juridische vraag: kan een vve een dwangsom ten uitvoer bren.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

juridische vraag: kan een vve een dwangsom ten uitvoer bren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 17:17

..gen :)

Ik heb het vermoede dat mijn VVE mij een dwangsom op wil gaan leggen, nou teken ik natuurlijk bezwaar aan en gaat het de juridische molen in.

Maar hoe zit dat juridisch MOET ik de dwangsom betalen per de datum dat ze dit opleggen of hoeft dit pas als de rechter hun in het gelijk stelt?

pasdedeux

Re: juridische vraag: kan een vve een dwangsom ten uitvoer bren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:10

Zolang de verzets/bezwaarperiode duurt hoef je niet te betalen., maar wel kunnen ze nieuwe en hogere dwangsommen opleggen tijdens de procedure dus is het altijd kijken wat het voordeligst is. Volgens mij is daar ook wel wat tegen te doen maar dat weet ik niet meer, rechtenstudie is al jaaaaaaaaaaren geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:16

Volgens mij moet je de kosten ook betalen. Overigens zie ik er het nut niet zo van in om ruzie te hebben en te houden met de VVE, je bent lid en dat blijf je.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 19:28

ik zal even het verhaal uitleggen, misschien verduidelijkt dit wat :)

ik woon op een recreatiepark waar elk kavel koop is, en er dus een VvE is van ongeveer 200 leden.

Ik woon hier sinds maart vorig jaar.

De beheerder heeft een hekel aan honden (heeft er ook wel wat mee te maken :) )

Mijn honden hebben net na de verhuizing hier gevochten met een andere hond op het park. Ik heb heel netjes alle schade vergoed, honder duizend maal excuses gemaakt en ben nog steeds maatjes met de eigenaar van de betreffende hond.

een paar weken daarna zijn ze een keer "ontsnapt" en liepen ze los over het park (absoluut niet wat ik wil, niemand moet last hebben van mijn dieren...... en ik wil dat ook helemaal niet)

daarop heb ik het plan gevat mijn tuin hermetisch af te sluiten zodat er niet eens meer een muis in of uit kan :D

maargoed ik moest eerst mijn huis helemaal verbouwen, en nu is dus de tuin aan de beurt.

aangaande het ontsnap incident kreeg ik een brief van het bestuur dat mijn honden niet op de dijk mogen, (want ze zijn agressief ( ja ik heb ze voor de waak, dat klopt, maar mijn honden zijn heel sociaal en dit was voor het eerst dat ze ooit eens gevochten hadden in de 5 jaar dat ze nu oud zijn )dat ze niet los mogen lopen en dat er een dwangsom volgt bij herhaling en dat ik dan mijn honden weg moet doen.. Ik heb verder niet geregeerd op die brief, maar wel als kennisgeving aangenomen )

Mijn honden zijn geregeld alleen thuis, want tja helaas moet ik ook gewoon geld verdienen af en toe.

Mijn directe buren hebben mijn telefoonnummer mocht er wat zijn of mochten ze last hebben van mijn honden. Ik vraag ook geregeld hoe het gaat en of ze last hebben van de honden. Dit word altijd ontkend.

Vorige week zijn ze een nacht alleen geweest en hebben ze tot laat zitten blaffen, volgens een niet directe buurvrouw waar ik vorig jaar wat woorden mee had met betrekking van mijn tuin die toen nog opgeknapt moest worden. Ik bepaal namelijk graag zelf wat ik wel en niet uit mijn tuin haal :) :)

Ik heb de vrouw netjes te woord gestaan en gezegd dat ik zal kijken hoe het kwam dat ze zo te keer gingen en hoe ik dat in de toekomst kan voorkomen. (let wel het zijn geen blaffers, echt niet. ze zijn vaak alleen thuis maar doen geen gekke dingen als doorzaniken)

Hierop kreeg ik weer een boze brief van het bestuur, dat bij een volgend incident met mijn honden mijn honden verwijderd moeten worden op dwangsom van 25 euro per dag per hond. Hier heb ik wel op gereageerd, en uitgelegd dat mijn honden vaak alleen zijn, mijn buren mijn telefoonnummer hebben als er wat is en dat het best wel eens heel incidenteel voor kan komen dat er geblaft word als ik niet thuis ben, maar dat dit zeker niet structureel is. Nog niks op gehoord van het bestuur.

