Is het haalbaar? (huis + auto + paard)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Is het haalbaar? (huis + auto + paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 21:51

Ik weet dat er al heel veel topics zijn over kosten van een huis, kosten van een auto en de kosten van een paard.
Maar hier worden altijd zulke ruime schattingen gegeven dat ik t even niet meer volg.

Zo als van vele hier is mijn grote droom ooit een eigen paardje te hebben. Op dit moment is dat echt niet haalbaar omdat ik er niet genoeg geld voor heb. Maar ik ga straks weer studeren. Namelijk; Pabo.
Nu is t gemiddelde startsalaris van een leraar basis onderwijs €2175 bruto.

Veel mensen in mijn omgeving (geen paarden mensen) zeggen dat dat nooit genoeg gaat zijn om een paard en een huis en een auto te kunnen onderhouden.

Dus mijn vraag is eigenlijk een beetje of jullie denken dat je t daar mee red.
Ik woon nu nog op kamers in utrecht maar ik ben niet van plan daar eeuwig te blijven.
Het idee nu is een leuk klein appartementje/huisje ergens op de veluwe te gaan zoeken als ik klaar ben met studeren.

Ik zou overigens mijn paard wel graag op een pensionstal/manege willen hebben staan omdat ik zeker in t begin wat begeleiding nodig zal hebben en ik dat ook gewoon erg leuk en gezellig vind.

Is dit haalbaar?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:55

Als je zo'n 600 euro rekent voor je huis. Dat is misschien ruim genomen, maar kan zo maar zijn met een starterswoning. Dan zo'n 300 euro voor een pensionstal. (kan ook minder zijn natuurlijk, weet niet in welke regio je zit) Auto hangt er helemaal vanaf hoeveel je rijdt en dus hoeveel benzine je nodig hebt. Verzekering e.d is ook afhankelijk van het soort auto. Maar goed, reken er 400 euro per maand voor. Kan nooit meer zijn. :D

Dan sta je op 1300 euro. Dan heb je nog overige verzekeringen, hobby's en je moet ook nog eten. En het kan ook nooit kwaad om geld achter de hand te zetten, voor mocht je paard ooit eens wat hebben of je koelkast gaat eens kapot.

Reken maar uit of dit voor jou haalbaar is, met alle andere wensen in het leven die je er misschien nog bij hebt.

Edit: ik heb misschien sommige dingen erg ruim gerekend, kun je ook niet te laag denken. Wat je overhoud is mooi meegenomen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:56

dat is denk ik afhankelijk van wat je precies wilt..
er is nog al een verschil in kosten:
de kosten van je huis kunnen heel erg verschillen(neem aan dat het huur is)
en ook de kosten van stalling verschilt enorm!
(van mwahhh 50 euro tot 350 euro schat ik...)

verder zou ik eerst op zoek gaan naar het huisje, en de auto.
als je dan alles op orde hebt eens gaan kijken of een paard mogelijk is...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:58

phoe erg lastig zeg.

ik neem aan dat het genoemde bedrag bruto is (anders ga ik gelijk omscholen).
dus dan blijft er een 1400 over om grof weg te zeggen.
wat voor auto wil je. en lichte of echt 1tje die een trailer kan trekken.
waar komt je paard te staan. een all-in stal of primitief.
en dan het huisje. dat hangt ook van je wensen af.

en dan al met al.. waar in nederland.. denk niet dat de veluwe het goedkoopste is.
verder zeg ik altijd.. waar een wil is is een weg, ik kon tijdens mijn studie nog een paard onderhouden.. maar daar moet je dat wat voor laten.

succes

@femke27, denk niet dat je laag zit hoor, huis kost dat zeker. dan nog eten en drinken etc. auto.. kan erg variieren.. ook moet reiskostenvergoeding

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 22:00

siskeh schreef:
dat is denk ik afhankelijk van wat je precies wilt..
er is nog al een verschil in kosten:
de kosten van je huis kunnen heel erg verschillen(neem aan dat het huur is)
en ook de kosten van stalling verschilt enorm!
(van mwahhh 50 euro tot 350 euro schat ik...)

verder zou ik eerst op zoek gaan naar het huisje, en de auto.
als je dan alles op orde hebt eens gaan kijken of een paard mogelijk is...

Dat zeker uiteraard. Maar je dagdromen zijn toch heel wat leuker als je weet dat ze ooit nog eens uit gaan komen.
En als je geen mensen om je heen hebt die je heel hard wakker schoppen.
Ik snap dat je alles zo goedkoop en zo duur kunt maken als je zelf wilt.

