Het verschil tussen geloofsvormen in Nederland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Het verschil tussen geloofsvormen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 17:10

Nooit is mij voor geheel duidelijk geweest wat het nou precies inhoudt als iemand
Protestant, Rooms-Katholiek Nederlands Hervormd enzovoort. Ik heb gezocht op internet
maar werd nogal overrompeld met alle termen en de uitleg is niet erg duidelijk voor een niet-gelovige.

Kan iemand mij uitleggen wat de volgende geloofsvormen inhouden:
- Protestant
- Rooms Katholiek
- Nederlands Hervormd
- Gereformeerd
- Evangelisch.

Ik ben benieuwd! :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:11

Sja. Euh... daar vraag je nogal wat - het is namelijk heel verschillend ;). Maar even kort en tamelijk generaliserend:

* Rooms-Katholiek, daar begon het allemaal mee. Grote kerk, veel pracht en praal, heiligenverering en dan met name Maria.
* Protestant: in 1517 opgericht door monnik Maarten Luther als afscheiding van de Rooms-Katholieke Kerk. Soberder, minder geldwolverig, plattere hierarchie. Opgedeeld in veel verschillende onderkerken zoals Nederlands Hervormd, Gereformeerd, Reformatorisch, zoals je ziet hebben alle namen te maken met 'hervormen', 'reformeren' - een andere vorm aannemen.
Meer gericht op kennis van de bijbel en zelf nadenken. Gestructureerde diensten.
* Evangelisch (waaronder ik dan even ook Pinkster- en Baptistengemeentes schaar) - bestond al veel langer maar is kleiner dan RK of Protestantisme, charismatischer, meer 'hip hop Halleluja' zoals ik het altijd noem :+ , vaak oppervlakkiger qua prediking. Blije kerken, over het algemeen. Vrije structuur, platte hierarchie. Dopen alleen volwassenen.

Prrrr

Re: Het verschil tussen geloofsvormen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:20

[NM]->[LZP]