hele hoge energierekening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

hele hoge energierekening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:00

lang verhaal, maar om het kort te houden, voor een aanbieding zaten mijn huisgenoot en ik voor een periode bij nuon als gasleverancier, en weer overgestapt daarna, maar kregen een eindafrekening binnen die gaat over 3 maanden, van 650 euro (alleen gas!!!) ik schrok me de blubbers en ik de meterstanden weer checken, blijkt dat we in een maand tijd alweer bijna 700 m3 hebben verbruikt? nu zegt nuon dat t wel kan kloppen door die rekening, koude winter etc. Maar ik snap er geen hol van. We leven met z'n 2en, overdag veelal weg, klein woonkamertje waar de enige kachel brandt, de rest zijn de deuren dicht en staat verder niks aan, ja de douche, maar goed, op zijn hoogst wordt er dagelijks 2 keer gedoucht.
nu heb ik het verbruik van dit weekend bijgehouden (1 dag) en dat onze vriendjes er waren, dus je begrijpt, elkker koken, vaker douchen (beetje langer ook) en hebben we op 1 dag zo'n 4 m3 verbruikt. (doe dit keer 30 dagen , kom ik op 120 m3 uit voor een maand) moet er bij zeggen dat de afgelopen 2 weken de kachel amper aan is geweest met t mooie weer.
Wat zijn jullie ervaringen met gas e.d. aantal personen, grootte huis en verbruik daarbij?

poes

Re: hele hoge energierekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:01

Hier ook elk jaar een gigantisch hoge rekening terwijl de verwarming zelden opstaat, we verder gewoon dagelijks koken en douchen, niks geks.... Ondanks de koude winter is de verwarming echt nauwelijks op geweest en toch weer een rekening gehad waarvan een mens steil achterover kwakt...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:03

nou ik laat dus die gasregelaar controleren, dit kan gewoon niet kloppen... vind ik

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:05

Ik heb eigenlijk ook ieder jaar het vermoeden dat het gewoon niet kan... ik kan het wel niet zo nakijken zoals jij, ik zit in een appartement, en hier wordt de energiefactuur gebaseerd op apparaatjes die aan de verwarmingselementen zelf hangen. Maar werkelijk, rotdingen staan zelden op, echt hele dagen aan een stuk gewoon niet in de winter en nu alweer enkele maanden helemaal niet meer. En toch de hoogste rekening van het gebouw, echt zot.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:11

wij hadden dit jaar ook WEER een hoge rekening van het gas en licht.ik heb de jaar afrekening van vorig jaar er eens langs gelegd,en wat blijkt........ik betaal ruim 200 euro meer aan de vaste kosten dan vorig jaar,alles is veel duurder geworden en niet alleen het gas,ook rekenen ze nu veel meer aan de kosten die er bij komen,snap niet dat ze dat zomaar mogen doen hoor.
wij hebben nu maandelijks een voorschot van 204 euro.....toch niet normaal meer!!!!! vind het hard geld hoor.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:13

voor zo'n korte periode kan het helaas kloppen. Als het voor een heel jaar is dan zijn de kosten lager, omdat de kosten uitgespreid worden. Dan betaal je zeg maar een deel van de wintermaanden ook in de zomer. Nu heb je voor 3 maanden hoog verbruik en gezien het niet verspreid kan worden ook over een periode waarin laag verbruik hebt, ben je nu de pineut met een hoge rekening. Ben er helaas zelf ook bekend mee :+

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:15

Dit komt me bekend voor, niet dat ik zelf een rekening heb, woon namelijk nog thuis, maar ik werk bij mijn vader op het bedrijf zo af en toe en hij heeft vandaag nog met de mensen van gas etc gebeld omdat zijn maandelijk voorschot bijna met 2000 euro omhoog is gegaan tov wat hij eerst had... ook een raadsel hier dus. Het is dan wel een groot bedrijf maar zomaar verhogen terwijl hij normaal altijd zo rond hetzelfe bedrag zit? ze zeiden dat ze het zouden uitzoeken waarom het omhoog is gegaan...

