beach cruiser (fiets) vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

beach cruiser (fiets) vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 15:04

Mijn zoon wil een beach cruiser fiets voor zijn verjaardag. het is een fiets om volgend jaar 17 km mee naar de middelbare te fietsen. Wie heeft zo een fiets en weet of het ook echt zo comfertabel is? Het gaat om een redelijk normaal model, dus niet chopper.

De 2e vraag is; Veel zijn met terug trap rem. Of met terugtrap en 1 voor handrem. En dan een paar met v brakes voor en achter. Is terugtrap rem handig en veilig? Hij had dat eerder ook, maar zo echt door het verkeer enzo........
Alleen een v brake voor erbij vind ik niks. Liever had ik schijremmen, maar ja........

We kijken wel naar met versnellingen, sommige hebben er 3 of 7 etc.

Graag ervaringen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:16

Of het veilig is, ligt eraan wat je gewend bent en hoe snel je weer went aan iets anders. In principe is er niets mis met een terugtraprem, alleen als je gewend bent aan handremmen, dan grijp je nog wel eens mis en ben je dus veel later met remmen. (Ervaring :+)
Ik vind zelf een terugtraprem niet prettig, omdat je bij een stoplicht dan niet je trapper kunt zetten hoe je wilt, aangezien je niet kan terugtrappen.

Wel stom trouwens, als er maar 1 handrem omzit, dat het een voorhandrem is :+ Waarom niet juist achter?

superpony

Re: beach cruiser (fiets) vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:28

Ja, snap ik ook nooit. Ook op goede fietsen hoor. Terugtrap rem oke, maar dan 1 handrem erbij die op het voorwiel remt snep ik niet. Ik heb geleerd eerst achter remmen en dan voor. Dus ga ik er vanuit dat voor gevaarlijker is en je over de kop kan.

Het lijken me mooie fietsen, maar terugtrap rem twijfel ik echt over. Ze hebben dan evengoed wel versnellingen, want dat heeft ie wel nodig.

Ben nog benieuwd naar ervaringen ermee.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:34

Ik heb altijd een fiets gehad met terugtraprem. Heb er jaren mee door Amsterdam gefietst en een jaar door Parijs. Ik vind het ideaal, maar je moet er wel aan wennen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:56

Waarom vind jij dat ideaal dan? Natuurlijk went het vast wel en ik bedacht me net ook dat de kinderfietsjes het ook hadden eerst. Maar toch zo door het verkeer.....

De beach cruisers hebben een andere zithouding, dus je staat met je voeten op de grond bij vl en je zit recht op, onderuit een beetje, want je trapt naar voren. Het schijnt comfortabel te zijn, maar wil het zeker weten. Hij moet er toch 17km mee fietsen en wer 17km terug natuurlijk. Het plaatje is leuk, maar het moet ook goed en veilig zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:07

Als er een terugtraprem op zit en 1 handrem, is het toch logisch dat de handrem op het voorwiel zit? De terugtraprem zit immers al op het achterwiel?
Verder kan ik je niet echt helpen met ervaringen over deze fiets, ik ken hem nl. niet. Maar ik zou je wel aanraden om je zoon proefritjes te laten maken, voordat je een fiets koopt, liefst op verschillende modellen/types.
En dan merkt hij ook wel of het fijn fietst, of niet, toch?

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:11

Ik en me zusje (7) hebben ook zo'n fiets, maar als ik 17 km der op zou moeten fietsen zou ik er niet aan beginnen :))

Zijn tas kan ook niet achterop ofzo he?!

Terugtraprem is wel fijn hoor :j

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:14

Ik heb er ook eentje, maar 17 km fietsen ermee zoals Vanity hierboven zet. Nee dat probeer ik ook niet.
Alleen voor beetje in het dorp rond te touren, meer niet.
Voor langere ritjes neem ik m'n gewone fiets.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:15

Haha ja idd!

Dat houd je niet vol hoor! Althans ik niet hahaha! :')

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:24

Waarom denk je dat een terugtraprem minder veilig zou zijn superpony?
(Afgezien van als je er niet aan kan wennen en dus steeds mis grijpt.)

