zijn er regels i.v.m. schoolroosters?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

zijn er regels i.v.m. schoolroosters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 19:29

Pff, ik wil vooral eventjes klagen hoor hier, maar als iemadn tips heeft graag.

Ze zijn bij mij op school zo waardeloos met roosters. Ik heb deze week mijn rooster gekregen voor volgend blok (dat aankomende maandag begint...) Dan krijg ik weliswaar meteen mijn rooster voor 10 weken maar toch...
Mijn rooster is iedere week ander,s je kan je dus wel voorstellen hoe waardeloos dat dit is met het plannen van dingen, zoals werk. Ik werk dus altijd op woensdag, want ik was de afgelopen 10 weken altijd vrij op woensdag. Deze week heb ik dus groepsopdracht op woensdag. En aangezien ik niet in een supermarkt of ander baantje zit met heel veel personeel, is ruilen op zo'n korte termijn nauwelijks mogelijk. En om mijn projectgroep nu te laten zitten vind ik ook vrij waardeloos...
Mijn rooster voor bijvoorbeeld na de zomervakantie kreeg ik de vrijdag voor ik weer naar school moest. Er was van tevoren niets te vinden over wanneer ik weer moest beginnen. Je kunt je dus voorstellen dat er nog genoeg mensen o pvakantie waren. Ook bleek ineens dat we geen meivakantie hadden dit jaar, toen we het rooster kregen. Hoeveel verhalen ik wel niet heb gehoord van mensen die plots hun vakantie moesten annuleren, zo'n 8 weken van tevoren... Daar word je toch niet blij van... GEK word ik er van!! :(

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:33

Wat voor onderwijs volg je?

In het hoger onderwijs is het heel normaal dat je je roosters pas aan het begin van het blok krijgt en dat ze wekelijks anders zijn. Veel scholen doen niet aan bepaalde vakanties (vooral de herfstvakantie skippen ze bij ons altijd).

Maar een school weet aan het begin van een schooljaar toch wel wanneer wie vakantie heeft? Anders is het voor het inplannen van de leraren ook niet te doen. Dat zou je dus moeten kunnen navragen.

Zomervakanties voor de meeste opleidingen zijn van 1 juli tot 1 september, maar in die periode vallen over het algemeen wel de herkansingen.

Succes!

secricible

Re: zijn er regels i.v.m. schoolroosters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 19:42

Ik doe HBO.

Ook de school zelf heeft geen enkel idee, leraren vraag ik het regelmatig, maar die moeten zich ook op dezelfde planningen wachten als wij moeten, dus die kunnen niets vertellen.
Secretariaat weet helemaal niets, die kunnen nooit wat vertellen. Alles gaat op het laatste moment. Mijn ouders hadden een hotelkamer geboekt voor mijn propedeuse-uitreiking, de datum werd anderhalve week van tevoren bekend gemaakt. Het was alleen zo jammer dat iedereen wat anders zei en niemand het zeker wist. 3 dagen van tevoren bleek dat de datum op internet en in de email inderdaad niet de juiste waren. Dag hotelkamer...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:49

Wow dat is wel heel slordig! Uitreikingen zijn hier een jaar van tevoren al bekend ivm zaalhuur etc. Bizar dat zelfs vakanties pas zo laat bekend worden!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:39

Ik werk op een hbo en wij hebben een jaarrooster waarin tentamenweken, vakanties, uitreikingen voor diploma's etc. al een jaar van tevoren vast staat (ik heb dit rooster bijvoorbeeld nu al voor volgend schooljaar).

Wat betreft dagelijkse roosters zijn er geen regels, mits deze zijn vastgelegd in het examenregelement (heet meestal het OER). Bij ons is het bijvoorbeeld zo dat als je tot 20.15 les hebt gehad je de volgende dag pas om 12.00 uur begint.

Wellicht kan je via de medezeggenschapsraad / opleidingscommise / studentenoverleg of de examencommissie helderheid krijgen over het jaarrooster? Iedere opleiding heeft deze commissies en die moeten duidelijkheid kunnen verschaffen.

Edit: aanvulling.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:03

Op welk HBO zit je?

