pasen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

pasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 17:47

wie kan mij vertellen wat pasen ook al weer inhoudt? dus ik bedoel wat voor feestdag dat is bij de gelovigen onder ons? zat dat me net ineens af te vragen.

aes_enna

Re: pasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:51

Kun je makkelijk googlen toch? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:55

Op Witte Donderdag was het laatste avondmaal, op Goede Vrijdag (dat is het vandaag) werd Jezus gekruizigd. Met Pasen stond Jezus op uit zijn graf, 40 dagen daarna (Hemelvaart) heeft hij de aarde verlaten en anderhalve week na Hemelvaartsdag is het Pinksteren en werden de discipelen "vervuld" met de Heilige Geest.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 17:56

heeee thanks. dat is een hele lap stof wat je me daar verteld. ik wist het eigenlijk alleen van hemelvaart.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:56

Er wordt gevierd dat Jezus opgestaan is uit de dood toch? En pasen valt altijd op een zondag. :P Op goede vrijdag mag je geloof ik ook geen vlees eten (heb net gehakballetjes op := ;))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:00

Iessie schreef:
Op goede vrijdag mag je geloof ik ook geen vlees eten (heb net gehakballetjes op := ;))

Serieus? Dat wist ik niet! Ik ben toch vegetariër, dus voor mij zou het geen verschil maken. Ben wel benieuwd wat er vanmiddag bij mijn opa en oma op het menu heeft gestaan dan. (Nogal bijbelvast en ook echt niet het type mensen dat wel 'ns vegetarisch eet, gewoon dagelijks een homp vlees op het bord daar :+ )

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:05

Het paasverhaal wist ik wel, maar van dat geen vlees eten had ik ook nog nooit gehoord. Is dat echt zo?
Dan ben ik zwaar in overtreding, wij hebben kantonese kip gegeten net :P Maar wij zijn ook niet gelovig thuis, dat scheelt wellicht.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:06

Ik weet het niet zeker hoor! Maar ik dacht het wel (of een andere dag rond pasen??)
Ik ben ook niet katholiek dus voor mij is het niet belangrijk. ;)
Misschien een andere bokker die het antwoord weet?

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:11

oeps.... dan heb ik zwaar in overtreding. heb net heelrijk kippevleugeltjes zitten eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:14

Heb even gegoogeld. Lijkt erop dat de Rooms-Katholieke wereld van oorsprong de week voor pasen, maar soms ook alleen op Goede Vrijdag, alleen vis eet (waarom; das toch ook vlees?!) maar waarom ze dat doen heb ik nog niet kunnen achterhalen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:20

Hm idd vreemd, wel vis maar geen vlees.... Maar nu ik erover nadenk, je ziet weleens auto rijden met zo'n visje achterop. Heeft toch ook een soort betekenis mbt het geloof?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:23

Zo'n visje is een Alpha-teken. Alpha is een soort.... groepering voor mensen die open staan voor het geloof. Ze zijn er niet zo streng of belerend, het is gewoon heel vrijblijvend.

Geen vlees of vis hangt per geloof af meen ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:33

Maya schreef:
Zo'n visje is een Alpha-teken. Alpha is een soort.... groepering voor mensen die open staan voor het geloof. Ze zijn er niet zo streng of belerend, het is gewoon heel vrijblijvend.

Niet helemaal...

Het visje is de ichthus (Grieks voor "vis") en wordt gebruikt als teken om aan te geven dat je christelijk bent. Ongeacht hoe streng of belerend of vrijblijvend je dat bent (hoewel 't symbool wel meer wordt gebruikt door de "vrijere" jeugd).
"Alpha" is vooral de naam van enkele verenigingen/groeperingen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:02

Nouks schreef:
Iessie schreef:
Op goede vrijdag mag je geloof ik ook geen vlees eten (heb net gehakballetjes op := ;))

Serieus? Dat wist ik niet! Ik ben toch vegetariër, dus voor mij zou het geen verschil maken. Ben wel benieuwd wat er vanmiddag bij mijn opa en oma op het menu heeft gestaan dan. (Nogal bijbelvast en ook echt niet het type mensen dat wel 'ns vegetarisch eet, gewoon dagelijks een homp vlees op het bord daar :+ )

Geen vlees eten is Rooms-Katholiek gebruik. Eigenlijk hoor je de hele vasten geen vlees te eten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:04

Maya schreef:

Geen vlees of vis hangt per geloof af meen ik.

Een ichthus-teken, ja ;) Waarbij de afzonderlijke Griekse letters van het woord Ichthus staan voor Jezus Christus, Gods Zoon, Redder.

Alpha is een christelijke organisatie, die inderdaad redelijk vrijblijvend mensen kennis wil laten maken met geloof. Heeft op zich niets met die vis te maken, anders dan dat de meeste mensen die bij Alpha zitten, waarschijnlijk wel een visje hebben ;)

Edit: ongeveer wat Nouks al zei, dus ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:06

Blue_Eyes schreef:
Geen vlees eten is Rooms-Katholiek gebruik. Eigenlijk hoor je de hele vasten geen vlees te eten.

Weet jij dan ook waarom Rooms-Katholieken het dan wel noodzakelijk achten dan maar de hele week vis te eten? Das toch ook vlees?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:08

Ik heb werkelijk geen idee. Zal 's even op zoek.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:11

Dit heb ik gevonden:
Citaat:
'Vrijdag Visdag'
De katholieke Kerk heeft tot ver in de twintigste eeuw vastgehouden aan uitgebreide vastenpraktijken, gefixeerd in gedetailleerde voorschriften. Daarbij werd een onderscheid gemaakt tussen het echte vasten, waarbij in beginsel slechts een maaltijd per dag werd gebruikt, en de zogeheten 'onthouding'. Onder meer alle vrijdagen waren 'dagen van volledige onthouding', waarop de gelovige werd geacht geen vlees van de dieren van het land te eten. Als vlees verboden was, en er toch gewoon gewerkt moest worden, hoe dan op krachten te blijven? Het antwoord was eenvoudig: door vis te eten. Vandaar dat Vrijdag voor katholieken lange tijd een Visdag was.

Sowieso wel een site met veel interessante informatie over de Rooms-Katholieke vasten: http://www.katholieknederland.nl/abc/de ... 55697.html

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:38

Nouks schreef:
Iessie schreef:

oooh jee, wij hebben net lekker zitten barbequen. :+

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:54

Pasen is voor mij dit jaar mijn verjaardag :)
Dan wordt ik 20 jaar!
Ik was met goede vrijdag net op een frikandel aan het kauwen toen we het erover hadden waar die dag ook alweer staat. En dan mag je idd geen vlees. Hihi