Alimentatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazan

Alimentatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 08:32

Hoi,

weet niet of het hier goed staat zo niet dan sorry.

Wie van jullie weet wat je kunt doen bij achterstallige betaling van allementatie.
Mijn vader moet mij allementatie betalen €150,- p.m nu heeft hij geen werk meer waardoor ik tot nog toe al €450,- moet ontvangen aan allementatie.
Ik ben 20jaar btw.
Waar zou ik ermee terecht kunnen?
Laatst bijgewerkt door iefke op 11-04-09 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spelfout uit titel

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:36

Jou vader betaald de alimentatie rechtstreeks aan jou begrijp ik? En niet aan je moeder?

Je vader is tot jouw 21ste jaar onderhoudsplichtig en moet dus de alimentatie overmaken. Betaalde hij de alimentatie uit zichzelf of is dit door een rechter vastgelegd? Maakt namelijk nog al wat uit in hoe sterk je staat :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:36

Moet hij wel betalen als hij geen vast inkomen heeft? Heb zelf geen ervaring met alimentatie maar ik heb gehoord dat als er geen geld is, het ook niet gegeven kan worden.

kazan

Re: allementatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 08:38

hij heeft tot mijn 18e aan mn moeder moeten betalen maar dat maar soms gedaan (lang verhaal) toen ik 18was kreeg ik het wel netjes elke maand er zijn wel brieven vanuit de rechter gekomen dat hij moest betalen toen hij het nog aan mn meoder moest betalen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:46

Volgens mij 'mag' iemand, een vader vaak, betalen tot de 21ste als dit door de rechter vastgesteld is. Anders is een vader 'verplicht' te betalen tot aan het 18de levensjaar van het kind.

Anyway, ik heb zat rechtszaken hierover gehad, jammer, maar ik heb het allemaal gezien en meegemaakt.

Volgens mij heeft je vader nu recht op een uitkering, dus er is inkomen; dus geld voor jouw alimentatie. Het ligt eraan hoever je zelf wil gaan; het is je vader. Je kan een gesprek voeren met een advocaat en als het een vonnis is van de rechter dat je vader moet betalen tot je 21ste kan je dit vonnis meenemen naar een incassobureau.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:50

Hey,

Ik weet nog toen mijn vader alimentatie moest betalen.
Daar heb ik nooit wat van gezien.

Nu vertelde m'n moeder dat ze toen ook naar de rechter is geweest. Die heeft toen gezegd van een kale kip valt niet te plukken.

Dit is al een tijd geleden hoor.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:51

Mijn ''Stiefvader'' moest ook betalen en weigerde ook. Toen zei de rechter we verhogen het bedrag en als meneer in kwestie weigert te betalen staat het mevrouw vrij om naar een incasso bureau te gaan. Maar okay, hij heeft een goed salaris, dus geen kale kip. In dat geval weet ik het niet... :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:52

Lieffiefi: Een uitkering mag dan wel inkomen zijn, mar dat zijn uiteraard nooit zo hoog zijn als zijn inkomen. Ik kan de financiële situatie van haar vader niet inschatten, maar ik kan me zo voorstellen dat als je van een uitkering moet rond komen ( verzekring, huur/hypotheek, eten, gas/licht) je niet zo 1,2,3 nog allementatie kan ophoesten. Dit bedrag zou dan ook aangepast moeten worden. ( dit was tenminste bij een vriendin van mij het geval...)En TS; het is je vader. Heb je een goede band met hem? Want het is dan natuurlijk maar net hoe diep je voor dat geld wil gaan :=

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:53

Bij mijn weten is het verplicht allimentatie te betalen tot het kind 21 is. Uitzondering hierop is als het kind in het eigen onderhoud kan voorzien, dat wil zeggen: zelf genoeg inkomen heeft.

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 08:55

ik heb wel contact met hem mar een echt normaal gesprek over geld valt er niet te houden.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:59

Ik vraag me af of jezelf werk hebt of je eventuele partner

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:00

tis inderdaad wettelijk verplicht om een bijdrage te leveren aan het "onderhoud " van je kind.
hoeveel dat bedrag is kan vast worden gesteld door middel van een rechtzaak.
die kijkt dan naar het inkomen en de vaste lasten van de vader(in meeste gevallen is t de vader,daarom noem ik t voor t gemak ook zo)

als hij bijvoorbeeld een uitkering heeft zal het bedrag laag zijn,. zo betaald de ex van mijn vriendin haar maar 50 euro in de maand.

daarentegen heeft míjn ex een eigen,goedlopend bedrijf en betaald hij mij 540 euro per maand.

maar goed,.. wat als diegene niet wilt betalen?
tja,.dan kun je een deurwaarder inschakelen.
als het vasgelegd is bij de rechter MOET hij per slot van rekening betalen.
de deurwaarderskostenm komen dan ook voor zijn rekening.

vraag blijft natuurlijk wel of je het zover wilt laten komen,het blijft je vader tenslotte,.dus zou er toch nog even flink over nadenken allemaal

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:02

Volgens mij is het inderdaad zo dat na je 18e je in overleg met je vader bekijkt of hij je alimentatie betaald, en dan is het volgens mij ook alleen als je zelf totaal geen inkomen hebt of nog studerende bent!
Als je verder * zelfstandig* bent, eigen inkomen etc, is je vader niet verplicht alimentatie te betalen?

