Ik heb een hoekje in mijn tuin, onder het keukenraam wat er zo kaal en grijs uitziet, ik wil daar graag een mooie (bloeiende) plant hebben staan, als het even kan ook een die lekker ruikt. Er komt echt heel weinig zon, pas vanaf eind mei/juni komt er eind van de middag een beetje zon(wat langzaam iets meer wordt tot een max van 3 uurtjes namiddag/avondzon denk ik), plant zal dus het grootste deel van het jaar zonder moeten kunnen. Het is een vrij smal maar wel hoog stuk dus mijn voorkeur gaat uit naar een klimplant of struik die goed in model is te snoeien, mag iets zijn wat 50cm hoog wordt maar mag ook 2m zijn, geen planten die een grote doorsnee krijgen want dat gaat echt niet passen. (dus geen rhodondendron, tenzij het zo'n minivorm is die een halve meter blijft)
Misschien overbodig maar het moet dus wel een plant zijn die winterhard is, snoeien en aanbinden ed is geen probleem.
Lavendel misschien wat voor je? Ruikt heerlijk en staat leuk vind ik zelf persoonlijk.
anneliesdj
Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-09 11:43
Die is mooi idd maar heb ik ook ergens anders in de tuin staan op een meer zonnige plaats en daar doet hij eigelijk vrij weinig, komen maar heel weinig bloemen aan.
Edit; ik zie nu dat die veel zon nodig heeft en na enkele jaren 'op' is, misschien is dat bij de mijne het geval.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 15-04-09 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Diva_Jenny
Geplaatst: 15-04-09 11:44
Mischien een vlijtig liesje? Die heb ik nu voor het eerst in mijn tuin aan de schaduwkant en ze doen het tot nu toe nog goed! Zijn er in veel verschillende kleuren, of uh goh hoe heet onze klimplant ook alweer ships kan niet op de naam komen haha, staat ook aan de schaduwkant en krijgt elk jaar mooie bloemen! Ik ga even op zoek naar de naam! Edit een Clematis is het
Sjimmy
Geplaatst: 15-04-09 11:54
Hemerocallis
In de winter zie je 'm bijna niet en in de zomer is íe prachtig. kan goed in de schaduw. In het najaar even de dode troepweghalen is het enige wat je hoeft te doen. Is een lelie van zo'n 50 cm hoog.
daniella74
Geplaatst: 15-04-09 11:59
Hortensia of anders een winterharde Fuchsia struik? Ribes is ook erg mooi of een vlinderstruik. Kijk anders eens gewoon rond de koemnde tijd bij tuincentra.
anneliesdj
Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-09 12:05
Bij mijn weten zijn er geen winterharde Fuchsia's maar die zijn wel schitterend, ben daar helemaal wild van. Ribes is ook erg mooi, had ik al opgezocht maar volgens inet moet die minstens halfschaduw en hoe meer zon hoe meer bloemen. Hortensia's vind ik lelijk, sorry. Clematis is geweldig maar die moeten vrijwel allemaal in de zon of minstens halfschaduw, had ik ook al opgezocht. Vlijtig liesje is weer vrij klein, ik zoek wel iets wat die saaie schuttig wat opfleurt, hoewel die wel zou kunnen icm een struik of klimplant. Die lelie ga ik direkt even opzoeken, klinkt goed iig.
Heeft er iemand ervaring met Lysimachia clethroides? Lijkt me een mooie plant maar hij wordt wel ruim een meter doorsnee, beetje lomp dus.
Edit; Die Hemerocallis komt er gegarandeerd!!! Wat een prachtplant zeg, wordt wel vrij groot in doorsnee denk ik of niet?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 15-04-09 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt
daniella74
Geplaatst: 15-04-09 12:09
Volgens mij is het een redelijk nieuwe creatie die winterharde fuchsiastruik, ik ben ze ooit eens ergens tegen gekomen vorig jaar.
Ik heb de schutting opgelukt met een paar bakken met daarin tweekleurige hanggeraniums. Klimop misschien, iets van Hedera?
Hedera heb ik in de achtertuin langs minstens de helft van de schutting en op zich zijn ze mooi maar jee, je moet ze wel 2 of 3x snoeien in de zomer En ze bloeien niet, ik wil graag iets bloeiends zodat het wat opgevrolijkt wordt.
Die winterharde fuchsia ga ik eens navragen bij het tuincentrum.
Sjimmy
Geplaatst: 15-04-09 12:58
anneliesdj schreef:
Edit; Die Hemerocallis komt er gegarandeerd!!! Wat een prachtplant zeg, wordt wel vrij groot in doorsnee denk ik of niet?
Valt best wel mee. Als je er tenminste 1 neerzet. een cm of 50 denken ik. Aan de wortel hoogstens 20 cm.
Ik heb ook een winterharde fuchsia iets. Weet alleen de preciesze naam niet. Hij krijgt ook echt een soortement "takken". Stond hier in de tuin toen we het huis kochten. www.hemerocallis.nl, is op loopafstand van mij. Echt als je daar langs loopt als ze bloeien, zo mooi!
Die is idd erg mooi, in zijn geheel ook mooi om te zien, bladvorm ook. Staat hij bij jou ook volledig in de schaduw? Het is helemaal mijn plant qua bloemen, ben dol op lelie's en vergelijkbare bloemvormen.
Sjimmy
Geplaatst: 15-04-09 13:32
anneliesdj schreef:
Staat hij bij jou ook volledig in de schaduw?
ja
flyfly
Geplaatst: 15-04-09 16:42
Hosta's bloeien heel mooi en sommigen ruiken heel erg lekker. Ze kunnen heel goed in de schaduw. Zijn wel vatbaar voor slakken. En er bestaan wel degelijk winterharde fuchsia's.
grappig ik heb 3 hosta's, vaste fuchsia en hemerocallis in de "alleen maar schaduw" border. Hosta's bloeien wel mooi maar niet zo als de hemerocallis en ook veel en veel korter. en die zijn lang zo hoog niet en breder