Joltsje

Re: Is het haalbaar? (huis + auto + paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:02

ik denk dat het in friesland wel te doen is :p moet je hier maar komen wonen...

niet dat je dat moet doen, maar je moet gewoon overwegen wat je er voor over hebt.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 22:03

Joltsje schreef:
phoe erg lastig zeg.

ik neem aan dat het genoemde bedrag bruto is (anders ga ik gelijk omscholen).
dus dan blijft er een 1400 over om grof weg te zeggen.
wat voor auto wil je. en lichte of echt 1tje die een trailer kan trekken.
waar komt je paard te staan. een all-in stal of primitief.
en dan het huisje. dat hangt ook van je wensen af.

en dan al met al.. waar in nederland.. denk niet dat de veluwe het goedkoopste is.
verder zeg ik altijd.. waar een wil is is een weg, ik kon tijdens mijn studie nog een paard onderhouden.. maar daar moet je dat wat voor laten.

succes

@femke27, denk niet dat je laag zit hoor, huis kost dat zeker. dan nog eten en drinken etc. auto.. kan erg variieren.. ook moet reiskostenvergoeding

Bruto ja :Y) (jammer genoeg :P )
Auto hoeft zeker de eerste jaren geen trailer te trekken. En zal woon-werk verkeer en om naar stal te komen zijn.
Wel de bedoeling dat t niet al te ver van elkaar af ligt allemaal.
Huis ja ben toch alleen dus hoeft niet heel groot :+
Paard zal ik toch wel all in willen hebben.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:04

naja, als je naar huur kijkt bijvoorbeeld:
in het dorp waar ik ongeveer naast woont heb je de goedkoopste woningen voor zo'n 150 euro(of nog minder)....
ecxlusief gas,licht en water dan he!

zelf kan ik mn stalling erg goedkoop maken,
ben niet veeleisend, ik heb alleen land, hooi water en een buitenbak nodig....

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:10

je maakt het allemaal zo duur als je wilt.
ik neem aan dat je dit allemaal wilt zodra je bent afgestudeerd en werkt.
heb je ook een vriend wat 2 salarissen samen is een heel ander verhaal.

ik heb samen met mijn vriend een appartement gekocht, hebben beide een leuke auto en ik heb een eigen paardje.

we redden t goed zo, kunnen nog leuke dingen doen enzo.

maar ik heb geen mega dure luxe stalling en we zitten met onze hypotheek niet aan onze max.

dus je hebt het zelf in de hand

edit: heeeey anne, zie nu pas dat jij het bent! ga je nu de pabo doen??? je deed wat anders toch?? alles goed verder??

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:15

Meid, zoek een baan, zoek een huis, kijk wat je over kunt houden, en koop dan, eventueel, een paard. Bedenk je dat je heel veel kosten hebt aan zo'n beestje, en dat dat geen kosten zijn waar je op kunt beknibbelen. Kun je niet eerst beginnen met de baan en het huis, en in die tijd een leuk paard bijrijden?

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:15

kijk eerst eens of je voor jezelf kan zorgen,
spaarpotje voor later, huisje enz.
er zijn zoveel rekeningen waar je niet aan denkt.
zoals gas water licht, hoogheemraadschap, parkeervergunningen, belasting, onderhoud huis, onderhoud auto, kleding, eten, huisdieren, gemeentebelasting, afvalverwerking, abonnement voor tv, abbon. telefoon, abbon. internet.

en dan noem ik dat even uit mn hoofd op, waarschijnlijk ben ik toch dingen vergeten.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:17

ja er komt veel bij kijken, vooral als je een koopwoning wilt.
dit allemaal was me denk ik ook nooit in me eentje gelukt.
je moet inderdaad ook geld apart hebben voor noodgevallen.

owja en ik had mijn paard al voordat ik een huis en auto kocht
Laatst bijgewerkt door cherish op 11-04-09 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:20

Ik zou het zelf niet halen, maar het is maar hoe je wil leven.
Ik wil ook nog wel eens wat lekkers kunnen eten en ik vind het persoonlijk ook belangrijk dat ik kan sparen.
Een eigen huis, auto én paard, zou ik never nooit kunnen hebben voor 1400 euro per maand...

Ik ben 900 euro per maand kwijt voor de vaste lasten. (dus woning, elektriciteit, water, gas, telefoon, televisie, internet, verzekeringen etc!) 200 euro per maand aan de auto, 250 euro per maand voor t paard. Als ik met 1400 euro rond zou moeten komen, kon ik dus 50 euro per maand eten. := Gaat dus niet! Maar nu liggen de prijzen van huizen hier wel redelijk hoog, er zijn plaatsen waar het een stuk goedkoper is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:24

Ik heb destijds eerst gekeken hoeveel ik per maand over hield en het bedrag wat ik als kosten voor het paard in gedachten had apart gezet. Toen dat allemaal goed ging heb ik het paard gekocht.