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:05

uit de wikipedia:

Kinderalimentatie
Een ouder moet voor de kinderen de kosten van verzorging en opvoeding betalen, totdat zij 18 jaar zijn. Als het kind meerderjarig wordt, houdt echter de financiële verplichting niet op. Een ouder heeft voor de kinderen van 18, 19 en 20 jaar een "voortgezette onderhoudsplicht". Dit betekent dat hij of zij de kosten van levensonderhoud en studie moet betalen.

Het kan voorkomen dat een kind van 18, 19 of 20 jaar wel in zijn of haar onderhoud kan voorzien, bijvoorbeeld omdat hij of zij werkt. De alimentatie kan als het kind geen aanvullende behoefte meer heeft in overleg met het kind gestopt worden. Kan een ouder het niet eens worden met het kind, dan kan hij of zij aan de rechter om beëindiging van de onderhoudsverplichting vragen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:15

kazan schreef:
ik heb wel contact met hem mar een echt normaal gesprek over geld valt er niet te houden.

Maar heeft de rechter vastgesteld dat je vader alimentatie voor jou moets betalen en hoe hoog dat bedrag moet zijn? Alleen dan kun je achterstallige alimentatie vorderen. Maar nu je vader een uitkering krijgt lijkt het me niet dat hij die 150 euro nog op kan brengen, hij kan dan om verlaging vragen.

Je moet jezelf afvragen hoe ver je hierin wilt gaan, bijstand is geen vetpot en het is toch je vader, al kunnen wij natuurlijk niet oordelen vanachter onze pctjes.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:26

Aangezien zijn inkomen is veranderd zal het alimentatiebedrag ook bijgesteld moeten worden door de rechter.
Woon je op jezelf? Heb je studiefinanciering of een baan o.i.d.?
Als je in je eigen levensonderhoud kan voorzien zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen geld aan te nemen van iemand die van een uitkering moet leven. Uitkering = vaak bittere armoe.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:31

kazan schreef:

Ik vergeet in mijn vorige reactie hier nog iets op te zeggen.
Hoe ga je dat gesprek in? "Hier met dat geld klootzak" (bij wijze van spreken uiteraard) of ben je echt bereid een constructief gesprek te houden over zijn vaste lasten, overige leefkosten en wat jij nodig hebt. Je eigen houding bepaald zo'n gesprek.
Maar goed, ik ken je vader niet dus ik kan verder niet oordelen of hij echt onwillig is zo'n gesprek met je te houden...

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 10:09

tuffi:
Ik heb er al een keertje over gepraat met mn vader maar hij luister niet zeg maar.
Mijn rekeningen blijven nu liggen als mn partner ze niet betaalde ik heb GEEN werk en ik ben zwanger,dus ik heb ook geen inkomen verder en ben wel met een uitkering bezig maar het wilt niet echt flotten ben al vanaf januari bezig.
Mijn vader krijgt geen uitkering (heb hem er niet over gehoord hij is gewoon druk opzoek naar werk).
Woon wel samen en financeel redden we het prima hoor maar ik wil graag zelf ook geld achter de hand hebben voor mezelf.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:14

lastig hoor, denk dat je eig kan fluiten naar je centen. Het ligt eraan wat er precies is afgesproken, dat zou je even moeten nagaan, tis niet altijd even duidelijk die alimentatie. En na je 18e is t niet verplicht..

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:21

kazan schreef:
tuffi:
Ik heb er al een keertje over gepraat met mn vader maar hij luister niet zeg maar.
Mijn rekeningen blijven nu liggen als mn partner ze niet betaalde ik heb GEEN werk en ik ben zwanger,dus ik heb ook geen inkomen verder en ben wel met een uitkering bezig maar het wilt niet echt flotten ben al vanaf januari bezig.
Mijn vader krijgt geen uitkering (heb hem er niet over gehoord hij is gewoon druk opzoek naar werk).
Woon wel samen en financeel redden we het prima hoor maar ik wil graag zelf ook geld achter de hand hebben voor mezelf.

Pardon?
Je woont dus samen èn je bent zwanger? Maar niet volwassen genoeg om je eigen broek op te houden?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:23

Als hij niks heeft kan hij toch ook niks geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:26

Je wil graag geld achter de hand hebben,.....??

Sorry maar dat jij geen begrip er voor kan opbrengen dat hij het niet kan betalen..terwijl hij druk opzoek is naar werk?
als je ouders niet gescheiden waren, ging je dan ook je handje ophouden??
Hoezo heb je zelf geen werk dan? naar mijn weten kan werken prima hoor als je zwanger bent....

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:28

Als je het financieel prima redt zou ik het zo laten. Je bent oud genoeg om op je eigen benen te staan kennelijk want je woont samen en bent zwanger. Ik ben dan echt van mening dat je je eigen boontjes kunt doppen en idd niet van een kale kip hoeft te plukken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:28

Citaat:

Dus jouw vader is dan je alternatieve spaarpotje? Schei uit - als je zelfstandig door het leven gaat, samenwoont en het financieel kan redden, dan hoeft jouw vader je niet te onderhouden!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:29

wel als dit vaststaat op papier;)