Zijn dit kenmerken narscistische persoonlijkheidstoornis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_knollie_

Zijn dit kenmerken narscistische persoonlijkheidstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 18:53

Ik zit laatst over narcisme te lezen. Heb wat punten op een rijtje gezet, ook van internet. Is dit een narcisme?

- streeft naar perfectie
- vraagt vaak om bevestiging of hij nog wel leuk, aardig enz. is. Hij is erg onzeker over zichzelf.
- niet in contact komt met eigen emoties. Wordt boos als ik naar emoties of gevoelens vraag
- in liefdesrelatie heel hard met emoties van partner omgaat
- midden in de relatie ineens negatief veranderd is
- in het begin lief en zorgzaam was, nu het andere uiterste
- veelal de fout in de ander zoekt
- blijft bij eigen standpunt
- koud en kil karakter heeft gevormd
- emotieloos overkomt, niets raakt de persoon
- liegt, manipuleert, zonder enige schuldgevoel
- grote hoeveelheid arrogantie
- in een ruzie, totale zelfbeheersing, alleen luisteren naar de ander en spottend lacht/ denkt.
- Vroeger erg gevoelig was, nu nooit meer huilt
- veel twijfelt aan zijn gevoelens voor partner in langdurige liefdesrelatie
- op het werkveld zijn werk heel goed verricht
- snel vrienden maakt, vind sociaal netwerk erg belangrijk
- onverschillig, gevoelloos, hard, arrogant, perfect wil zijn en zichzelf ook vind.
- snel geíriteerd, gefrustreerd, gesprek afkappen om die reden en totaal niet verder willen praten, discussie over vervelende onderwerpen is niet mogelijk. Kan niet tegen negatieve periodes in relatie. Niet bereid energie erin te steken, heeft het al snel over: vermoeidheid. Zowel geestelijk als lichamelijk.
- Kan zich niet inleven in gevoelens van de andere persoon.
- mensen in de omgeving, zoals collega's vinden hem GEWELDIG. Hij is zo leuk, gezellig, goed in zijn werk. Kortom perfect. Totdat je in de relatie sfeer terrecht komt. Bij vrienden houd hij relaties wel lang vol, maar heb het vermoeden dat hij daar ook alleen zijn best doet om geweldig gevonden te worden.

Kan totaal NIET tegen eisen die worden gesteld in relatie. Op het werk gaat alles oke, op een heftige discussie na, maar in relatie kan persoon niet tegen verplichtingen. Wil niet iets MOETEN.

Uitspraken doet als: ik ben waardeloos, wil niet meer leven. Ik ben jou toch niet waard enz. Doet dit op moment dat hij zich niet goed voelt. Lijkt om bevestiging te vragen dat het niet zo is.

Liegen, wanneer hij hierop wordt betrapt, het verhaal zo omdraaien dat de ander de schuld krijgt. En zich dan ook totaal niet schuldig voelen over de (grote) leugen. Wanneer de persoon hier dan emotioneel op reageerd, krijgt te horen: jij doet echt heel sneu, dit slaat nergens op.

Toen deze persoon nog verliefd was, was deze helemaal geweldig. En was hij heel gevoelig en betrokken in de relatie. Nu totaal niet meer en zegt om het minste of geringste: nou zo heb ik hier geen zin in. Laten we er maar mee stoppen of uitspraken als "Ik wist dat het zo zou lopen" en "tuurlijk het is allemaal weer mijn schuld"

Toen de verliefdheid na ruime tijd overging, veranderde dat mooie karakter ineens in bovenstaande.

En de schuld van zijn verandering, daarover zegt: het is de schuld van mijn partner in de relatie. Want die was niet goed voor mij.

Zelf twijfelt iemand door zijn reacties erg aan zichzelf. En denk ik al snel: hij heeft vast gelijk. En durf ik niet echt meer diepgaande onderwerpen aan te snijden, en praat ik dus over koetjes en kalfjes. En de 'narsict' vind dat fijn. Als ik niet zeur over zijn leugens of moeilijk ergens over doe, dan is het goed. Doe ik dat wel, dan is het ineens helemaal niet goed. Je kan dus niet zeggen wat ik werkelijk voel of vind. Want anders wordt de persoon in kwestie boos en raakt al snel geiriteerd. De persoon vind zichzelf niet hard, alleen direct.