Met € 1400 per maand excl vakantiegeld moet het wel kunnen maar dan moet je niet alles luxe willen hebben. Dus een klein appartement, een klein autootje en je paard niet op een superdure stal.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 11-04-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 22:24

haha veel verschillende antwoorden dus.
Ik ga gewoon verder met dagdromen en gewoon stilletjes hopen dat ik ooit nog de loterij win ofzo :P

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 22:25

fransje23 schreef:
Ik heb destijds eerst gekeken hoeveel ik per maand over hield en het bedrag wat ik als kosten voor het paard in gedachten had apart gezet. Toen dat allemaal goed ging heb ik het paard gekocht.

Dat is wel een goed idee idd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:27

wat denk je van gas, licht en water. Of andere ontroerend goed. er komt zoveel meer bij. Verzekeringen etc etc. 600 euro is een beetje een middenmoot en ligt er ook aan of je koopt of huurt. Maar zal pas gaan kijken naar een paard als je precies weet hoeveel je overhoud. Op een salaris zou ik het niet gered hebben maar met z'n 2en weer wel

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 22:29

O ja gas water en licht had ik onder huis gerekend :+
Maar ik zal zeker niet hals over kop een paard gaan kopen. Zeker eerst zorgen dat alles op orde is en ik zeker weet dat ik t geld er voor heb.
Maar meer de vraag is er een kans dat ik met dit salaris ooit genoeg over houdt om een paard te kunnen onderhouden.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:32

femke27 schreef:
Auto hangt er helemaal vanaf hoeveel je rijdt en dus hoeveel benzine je nodig hebt. Verzekering e.d is ook afhankelijk van het soort auto. Maar goed, reken er 400 euro per maand voor. Kan nooit meer zijn. :D

Sorry hier wil ik toch even op reageren :D
Onze auto (nouja van vriend) is dan ook wel vrij zwaar en groot, maar komt toch een heel eind in de richting van de 400 euro in de maand hoor, als het al niet meer is := (incl diesel etc dan he) Oke, is niet te vergelijken met mn inmiddels overleden fiestaatje +-100 in de maand (:D) maar toch is het geen hele speciale auto.

Voor de TS: ik zou iig eerst werk gaan zoeken en van daaruit pas verder gaan kijken. Ik weet uit ervaring dat het erg zwaar tegenvalt om rond te komen met een koophuis, 2 auto's en daarbij nog paarden. Een beetje rekenen kan geen kwaad natuurlijk, maar er komen al snel onvoorziene kosten bij die dan lastig te overzien zijn. Je betaalt je naast je huis en alle daarbij komende kosten ook scheel aan verzekeringen, gas/water/licht/internet/tv, boodschappen, meubels en de vervanging daarvan etc etc.

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:35

x_Anne_x schreef:
haha veel verschillende antwoorden dus.
Ik ga gewoon verder met dagdromen en gewoon stilletjes hopen dat ik ooit nog de loterij win ofzo :P

Misschien positief puntje, 2175 euro is het "startsalaris" van een aankomend "juf", daarna gaat het omhoog ;)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:51

Bij 40 uur ja. Kun je straks meteen een baan krijgen waarbij je 40 uur werkt?

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:09

Waar een wil is is een weg.
Ik ben een alleenstaande werkende moeder en heb een appartement ( 3 slaapkamers) een auto ( wel een oude) en kan 3 pony's, 2 paarden ( nog een veulen onderweg) onderhouden.
Ik heb een stuk grond met stalling van de gemeente gehuurd en doe al het werk zelf. Ik kan dus voor ongeveer €100,00 in de maand, (incl voer, hooi, vlas ect) 5 paarden onderhouden.

Ik verdien niet eens zo heel erg veel, en ben ook nog alle midagen vrij :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:29

Krap aan maar mogelijk volgens mij. Wat ik zelf momenteel doe is elke maand het geld dat een paard zou kosten + een beetje extra aan de kant leggen. Dat doe ik al anderhalf jaar. Plan is om van een deel van dat potje een paard + zadel te kopen.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 07:52

het is mogelijk, ik doe dit allemaal van een "slechter" salaris...

Maar het is inderdaad zo dat je er ook dingen voor moet laten.
Dus kijk rustig wat je de moeite vind, maar weet dat het kan.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:16

Tatyana schreef:
het is mogelijk, ik doe dit allemaal van een "slechter" salaris...

Maar het is inderdaad zo dat je er ook dingen voor moet laten.
Dus kijk rustig wat je de moeite vind, maar weet dat het kan.

Ik moet er ook dingen voor laten. Ik kan bv niet op vakantie ( weekendje centerparcs gaat nog net) en het is ook niet zo dat ik elke maand eens wat nieuwe kleren kan kopen of weekelijks uitgebreid uit kan gaan.
Maar in ruil daarvoor kan ik elke dag met mijn grootste hobby bezig zijn. Mijn dochter is ook helemaal paardenfreak en rijd dus ook. Lekker samen bezig zijn dus, vind ik dus een veel grotere meerwaarde hebben dan alle andere materiele dingen die ik zou kunnen doen of hebben als ik geen paarden zou hebben.