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:16

Hmmz, dat klinkt idd wel als heel veel hoor. Ik zal zo thuis ons gemiddeld verbruik eens opzoeken.
Ik kreeg vorige week mijn eindafrekening van de Nuon, en wij krijgen juist flink terug :? (twee man in een huis van ong 110m2, uit het jaar 1906 dus niet geweldig geisoleerd, cv en elke dag douchen) Ik kijk het zo eens na, je voorschot is ook wel enorm, die van ons is nu bijgesteld naar 135, ik betaalde voorheen 190 en krijg nu dus nog flink terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:17

Misschien heb je toch ergens een gaslek? De rubberslangen van de gasfornuizen bv moeten wel met enige regelmaat vernieuwd worden, sommigen doen dat nooit. Is het eerste wat we hebben gedaan in dit nieuwe huis, de slang was helemaal poreus en je rook vaak wat gas....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:18

Hier hetzelfde. Wij zijn overgestapt naar een andere leverancier.
Kregen even een afrekening van schrik niet: €500,- Dit dus boven op ons voorschot van 170 euro per maand.

Als het goed is komt dat dus wel weer in orde aan het eind van de periode omdat we net na de duurste maanden zijn overgestapt.

Maar het zijn echt bakken met geld. Er wordt zo mooi geadverteerd: stap nu over enz. Nou dan zit je dus mooi met een dikke tussenrekening. Voor mensen die al krap in het geld zitten niet echt handig.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:18

heyitsme schreef:
nou ik laat dus die gasregelaar controleren, dit kan gewoon niet kloppen... vind ik

Een gasmeter ijken is vrij kostbaar en de ervaring leert dat 0,01 procent een afwijking aangeeft.. ( ik heb vroegah bij Eneco gewerkt )

Bedenk je heel goed dat je de kosten dus wellicht voor niks maakt en dat je het hebt over een bedrag wat voor zover ik weet tot in de duizend euro kan lopen ). Je zou na moeten gaan of er ergens een enorme verbruiker in huis is. Hebben jullie een oude gashaard, een verkeerd afgestelde ketel of een oude geister? Dat zijn de gasvreters namelijk!!

Enkel glas of dubbel glas? Slechte kozijnen? Enz?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:22

Pff niet grappig, maar kan denk ik wel ivm alleen dure maanden zoals iemand hier al zei. Hebben zelf nu al twee jaar wat anders gehad, eindtotaal nauwelijks of niet boven het maandbedrag en tóch een flinke verhoging :s Hebben dat tot twee keer toe wel met moeite teruggedraaid gekregen, maar is toch raar...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:38

dat ik die gasregelaar wil laten checken of zoiets, is omdat ik vanaf 17 maart tot nu in april een verbruik heb gezien van bijna 700 m3 !!!!!!!!! waarin amper de kachel aan staat of heeft gestaan (hallo, een maand tijd!)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:19

Ik denk idd toch ook aan een gaslek bij jullie, dit kan toch niet?
Wij betalen 64€ per maand en dat is al veel aangezien we toen dagelijks de verwarming ophadden, nu gaan we weer zakken.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:21

wij zitten bij oxxio en hebben een rekening van 2000 euro gekregen := ze hebben stiekem het bedrag verhoogd van 45 van 90 ofzo en wij hebben altijd 45 betaald. dus nu moeten we ineens van 3 jaar in 1x betalen.. stomme lui.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:33

Jmig zeg, en ik dacht dat ik duur uit was!
Ik betaal per maand 140 voor een oppervlakte van 60m2.
Had afgelopen jaar 2380m3 verbruikt volgens Nuon..nou zeg ik je, thermosstaat gaat alleen savonds alleen even aan als het koud is, om op te warmen rond de 20..en overdag staat ie op 16,5 in de winter en zoals nu op 13,5.
Droger maar 2 maal per week en sja pc wel elke dag aan..koken doe ik (heel slecht, maar das een ander verhaal, haha) ook maar 3 a 4 keer per week en douchen 2 maal daags...vertel mij maar eens waar die enorm hoge bedragen maandelijks vandaan komen..volgens nuon klopt het, volgens de CVketelmonteur klopt het ook (alles was goed ingesteld).