Nou zijn vanmiddag de tuinmannen (die dus mijn tuin hermetisch aan het afsluiten zijn zodat er niks nooit niet meer uit mijn tuin kan ontsnappen :D ) vergeten het stroom erop te zetten en de voordeur op slot te draaien........ waardoor jaja de honden zijn gaan struinen over het park........ los.

Heel ongelukkig, heel vervelend, heel naar. Ik trek absoluut het boetekleed aan. Maar ik ga niet mijn honden weg doen voor dit, zeker niet nu ik ruim 9000 euro aan het uitgeven ben om mijn tuin (1000 vierkante meter) te voorzien van een schutting met poort.

Daarnaast zijn mijn honden niet te plaatsen. De ene is mongool en de andere is behoorlijk dominant en uit elkaar halen gaat helemaal niet, dus enig alternatief is afmaken. en daar pas ik voor.

Kijk zouden ze structureel voor overlast zorgen, dan heb je een ander verhaal. maar je hebt het in anderhalf jaar tijd over 2 keer ontsnappen (iets waar ik mee bezig ben dat dit niet meer kan gebeuren) en een keer dat een overijverige buurvrouw last heeft van blaffen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:22

maargoed het enige wat ik wil weten is of ik de dwangsom moet gaan betalen als hun dat willen, of dat ik pas moet gaan betalen als een rechter uitspraak heeft gedaan :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:34

Zolang een 'zaak' bezwaard is, dus als jij bezwaar hebt ingedient, dan hoef jij nog niet te betalen, dan word het namelijk nader bekeken...

Als ik je verhaal lees komt het redelijk bekend voor :( mijn hond Tara heeft een keer gevochten.. Tara = Boerenfox, tegenstander was een Doberman, heeft niet lang geduurt, ik kwam ertussen.. De eigenaar van de Doberman deed niets. Sindsdien heb ik een veld ongeveer voor mijzelf omdat iedereen een hekel heeft aan mijn Tara... Ook prima..

Anyway, de tip die ik je wel wil meegeven is let er wel op dat je enige vorm van bevestiging ontvangst bezwaarschrift in handen hebt. Er zal ongetwijfeld een betalingstermijn zijn vastgesteld, dit termijn vervalt na ontvangst van een bezwaar, maar als de belanghebbende partij, lees je VvE, zegt dit bezwaar nooit ontvangen heeft.. Kan jij niets bewijzen...

Succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:37

Ik wou net zeggen: dien een bezwaarschrift in, tot die tijd hoef je nog niets te betalen :)
Als het goed is staat het wel op de brief waar je een bezwaarschrift heen kan sturen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:38

in iedergeval aangetekend versturen dus ? :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:39

Dat is wel verstandig :)
Ik heb het nog nooit gedaan met een bezwaarschrift overigens maar het kan geen kwaad natuurlijk! Dan weet je zeker dat het is aangekomen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:40

dan gaat mijn bezwaar er gelijk aangetekend uit zodra ik de brief heb

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:41

Of om bevestiging vragen van ontvangst, maar bij aangetekend weet je het zeker

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:42

pasdedeux schreef:
Of om bevestiging vragen van ontvangst, maar bij aangetekend weet je het zeker

Precies! Anders krijg je dat gedonder, en dat kan een hoop gelazer betekenen.. Dan liever een paar euro's neerleggen voor een handtekening van ontvangst!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:44

bezwaar gaat er aangetekend met ontvangstbevestiging uit........... ik ben altijd van het hermetisch aftikken in dit soort dingen :)

slimmerikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:45

Tenzij ze de politie inschakelen en de honden gedurende het proces in het asiel opgesloten worden natuurlijk. Je honden vormen nu een "gevaar" voor de omgeving.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:45

KiWiKo schreef:
bezwaar gaat er aangetekend met ontvangstbevestiging uit........... ik ben altijd van het hermetisch aftikken in dit soort dingen :)

Moet je ook zijn, zeker in deze gevallen :)

Succes en ik ben benieuwd hoe het afloopt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:47

ik ook joh!! :D

nou heb ik geluk dat ik zakelijk een hele goede advocaat heb, mocht het zover komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:49

slimmerik schreef:
Tenzij ze de politie inschakelen en de honden gedurende het proces in het asiel opgesloten worden natuurlijk. Je honden vormen nu een "gevaar" voor de omgeving.

Dat gebeurt pas als haar honden echt een zootje hebben gemaakt, zoals ik het nu lees hebben ze 1 keer gevochten en zijn een aantal keer ontsnapt. Als de honden afgepakt worden moeten ze eerst een klas kinderen hebben aangevallen en tegen hond agressie doet de politie niets meer aan.

