Fietsen zonder licht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aradis

Fietsen zonder licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 22:52

Laatst was mijn fietslamp weer eens kapot _O-
ik had zo'n rotding die je moet opladen en dan met een knopje aan kunt doen..
Nou moest ik zo'n 4 Km fietsen na mijn werk.. ik druk het knopje aan.. hij flitst een keer en toen was het over :')
Heel erg vervelend, maar niks aan te doen.. Ben dus ook maar gewoon gaan fietsen zonder licht..
Dus, fiets naar de maker gebracht, nieuwe lamp erop (eentje met dynamo..)
Maar toen kreeg ik hem de volgende avond niet aan _O- Heel triest, ik weet het ;) maar het lukte me echt niet.. Dus maar weer zonder licht gefietst
ondertussen weet ik hoe hij aanmoet .. dus probleem is opgelost

Ik heb dus 2 avonden zonder licht gefietst waar ik zelf ook niet blij mee was, maar ik erger mij dan zo aan alle auto's die groot licht op je gooien .. Ik heb op sommige stukjes waar ik het te donker vond ook gelopen met mijn fietst en dan nog steeds doen automobilisten hun groot licht aan wanneer ze je zien..

Ik snap alleen niet waarom :Y) Ik snap dat het vervelend is dat zij mij niet zien.. maar ik fiets op het fietspad, zij rijden op de weg.. geen probleem dus dacht ik zo.
Plus dat ik steeds zo verblind was dat ik bijna de weg opfietste :Y) ook niet helemaal de bedoeling lijkt mij..

Nu ben ik dus wel benieuwd of sommigen van jullie ook met groot licht schijnen op fietser zonder licht, en zo ja waarom?

RoosIris

Re: Fietsen zonder licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:56

Ga naar de action en koop losse lampjes. Zijn 1,50 per set. Heb je altijd wat als de lamp stuk is.

Tja automobilisten zien je niet. En ja soms duurt het even voor ze het zien.

Ik rij elke avond van manege naar huis op de plof, 4 km in het donker. En daar rijden ze ook allemaal met groot licht. En de meesten doffen hun lichten niet. En dat terwijl mij licht het toch echt goed doet.

Dat vind ik erger dan wanneer ze mij beschijnen als ik zonder licht rij. Eigen schuld.
Je heb tijd zat gehad een alternatief te bedenken.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:57

Soms wel, als ik ze heel slecht zie, om te kijken wat ze doen, Niet gaan oversteken, langs de kant lopen. En of er uberhaupt iemand loopt. Ik vind het nu ik zelf auto rijd best gevaarlijk die fietsers zonde licht.
Edit: Aan en uit bedoel ik dan idd, ik laat het niet aan.
Laatst bijgewerkt door Sannert op 22-04-09 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 22:58

Ik heb mijn fietst direct de volgende ochtend naar de fietsenmaker gebracht :Y)

En ik bedoel niet dat ze hun groot licht al aan hebben, maar juist aan doen als ze jouw zien en weet uitdoen wanneer ze je voorbij zijn, echt express dus..

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:08

Als er een fietser op de weg rijd zonder licht in het donker dan sein ik wel even. Is erg gevaarlijk, m'n vriend had laatst ook bijna een fietser aangereden. op het laatst zag ik nog aan de reflecterende dingen op z'n pedalen dat er "iets" was dus m'n vriend kon nog net op tijd uitwijken.
Maar als een fietser op het fietspad rijdt zonder licht dan sein ik niet. Daar heb ik verder geen last van.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:43

Ik weet niet of je je rijbewijs al hebt ? Maar zogauw je in de auto mag rijden zul je merken waarom automobilisten met groot licht gaan schijnen als ze iets in het donker zien bewegen.
Je bent dan gewoon een gevaar voor andere weggebruikers ook al loop je of fiets je op het fietspad.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 02:49

Levensgevaarlijk, geloof mij, je bent minder zichtbaar dan je denkt. Ik gooi ook altijd groot licht aan als ik een pummel zonder ligt tegen kom, in de hoop dat ze ervan leren, maar dat is vaak ijdele hoop.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 06:10

Idd, wel eens auto gereden in het donker??

Ze zien je echt niet, pas op het laatste moment!! En als ze denken iets te zien, maar het niet zeker weten, gooien ze groot licht op.. logisch.. of heb je liever dat ze je echt niet zien en over je heen rijden????

