Schending van de privacy?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Schending van de privacy?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 14:23

Ik zit op dit moment in de mediatheek op school mijn uren uit te zitten.

Er zitten nog een aantal anderen in de mediatheek, waarvan er één een aantal minuten geleden is weggegaan.
Hij heeeft zijn computer aan laten staan. (Met zijn eigen account, iedereen hier op school heeft zijn eigen computeraccount..)

Nu liep de mediathekaris net langs, hij zag dat diegene zijn account nog open had staan.
Hij opende internet en keek in de geschiedenis.
Ik meende hem te horen mompelen: 'Sukkels, Hyves aanzetten onder schooltijd, daar gaat hij problemen mee krijgen..'
Daarna heeft hij diegene opgeschreven en waarschijnlijk mag deze persoon nu dus een middag nablijven.

Ik vroeg me af:
Kan dit zomaar?
Het is toch een privézaak wat iemand doet op internet?
Oké, deze persoon was misschien fout, maar daar gaat het mij niet om.

Mag je dus zomaar als mediathekaris/leraar/toezichthouder/????...
Op iemands account kijken wat deze uitvoert?

In mijn ogen is dit namelijk schending van de privacy.
Iemand die dit weet??

Eponastable

Re: Schending van de privacy?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:25

Ooooch wat stout zeg...
Ik vind het niet kunnen om in de geschiedenis te gaan prutsen, weet je zeker dat het zijn geschiedenis is en niet van de vorige?

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:26

Bij mij op school kunnen ze geloof ik mee kijken met wat je doet...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 14:27

Hoe bedoel je dit precies?

De persoon die wegliep, die had zijn account nog openstaan, dus de mediathekaris greep deze mogelijkheid even aan om diegene zijn sitegeschiedenis door te pluizen..
Er is dus niets veranderd.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:29

Op veel bedrijven en waarschijnlijk ook scholen is alles traceerbaar, dus kunnen ze altijd kijken welke websites je bezoekt... of dat een schending van de privacy is, tsja, je moet je met werk/school gerelateerde dingen bezig houden dus zelf (die jongen) zit je dan ook fout.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:30

het is zijn/haar eigen verandwoording hoe de pc wordt achter gelaten.
en zal ook vast aangegeven dat je de pc en alles netjes moet achter laten.

je kan die persoon ook aanspreken van Hey, sluit ff je pc af, niet iedereen hoeft tezien wat jij hebt gedaan.

of trek de leerkracht aan zijn arm!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:31

Ik vind dat het best mag, die jongen hoort gewoon niet op hyves te zitten op school. Bij ons op school kunnen ze precies zien waar je mee bezig bent op de pc elke site enz.
denk dat als ik ga klagen dat het schending van privacy is dat ze me heel hard uitlachen, want je mag gewoon op die pc's niet hyven msnen,chatten, spelletjes doen enz.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:33

de leerkracht heeft wel een punt.
die computers staan er eigenlijk niet voor eigen-gebruik, maar voor gebruik wat betrekking heeft tot school...

aan de andere kant vind ik het een beetje onzin om in de geschiedenis te kijken en mag je daar best wat van zeggen.
maar om het nu schending van privacy te noemen?
Die jongen is zelf al niet al te slim geweest door zijn account open te laten staan...
En anders moet die jongen gewoon niet op school achter de pc gaan. :=

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:33

Bij ons op school konden ze ook over je schouder "meekijken" zeg maar.. Maar volgens mij zou dat niet mogen, dat als hij met zijn neus achter de pc gaat zitten bij die jongen die zich nog aangemeld heeft om dan even te gaan zitten neuzen in de geschiedenis wat hij heeft uitgevreten...

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:34

Nou ja... bij ons op school zie ik regelmatig mensen gewoon spelletjes spelen...
Ook toen ik een tijdje geen internet had zat ik gewoon op school te mailen en te msn-en hoor...
Dus ja, ik vind het privacy schending.

Overigens als ik even een kopje thee wil gaan drinken (wat niet in de mediatheek mag) laat ik mijn account ook aanstaan.
Anders is binnen no time de computer weer bezet, en kan ik geen vrije computer vinden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:35

De mediathekaris had bij ons altijd het recht om mee te kijken. Maar goed, ik zou als deze persoon er niet te veel heibel over schoppen, hij doet iets wat niet mag, en gaat daarvoor op zijn lazer krijgen...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:40

Bij mijn vorige werkgever werd ook aangegeven dat je pc gecontroleerd zou kunnen worden. Omdat het we de bedoeling is dat je hem voor werk gebruikt. En zo kan ik me dat op school ook voorstellen, die pc's staan daar natuurlijk niet om lekker te gaan hyven. Kan me best voorstellen hoor, dat je af en toe even checkt, maar ik zou wel mn geschiedenis wissen, want school heeft lijkt me gewoon het recht om te kijken wat jij uitspookt op hun computer.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:40

Zitten jullie toevallig op de middelbare school? Dit klinkt echt middelbare school achtig :P

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:41

ik weet nog dat ze bij ons op de middelbare vanaf de hoofd pc zelfs per pc konden zien wat je deed en als je ergens zat wat niet mocht, kreeg je leuk zwart scherm met één of andere vage opmerking :+
Dus vind het geen schending. Hij is zelf zo stom geweest om zn account open te laten. en school is school, geen plek om te hyven dus

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:43

Niet zo handig van die jongen om zijn account open te laten staan, en ik vind het eigenlijk ook niet zo netjes dat zijn geschiedenis dan nageplozen wordt. Op mijn middelbare school konden ze ook wel zien wat je uitspookte, maar ik heb maar zelden meegemaakt dat daar iets mee gedaan werd.

