Watvoor struik heb ik? (lijkt op Spirea)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Watvoor struik heb ik? (lijkt op Spirea)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 15:29

Tjah, ik heb dus een struik in de tuin staan waarvan ik al een hele tijd probeer te achterhalen wat het precies is maar tot nog toe ben ik daar niet in geslaagd.
Nu was ik net aan het googlen op Spirea en sommigen daarvan lijken op mijn plant, sommigen ook helemaal niet.

Een beschrijving van mijn plant;
Ongeveer 1,50m hoog, struikvorm, maakt in deze tijd van het jaar veel jonge scheuten bij de voet van de plant. Takken zijn lang en dun, blad is klein(2cm), puntig en iets ovaal. Sinds een kleine 2 weken staat hij weer in bloei, bloeit met heel veel (piep)kleine spierwitte bloempjes die in trosjes bij elkaar staan op de bovenzijde en laatste 20-40cm van de takken. Bloemetjes staan op steeltjes, hebben 5 bloemblaadjes en een zachtgeel hartje. De bloeiwijze doet mij denken aan een vlinderstruik, hij geurt ook licht.
Het geheel lijkt sterk hierop en volgens inet is dit een spirea.
Maar dit is ook een spirea en daar lijkt het weer totaal niet op.
Bloemetjes zijn precies als deze maar dit zijn weer veel trosjes bij elkaar en bij mij staan ze in één reeks op de punten van de takken.

Al met al vind ik de Bridal white spirea er erg op lijken maar als ik daarop google kom ik ook bloemen tegen die weer heel anders zijn. Daarbij worden de meeste spirea's ook krap een meter hoog en mijn is een stuk groter.
Is hier een spirea-expert die mij kan vertellen of de mijne een spirea is en zo ja, welke?
Foto's heb ik nog niet maar ga ik snel proberen te maken.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:41

Ik kan nu niet alle foto's bekijken, de eerste link doet het namelijk niet. De Spirea heeft erg veel verschillende soorten met verschillende bloeiwijzen. Zo heb ik ook een spirea in de tuin die op een vlinderstruik lijkt en bijna twee meter hoog wordt, maar ook één die met een soort schermbloemen bloeit en tot kniehoogte komt. Ik zal even mijn tuin inlopen en kijken of er nog een kaartje aan mijn grote, rozebloeiende spirea hangt...
Kun je geen duidelijke foto maken van jouw eigen struik?

Edit: heb het kaartje verwijderd...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 16:11

Ja dat kan wel, ga ik ook proberen maar wordt iig vanavond voor ik die op inet kan zetten.

Zo'n schermbloem is het dus niet, het is meer een pluim op het eind van de tak.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:14

Ik denk dat ik met enige zekerheid kan zeggen dat het om een sleedoorn gaat.
Google eens op sleedoorn ;)

anneliesdj

Re: Watvoor struik heb ik? (lijkt op Spirea)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 16:21

De bloemen lijken er wel op idd maar voor zover ik zie staan die allen individueel en dat is bij mijn plant niet zo.
Daarnaast heeft een sleedoorn bessen en dat heb ik bij de mijne nooit gezien en het is meer een boom, die van mij maakt bij de voet, onder de grond veel nieuwe scheuten en dat is niet gebruikelijk bij een boom voor zover ik weet.

anneliesdj

Re: Watvoor struik heb ik? (lijkt op Spirea)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 16:29