Dingen zeggen die je eigenlijk niét wilt zeggen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_

Dingen zeggen die je eigenlijk niét wilt zeggen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 21:14

Hoi Mede-bokkers.

Ja de titel is beetje vaag.. :+
Maar loop nu toch al een tijdje tegen een probleem aan, en het me niet lukt om het onder controlen te krijgen.
Als ik ruzie heb met m'n vriend zeg ik steeds dingen die ik eigenlijk niet wil zeggen..
Ik ben er wel bewust van, want ik zeg het tegenovergestelde van wat ik denk.
Dit heb ik alleen met ruzie's, ben nogal snel jaloers dus als hij verteld dat hij met die meisjes stond te praten, zeg ik expres dingen om hem te kwetsen..
Het lukt me maar niet om het in te houden, en vrijwel altijd loopt het dan uit op ruzie.
En ook dan kan ik me niet beheersen, want dan zeg ik alles wat ik maar kan bedenken, en daar zit niks positiefs bij.
Oftewel, ik scheld hem gewoon simpelweg verrot..
Hij weet hoe ik erover denk, en op den duur durft hij het amper meer te vertellen omdat hij mijn buien wil voorkomen.
Ik zie wel in dat het eigenlijk té gek is, ik moet blij zijn dat hij het verteld, en dan reageer ik zo achterlijk..

Heeft iemand tips om m'n woede beter te beheersen?

Alvast bedankt!

TE5

Re: Dingen zeggen die je eigenlijk niét wilt zeggen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:16

Tot tien tellen? O:)

En hem eens vertellen dat je dat allemaal echt niet zo rot bedoelt,
maar je je soms niet kan inhouden?

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:18

jeetje dat is niet mis. je moet je realiseren dat als je hier niets aan doet dat je vriend je misschien ooit wel gedag zegt. praat erover met je vriend en maak duidelijk dat je het echt een probleem vind dat je die dingen tegen hem zegt als je boos bent. als je hier niets aan doet denk ik dat je vriend nooit meer eerlijk tegen je zal zijn als je zo heftig reageeert. sterkte

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:19

Lastig. Volgens mij heeft mijn vriend daar ook last van, maar als hij het nooit zegt weet ik het ook niet zeker. Dus ik zou zeggen zeg het hem. En voor je iets eruit flapt eerst proberen na te denken of het eigenlijk wel redelijk is dat je dat zegt. En als je het dan toch gezegd hebt, zeggen dat het je spijt, zal vast een hoop schelen ;)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:22

Nou dat heb ik ook heel erg gehad.

Bij mij liep het dus altijd uit dat het uit ging met die jongen. Want zeker weten: je vriend heeft er ook last van. Op den duur zal bij hem ook de laatste druppel in de emmer vallen...

Toen was er opeens een jongen die wel bij me bleef. Ik ben toen gaan nadenken en in therapie gegaan.

Ik ben nu echt helemaal niet meer jaloers en gaat heel goed. Je zult dus echt aan jezelf moeten werken en als dat je niet alleen lukt, dan zal je hulp moeten zoeken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:25

God ik heb precies hetzelfde, alleen mijn vriend ook :+ We zijn allebei een beetje heet getemperd..

Wij hebben gewoon even knallende ruzie, en dan laten we elkaar even met rust en dan is het weer goed.
Het is gewoon ons karakter dus tja, meer als mee leren leven kunnen we niet.

Ik denk dat je jezelf toch even onder controle moet zien te krijgen omdat jij hem echt kwetst met je woorden. Mijn ex heeft het daardoor met me uitgemaakt omdat ik zo achterlijk tegen hem bleef doen. en hij was een beetje onderdanig dus dan word het nog veel erger. Dat zul jij ook wel hebben..

Dit is echt jouw probleem dat je zelf op moet lossen. Ik zou zeggen vertel het je vriend, probeer het uit te leggen hoe je je voelt op zon moment en dat de dingen die je zegt helemaal niet zo bedoeld zijn .

en vraag ook aan je vriend een goede tegenreactie, dus ook boos reageren. Dat helpt bij ons wel iig..