Ookal deed die jongen iets wat niet mocht, daar op zo'n manier achter komen is ook niet helemaal fair te noemen, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:45

Frouk schreef:
ik weet nog dat ze bij ons op de middelbare vanaf de hoofd pc zelfs per pc konden zien wat je deed en als je ergens zat wat niet mocht, kreeg je leuk zwart scherm met één of andere vage opmerking :+
Dus vind het geen schending. Hij is zelf zo stom geweest om zn account open te laten. en school is school, geen plek om te hyven dus

Haha ja, dat ken ik. Ook leuk was de melding als het ergens niet stil genoeg was volgens degene die het studiehuis beheerde. Dan kreeg gewoon een heel blok (6 computers bijvoorbeeld) tegelijk geel flikkerend "STILTE AUB" in beeld :')

Anoniem

Tja je kan er wel over vallen dat de mediathekaris de privacy zou hebben geschonden, maar de jongen in kwestie heeft misbruik gemaakt van het computersysteem.

Sani

Frouk schreef:

bij mijn oude middelbare school kon je dat systeem uitzetten. :')
totdat de leraar erachter kwam. :')

(nog voor t opstarten cntrl, alt, delete en dan juiste programmaatje uitschakelen. :D )

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:48

Hm.. ik weet niet hoe het bij jullie op school is.. Maar op mijn middelbare school was het zo dat wij op de schoolcomputers alleen schoolgedateerde dingen mochten doen, dat was een algemene regel. Dan zou ik het in de geschiedenis kijken geen schending van de privacy noemen. Anders ook niet denk ik, het gaat om internet.. als het nou ging om documenten uitpluizen vind ik een ander verhaal.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:51

Als je een eigen account hebt, die aangemaakt is door een administrator, zou deze in principe altijd kunnen kijken, of het account nou aanstaat of niet.
De manier hoe dit kan hangt af van het soort systeem.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:54

Dat mag gewoon hoor.

Ik werk als juf op een basisschool en zelfs daar mag mijn directrice kijken of ik onder werktijd niet op niet-werk-gerelateerde sites zit. Doet ze niet, omdat ze ons vertrouwd, maar het mag wel.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:17

Ik weet niet hoe het juridisch geregeld is, maar persoonlijk lig ik er niet wakker van als iemand op een openbare school mijn geschiedenis zou controleren, zeker niet als er een duidelijke afspraak is dat bepaalde sites niet mogen. Bij je thuis is heel iets anders of als er een afspraak is dat je mag surfen naar waar dat je wilt. Maar als er een afspraak is dan hoor je je aan die afspraak te houden en als je dat niet doet, dan kan iemand in je geschiedenis kijken en je hiervoor een sanctie geven. Hou jij je aan de schoolregels, dan moet je immers niet bang zijn dat ze persoonlijke dingen over je gaan vinden.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:23

Als hij de keuze maakt om op computers van school sites te bezoeken die hij tijdens schooltijd niet hoort te bezoeken, moet hij ook niet piepen als hij daarop wordt betrapt. Sowieso denk ik (maar zeker weten doe ik dat niet hoor) dat de toezichthouder in die ruimte wel degelijk de toestemming van het schoolbestuur heeft om dit soort dingen na te gaan!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:57

Op mijn middelbare school keek er ook altijd iemand mee en als je dan op bijv bokt kwam kreeg je idd een opmerking. Soms was dat wel gezellig, wij hadden een hele leuke mediathecaris. :D
Zo'n grote problemen zal je er niet mee krijgen hoor, wij kregen altijd een mediatheek verbod van een week ofzo, sorry maar dag lag ik nooit zo wakker van.

Nu op school is er niemand die zich er voor interesseert wat je op zo'n schoolcomputer doet volgens mij. Ik bok daar altijd, hyven alles mag :D Nou is het wel zo dat als er een computer te kort is en er zit iemand spelletjes te spelen of te msnen dat je hem dan officieel bij de computer weg mag sturen als student. Nou ik heb het alleen nog nooit gezien en ook nog nooit gehad.

Neem ook liever mn laptop mee dan weet ik altijd dat ik een computer heb om op te werken.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:00

Kweetniet.. Mediatheek is bedoeld voor schoolzaken, niet om lekker de gaan hyven.

Doe/deed ik tevens ook altijd op de middelbare school maar geloof dat 't niet echt gewenst was haha.. Op de hogeschool nu kijkt helemaal niemand meer naar wat je doet op de pc :P