Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Iessie schreef:Op goede vrijdag mag je geloof ik ook geen vlees eten (heb net gehakballetjes op![]()
)
)
Maar wij zijn ook niet gelovig thuis, dat scheelt wellicht. Maya schreef:Zo'n visje is een Alpha-teken. Alpha is een soort.... groepering voor mensen die open staan voor het geloof. Ze zijn er niet zo streng of belerend, het is gewoon heel vrijblijvend.
Nouks schreef:Iessie schreef:Op goede vrijdag mag je geloof ik ook geen vlees eten (heb net gehakballetjes op![]()
)
Serieus? Dat wist ik niet! Ik ben toch vegetariër, dus voor mij zou het geen verschil maken. Ben wel benieuwd wat er vanmiddag bij mijn opa en oma op het menu heeft gestaan dan. (Nogal bijbelvast en ook echt niet het type mensen dat wel 'ns vegetarisch eet, gewoon dagelijks een homp vlees op het bord daar)
Maya schreef:Zo'n visje is een Alpha-teken. Alpha is een soort.... groepering voor mensen die open staan voor het geloof. Ze zijn er niet zo streng of belerend, het is gewoon heel vrijblijvend.
Geen vlees of vis hangt per geloof af meen ik.
Waarbij de afzonderlijke Griekse letters van het woord Ichthus staan voor Jezus Christus, Gods Zoon, Redder. 
Citaat:'Vrijdag Visdag'
De katholieke Kerk heeft tot ver in de twintigste eeuw vastgehouden aan uitgebreide vastenpraktijken, gefixeerd in gedetailleerde voorschriften. Daarbij werd een onderscheid gemaakt tussen het echte vasten, waarbij in beginsel slechts een maaltijd per dag werd gebruikt, en de zogeheten 'onthouding'. Onder meer alle vrijdagen waren 'dagen van volledige onthouding', waarop de gelovige werd geacht geen vlees van de dieren van het land te eten. Als vlees verboden was, en er toch gewoon gewerkt moest worden, hoe dan op krachten te blijven? Het antwoord was eenvoudig: door vis te eten. Vandaar dat Vrijdag voor katholieken lange tijd een Visdag was.
Nouks schreef:Iessie schreef:Op goede vrijdag mag je geloof ik ook geen vlees eten (heb net gehakballetjes op![]()
)
Serieus? Dat wist ik niet! Ik ben toch vegetariër, dus voor mij zou het geen verschil maken. Ben wel benieuwd wat er vanmiddag bij mijn opa en oma op het menu heeft gestaan dan. (Nogal bijbelvast en ook echt niet het type mensen dat wel 'ns vegetarisch eet, gewoon dagelijks een homp vlees op het bord daar)