Vind het zowiezo onverantwoord om in t donker zonder licht te gaan rijden..!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 06:15

Zoals al gezegd is, zie ik "iets" ALS ik (en vooral de fietser in kwestie) al geluk heeft en gooi ik het groot licht erop als het nodig is om te identificeren, wie of wat en wat ze doen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 06:19

pfff ik ben nu bezig met rijlessen, en heb ook al een aantal keer in het donker gereden.
maar ik heb al twee keer bijna mijn buurmeisje aangereden omdat ze geen licht ophad.
oke, ik doe dan geen groot licht op omdat, dat niet mag van mijn rijinstructeur.
maar ik kan het absoluut begrijpen.

overigens dacht ik er vroeger ook niet overna hoe erg ik(en andere mensen) de automobilisten hinderren.
maar nu schaam ik me echt dood af en toe....
en ben ondertussen ook op de fiets, en gewoon lopend beter gaan uitkijken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 06:54

Ik heb al de grootste hekels aan fietsers mét licht in het donker, laat staan zonder licht. :D
Je ziet ze inderdaad echt niet, dus beter even groot licht erop en kunnen zien wat diegene aan het doen is, dan dat jij ergens over moet steken en iemand je aanrijdt, toch?
Als je zelf in het donker loopt/fietst heb je het gevoel dat je toch redelijk goed zichtbaar bent, maar vanuit een auto is dat dus echt niet het geval...

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:09

Erg vervelend dat je licht het twee dagen niet gedaan heeft.
Ikzelf kijk ook altijd met groot licht als ik in de verte iets zie bewegen ook als dat op het fietspad is (meestal gaat het dan om een fietsstrook). Je ziet fietser gewoon echt niet in het donker.
Heb nu al een paar keer dronken jongeren slingerend over de weg zonder licht voor me gehad. Dan ben je toch blij dat je met je groot licht ff gekeken hebt (dan maar iemand verblinden).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:10

Ja hor, ik gooi mijn groot licht ook aan op een fietser zonder licht, puur om te zien wat ze gaan doen. Ik weet niet of je zelf auto rijdt ts? Een fietser zonder licht in het donker zie je echt niet :n
Als zo'n fietser plotseling de weg oversteekt en onder mijn auto terecht kom heb ik het gedaan. Daarom maar liever even het groot licht aan tot ik weet wat ze van plan zijn. :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:19

Ik fiets echt nooit zonder licht. Levensgevaarlijk.
Ook nergens voor nodig m.i.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:02

ja, groot licht aan.. dan kan ik die fietser, loper beter zien, en laat ik m tegelijk ff "schrikken" Mjah, dat zal wel niet gebeuren... maargoed liever even irritant groot licht dan iemand overrijdden.. de fietser zit immers fout..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:07

Ook met werkend licht zijn fietsers slecht zichtbaar, zeker als er geen wegverlichting is. Daarom doe ik ook op onverlichte / minimaal verlichte wegen bij de minste twijfel of er iets fietst/loopt aan rand van de weg, mijn grote licht aan. Beter dan iemand overrijden of zelf in de sloot belanden omdat je hem pas op het laatste moment zag.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:30

ik heb een grondige hekel aan mensen die zonder licht fietsen, ik heb zo bijna eens een man omvergereden die in het donker fietste zonder licht en ik kwam van de oprit gereden, hij zat bijna onder mijn auto! Ik kijk altijd goed uit, maar deze had ik niet gezien. Daarbij kwam nog dat meneer mij de huid vol schold, gelukkig passeerde de politie juist op het moment dat het gebeurde. Hij heeft nog een boete gekregen om zonder licht te rijden, en maar goed ook! Wij zien hier heel vaak mensen rijden zonder licht, op van die donkere boerenbaantjes, levensgevaarlijk, want het zijn juist die baantjes waar de auto nog wel eens in volle snelheid durven rijden, dan zien ze de fietser meestal te laat.
Fietsers beseffen soms niet hoe gevaarlijk ze kunnen zijn op de weg...

moest even mijn frustraties kwijt }>

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:18

Fietsen zonder licht is inderdaad spelen met je leven. Ik ben ze als automobilist/passagier ook al tegengekomen, en echt je ziet ze niet tot het allerlaatste moment. Ik heb ook al meegemaakt dat ze zonder licht op het fietspad reden, maar dan kan je ook niet direct identificeren wat het is, je ziet iets heel vaag en aangezien het bij een bos was kon het ook wel een wild dier zijn, dus gaan de lichten aan om even te checken.

Ik heb zelf wel eens aan de hand dat ik 's winters later met de bus ben dan verwacht en in het donker naar huis moet wandelen, zonder reflecterende prullen. Maar dan neem ik mijn gsm en laat ik het licht daarvan schijnen-ik heb best wel een sterk gsmlicht-en wandel ik helemaal in de berm, zodat het toch nog een beetje duidelijk is dat er iemand is.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:57

Ik heb een hekel aan fietsers zonder licht, maar als ik naar alle fietsers moet gaan seinen die zonder licht rijden, dan ben ik wel even bezig :+ Bovendien verblind ik dan tegelijkertijd ook ander verkeer. Alleen op donkere afgelegen weggetjes zal ik het overwegen. Ze zijn namelijk echt heel slecht te zien. Mijn hart zit soms in me keel omdat er dan ineens weer eentje op duikt.

Maar ik snap wel waarom je gewoon gaat fietsen zonder licht ts. Had ik ook gedaan. Maar de automobilisten kunnen niet ruiken welke mensen er niets aan kunnen doen en welke wel. Feit blijft wel dat je heel slecht te zien bent. Groot licht kan je dan ook beter zichtbaar maken.