Op kamers, hoe doen (redden) jullie het financieel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Op kamers, hoe doen (redden) jullie het financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 20:02

Hoi!

Ik ga volgend jaar beginnen met de studie Journalistiek aan het Windesheim te Zwolle. Nou wil ik dolgraag op kamers, en ben al druk aan het zoeken en reageren.
De prijzen van kamers in Zwolle vallen over het algemeen nog wel mee, maar stel nou dat je een hele dure kamer hebt, hoe redden jullie het dan financieel?

Tuurlijk, de stufi is best veel als je op kamers gaat, maar daar alleen van ga ik het niet redden. Werken ga ik sowieso, en bovendien ben ik al druk aan het sparen voor wat extra's elke maand. Maar hoe doen jullie het financieel op kamers? Ik ben van plan om m'n administratie :list: goed bij te houden zodat ik weet wat ik waaraan uitgeef.

Dus, als je niet te beroerd bent om over bedragen te praten :+ , hoe doen jullie het met geld als je op kamers woont? :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:39

Even kijken..
Mijn inkomsten per maand zijn ongeveer 500 en dat gaat er ook ongeveer weer uit elke maand, ene maand iets meer dan een andere maand.

Ik krijg stufi uitwonend, zorgtoeslag en een bijdrage van m'n mams.
Uitgaven zijn: huur, huishouden/voedsel, abbo's/beltegoed, sport en af en toe kleding en cadeautjes enzo.
Collegegeld en boeken betaalt mijn vader, daar hoef ik me geen zorgen om te maken :D Zorgverzekering betaalt mijn moeder (zit bij haar in het pakket).

Liselot

Re: Op kamers, hoe doen (redden) jullie het financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:41

mijn ouders betalen gelukkig mijn kamerhuur. mijn stufie is de helft van mijn kamerhuur, dus dat zou ik absoluut niet gaan redden. kan er wel mijn boodschappen van doen.
mijn stagevergoeding is mijn leefgeld, al is dat ook niet zo veel, daarom leen ik dus nog wat bij bij de IB. heb naast 1 dag school en 32 uur stage geen tijd voor een bijbaantje namelijk

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:47

Ik werkte naast het studeren, kreeg studiefinanciering en lette erop wat ik ging kopen aan boodschappen. Vooral in het begin geef je veel uit omdat je nog bijna geen basis hebt zoals kruiden, schoonmaakmiddelen ed.
De huur van een kamer valt in Zwolle idd wel mee tenzij je het via een makelaar gaat huren, dan kan het snel op gaan lopen.
Let erop waar je boodschappen gaat halen, zoals aldi, lidle, c1000. De boer en AH zijn wat dat betreft best prijzig.
Met alleen mijn studif en bijbaantje kon ik redelijk goed rondkomen in een kamer en dan had ik 2 katten erbij met de bijbehorende kosten. Ik kreeg verder geen geld maar het lukte, ook de schoolgeld, boeken ed kon ik er zelf van betalen. Vooral opletten dat je niet teveel uitgeeft aan boodschappen, dat sluipt erin.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:54

Het is behelpen, maar wel te doen.
Mijn kamerhuur is 250 euro, en mijn stufi ook dus dat is direct op. Verder heb ik maandelijks nog schoolgeld (ruim 150 euro), extra dingen voor school zoals binders en moduleboeken, verzekeringen, boodschappen, kosten voor reizen, kleren, sporten en leuke dingen. Ik heb een lening bij de ibgroep en krijg een bijdrage van mijn ouders voor boodschappen. :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:54

M'n ouders hadden een spaarrekening waarvan ik het collegegeld kon betalen (zo'n groeirekening), en betalen m'n schoolboeken en zorgverzekering. Daarnaast ben ik blijven steken bij kleedgeld en zakgeld e.d. en betalen ze alle nodige dingen voor m'n paard.
Met daabij de uitwonende stufi red ik het prima. M'n kamer betaalde ik zelf, dat was 310 p/m.

Ik merkte wel dat ik ineens meer overhield als ik bij de lidl ging winkelen ipv bij de AH, helaas is de lidl veel verder weg dus toen ik stage ging lopen redde ik dat niet meer binnen de openingstijden...

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 10:00

Mijn ouders hebben ook inderdaad zo'n groeirekening :j Daar wordt mijn schoolgeld, laptop en boeken van betaald.
Verder zal ik alles zelf moeten betalen. Het is te doen, heb al een aantal kamer onder de 300,- gevonden. Met een baantje erbij zal ik dus wel rond kunnen komen :)

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 14:23

Ik ben nog even nagegaan bij de Ib-groep, en wat blijkt voor zover ik het goed begrijp:
Ik krijg automatisch een prestatiebeurs. Dat zou dus betekenen dat ik 490,- uitwonend aan stufi krijg (heb ik uitgerekend op de site). Maar ergens heb ik het gevoel dat dit niet klopt. Daarom heb ik de Ib-groep ook nog even gemaild. We zullen zien.

