Dierenassistent Paraveterinair (4) (nieuwe stijl)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamaartjeee

Dierenassistent Paraveterinair (4) (nieuwe stijl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:19

Ik wil volgend jaar deze opleiding waarschijnlijk gaan doen.
Dan wil ik later voornamelijk met grotere dieren zoals paarden enzo aan de slag gaan.
Ik woon zelf in Leiderdorp (dat ligt naast Leiden zuid holland) en wil graag zo dicht mogelijk bij huis op school.

Kan iemand mij wat meer vertellen over de opleiding?
Hoeveel dagen loop je stage?
Op wat voor school doe je de opleiding?
Is het een leuke school en opleiding?
Leer je er veel?
Wat voor vakken heb je?

Verder weet ik zosnel even niets meer.
Hopelijk kunnen jullie me helpen!

O ja hier een link voor informatie over de opleiding: http://www.roc.nl/default.php?fr=details&id=3539

Groetjes Tamara

Davinia_

Re: Dierenassistent Paraveterinair (4) (nieuwe stijl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 07:18

Ik heb deze opleiding gedaan in Houten, maar ben helaas gestopt met de opleiding wegens gezondheidsredenen.
Mijn planning was ook met grotere dieren gaan werken, maar ik hoorde bij mij op school dat dit zelden voor komt. De paraveterinairen komen voornamelijk met kleine dieren in aanmerking. Ik liep 2 dagen in de week stage en de rest zat ik op school. Af en toe had ik stageweken.

Toen ik in mijn 1e jaar zat duurde de opleiding 4 jaar. Helaas had ik heel veel gemist en toen moest ik blijven zitten. Was geen ramp, want nu duurde de opleiding 3 jaar, ze hadden hem verkort.
Ik had dus het ene jaar hele andere vakken dan het andere jaar.
In het eerste jaar leerde ik voornamelijk over voeding etc.
Toen ik daarna in het 1e jaar zat kreeg ik al gelijk vakken als anatomie, fysiologie en pathologie. Ik vond het echt heel erg leerzaam en leuk. Wel moeilijk ook, want je moest ook de latijnse benaming kennen. Maar nog steeds vind ik het erg jammer dat ik moest stoppen.
Wel schijnt er heel weinig werk in te vinden zijn, maar als je het echt wilt dan kom je er wel.

Eventjes van internet afgehaald welke vakken je allemaal nog meer krijgt:

De opleiding kent een uitgekiend programma waarin onder andere de volgende deelkwalificaties aan de orde komen:
voeren (gezelschaps)dieren
verzorgen (gezelschaps)dieren
begeleiden voortplanting (gezelschaps)dieren
nemen van hygiënische maatregelen
anatomie, fysiologie en pathologie
instrumentenleer, desinfectie en pathologie
algemene assistentie en ziekenverzorging
zoötechniek en gezondheidsleer
laboratoriumwerkzaamheden
radiologie
eerste hulp (paraveterinair)
algemene en plaatselijke verdoving
beheren medicijnen
bron: http://www.cursuscentrum.nl/cursus/1/1/ ... assistent/

Verder krijg je ook nog de vakken als natuurkunde, wiskunde, Nederlands, Engels en dat soort standaart vakken.

Let wel op dat je weet dat je voornamelijk bezig bent met de klanten, administratie en met schoonmaken dan dat je werkelijk met de dieren bezig bent. Dat kan nog wel eens vies tegen vallen, werd mij vertelt.

Zo, volgens mij heb ik nu aardig wat getypt, haha.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:32

Marilla schreef:
Ik heb deze opleiding gedaan in Houten, maar ben helaas gestopt met de opleiding wegens gezondheidsredenen.
Mijn planning was ook met grotere dieren gaan werken, maar ik hoorde bij mij op school dat dit zelden voor komt. De paraveterinairen komen voornamelijk met kleine dieren in aanmerking. Ik liep 2 dagen in de week stage en de rest zat ik op school. Af en toe had ik stageweken.

Toen ik in mijn 1e jaar zat duurde de opleiding 4 jaar. Helaas had ik heel veel gemist en toen moest ik blijven zitten. Was geen ramp, want nu duurde de opleiding 3 jaar, ze hadden hem verkort.
Ik had dus het ene jaar hele andere vakken dan het andere jaar.
In het eerste jaar leerde ik voornamelijk over voeding etc.
Toen ik daarna in het 1e jaar zat kreeg ik al gelijk vakken als anatomie, fysiologie en pathologie. Ik vond het echt heel erg leerzaam en leuk. Wel moeilijk ook, want je moest ook de latijnse benaming kennen. Maar nog steeds vind ik het erg jammer dat ik moest stoppen.
Wel schijnt er heel weinig werk in te vinden zijn, maar als je het echt wilt dan kom je er wel.

Eventjes van internet afgehaald welke vakken je allemaal nog meer krijgt:

De opleiding kent een uitgekiend programma waarin onder andere de volgende deelkwalificaties aan de orde komen:
voeren (gezelschaps)dieren
verzorgen (gezelschaps)dieren
begeleiden voortplanting (gezelschaps)dieren
nemen van hygiënische maatregelen
anatomie, fysiologie en pathologie
instrumentenleer, desinfectie en pathologie
algemene assistentie en ziekenverzorging
zoötechniek en gezondheidsleer
laboratoriumwerkzaamheden
radiologie
eerste hulp (paraveterinair)
algemene en plaatselijke verdoving
beheren medicijnen
bron: http://www.cursuscentrum.nl/cursus/1/1/ ... assistent/

Verder krijg je ook nog de vakken als natuurkunde, wiskunde, Nederlands, Engels en dat soort standaart vakken.

Let wel op dat je weet dat je voornamelijk bezig bent met de klanten, administratie en met schoonmaken dan dat je werkelijk met de dieren bezig bent. Dat kan nog wel eens vies tegen vallen, werd mij vertelt.

Zo, volgens mij heb ik nu aardig wat getypt, haha.

oke dankjewel hier kan ik wel wat mee :D

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:24

Ik weet niet wat voor vooropleiding je hebt gehad en of je dan meteen met paraveterinair kan beginnen. Ik moest namelijk na mijn VMBO eerst 2 jaar dierverzorging doen. Daarna 2 jaar paraveterianir.
Ik doe de opleiding op het AOC in leeuwarden. Het is een hele leuke opleiding. Je leert echt veel over dieren en hun voeding, ziektes enz. echt te veel om op te noemen. De vakken die hierboven genoemd worden, krijgen wij ook allemaal. Dat geeft eigenlijk wel zo'n beetje het beeld wat je leert
De klas bestaat maar uit 21 mensen, dat is wel beter. Er mogen max. 25 personen per klas.
Wij lopen per jaar 2x, 8 weken, 5 dagen per week stage bij een dierenartsenpraktijk. Je kan wel stage lopen bij alleen maar groot vee, maar daar is het minste werk in. Je kan bv. zoals ik het gedaan heb bij een paarden kliniek stage lopen en de rest bij een gemende praktijk doen. Het is meer kleine dieren wat je doet. De DA red zich over het algemeen prima bij de boeren. De boer zelf helpt vaak al mee. Het kan bv. wel voorkomen dat je mee mag om te enten als het een grote groep is. Of helpen met bloedmonster nemen op een grote stal.

Als je nog vragen hebt stel je ze maar.