welke klimplant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mackkwek

welke klimplant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 14:08

oke,.. hier even een vraagje van iemand zonder groene vingers( ik dus :o :+ )
Manlief heeft op mijn verzoek een mooie pergola gemaakt in de tuin(jaja,ik ben een hopeloze romanticus en zie het al helemaal voor me,.mooie lampjes ertussen etc.)

nu is zo'n pergola natuurlijk leuk,.maar wat is zo'n ding zonder klimplant.Niks toch? :D

nu zoeken we dus een klimplant die 's winters ook een beetje groen blijft en zomers mooie bloemen geeft.
verders moet ie snel groeien,want wil het het liefste dit jaar al dich hebben.
verder hebben we nog 1 ding: Hij moet NIET giftig zijn ivm onze kleine meiden.
(verder zijn we niet veeleisend hoor :+ :o )

wie weet welke snelgroeiende,kindvriendelijke,groenblijvende,bloem gevende klimplant we kunnen nemen?

alvast bedankt

xx saskia
Afbeelding

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:37

klimplant passiebloem. Groeit supr hard heel het jaar groen en zomers roze/paarse bloemen. Het enige nadeel is dat
je ze goed moet bijhouden met snoeien.... ze woekeren nogal.

sabineG

Re: welke klimplant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:44

een blauwe druif, is alleen geen groen blijver maar geeft wel super ruikende bloemen! en groeit snel!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:06

hafrocky schreef:
klimplant passiebloem. Groeit supr hard heel het jaar groen en zomers roze/paarse bloemen. Het enige nadeel is dat
je ze goed moet bijhouden met snoeien.... ze woekeren nogal.

En het nadeel van passiebloem is dat ze eigelijk niet goed tegen het nederlands klimaat kunnen en over het algemeen (uitzonderinger nagelaten) ze het beste doen tegen een gevel, omdat ze dan in de winter niet bevriezen door de warmte van het huis.
Dus voor een pergola eigelijk niet geschikt.
Wat wel, weet ik dan ook niet ;)

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:11

blauwe druif is volgens mij een knolletje en geen klimmer, als je blauwe regen bedoelt, die verliest blad in het najaar en is erug giftig voor je meiden. kan alleen klimop bedenken, maar dat geeft geen bloemen (volgens mij ook giftig, maar niet aantrekkelijk om op te eten ofzo) kan je geen combi maken ofziets? Klimop blijft mooi groen en je kan er perfect een clemaits doorheen leiden, wat weer leuke voorjaarsbloemen geeft. Kamperfoelie blijft geloof ik ook groen en geeft ook nog eens bloemen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:59

Kamperfoelie, ruikt ook heerlijk!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 00:01

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 06:13

ik zou ook voor de kamperfoelie gaan, blauwe regen is ook prachtig. Zelf zou ik er een 2 of 3 verschillende klimplaten nemen. 1 groenblijvend in de winter, 1 vroege bloeier en een late bloeier.

Suc6

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 07:14

Sterre_Nova schreef:
ik zou ook voor de kamperfoelie gaan, blauwe regen is ook prachtig. Zelf zou ik er een 2 of 3 verschillende klimplaten nemen. 1 groenblijvend in de winter, 1 vroege bloeier en een late bloeier.

Suc6

tja blauwe regen is absoluut uitgesloten.Die is namelijk uiterst giftig voor kinderen heb ik gehoord,dus wil dat risico absoluut niet nemen.
kamperfoelie zal ik straks eens gaan googlen,.... en ook die clematis.
(heb zelf vroeger op de kamperfoelieschool gezeten,.als dat geen voorteken is hahah :D :+ )
bedankt voor jullie reacties
(meerdere zijn n atuurlijk nog steeds meer dan welkom :+ )

xx saskia

mmm lees net op wikipedia over kamperfoelie:De rode vruchten zijn enigszins giftig.
pff ook afgekeurd dus :-(

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:15

Kamperfoelie is heel mooi en ruikt heel erg lekker maar geeft ontzettend veel rommel . De Trompetklimmer heeft hele mooie bloemen maar is in de winter niet groen. De Kamperfoelie trouwens ook niet. Een druif doet het ook altijd wel goed in de zon, maar helaas ook in de winter kaal. Geeft wel lekkere druiven voor je meiden. Vind het zelf een heel mooi blad hebben.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:20

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:17

Ik heb vorig jaar een toscaanse jasmijn gezet, absoluut geen snelle klimmer, wel mooi groenblijvend en als het goed is heeeeel lang lekker ruikende bloemetjes.