Nu is mijn vraag: heb ik hier te maken met een narcisme of kenmerken ervan?
Laatst bijgewerkt door _knollie_ op 20-04-09 19:32, in het totaal 4 keer bewerkt

Hermelijn

Re: Heeft mijn vriend een narscistische persoonlijkheidstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:56

Dat zou niet het eerste zijn wat in mij op komt, als ik dit zo lees. Heeft hij zelf hulp of heeft hij er verder geen last van?

_knollie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 19:02

Hermelijn schreef:
Dat zou niet het eerste zijn wat in mij op komt, als ik dit zo lees. Heeft hij zelf hulp of heeft hij er verder geen last van?

Ik denk zeker wel dat hij er wel last van moet hebben, als ik bovenstaande heb getypt. Het schijnt ook dat hij meerdere meisje op deze manier behandeld heeft.

Hij heeft eens bij een psycoloog gelopen, maar ik mocht daar niet echt naar vragen. Dan werd hij boos. Uiteindelijk is hij ermee gestopt omdat hij het niets vond.

Als ik punten van narcisme op internet lees, komen er best wat dingen overeen met mijn rijtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:03

Hmm, nee ik denk ook zeker niet aan narcisme als ik dit zo lees.
Anti-sociaal komt dan nog meer in de richting.

edit: borderline zou ook niet heel raar zijn.

Maar goed, diagnostiseren via internet kan niet en dat moeten we ook vooral aan een psych. overlaten.

Anoniem

Re: Heeft mijn vriend een narscistische persoonlijkheidstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:08

Nee zie geen kenmerken van narcisme, die vragen namelijk geen goedkeuring over hun uiterlijk, zij vinden zichzelf namelijk geweldig.
Zou hier mee naar een psycholoog stappen als ik jou vriend was, ik zou het geen dag met zo'n persoon uit kunnen houden.
Ken toevallig een paar mensen met een narcistische persoonlijkheid, geen leuke mensen!

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:10

Wat het ook is het is een foute man. De trekken die jij beschrijft zijn wel degelijk narcistisch. Ik zou dit contact maar verbreken, hoe moeilijk dit ook is.
Hier kun je geen gezonde relatie op bouwen. Narcisten hebben zelden last van hun geweten en dus ook geen last van hun stoornis.

Narcisten zullen naar de buitenwereld toe zelden goedkeuring over hun uiterlijk vragen, maar naar hun partner wel! Het zijn in feite zeer onzekere mensen!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:13

Nee, ik zie hier geen kenmerken van narcisme in. Deze mensen vinden zichzelf over het algemeen geweldig en zoeken in een relatie vaak iemand die minstens net zo voldoet aan hun eisen. Deze persoon moet zijn status omhoog kunnen halen.

Het komt mij meer voor als borderline. Maar, via het internet is het lastig diagnostiseren, dat is aan een psychiater. En het is pas een persoonlijkheidsstoornis als iemand zelf hinder ondervind in het dagelijks leven. Anders is het gewoon persoonlijkheid en is dat niet te veranderen, mits die persoon dat zelf inziet dat zijn gedrag negatieve gevolgen kan hebben.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:13

Chiqa schreef:
Nee zie geen kenmerken van narcisme, die vragen namelijk geen goedkeuring over hun uiterlijk, zij vinden zichzelf namelijk geweldig.
Zou hier mee naar een psycholoog stappen als ik jou vriend was, ik zou het geen dag met zo'n persoon uit kunnen houden.
Ken toevallig een paar mensen met een narcistische persoonlijkheid, geen leuke mensen!

Narcisten zijn juist heeel erg onzeker over zichzelf! Dus die vragen zeker wel om bevestiging. Ze willen juist horen van diegene hoe leuk, knap enz ze zijn. Want ze vinden zelf ook dat ze dat zijn, dus dat willen ze regelmatig terug horen.

Ik zie zeker wel veel dingen van de TS terug komen wat bij een narcistische persoonlijkheidsstoornis terug komt. Het kan ook een sensitieve narcist zijn. Dat is een beetje het tegenoversgestelde. Niet helemaal natuurlijk, maar grotendeels wel.
Hij is erg egoistisch, erg bezig met wat anderen over hem denken, is er niet voor de TS, weet niet om te gaan met gevoelens van TS. Vind zichzelf geweldig, maar is onderhuids erg onzeker. Iets wat bij narcisten vaak het geval is.

Ik kan niet vanachter me computer zeggen of het echt narcisme is, maar het zou wel kunnen. Zie er wel dingen van terug. Maar je vraagt ook niet om een diagnose.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:15

kitbits schreef:
Wat het ook is het is een foute man. De trekken die jij beschrijft zijn wel degelijk narcistisch. Ik zou dit contact maar verbreken, hoe moeilijk dit ook is.
Hier kun je geen gezonde relatie op bouwen. Narcisten hebben zelden last van hun geweten en dus ook geen last van hun stoornis.

