Mijn vriend is morgen jarig en aangezien hij militair is en doordeweeks dus 2,5 uur hier vandaan op de kazerne verblijft, kan ik hem morgen niet persoonlijk feliciteren

Nu kwam ik 3 weken geleden op het leuke idee om hem toch een kaartje te sturen. Ik een beetje vissen naar het adres van de kazerne, en of je daar nu ook post naartoe kon sturen. Volgens hem niet, hij had er in ieder geval nog nooit naar gevraagd, alle post laat hij immers gewoon naar huis sturen
Aangezien doorvragen misschien argwaan op zou wekken, heb ik het maar even laten rusten.Totdat hij vorige week zijn telefoon langs de zijlijn bij mij achterliet toen hij aan het voetballen was. Ik heb sneaky een collega van hem gesmst die wel eens mee rijdt, maar die ook weer niet onder zijn bevel viel. Ik vind dat toch altijd een beetje moeilijk, als vriendin-van zomaar een voor mij onbekende raadplegen. Ook hij kon mij geen adres geven om de kaart naartoe te sturen, maar hij vond het geen probleem als ik de kaart eerst naar hem opstuurde en als hij vervolgens de enveloppe op de dag zelf zou geven

Prima! Ik een leuke kaart uitgezocht, een lief tekstje neergekrabbeld en m'n vader de enveloppe laten beschrijven zodat het er allemaal heel officieel uit zou zien en hij nóóit voor het openen van de kaart kon weten van wie die afkomstig was
Kaart in een 2e enveloppe opgestuurd naar z'n collega en m'n verrassing was tot dusverre geslaagd 
Aangezien mannen nu eenmaal mannen zijn, smste ik zijn collega net nog even met de vraag of hij de kaart ontvangen had en of hij deze morgen na appèl (7.30) direct wilde geven als dat kon. Ik moet namelijk de hele dag naar school en ik nam aan dat m'n vriend direct zou gaan bellen zodra hij de kaart ontvangen had, en ik wilde natuurlijk wel horen hoe verrast hij was

Vlak daarna werd ik teruggebeld door de collega, dat hij het allemaal prima geregeld had. Morgenochtend op appèl zou de luitenant m'n vriend wel even naar voren roepen en hem heel officieel de brief overhandigen. En ja hoor, wat komt er dan morgenochtend, ten overstaan van al z'n manschappen, stuk voor stuk stoere jongens, uit die serieus ogende enveloppe: Een mierzoet kaartje van z'n vriendinnetje

Collega bescheurde zich al bij het idee, want ook hij weet dat m'n vriend absoluut niet van al die heisa houdt en dat hij liever niet in het middelpunt van de aandacht staat. En aangezien het hele peleton morgenochtend fijn op de appèlplaats staat, krijg ik nu toch enigszins plaatsvervangende schaamte voor vriendlief
Arme, arme jongen, ik ben bang dat mijn verrassing íets grootser is geworden dan gepland

. Kerels zijn kerels he? En zeker als het wordt gedaan waar iedereen bijstaat...
..,