Hoeveel krijgen jullie aan stufi eigenlijk?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:26

260 ofzo, uitwonend. Maar als je ouders onder de inkomensgrens van rond de 35.000 p/j zitten krijg je meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:26

ik krijg volgens mij 255 uitwonende beurs en mijn kamer kost 250 pm incl.

dus komt mooi uit.

daarnaast kun je het kwa kosten natuurlijk zo gek maken als je wilt.

wij eten heel veel met zijn alle samen en dan kun je de kosten goed drukken.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:08

Op kamers gaan is sowieso duur.
Mijn inkomsten:
255 stufi
230 lenen
58 zorgtoeslag
tussen de 150 - 220 bijbaantje.
Dat is: 693 - 763 euro

Mijn uitgaven:

260 kamer
100 zorgverzekering
50 sparen voor school
3,20 huur wasmachine
10 telefoon abonnement
180 boodschappen (dit is wel erg ruim... maar houd liever zelf ruim aan :P )
50 voor de huisdieren (vaak minder, maar als ik geld over heb zet ik het op de spaar voor als ik naar de DA moet)
totaal: 653,20
Dan houd ik dus over: 39,80 - 109,80

Ik moet echt alles zelf betalen. Laatst moest ik a la snel een nieuwe fietsband hebben.
Was 35 euro, die ik zelf moest betalen.
Mijn ouders betalen alleen een groot deel van mijn school, ik betaal daar 600 euro per jaar aan mee.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:13

Ik woon op dit moment op kamers in Zwolle en doe de opleiding journalistiek! Vandaar dat ik ook even reageer! ;)

Ik heb best veel uitgaven in de maand.
Heb daarom ook zo geregeld met de bank dat ik in het rood kan staan, anders kom ik niet rond in de maand.
Studiefinanciëring is 620 euro, maar dit geld is eigenlijk direct weg aan:
Huur, 350 euro
Collegegeld, 160 euro
Zorgkosten 82 euro
Internet en verzekeringen 15 euro.
Daarnaast werk ik ook en daarmee verdien ik ongeveer 300 euro mee in de maand.
Dit geldt gaat verder zo op aan boodschappen doen en overige kosten, zoals telefoon.
Best veel inkomsten waarvan ik niet erg veel over hou in de maand.
Ik moet mijn collegeld, boeken en andere dingen, telefoon, huur en zorgkosten en verzekeringen allemaal zelf betalen.
Ouders betalen helemaal niks mee, dus dat is wel moeilijk rondkomen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:25

ik zit nog niet op kamers, maar ga dat wel doen in september. Ik ga naar Gent, Belgie. Als het goed is ziet mijn financiele situatie er maandelijks dan zo uit:

Inkomsten
250 euro uitwonende beurs ib groep
285 euro bijlenen ib groep maximaal
120 euro bijbaantje +
655 euro totaal

Uitgaven
200 euro "leefgeld"
180 euro paard
240 euro kamerhuur +
640 euro totaal

Het wordt dus wat krap, maar ik hoop dat het haalbaar is op deze manier. Mijn ouders betalen de verzekeringen, en school, rest is voor mij.... Nu hopen een kamer te vinden met zo'n laag mogelijke huurprijs, want als die veel hoger uit gaat vallen moet paard thuis blijven :o

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:31

MyrtheJ, hoe komt het dat jouw maximale lening bij de ibgroep maar 285 is? Want ik leen maximaal en dat is toch echt rond de 400 euro. :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:33

Hmm, dan ga ik het nog even nachecken :D Hmm, heb jij dan ook nog collegegeldkrediet?

http://www.ibgroep.nl/particulieren/sf/ ... dragen.asp Dan zou het wel kloppen.

Eens checken of ik dat ook kan aanvragen, weet niet of dat ook geldig is bij buitenlandse particuliere opleidingen..

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:00

Als je een aanvullende beurs krijgt is je lening inderdaad 'maar' 285, maar als je alleen een basisbeurs krijgt kan je tot 516 lenen, dat is dus wat ik doe. Site van ibgroep is nogal onduidelijk. Probeer maar met deze link: http://www.ibgroep.nl/particulieren/sf/ ... iering.asp

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:19

ik heb mn inkomsten van mn baantje, mn stufi (255) en mn ouders betalen een bijdrage.

mijn huur is 320 euro per maand. (amsterdam).

