Ergste gruweldaden Saddam hoort wereld na oorlog

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Ergste gruweldaden Saddam hoort wereld na oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 00:19

Bron BNDeStem
'Ergste gruweldaden Saddam hoort wereld na oorlog'

Vrijdag 21 maart 2003, RIJSWIJK - Als de oorlog in Irak voorbij is en Saddam Hussein uitgeschakeld, dan pas zal de wereld echt kennisnemen van de gruwelen van zijn bewind. ,,De verschrikkelijkste verhalen zijn te ongelooflijk. Die durven de mensen niet eens te vertellen'', zegt Alla Hussein, secretaris-generaal van de Organisatie van Mensenrechten in Irak (Omri).


Toch meent hij dat er genoeg bekend is over de misdaden van de Iraakse leider. ,,Daar heeft onze organisatie hard voor gewerkt. We hebben jarenlang de schendingen van de mensenrechten aangekaart en publiek gemaakt. Ook Nederland is zich voldoende bewust van de situatie in Irak.''

Maar het ergste weten de mensen niet. ,,Ik heb foto's van massagraven in Irak. Ik ken verhalen over gruwelijke verkrachtingen, van afgrijselijke mishandelingen. Als Irak vrij is, zullen die verhalen geleidelijk aan bekend worden. Daar twijfel ik niet aan.''

De in Nederland wonende Alla Hussein hoopt en bidt elke dag voor zijn familie in zijn vaderland dat het snel over is. Hij belt dagelijks: ,,Om ze moed in te praten. Het is vast snel over en dan zullen we elkaar spoedig weer zien, zeg ik dan. Het zijn emotionele gesprekken, maar mijn familie klampt zich eraan vast.''

Hussein heeft een beetje zicht op de situatie in Irak en dan in het bijzonder hoofdstad Bagdad, dat nog steeds telefonisch bereikbaar is: ,,De mensen zijn bang, uiteraard. Ze durven hun huizen niet uit en hebben nauwelijks te eten en drinken. Maar vluchten heeft ook geen zin, want ze kunnen nergens heen. Elders zijn voedsel en water ook schaars.''

De bevolking mijdt de bunkers, weet Hussein. ,,Die zijn niet veilig. Dat weten ze uit de eerste Golfoorlog, toen een bunker werd platgebombardeerd en alle mensen om het leven kwamen.'' De angst voor de Amerikaanse bommen is groot.

Precisiebombardementen zijn niet altijd erg nauwkeurig. Vaak genoeg dwaalt een projectiel af en treft burgers. ,,Maar de angst voor wat Saddam gaat doen is veel groter. Hij zal er in uiterste nood niet voor terugdeinzen zijn eigen volk als menselijk schild te gebruiken en de dood in te jagen.''

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:16

De manier waarop Saddam op dit moment reageert verteld ook heel erg veel over zijn manier van denken. Gisteren werd bekend dat hij een ziekenhuis als militair hoofdkwartier heeft gebruikt. Hij trapt alle regels met voeten, en ik vrees dat hij ook nog chemische wapens gaat gebruiken.
En wat iedereen had gehoopt, dat de oorlog snel afgelopen is, zie ik nog niet gebeuren. Als straks Bagdad straat voor straat moet worden ingenomen zullen er heel veel slachtoffers vallen. Aan beide kanten. En de bevolking...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:19

Zoals de leden van de republikeinse garde die als burger vermomd zijn.....
Hoe laf..

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:02

Sjimmy schreef:
Zoals de leden van de republikeinse garde die als burger vermomd zijn.....
Hoe laf..


Lafheid is soms de winnende strategie. Laten we niet de Guldensporenslag vergeten, die de heldhaftige vlamingen, gewapend met bijlen en andere werktuigen uitvochten tegen Franse ridders te paard. In die tijd was het erg oneerbaar om de paarden aan te vallen. Dat was precies wat de Belgen deden: ze mikten op de knieƫn van de paarden, zodat de Fransen dan ook te voet waren. Niet direkt een diervriendelijke aktie, maar de Belgen verkregen zo wel hun vrijheid...

De vraag is dus altijd: wat zijn de regels van een oorlog en welke regels kunnen gebroken worden om het doel te bereiken? Volgens de regels is het duidelijk, dan wint Amerika. Regels breken is de enige mogelijkheid van de Irakezen..

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 13:27

Ik ken inderdaad al een aantal verhalen over Saddam Hussein, mijn broertjes beste vriendje is Irakees en hij moest vluchten omdat 3 nichtjes van zijn moeder waren opgehangen omdat ze werden "verdacht" van een verkeerde uitspraak. Zo makkelijk gaat dat. De zoon van Saddam heeft ooit 10 prostituees in zijn paleis laten komen, van hun "diensten" gebruik gemaakt, ze toen onthoofd en hun hoofden op 10 stokken in de tuin gezet. Best eng.