vergoeding voor niet gebruiken OV-jaarkaart?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vudress

vergoeding voor niet gebruiken OV-jaarkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:08

Ik heb wel eens wat gehoord over studenten die hun OV-jaarkaart niet gebruikten om in plaats daarvan een extra financiele vergoeding te gebruiken voor bvb een auto.
Wie weet of dit waar is en waar deze regels te vinden zijn?

Ik heb al even gezocht maar kon niets vinden.

BVD.

Frances

Re: vergoeding voor niet gebruiken OV-jaarkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:13

Ik geloof dat dat alleen kan als je geen mogelijkheid hebt tot openbaar vervoer :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:20

in principe betaal je voor je OVkaart. Volgens mij (check ib-groep.nl, daar staat alles wel) kan je ervoor kiezen om geen OVkaart te nemen en dan krijg je het bedrag bij je stufi op, wat er normaal dus al automatisch af wordt getrokken.
Van extra vergoeding heb ik nog nooit gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:22

Die vergoeding kan je krijgen als je hem inlevert en voor stage bijvoorbeeld in het buitenland bivakkeert. Vergoeding is overigens maar iets van 80 euro de maand oid.

Het is niet het geval dat je vrij kunt kiezen voor een OV-kaart of vergoeding voor bijv. je auto.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:23

Dat bedoel ik, Zwerte. Ik kan alleen de regels daarover niet vinden op de IB-groep website.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:23

Ik heb mijn OV nooit opgehaald en IBgroep heeft mij toen verteld dat het je keuze is om hem op te halen of niet. Je krijgt er geen vergoeding voor.

Ik heb dus nooit extra stufi gekregen. Wel moet je hem betalen a ong. €70 euro in de maand als je niet op tijd afstudeerd of hem onrechtmatig (na afstuderen) gebruikt.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:24

Maya, het is dus niet mogelijk om ervoor te kiezen om geen OV-jaarkaart te nemen om zo extra stufi te ontvangen?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:29

Nee dat kan inderdaad niet, ik heb het eerst ook gedacht, heb het nagevraagd.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:33

Je kan alleen in bepaalde situaties een vergoeding krijgen...

Als je OV-studentenkaart niet voldoet, kun je soms een vergoeding krijgen. Naast je vergoeding mag je je OV-studentenkaart gewoon blijven gebruiken. Je kunt de vergoeding aanvragen met het formulier Verzoek toepassing hardheidsclausule OV-studentenkaart. Stuur dit formulier met de gevraagde bewijsstukken op binnen twee maanden nadat de problemen zich voor het eerst voordoen. Je hebt geen recht op een vergoeding als je de kaart vrijwillig niet gebruikt of als je de kaart vanwege handicap of ziekte niet kunt gebruiken.
Verzoek toepassing hardheidsclausule OV-studentenkaart (68Kb, pdf)
Te laat op school of niet meer naar huis

Kun je 's ochtends niet op tijd met het openbaar vervoer op school of universiteit komen? Of kun je na het laatste lesuur niet meer met het openbaar vervoer naar huis? Dan kun je een maandelijkse vergoeding ontvangen als de problemen zich minstens twaalf dagen per maand voordoen én je bij je ouders woont.
Te laat op het stageadres of niet meer naar huis

Kun je 's ochtends niet op tijd met het openbaar vervoer op je stageadres komen? Of kun je na een stagedag niet meer met het openbaar vervoer naar huis? Dan kun je een maandelijkse vergoeding ontvangen als de problemen zich minstens twaalf dagen per maand voordoen én de stage een verplicht onderdeel van je opleiding is.

Tijdelijk naar het buitenland
Ga je tijdelijk voor studie of stage naar het buitenland en blijf je ingeschreven staan bij een Nederlandse opleiding? Dan kun je kiezen tussen een OV-studentenkaart en een OV-vergoeding. In 2009 is de OV-vergoeding € 80,25 per maand.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:34

fjordjes schreef:

dit dacht ik dus ook! Maar in de folder staat dat het inderdaad alleen is voor het buitenland. Of compensatie als je kaart niet genoeg is: http://www.ib-groep.nl/particulieren/ov ... t_niet.asp

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:37

Bedankt voor de informatie! Ik weet genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:37

Nee, dat kan niet, zou mooi wezen, dan zou iedereen dat wel doen ipv met OV reizen :+
AngelofLove schreef:
Tijdelijk naar het buitenland
Ga je tijdelijk voor studie of stage naar het buitenland en blijf je ingeschreven staan bij een Nederlandse opleiding? Dan kun je kiezen tussen een OV-studentenkaart en een OV-vergoeding. In 2009 is de OV-vergoeding € 80,25 per maand.

Dit heb ik dus gehad. Ik woon in het zuidelijkste deel van Zeeland, en heb mijn half jaar stage in Brugge (B) gelopen, en toen dus OV ingeleverd en een vergoeding aangevraagd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:42

Ik heb er ook naar geinfomeerd toen ik nog op het MBO zat maar ik kon niet kiezen.

De bus reed hier 3x per dag heen en 3x per dag terug.
Maar om 8 uur op school komen lukte niet met de gewone verbinding (gewoon was eerst 8 km fietsen/scooter/auto en dan nog 20 met bus). Reistijd was 20 minuten met bus (en die eerste 8 km hing er dus vanaf hoe ik die deed). Ik kon een route (met de bus de andere kant op en dan met de trein weer de goede kant op) van 2,5 uur nemen om optijd op school te komen.
Die zelfde route moest ik ook maar nemen als ik na half 5 uit was omdat er geen bussen terug reden.
Of als ik om half 11 op school klaar was kon ik op 3 uur de eerste bus nemen (of via die omweg naar huis).

OV is dus in die tijd bijna niet gebruikt maar heb veel gescooterd en later met de auto. Het koste me minder tijd om meer te gaan werken om mijn scooter of auto te kunnen rijden dan weinig werken en op OV wachten of omwegen nemen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:44

Maya schreef:
Nee, dat kan niet, zou mooi wezen, dan zou iedereen dat wel doen ipv met OV reizen :+.

Voor E80,- p/m kun je natuurlijk geen auto op de weg houden maar het zou wel een leuke financiele bijdrage zijn elke maand.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:09

fjordjes schreef:

Ik wilde dit inderdaad eerst ook eens doen! (toen ik nog op school zat) Wij hadden dit ook gehoord, maar dat bleek helemaal niety te kunnen! Je krijgt gewoon die OV :Y)