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:28

Hier ook een (hopelijk) aankomend studente! :)
Ik had een vraag, mijn vader wil dat ik volgend jaar maximaal bij gaan lenen bij IB-groep, maar ik zie dat niet zo zitten... Na 4 jaar heb je dan een schuld van zo'n €26.000... :\
Hoe doen jullie dat met lenen en straks terugbetalen? :)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:29

ik heb nooit op kamers gewoont, maar mijn broer woont nu in groningen. hIj studeert daar geschiedenis en rechten. Ik heb hem even gebeld en gevraagd hoe hij dat allemaal doet, want hij zit alleen maar in de kroeg, tenminste zo lijkt het.

IB € 260
toelage ouders 250
bijbaantje 1 € 75
bijbaantje 2 € 200
zorgtoeslag € 58
totaal: € 843,-

Onze ouders betalen zijn studie en zorgverzekering.
Huur € 425
eten 200
motorrijlessen €100
totaal: € 725

Het verschil probeert hij te sparen, maar gaat meestal op in de kroeg. Hij geeft als tip dat je veel met je huisgenoten en andere vrienden moet samen eten dat scheelt geld en is gezellig.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:11

Ik zit er ook over te denken om te gaan lenen, maar wil eerst maar eens zien wat voor bijbaantje ik kan krijgen en hoeveel ik daarmee kan verdienen.

Want om inderdaad na een aantal jaar met zo'n schuld te zitten, dat lijkt mij ook niet wat :=

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:14

Ik heb een hele lieve mama en papa :D . Die betalen zowel mijn kamer als 30 euro in de week aan 'leefgeld' voor mij. Kom ik ruim mee rond.

Hier (in België) leent er helemaal niemand voor zijn studie ;) .

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:10

Liex schreef:
Mijn ouders hebben ook inderdaad zo'n groeirekening :j Daar wordt mijn schoolgeld, laptop en boeken van betaald.
Verder zal ik alles zelf moeten betalen. Het is te doen, heb al een aantal kamer onder de 300,- gevonden. Met een baantje erbij zal ik dus wel rond kunnen komen :)

Hangt er inderdaad compleet vanaf wat je ouders betalen en hoe duur je kamer is.
Mijn stufie gaat ook op aan mijn kamer. Ik krijg elke maand 150 euro van mijn werk. En daarmee red ik het niet hoor. Kleding, stappen, eten enz. Een lening bij de IG-groep is voor studenten echt goed te doen hoor. Je betaalt daar zo weinig rente, dat je in theorie kan verdienen aan je lening. (de rente die je over je geld krijgt als je het op de bank zet is meer dan dat je moet betalen voor je lening)

Dus als je denkt het niet te redden (je kan het ook een maandje bekijken?) hoef je echt niet bang te zijn voor een lening. Het klinkt altijd wel eng vind ik, maar de IB-groep leent echt wel student vriendelijk.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:13

Lady_M schreef:
Hier ook een (hopelijk) aankomend studente! :)
Ik had een vraag, mijn vader wil dat ik volgend jaar maximaal bij gaan lenen bij IB-groep, maar ik zie dat niet zo zitten... Na 4 jaar heb je dan een schuld van zo'n €26.000... :\
Hoe doen jullie dat met lenen en straks terugbetalen? :)

Je hoeft je maximale lening niet meteen uit te geven he. Ik geloof dat je dan per maand zo'n 750 euro hebt ofzo?
Je kan er ook van gaan sparen. (zie mijn vorige bericht)
Schijnbaar doen meer mensen het, ik hoor het wel vaker hoor.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:38

Ja, van dat sparen heb ik ook wel eens gehoord...
Maar hoe doe je dat dan? Op een spaarrekening oid? Kun je er dan nog wel bij als je het nodig hebt? :o?

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:53

BraveSpots schreef:
Ik heb een hele lieve mama en papa :D . Die betalen zowel mijn kamer als 30 euro in de week aan 'leefgeld' voor mij. Kom ik ruim mee rond.

Hier (in België) leent er helemaal niemand voor zijn studie ;) .

ik meld me ook even in dit topic aangezien ik ook wil gaan studeren aankomend jaar:)

Bravespots het collegegeld in belgie is ook een stuk lager toch? ;)
voorbeeldje: diergeneeskunde in NL: ~ongv 1.500,=
diergeneeskunde in BE: ~ongv 500,=

de kamers schijnen in belgie ook een stuk goedkoper te zijn?
opzich vind ik het wel een fijn idee dat het in belgie qua geld makkelijker te doen zou zijn, want zowel in antwerpen als gent is nadrukkelijk gezegd dat een bijbaantje naast de studie (diergeneeskunde) zo goed als niet te doen is.. (ik ga naar belgie als ik in NL uitgeloot wordt)