Marieke_K schreef:@Shadow: zo makkelijk ligt het niet altijd wat betreft roostering per kwartaal

Het kan beslist. Veel universiteiten hebben het namelijk wel heel behoorlijk op orde (zowel grote universiteiten als kleine, in allerlei opzichten vergelijkbaar met aantallen op het HBO), terwijl daar de variatie in studies en studentenaantallen soms nog veel groter is omdat er veel meer keuzeruimte is in de vakken.
Als men op de Hogescholen een oplossing voor dit probleem zou willen vinden, zou dat beslist mogelijk zijn. Ik heb alleen het idee dat de mensen die ervoor verantwoordelijk zijn, geen belang zien in het veranderen, en dat zowel de studenten als docenten dit over het algemeen toch accepteren. (Vooral studenten op het HBO zijn moeilijk in beweging te krijgen. Een actieve studentenraad kan veel voor elkaar krijgen, maar helaas zijn die op het HBO veel minder algemeen dan op de universiteiten en dat merk je aan dit soort dingen.)
Citaat:
Ook veranderen er ieder jaar zaken in het curriculum, dit om een zo optimaal mogelijk programma aan de student te kunnen aanbieden.
Persoonlijk heb ik de indruk dat het op deze manier niet optimaal is...
Bovendien lokt die onduidelijkheid de eigen chaos ook weer uit - doordat niemand weet waar die aan toe is, moeten er ook allerlei dingen aangepast worden. Als gewoon aan het begin van het jaar al duidelijk is dat er dan en dan bepaalde dingen gebeuren, dan is daar ook veel minder discussie over dan als het steeds verandert.
En je kunt natuurlijk best al wat communiceren op het moment dat er wat is. Als de gegevens eind mei binnen zijn, kan er vrij snel daarna een hele behoorlijke inschatting gemaakt worden - en dan heb je alleen nog te maken met de wijzigingen van mei tot augustus. Als je daar nu wat reserve voor neemt
Citaat:
Dit proces doet iedere opleiding, ieder kwartaal, dus de roosterdienst moet deze gegevens in gaan passen voor 25 opleidingen in 1 gebouw. Dat is even puzzelen. Wekelijks anders: dan verwachten bepaalde vakken iedere week andere lokalen (of juist niet, sommige lessen heb je niet iedere week zoals studieloopbaan bijvoorbeeld). Handig is dat niet, maar soms kan het niet anders.
Dat is dus vooral beroerde logistiek. Want de gegevens veranderen helemaal niet per kwartaal. Studenten schrijven zich over het algemeen per jaar in en uit, studieprogramma's worden per jaar vastgesteld. (Alleen de eerstejaars hebben tot oktober en tot februari nog extra mogelijkheden.) De wijzigingen van kwartaal tot kwartaal zijn dus niet groot. Daar is prima rekening mee te houden. En mochten de dingen dan ineens echt heel anders zijn (een docent die ineens vertrekt en een vervanger die niet kan), dan kun je de boel eens aan gaan passen, maar dat zouden incidenten moeten zijn en geen structurele oplossing.
Citaat:
Roosterdiensten worden vaak buiten opleidingen om aangestuurd. Klagen zou ik dus doen via de medezeggenschapsraad, dat is een overkoepelend orgaan

Dat is wel een goed idee. Maar vooral ook het aantal klachten helpt. Als er genoeg studenten en docenten duidelijk maken dat dit geen manier van werken is, zal er wat veranderen. Als iedereen volhoudt dat het 'niet kan' of alleen maar onderling moppert en zegt dat officieel klagen toch geen zin heeft, zal de situatie zo blijven.