Groot probleem mbt. school, wat nu?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Groot probleem mbt. school, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 20:52

Hallo mensen.

Ik moet dit even van me af schrijven en ik hoop dat er mensen zijn met tips voor mij.

Ik heb het nooit zo op gehad met mijn mentor en mijn coördinator, maar vandaag kookte ik echt over.
Ik doe de sprint HAVO op het Drenthecollege in emmen, mijn coördinator belde mijn ouders op met het nieuws dat ik geen examen mocht doen. Mijn profielwerkstuk (PWS) zou niet ingeleverd zijn en mijn SE cijfers zouden gemiddeld onvoldoende zijn. Dit klopte al niet en dat heeft mijn moeder uitgelegd (ik heb nog een rapport van na de laatste tentamenweek (twee 5'en gemiddeld, maar daar zou CE nog bij moeten, en de datum waarop mijn PWS is ingeleverd staat in hun computer). Ze gaf dan toe dat mijn PWS ingeleverd was, maar ik had er niks aan veranderd na de concept versie, dus stond ik een zware onvoldoende (ik heb hem voor de zekerheid ook naar andere docenten in hetzelfde vak gestuurd en die beoordeelden allemaal met 'v' of 'g'). Ook was er voor mij geen toekomst meer enz enz enz.

Ik heb wel een overgangsbewijs van 3 naar 4 VWO, maar om nou eerst een MBO te gaan doen, ten eerste kan ik daar niks leuks vinden en ten tweede gaat me dat een hoge studieschuld opleveren als ik door wil stromen naar het HBO. Wat kan ik doen, de school wil geen stro breed toegeven en ik mag dus geen examen doen. Ik ben, net als mijn ouders, even helemaal ondersteboven en ik kan dat mens wel iets doen. Zijn er mensen met tips? Ik ben pas 18, dus in principe kan ik nog geen toelatingsexamens doen als ik geen diploma heb toch?

Ik hoop dat iemand mij tips kan geven.

Bedankt alvast.

_Tara_

Re: Groot probleem mbt. school, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:56

Kun je geen contact opnemen met die andere docenten dan die jou een v of een g hebben gegeven?
Beetje raar dat je coördinator ook zegt dat je geen toekomst hebt... Weet je wel zekers dat je die cijfers allemaal goed uitgerekend hebt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:57

Ik zou een gesprek aanvragen met die lerares en de directie en voorstellen om 'samen naar een oplossing te zoeken'

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:01

Wie bepaalt dat jij geen examen mag doen? Is het een officieële regel dat als je tijdens het examenjaar onvoldoende presteert, dat je dan geen examen mag doen?

Of is het omdat zij het slagingspecentage hoog willen houden ofzo?

Ik vind het iig maar raar.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:03

@Tara, ja de cijfers zijn goed, ze staan in het door de school uitgedraaide rapport en ik heb ze nagerekend. Ik heb ook gevraagd of ze dan met die andere docenten in overleg wouden gaan ivm mijn PWS, maar dat is uitgesloten.

@Arabesk, of dat helpt weet ik niet en een gesprek gaat er waarschijnlijk nog wel komen. Op dit moment is dat echter nog niet verstandig ivm. onze gemoedstoestand :o

@Lindy, ik verwacht dat het hen om het slagingspercentage gaat. Als ik een PWS onvoldoende heb of teveel onvoldoendes op mn SE's (4 of meer) mag ik geen examen doen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:05

Shahazai schreef:
@Lindy, ik verwacht dat het hen om het slagingspercentage gaat. Als ik een PWS onvoldoende heb of teveel onvoldoendes op mn SE's (4 of meer) mag ik geen examen doen.

Is dat landelijk zo bepaald of is het een regel van de school?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:06

Las vandaag no in het examenregelement: doe ALTIJD examen ook als je zeker weet dat je het niet haalt, heb je toch de ervaring.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:07

Ik zou zeker niet moeilijk gaan doen, daar bereik je helemaal niets mee. Blijf rustig.

Kijk als jij een spetterend goed werkstuk had ingeleverd had je niet in deze situatie gezeten, dus je mag ook wel even bij jezelf te rade gaan ;-)

Nu word je met je neus op de feiten gedrukt en is het ineens mis, maar ja, vaststaat dat het geen topwerkstuk is.

Leerlingen die altijd hun best doen, ijverig zijn en laten zien dat ze willen, laten scholen over het algemeen niet zomaar vallen. Hoe is je werkhouding geweest over de rest van het schooljaar. Ben je misschien brutaal en onbeschoft geweest?

Ik ken dit soort verhalen 'vet onredelijk en ik deed helemaal niks bla bla', maar meestal overkomt dit soort dingen niet de leerlingen die gewoon hun werk doen, en zich redelijk normaal inzetten.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 21:13

Arabesk, ik heb er wel moeite mee gehad, maar ik ben nooit 'lui, ongeschoft, brutaal' ofzo geweest. En mijn werkstuk zal niet een wetenschappelijk meesterwerk zijn geweest, maar het was zeker niet zo slecht, dat kan ik me in ieder geval niet indenken. Ik heb trouwens ook van de vakdocent niet te horen gekregen wat ik dan wel of niet fout heb gedaan of wat er anders moest.

Ik ga in iedergeval morgen langs om die cijferlijst met al die onvoldoendes te bekijken, want dat kan in ieder geval niet kloppen. daar ben ik 100% zeker van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 06:36

Hebben jullie een teamleider bovenbouw? Vraag eens of je, met je ouders en je mentor erbij een gesprek aan kunt vragen om idd samen tot een oplossing te komen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:18

Hoe is het verder gegaan? :)