Ik zit op InHolland en net zoals bij marieke staan de tentamenweken, vakanties en belangrijke dingen allang al vast (denk aan mei voor het schooljaar dat dan aanvangt in september)

Qua roosters zijn er bij ons geen regels, elke week anders inderdaad. Maar houd er nu wel rekening mee dat je nu de invloed heb dat je op Qday wel vrij bent en bevrijdingsdag ook, miss dat je rooster daarom zo veranderlijk is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 11:15

ik zit op de Haagse Hogeschool, geen InHolland dus.

Ik heb geen moeite met veranderlijke roosters hoor, dat voorop. Ik heb er alleen moeite mee dat ik mijn rooster pas een week van tevoren krijg en ik ook werk in moet plannen, uitjes wil plannen en dagjes weg wil plannen. Dat is vrijwel onmogelijk bij ons op school..

Onze vakanties zullen ook ongetwijfeld vast staan, het is alleen zo jammer dat niemand je kan vertellen waar dat te vinden is. Internet biedt geen uitsluitsel, van SLB'er en secretariaat krijg je te horen dat het in de studiegids staat, maar als je het ding voor hun neus legt, moet iedereen je het antwoord schuldig blijven waar het dan precies staat.

Het wekelijks andere rooster vind ik dus niet erg, wel dat ik dit zo'n 5 dagen avn tevoren pas krijg. Als het rooster nu iedere week hetzelfde was, of bijna hetzelfde, had ik nog iets om ongeveer vanuit te gaan met het vooruit plannen van dingen. Doordat het rooster iedere week helemaal anders is, is dit dus vrijwel onmogelijk...

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:14

Ik zit ook op de HHS en idd, schoolroosters krijgen we pas een paar dagen voor aanvang van het blok, ondanks dat ze iedere keer weer beloven de roosters ruim op tijd klaar te hebben :+

Maar het jaarrooster is idd gewoon algemeen bekend, is op school gewoon verkrijgbaar en staat ook op het intranet geloof ik :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:10

Ik zit op de HRO en ook wij krijgen onze roosters pas laat, vakanties etc staan wel in de jaarplanner, maar de roosters nog niet. Ik werk gelukkig nauwelijks door de week en heb dus geen last met afzeggen ed, maar het is wel heel onhandig als je iets wilt plannen of afspreken.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:45

Er zijn geloof ik geen regels, bij ons zeggen ze altijd dat je minstens je dag tot 5 uur vrij moet houden omdat ze altijd wat kunnen inplannen. Daaaag als ik al weken vrij heb ga ik dus niet mijn werk afzeggen voor iets van school he...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:46

Yessy schreef:
In het hoger onderwijs is het heel normaal dat je je roosters pas aan het begin van het blok krijgt en dat ze wekelijks anders zijn.

Normaal in de zin van veel voorkomend, maar ook volkomen belachelijk. Globale planningen en jaarroosters worden tijden vantevoren al vastgelegd, en ook de inschrijving voor vakken en zalen is echt al tijden vantevoren. Een incidentele wijziging op het laatste moment kan af en toe voorkomen maar als er vooraf structureel niets bekend is, is dat gewoon een slechte zaak.

Ik zou iedereen die dat meemaakt ook aanraden om (het liefst met zoveel mogelijk medestudenten) eens te overleggen met de opleiding of dat niet anders kan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:44

@Shadow: zo makkelijk ligt het niet altijd wat betreft roostering per kwartaal :)

Momenteel zijn wij (collega's en ik) bezig met het jaar 2009/2010. We moeten op basis van de inschrijvingen tot nu toe gokken hoeveel eerste jaar klassen we gaan hebben, en wie er BSA's gaan krijgen dus hoe groot dan het tweede jaar en derde jaar gaat worden van de opleiding qua studenten. Ook veranderen er ieder jaar zaken in het curriculum, dit om een zo optimaal mogelijk programma aan de student te kunnen aanbieden.

Op basis van het aantal klassen worden de docenten verdeeld over de vakken, moet er rekening gehouden worden met bepaalde lokaalwensen per vak, of wensen van docenten (part-timers, maar ook mensen die in de deeltijd werken (avond) ) etc. wordt aangeleverd door onze opleiding aan de roosterdienst voor het rooster blok 1. Aanleveren van deze gegevens moet voor eind mei gebeuren. 1 augustus is de laatste wijziging omdat we dan een concreter beeld hebben van het aantal aanmeldingen (vorig jaar hadden wij opeens een eerste klas er bij gekregen qua aanmeldingen in de zomervakantie)).