Marije_jiplover schreef:
Als er een terugtraprem op zit en 1 handrem, is het toch logisch dat de handrem op het voorwiel zit? De terugtraprem zit immers al op het achterwiel?

Ik heb zelf altijd de neiging om slechts 1 van de twee remsoorten te gebruiken en niet tegelijk. Dat is gewoon een reflex. Ik zit of op een fiets met terugtraprem of met handremmen. Beide zou voor mij heel raar voelen. In mijn geval heeft de handrem de voorkeur, dus dan zou ik in een reflex ws naar de handrem grijpen en de terugtraprem vergeten. En alleen op het voorwiel rem is vaak niet zo'n top idee :P Nouja, ook dit geval is natuurlijk een kwestie van wennen, maar ik zou het dan persoonlijk liever helemaal zonder handrem zien. Kan je tenminste niet perongeluk alleen op je voorwiel remmen met een rotvaart :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 07:49

Met alleen een handrem erbij voor het voorwiel ben ik idd ook bang dat je per ongeluk die als eerste inknijpt.

Mijn zoontje zal zeker uitproberen, maar ik vind de komende jaren 17 km toch iets anders dan een proefritje. Hij is zelf nu aan een mountainbike gewend en een stuntbike.

Ik had juist begrepen dat ze extra comfortabel waren voor een lang stuk fietsen. Ik heb wel gekeken naar MET versnelling. Er zijn namelijk erg veel modellen van bv Electra en Nirve die dat gewoon hebben. Je kan er ook heel makkelijk dan een bagagedrager op zetten.
Er is ook een cruiser stijl van Sparta en Puch die trommelremmen hebben, maar dan weer iets rechterop qua houding. Daarom vroeg ik me af hoe de houding op lange duur fietst. Het zou namelijk erg prettig moeten zijn zoals verteld werd.

Over alleen terugtrap rem denk ik nog na. Het is te koop incl versnellingen ( 3 of 6) en voor mijn gevoel beter dan v brakes wat ik niks vind voor het echte fiets werk eigenlijk.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:58

Een vriendin van mij heeft er een..
Zit volgens mij heerlijk..
En een rek voorop, waar zowel mensen opkunnen (Haha érvaringg!)
En een tas op kan..
Super handig dus!
Al wetet ik het preciese er niet van..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:16

V-brakes zijn echt geen slechte remmen hoor.
Als ik mijn V-brakes vergelijk met de trommelremmen van mijn andere fiets, dan weet ik wel met welke remmen ik veiliger rem. Dat zijn echt de V-brakes.
Laatst met bijna 45 km. per uur van een heuvel afgekomen en die V-brakes deden het echt perfect!

Alle trekkingfietsen die ik ken, hebben tegenwoordig V-brakes, dat zijn sportieve fietsen voor lange afstanden en heuvelachtig terrein. Als trommelremmen veiliger zouden zijn, zouden de meeste merken die er wel op zetten, maar als je gaat kijken naar bijv. Koga, Batavus, Gazelle, Giant, etc. dan hebben die allen V-brakes.

En alleen een terugtraprem lijkt mij weer heel eng, omdat je dan álleen op je achterwiel remt.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:57

Het ligt er ook maar aan hoe hard je fietst natuurlijk. In de stad kan je nooit een enorme snelheid opbouwen en zullen eigelijk alle remmen die gewoon hun werk doen volstaan. (Behalve alleen vooriwelremmen.)
Ga je echter met grote snelheden heuvels af, ja, dan moet je wel een goede rem hebben en op beide wielen kunnen remmen. De v brake rem van m'n mountainbike was eens geknapt toen ik in Frankrijk aan het fietsen was. Zo, wat was ik blij dat het net niet op het moment gebeurde dat ik met een bloedgang zo'n heuvel afkwam, met aan het einde een scherpe bocht! En met alleen een achteruittrap zou je het in die situaties ook niet redden. Maarja, waar heb je dat in NL?