Opleiding SPW kinderopvang

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Opleiding SPW kinderopvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 18:26

Hallo,

Ik wil in September weer een opleiding gaan volgen, in eerste instantie wou ik de kappersopleiding doen maar aangezien ik bij vele te oud ben voor de opleiding, ben ik erg gaan twijfelen ofdat wel echt een opleiding voor mij zou zijn. Het leek me leuk maar ik had er niet echt beter overna gedacht. Nou zit ik al een tijdje na te denken over iets anders, en ben ik uitgekomen op SPW Kinderopvang, dat lijkt me erg leuk!
Mijn bedoeling is dan om bij een kinderopvang te gaan werken, ik zou niet iets met gehandicapten of ouderen willen doen.
Ik heb al gehoort dat de opleiding SPW een aantal richtingen heeft, zoals; kinderen, gehandicapten en ouderen.
Wie kan mij hier meer informatie overgeven. Weet iemand ook ofdat het verplicht is om ook een stage te volgen met oudere en/of gehandicapten terwijl ik richting de kinderen wil?
Ik wil het liefste ook BBL volgen. Hopelijk kan iemand mij hierover informeren.

Alvast bedankt

sharief

Re: Opleiding SPW kinderopvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:45

Erg leuk ! Ik volg de avond BOL, maar dat kan pas vanaf 23 jaar.
BBL is ook prima. Je gaat dan gemiddeld 1 dag per week naar school en volgt 20 of 24 uur je stages.
Hou er wel rekening mee dat er wordt gezegd dat je betaald krijgt met BBL, maar dat komt weinig voor. stages in de kinderopvang zijn vaak onbetaald , tenzij je zoals ik een stage-vergoeding krijgt (ook super, dekt toch een aantal kosten van je opleiding).
Er zijn inderdaad verschillende richtingen, tot nu toe ben je het niet verplicht om in een richting stage te lopen wat je minder aanspreekt. Je gaat aan het eind van je tweede jaar je differiëntatie kiezen (richting) en dat moet dan uiteraard wel aansluiten bij je keuze.

Dit zou ik wel even navragen , want per september wordt het competentie-gericht onderwijs, ik weet niet of er dan iets veranderd in de stage.
Waar wil je de opleiding gaan volgen?

Succes met je keuze!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:04

Bedankt voor je reactie!
Wat bedoel je ermee dat het per september competentie - gericht onderwijs is?
Ik wou juist bewust BBL doen omdat ik dan werken en school kan combineren zodat ik dan wat centjes bijverdien, ik weet van mezelf ook dat ik sneller leer in praktijk (dat zullen de meeste wel hebben denk ik).
Me vriend dacht dat je dan ook een stage moest lopen met gehandicapten en ouderen, maar het lijkt mij nogal vreemd, aangezien dat mij niet aanspreekt, ik wil echt alleen met kinderen gaan werken, daarom wil ik die opleiding ook gaan volgen.

Ooh dat is ook vreemd dat ze niet altijd je stages betalen! Maar is dat niet omdat jij BOL doet en het bij jou echt 'stage' is? Bij mij valt het dan geloof ik gewoon onder werken en dan krijg je vaak het minimun loon. Dacht ik, ik kan het ook verkeerd hebben en dat verschilt natuurlijk ook per opleiding.

Doe jij ook de richting van kinderen? Kun je mij daar wat meer over vertellen, hoe het jou bevalt enz? En wat de voor en - nadelen zijn?

Ik ben er nog niet uit waar ik hem wil volgen, heb vandaag even gekeken op internet en waarsch word het sowieso Nijmegen (ROC) of Boxmeer.

Dankjewel! :)

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:45

Bij competentiegericht onderwijs weet ik niet echt wat ze gaan doen.
Misschien dat er op google meer over staat.
Qua werken /leren , dus geld verdienen is het lastig een plekje te vinden in de kinderopvang.
Dit komt vaak omdat kindercentra aan de eis moeten voldoen dat er gekwalificeerd personeel rondloopt.
Komt weer voort uit een norm (ISO?) waaraan zij willen voldoen.
Nemen ze iemand aan zonder papieren, dan kan die norm vervallen(dus een soort keurmerk voor het dagverblijf).Maar je weet nooit, gewoon soliciteren op een werken/leren plaats binnen bedrijven!

Ik doe mijn stage nu op een buitenschoolse opvang (BSO) met kinderen van 4 t/m 7 jaar. Ontzettend leuk!
Al eerder heb ik als inval leidster gewerkt op een dagopvang op diverse groepen met kinderen van 0-4 jaar. (bijna 10 jaar terug)
Peuterspeelzaal en BSO 8-12 jaar zijn de enige werkvelden waarin ik nog geen ervaring heb.

Voordeel van BSO stage, fysiek minder zwaar. Je tilt nagenoeg geen kinderen, wat op de dagopvang wel zo is.

Praktijkopdrachten kosten veel tijd, maar je leert er ontzettend veel van.
Ik ben er gemiddeld 15 uur per week mee bezig, maar dat is incl. agenda en notulen maken van mijn werkbesprekingen.
Mij kost het wel enige moeite in de zin dat ik de opleiding naast gezin en huishouding doe, maar had ik die niet dan zou ik nog genoeg tijd over hebben voor vrije tijd. (ook nu heb ik regelmatig in de avonden tijd vrij omdat ik veel overdag doe als mijn kinderen op school zijn)

Ik heb ontzettend veel begeleiding op de werkvloer, houd hier rekening mee met een werkplek aannemen na sollicitatie.
Zonder goede begeleiding is het lastig de praktijk goed te koppelen aan je opdrachten.
Je krijgt over je gemaakte opdrachten, die weer afgetekend moeten worden op de werkvloer , ook een praktijkexamen.
Een docent van je school komt dan mondeling examen afnemen over de gemaakte eindtermen.

(met een MBO verpleegkunde of HBO verpleegkunde diploma mag je ook in de kinderopvang werken, misschien ook een idee?
Heb je meer keuze als je uitgekeken bent op je baan)
Ik heb vanwege de wisselende diensten niet voor de verleegkunde opleiding gekozen, maar had het best willen doen.

Bij ons loop je wel verschillende stages, dat wordt vanuit school zelfs aangemoedigd, maar mag ook binnen het werkveld.
Voorbeeld:
1 jaar kinderdagverblijf babygroep (0-1,5)
1 jaar peuterspeelzaal
1 jaar BSO

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 11:55

Bedankt voor de vele en goede informatie!
Opleiding verpleegkundige lijkt me niks, dat is niks voor mij. Ik wil echt puur een opleiding gaan volgen met kinderen, leukste lijkt mij echt de baby's en peuters maar de wat oudere lijkt me ook wel leuk.
Hmm ja volgensmij is het tegenwoordig overal lastig om een werkplaats/stageplaats te kunnen krijgen, zoals ik al meerdere keren heb gehoort.

Iig heel erg bedankt voor de informatie! Ik zal volgende week sowieso eens een school bellen (ROC-Nijmegen) om wat informatie te vragen.