Succes, ik weet hoe lastig het is!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:25

Je moet het zien als een vorm van onzekerheid van jouw kant; je schreeuwt gewoon alles bij elkaar en slaat met woorden om je heen, om zelf maar niet gekwetst te worden. Je geeft immers zelf aan dat je andere woorden "in je hoofd hebt" en dat je ook wel weet dat je onzin uit staat te kramen.
Maar op dat moment ben je kwaad, gekwetst en vooral onzeker en jouw onderbewuste denkt dan: "De aanval is de beste verdediging"
Wellicht is het een idee om eens te analyseren in welk soort situaties je zo gaat doen? Is dat alleen als je vriend zonder jou op stap is geweest bijvoorbeeld? Dan zou je bijvoorbeeld vóór zo'n gelegenheid kunnen afspreken dat hij de volgende dag nog maar even níet verteld wat hij gedaan heeft/waar hij is geweest en dat je samen een tijdstip afspreekt waarop jij óf hij erover gaat beginnen. En als het je dan toch weer teveel wordt, geef dat dan aan en ga even weg uit de situatie.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:24

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt bij mijn ex! Ik heb 2 jaar een relatie met hem gehad.
Inmiddels heb ik bijna 8 maanden met me nieuwe vriend en bij hem heb ik het niet, en ook nooit gehad.
Bij mij had het dus echt met de persoon te maken, me ex was zelf net zo koppig als ik. Telkens als we ruzie hadden zei ik rotte dingen die ik niet meende, en later had ik er vaak spijt van en zei ik soms tegen hem dat ik die dingen niet meende, maar soms zei ik er ook niks over omdat ik het niet weer ter sprake wou brengen.
Ik heb vaak zat tegen hem gezegt tijdens ruzie; dan maken we het maar uit! Omdat ik wist dat ik hem daarmee kwetse, ik zei alleen dingen waarvan ik wist dat dat hem echt kwetse!
Bij me nieuwe vriend heb ik het gelukkig niet, dus mijn mening is dat het met je leeftijd te maken heeft en met de persoon.
Hoe ouder je word, hoe minder het word. Het is natuurlijk wel per persoon verschillend waarop het een keer overgaat.
Ik was 17 toen ik met me ex kreeg maar ik merkte niet dat het minder was geworden toen ik 19 was en toen het uitging. Als je eenmaal gewent bent zo met elkaar om te gaan zal daar ook wel niet snel verandering inkomen.
Het allerbelangrijkste is om met elkaar te praten, want denk er wel goed bijna dat hij dit wel een keer zat is, dit is voor hem namelijk echt niet leuk.
Zoals ik al zei heb ik het niet met me nieuwe vriend en ik zou dat ook echt niet bij hem doen, daarvoor betekent ie veelste veel voor me.
Ga eens bij jezelf na of je vriend wel echt de 'ware' is, en of je wel echt bij hem wil blijven, en denk er eens goed bijna WAAROM je zo tegen hem doet. Uiteindelijk was het bij mij dus zo het geval dat ik helemaal niet meer zo graag bij me ex wou blijven als dat ik mezelf altijd wijsmaakte. Ik dacht altijd; die ruzies worden wel minder, ik verander wel van gedrag... maar niets is minder waar, het bleef hetzelfde.
Het helpt ook wel door er met andere over te praten dus het is al een goede stap dat je dit ter sprake hebt gebracht op bokt. Praat er ook eens in het echt over met iemand die jou goed kent, bijv je vader of moeder.
Ik heb er toen veel met me moeder overgepraat en met me zus, dat heldert je het een en het ander wel op waardoor alles duidelijker word.
Mijn zus had namelijk precies hetzelfde meegemaakt bij een ex van haar en uiteindelijk heeft ze ook een nieuwe vriend gekregen waarbij ze het niet meer had.

Mijn mening (zoals ik het ook heb meegemaakt) is dat het dus met diegene te maken heeft, in dit geval met jou vriend. En ook met jezelf.
Praat er goed over, niet alleen met je vriend maar ook met andere, dat is mijn advies en ga eens bij jezelf na of je wel echt zo tevreden bent in je relatie, want waarom zou je anders zo rot tegen hem doen? Er komt een moment dat hij dit niet meer pikt, en als dat zover is is het misschien wel telaat.

Succes ermee!!

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:33

Googelen op jalozië/ziekelijke jaloezië. Maakt een hoop duidelijk denk ik. :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:41

Vende schreef:
Googelen op jalozië/ziekelijke jaloezië. Maakt een hoop duidelijk denk ik. :)

Wat een domme opmerking... Ja ga lekker googelen op ziekelijke jaloezie :roll:
Het is onderzekerheid.. Jaloezie is een heel breed begrip. Jaloers zijn is iemand in een relatie niks gunnen, dingen controleren, dingen verbieden, je moeilijk kunnen uiten als iemand iets doet wat je niet kan waarderen en ga maar door.