Je zou kunnen overwegen een gewone groene klimop met een klimmer met bloemetje, nadeel van de groene klimmers kan zijn dat ze gaan woekeren...

Trouwens, voor klimrozen hoef je geen groene vingers te hebben hoor, beter is om goeie handschoenen aan te trekken :9 tijdens het opbinden. Ruiken lekker, ook weer niet groen in de winter.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 06:47

Ik zou voor een combinatie gaan, bloeiende klimplanten zijn in de winter niet groen en groenblijvers bloeien niet.

Wil je snel resultaat kan je klimop proberen in combinatie met clematis, passiebloem of een andere bloeiende klimplant, een ritje naar het tuincentrum en keus te over.

Klimop kan je redelijk groot kopen, dan is het gelijk helemaal groen. Je moet wel de takken los van elkaar halen uit de winkel vandaan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 06:57

ingvdh schreef:
Ik zou voor een combinatie gaan, bloeiende klimplanten zijn in de winter niet groen en groenblijvers bloeien niet.

Wil je snel resultaat kan je klimop proberen in combinatie met clematis, passiebloem of een andere bloeiende klimplant, een ritje naar het tuincentrum en keus te over.

JA, mijn idee. ;)

Een basis van klimop en een clematis erdoor die bloeit.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 06:58

Ik weet niet wat de officiële naam is, maar mijn moeder had indertijd een "bruids sluier"
een snel groeiende klimplant met witte bloemetjes......

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 07:29

woofie schreef:
Ik weet niet wat de officiële naam is, maar mijn moeder had indertijd een "bruids sluier"
een snel groeiende klimplant met witte bloemetjes......

en een hele grote woekeraar......

Ik heb hem ooit gehad maar van ellende weggehaald na een paar jaar, deze plant woekerd enorm en bloeit maar vrij kort. Clematis of passiebloem bloeien veel langer en heb je veel meer plezier van, naast dat deze stukken minder woekeren.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:20

Klimop woekerd ook als een gek. Gister nog geprobeerd een deel van de klimop uit te roeien, *** spul :( Wel mooi, maar vreselijk in onderhoud, vind ik. Maar als je ze in bakken houdt, zal het wel makkelijker zijn. Bij mij groeit het tegen een boom aan (die boom is prachtig helemaal eenenal klimop) en woekerd door de hele tuin. Dikke kabels onder de grond door de tuin die ik er niet gewoon uit getrokken krijg, maar moet knippen met de snoeischaar.

Maarja, verder zijn er ook niet heel veel klimplanten die groen blijven en snel groeien. Snel groeien gaat vaak ook in combinatie met woekeren natuurlijk.

Ik ben fan van de blauwe (en witte) regen. Toen ik kind was, hadden mijn ouders die ook in de tuin. Het is nooit bij mij op gekomen om de bloemen te eten :+ Maar er waren ook wel kinderen die grind van paden in hun mond stopte. Ik begreep daar niets van, gadverdamme! Maarja, je hebt van die kinderen die alles in hun mond stoppen.

Verder al de genoemde clematis.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 11-04-09 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:31

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:33

ik zou voor een kamperfoelie kiezen(is al genoemd)
alleen niet groenblijvend....maar ruikt heerlijk en groeit snel!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:37

passie is heel mooi :)
wij hadden onze oude waslijnen onder het afdk er helemaal mee bedekt, alleen groeit het erg hard :P