Dit proces doet iedere opleiding, ieder kwartaal, dus de roosterdienst moet deze gegevens in gaan passen voor 25 opleidingen in 1 gebouw. Dat is even puzzelen. Wekelijks anders: dan verwachten bepaalde vakken iedere week andere lokalen (of juist niet, sommige lessen heb je niet iedere week zoals studieloopbaan bijvoorbeeld). Handig is dat niet, maar soms kan het niet anders.

Ik vind het ook niet altijd fijn dat ik twee weken voor start kwartaal pas mijn rooster krijg (want ja, docenten hebben er ook last van ;) ) maar het is niet altijd anders. Ik weet tenminste welke vakken ik ga geven per kwartaal.

Roosterdiensten worden vaak buiten opleidingen om aangestuurd. Klagen zou ik dus doen via de medezeggenschapsraad, dat is een overkoepelend orgaan :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:12

Marieke_K schreef:
@Shadow: zo makkelijk ligt het niet altijd wat betreft roostering per kwartaal :)

Het kan beslist. Veel universiteiten hebben het namelijk wel heel behoorlijk op orde (zowel grote universiteiten als kleine, in allerlei opzichten vergelijkbaar met aantallen op het HBO), terwijl daar de variatie in studies en studentenaantallen soms nog veel groter is omdat er veel meer keuzeruimte is in de vakken.
Als men op de Hogescholen een oplossing voor dit probleem zou willen vinden, zou dat beslist mogelijk zijn. Ik heb alleen het idee dat de mensen die ervoor verantwoordelijk zijn, geen belang zien in het veranderen, en dat zowel de studenten als docenten dit over het algemeen toch accepteren. (Vooral studenten op het HBO zijn moeilijk in beweging te krijgen. Een actieve studentenraad kan veel voor elkaar krijgen, maar helaas zijn die op het HBO veel minder algemeen dan op de universiteiten en dat merk je aan dit soort dingen.)

Citaat:
Ook veranderen er ieder jaar zaken in het curriculum, dit om een zo optimaal mogelijk programma aan de student te kunnen aanbieden.

Persoonlijk heb ik de indruk dat het op deze manier niet optimaal is...

Bovendien lokt die onduidelijkheid de eigen chaos ook weer uit - doordat niemand weet waar die aan toe is, moeten er ook allerlei dingen aangepast worden. Als gewoon aan het begin van het jaar al duidelijk is dat er dan en dan bepaalde dingen gebeuren, dan is daar ook veel minder discussie over dan als het steeds verandert.

En je kunt natuurlijk best al wat communiceren op het moment dat er wat is. Als de gegevens eind mei binnen zijn, kan er vrij snel daarna een hele behoorlijke inschatting gemaakt worden - en dan heb je alleen nog te maken met de wijzigingen van mei tot augustus. Als je daar nu wat reserve voor neemt

Citaat:
Dit proces doet iedere opleiding, ieder kwartaal, dus de roosterdienst moet deze gegevens in gaan passen voor 25 opleidingen in 1 gebouw. Dat is even puzzelen. Wekelijks anders: dan verwachten bepaalde vakken iedere week andere lokalen (of juist niet, sommige lessen heb je niet iedere week zoals studieloopbaan bijvoorbeeld). Handig is dat niet, maar soms kan het niet anders.

Dat is dus vooral beroerde logistiek. Want de gegevens veranderen helemaal niet per kwartaal. Studenten schrijven zich over het algemeen per jaar in en uit, studieprogramma's worden per jaar vastgesteld. (Alleen de eerstejaars hebben tot oktober en tot februari nog extra mogelijkheden.) De wijzigingen van kwartaal tot kwartaal zijn dus niet groot. Daar is prima rekening mee te houden. En mochten de dingen dan ineens echt heel anders zijn (een docent die ineens vertrekt en een vervanger die niet kan), dan kun je de boel eens aan gaan passen, maar dat zouden incidenten moeten zijn en geen structurele oplossing.

