je het algemene tarief hanteren.
Enkele voorbeelden:
Als je als zelfstandig instructeur een bak huurt van een manegehouder voor het verzorgen van lessen is de huur vrijgesteld (tenzij er geopteerd voor belaste verhuur). De lessen zelf zijn belast met 6%.
Huurt een manegehouder een zelfstandig instructeur in, dient de instructeur 19% te berekenen naar de manegehouder. De lessen moeten door de manegehouder vervolgens weer tegen 6% worden belast naar de leerlingen.
Het hangt dus van helemaal van de situatie af of je het lage tarief of juist het algemene tarief moet toepassen. Ik hoop in elk geval dat het wel iets duidelijker is geworden.