Ik zou hier dus idd flink nametingen gaan doen, elke dag alles bijhouden..en dan wederom contact met Nuon opnemen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 21:48

misschien klopt die rekening wel
maar dan die afgelopen maand waarin het warmer werd, zon staat op t dakraam en glazen (eerste verdieping) hoef je geen kachel aan hier, brand je er nu al uit, zo 24 graden overdag en om 12 uur 's avonds nog 20

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:05

ik zou zeggen, maak een foto van je gasmeter met de datum erbij. Dan na een week ofzo weer een foto met datum erbij.En hou een lijstje bij, hoevaak, hoelang je onder douche bent geweest, de verwarming heb aangehad ect. Is even intensief, maar je moet toch wat. En ga daarmee naar je leveransier. Dit is echt super veel. Zoveel verbruik in geeneens met een ons 4!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 10:09

ik mag nu eerst de eneco bellen, de maatschappij waar we nu weer bij zitten, en die moeten het checken ofzo, volgns de woningbouw, die belden mijn vanmorgen

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:13

ik betaal 230.00 euro per maand en tot nu toe krijg ik ieder jaar flink wat terug. ik ben de hele dag thuis en heb 1 gaskachel. als ze me verlagen na afrekening verhoog ik mijn maand bedrag weer. liever teveel per maand betalen dan erg veel bij betalen aan het eind van het stook seizoen.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:16

Toen wij vorig jaar de afrekening kregen, schrok ik me een rolberoerte !!!! Oude langgevelboerderij van voor 1900, niet geisoleerd; dat was stoken voor de mussen....
Nu een jaar verder hebben we het woongedeelte het dak laten isoleren, kachel geplaatst en kregen gelukkig meer dan 2000 euro terug !! (kun je nagaan wat voor voorschot ik moest betalen) Ondanks een extreem koude winter.
Ik hou elke week het verbruik bij, zo ben ik er achtergekomen dat we een waterlekkage hadden. Bij Essent kun je gebruik maken van de verbruiksmanager, die is wel gemakkelijk. Weet je meteen waar je aan toe bent.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:25

ik zit in 3 maanden op de helft van wat jij moest betalen ts...

dit was van september tot december wat ik heb gekeken... heb een gewoon rijtjeshuis.

edit: mijn verbruik was 512,74 kuub ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:29

heene040 schreef:
ik betaal 230.00 euro per maand en tot nu toe krijg ik ieder jaar flink wat terug. ik ben de hele dag thuis en heb 1 gaskachel. als ze me verlagen na afrekening verhoog ik mijn maand bedrag weer. liever teveel per maand betalen dan erg veel bij betalen aan het eind van het stook seizoen.

hoe doe je dat?
Ik betaal ook 153 euro 1 persoon ong 90m2 dus ik verwacht terug te krijgen ik krijg ook liever terug als dat ik bij moet betalen

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 14:45

zijn jullie het met mij eens dat er geen drol van klopt dat we in 1 maand tijd bijna 700 m3 hebben verbruikt?

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:32

Dat kan inderdaad absoluut niet kloppen!
Ik kreeg ook mijn eindafrekening over iets minder dan een half jaar. Verbruik ongeveer 900 en ik moest ineens ruim 1000,- bijbetalen. Bij controle bleek dat ze als beginstand 0 hadden genomen, terwijl dat ergens in de 600 moest zijn. Heb je dat al nagekeken?
En verder werd het hiervoor al gezegd, zelf vastleggen om de zoveel tijd (iedere week, iedere maand...) en controleren of de gehanteerde standen wel kloppen.