Gewoon bezwaar aantekenen, zolang dat in behandeling is hoeft er niets betaald te worden en daarna kun je alsnog nog een keer bezwaar aantekenen en dat kun je erg lang volhouden.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:50

KiWiKo schreef:
ik ook joh!! :D

nou heb ik geluk dat ik zakelijk een hele goede advocaat heb, mocht het zover komen :)

Ja, maar als ik het zo lees het jij er tijd, geld en aandacht aangeschonken, je hebt de mensen netjes te woord gestaan, problemen opgelost... en 9000 euro is niet niets.. iemand die Schi*t aan de buren en omgeving heeft doet dat echt niet!

Mocht het zover komen denk ik, voorzichtig, dat de VvE toch niet zn grote zaak heeft!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:52

slimmerik schreef:

huh.......... mijn honden een gevaar voor de omgeving???? er zijn geen socialere honden dan die van mij ......... :) grotere watjes bestaan er niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:59

Het zijn alleen watjes die niet herplaatsbaar zijn :).
Overlast is overlast Kim en soms is het zo dat degene die overlast ervaart gelijk heeft. Het duurt soms even voordat er dergelijke stappen ondernomen worden en vaker is dat met reden dan alleen maar om te pesten of iemand dwars te zitten. Hoe ga je dit verder aanpakken terwijl je bezwaar in behandeling is, ga je nog proberen om er op een andere manier uit te komen met je buren?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:06

praat met me en de wereld ligt voor je open, geen probleem. ik wil niet dat mijn buren last hebben van mijn honden.

Ik ben er daarom ook mee bezig om de boel hermetisch af te sluiten.

ze zijn moeilijk herplaatsbaar omdat er een mongool tussen zit die een niet standaard aanpak vereist en een dominante hond die ook geen standaard aanpak vereist, en ze kunnen niet uit elkaar gehaald worden want ze kunnen niet ademen zonder elkaar.

maar niet geschikt voor zomaar ergens. Ik heb leren omgaan met mijn honden, maar das chinees geschreven gebruiksaanwijzing zegmaar.

en echt het zijn watjes :) ze zijn altijd meegeweest met mij op concours, naar maneges waar ik lesgaf en tot een half jaar geleden met een honden uitlaatservice... Op alle concoursen, stallen en bij de hondenuitlaatservice hebben ze nooit gevochten met de daar aanwezige honden, dat zit er gewoon niet in.

slimmerikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:09

Maar komen ze door een eventuele agressietest heen??

Ach ik hoop en denk eerlijk gezegd dat je ze wel mag houden hoor, maar je kunt nooit weten.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:12

die kruising van mij denk ik niet........... die is daar gewoon heel dominant in. Dat is gewoon een manneke, maar wel een sociaal manneke....... maar als je aan zn vreten komt als vreemde, dat moet je gewoon niet doen :)

de lab, daar steek ik mijn handen voor in het vuur, die hond staat te kwispelen als je bij hem zijn voer weghaalt en hem dan met een schep op zijn rug bewerkt, dan vind hij het nog een feessie...... maargoed die is ook niet helemaal helder in zijn bovenkamer :)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:13

Hoe herkenbaar... Wij woonde eerst ook in een flat, kregen we opeens ook commentaar, na een jaar, dat onze hond altijd zou zitten janken en dat ie bij voordeuren zou plassen.....
Nou ten eerste op de gallerij piesen deed ze echt niet, dat janken hebben we (hoe vreemd ik het ook vond klinken) toch even gecheckt... wij weg---> camera aan... maar geen gejank(hond ging dom liggen slapen), ook bleken de buren gejank te horen op tijdstippen dat wij gewoon thuis waren.. bleek het de hond van de andere te zijn... maar ons zagen ze te pas en te onpas met de hond lopen dus zouden wij het wel zijn....

Even terugkomend op je vraag... inderdaad bezwaar aangetekent wegdoen. En dan maar hopen dat het niet zo ver komt, zeker als je met diegene waarvan ze de hond aangevallen hebben gewoon nog door 1 deur kan en dat allemaal netjes is opgelost..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:14

Denk je nu echt dat ze aan een agressie test gaan beginnen? Toen mijn hond had gevochten heb ik idd de mensen van die test gebeld, ze vroegen de reden dat ik hem wilde laten testen en weet je wat hun antwoord was? Deze test is niet nodig voor jou hond, als je hond een andere aanvalt slagen bij ons nog voor de test! En tuurlijk mag ze der honden houden wat een onzin zeg