Citaat:
Roosterdiensten worden vaak buiten opleidingen om aangestuurd. Klagen zou ik dus doen via de medezeggenschapsraad, dat is een overkoepelend orgaan :)

Dat is wel een goed idee. Maar vooral ook het aantal klachten helpt. Als er genoeg studenten en docenten duidelijk maken dat dit geen manier van werken is, zal er wat veranderen. Als iedereen volhoudt dat het 'niet kan' of alleen maar onderling moppert en zegt dat officieel klagen toch geen zin heeft, zal de situatie zo blijven.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:37

@shadow: ik spreek vanuit eigen ervaring in het hbo en daar werkt het toch anders dan op de uni. Ja op de uni heb ik op 1 september mijn rooster voor een heel jaar, maar daar werkt onderwijs echt op een andere manier dan op het hbo.

Studenten stoppen op het hbo rustig halverwege het jaar (zeker eerste jaar met 1 februari regeling) en lesindeling qua didactische inhoud is echt anders dan op de uni wat ook tot roosterproblemen leidt.

Ik wil het drama van de roosterdienst niet goed praten, maar je kan ook niet alles over 1 kam scheren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:07

Marieke_K schreef:
@shadow: ik spreek vanuit eigen ervaring in het hbo en daar werkt het toch anders dan op de uni. Ja op de uni heb ik op 1 september mijn rooster voor een heel jaar, maar daar werkt onderwijs echt op een andere manier dan op het hbo.

Ja, ik weet dat er best wel inhoudelijke verschillen zijn maar over het algemeen zou het op het HBO (wegens de beperktere keuze in vakken en de samenhangende programma's) juist makkelijker te roosteren zijn. Het verloop van studenten die halverwege de opleiding stoppen heb je op de uni ook, maar het gaat dan altijd om studenten die uitvallen, waardoor er in het meest extreme geval dingen niet doorgaan die wel gepland waren. Dat is niet zo'n probleem voor de roostering. Andersom (dingen invoegen) is veel lastiger, maar daar heb je dus nauwelijks mee te maken.
Citaat:
lesindeling qua didactische inhoud is echt anders dan op de uni wat ook tot roosterproblemen leidt.
Dat is gewoon niet waar. Die didactische inhoud ligt aan het begin van het jaar vast, daar wordt niks rigoreus aan gewijzigd van kwartaal tot kwartaal. Als dat zou gebeuren is dat alleen maar een teken van een zeer gebrekkige organisatie - als je halverwege het jaar nog moet verzinnen wat er in didactisch opzicht moet gebeuren ben je veel en veel te laat (en volgens mij mag dat ook helemaal niet volgens de regels die de kwaliteit van het onderwijs moeten garanderen.)

Ook al zijn bepaalde details voor HBO en uni anders, op dit gebied hoeft het niet zo veel te verschillen. Als het HBO de situatie zou willen veranderen is dat beslist mogelijk. (En zelfs al weet je misschien niet je rooster voor heel het jaar, meer dan een week vooraf is echt heel beslist en zonder enige reden haalbaar en dat zou ook normaal moeten zijn.)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:47

@Shadow: wij hebben duidelijk op sommige punten andere ervaringen over hoe onderwijs wordt verzorgd op het hbo. Prima.

@TS: ik hoop dat je wat duidelijkheid bereikt via medezeggenschapsraad etc. Succes!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:58

Tijdens mijn bachelor vond ik juist de keuze per blok geweldig, je kon je inschrijven en vaak werd je dan wel bij je eerste keus ingedeeld, en anders wel bij je tweede keus. Maar dit is roostertechnisch volgens mij echt het ergste wat je kunt meemaken!

Overigens wisselde ons rooster per week, maar was dit wel al aan het begin van het blok bekend, dus 8-10 weken werden dan ineens bekend :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 16:01

Yessy, dit is bij ons ook, alleen die eerste week die duurt dus heel lang. Ik heb nu wel al alles voor de rest van het jaar (10 weken), maar kreeg pas afgelopen woensdag mijn rooster voor deze week...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 02:12

Staat er niet gewoon iets over het rooster in de statuten van school (of examencommissie of ... )?
Bij mij is het ook een gigantische zooi, maar ik weet dat ze er mee bezig zijn (gelukkig!).