De ts heeft er heel veel moeite mee als haar vriend over andere meisjes praat, waarschijnlijk ook op een bepaalde manier. Dat heb ik ook.. Alleen mag mijn vriend gerust alleen op stap met vrienden, ik hoef zijn tel niet te controleren, en gun hem alles van de wereld, dus jaloezie en ziekelijke jaloezie gaat hier echt niet op. De ts is meer zeer erg onzeker, zo erg dat ze dingen gaat zeggen die ze niet meent. Erg jaloerse mensen zeggen juist wel wat ze vinden!

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:45

Je mag het een domme opmerking vinden maar veel mensen hebben last van jaloezie en soms is dit zo heftig dat het ziekelijke jaloezie wordt genoemd.

Ik vind het trouwens erg knap dat jij voor de TS praat, misschien leest zij dingen waar ze zich wel in vindt.

En wat veroorzaakt jaloezie? Juist ja, onzekerheid. En jaloezie is zeker niet dat je een ander niks gunt, niks kan waarderen en meer blabla wat je zegt, het is een ziekte die dus ontstaat uit onzekerheid en niet uit een ander niks gunnen.

Misschien zelf eens googelen voordat je gelijk zo in de aanval gaat?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:58

Nou, toen ik er met de moeder van een vriendin van me overhad (psycholoog) zei ze toch andere dingen. En hoezo is onzeker jaloezie.. Ik ben ook onzeker over mijn uiterlijk. ben ik dan jaloers nee hoor alleen wat verbeterpuntjes die ik bij mezelf zie. En nee ik vergelijk mezelf absoluut niet met modellen of weet ik wat...

Ziekelijke jaloezie is meer een term die word gebruikt als mensen telefoons gaan uitpluizen, mensen geheim bellen uit die lijst om te weten te komen wie het is. mensen gaan achtervolgen, andere mensen gaan bedreigen die omgaan met 'jouw' persoon..

Ik vind niet dat dat hier aan de orde is. TS zegt dat ze reageert op als haar vriend over meisjes praat.
Noem ik niet echt ziekelijk hoor, niemand weet hier op wat voor manier hij over andere meisjes praat..
Als hij zegt ik kwam gister die en die tegen en zij begint hem voorrot te schelden dan is ze ziekelijk jaloers ja.. Maar ik mag hopen dat ze dat niet bedoeld. Ik hoorde van de psychologe dan ernstige jaloezie namelijk heel maar dan ook heel moeilijk af te leren is.

Ik reageerde wat fel, maar bedoel het niet zo. Je spreekt natuurlijk meer mensen aan met je opmerking. Niet alleen de ts. Ziekelijk klinkt meteen weer zo erg :+

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:07

En gelukkig hebben psychologen ook andere opvattingen. Dan had je toch wel zeker geweten dat jaloezie en onzekerheid onlosmakend met elkaar verbonden zijn. En dat jij toevallig geen last hebt van jaloezie en dat je jezelf niet vergelijkt, hoeft niet te betekenen dat andere mensen dit niet doen.

Het beeld wat jij schets van ziekelijke jaloezie klopt, maar er zijn ook 'lichtere' symptomen van ziekelijke jaloezie hoor. Ik vind heb het nu ongemerkt zelf de hele tijd over ziekelijke jaloezie, terwijl dit helemaal niet mijn intentie was tijdens het eerste berichtje, er staat niet voor niets: jaloezie slash ziekelijke jaloezie. Wat gepast of niet gepast is voor de TS mag zij zelf bepalen neem ik aan.

En fijn dat psycholoog Szsza heeft bevonden dat er geen sprake is van jaloezie/ziekelijke jaloezie := laat je toch niet zo afschrikken door het woordje "ziekelijk", je blaast het enorm op waardoor de TS misschien nu ook zoiets heeft van: HELP.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:20

Als ze dat dat al denkt ben ik daar niet de schuldige aan..
Onzekerheid en Jaloezie zijn indd met elkaar verbonden.. Dat ontken ik ook niet. Maar onzekerheid en jaloezie hoeft per definitie niet iets slechts te zijn.

Ach ze kan altijd nog gaan googelen he!

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:30

zullen we ontopic blijven?
anders komt hier een slotje op en daar is ts zeker niet mee geholpen!