Narcisten zullen naar de buitenwereld toe zelden goedkeuring over hun uiterlijk vragen, maar naar hun partner wel! Het zijn in feite zeer onzekere mensen!

Precies wat ik ook bedoel!

@maaikemuis: borderline en narcisme ligt erg dicht bij elkaar.
Laatst bijgewerkt door Oretha op 20-04-09 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:16

Ja ze willen dat horen, maar doen dat niet door bevesteging. Juist door zichzelf te verheerlijke krijgen ze dat.

Verder is het niet slim om dat op bokt te vragen, en voor degene die een narcisme stikker op plakken ook niet. Doe dat niet vanuit een kort verhaaltje van iemand anders.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 20-04-09 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:16

Tara, ik denk dat we dat ook niet kunnen bepalen van achter onze PC's daar zijn doktoren voor.
De narcisten die ik dan vanuit mn omgeving ken zijn te arrogant om te vragen of ze dr leuk uitzien, ze eisen onmiddelijk de aandacht op maar geen onzekere.

_knollie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 19:20

katiavl schreef:
Ja ze willen dat horen, maar doen dat niet door bevesteging. Juist door zichzelf te verheerlijke krijgen ze dat.

Verder is het niet slim om dat op bokt te vragen, en voor degene die een narcisme stikker op plakken ook niet. Doe dat niet vanuit een kort verhaaltje van iemand anders.

Ik norm verder geen namen en voor mijn vraag is het niet nodig om meer hier neer te zetten. Mijn vraag is of dit kenmerken zijn van narcisme.

edit: heb mijn post even aangepast, zodat mijn vraag beter aan de orde komt. Wil allee weten of het kenmerken zijn van narcisme.
Laatst bijgewerkt door _knollie_ op 20-04-09 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:22

Dan nog zie je het niet in de context en kan je niet bepalen dat het kenmerken zijn. Dus dan ben je er ook niks mee.

Voor je van kenmeren kan spreken zijn er interviews en persoonlijkheidsvraaglijsten nodig.

Wat ga je dan doen als iemand zegt ja het zijn kenmerken ga jij je gedrag ernaar sturen, een slecht idee dus. Zeker als je al vermoeden hebt.

_knollie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 19:24

katiavl schreef:
Dan nog zie je het niet in de context en kan je niet bepalen dat het kenmerken zijn. Dus dan ben je er ook niks mee.

Voor je van kenmeren kan spreken zijn er interviews en persoonlijkheidsvraaglijsten nodig.

Wat ga je dan doen als iemand zegt ja het zijn kenmerken ga jij je gedrag ernaar sturen, een slecht idee dus. Zeker als je al vermoeden hebt.

heb de post aangepast.

Bedankt voor je reactie. Snap dat je dus niet zomaar kenmerken kan koppelen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:25

Hoe kunnen wij via ons pc scherm concluderen of iemand narcistisch is ja/nee...

Laat dit meisje eens met een professional praten. :)

lesilla

Re: Zijn dit kenmerken narscistische persoonlijkheidstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:27

Heb je al aangekaard om samen naar de psycholoog te gaan. Al zeg je dat het onder het norm relatieverbetering is.

Weet niet hoe oud je bent?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:30

Ik kan niet in mijn glazen bol kijken of hij een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft.

Vraagt hij ook continu bevestiging aan jou of hij inderdaad geweldig is? narcistische mensen hebben continu bevestiging nodig van hun partner. (ze hebben wel degelijk een wankel zelfbeeld, daarom worden ze vaak kwaad als iemand dat probeert uit balans te brengen door bv kritiek!) Aandacht is hun verslaving zeg maar.

Sja over het internet... ik ben er niet zo fan van speuren op diagnoses, want ik zou mijzelf zo herkennen in allerlei psychische stoornissen. Dus wees daar wel op verdacht!

Maar jij hebt duidelijk een probleem met jullie relatie, dat is belangrijker dan de vraag of hij een stoornis heeft. Als hij niet eens over de relatie wil praten met jou (als je het op een rustige manier brengt op het goede moment van: als jij dat zegt, voel ik mij zo en ik zou het graag anders willen zien). Ga niet verwijten (de bekende 'ja maar jij' )

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:31

Omdat er via internet geen diagnose gesteld kan worden, hier een slotje.