Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Hier werd de inhoud van o.a. de lessen rekenen, taal (NL, Engels en Duits), toneel en de weekopdrachten op aangepast. Het doel daarvaan is dat verbanden worden sneller gelegd.

Nadeel van de vrije school is dat je in principe 7 of 6 jaar lang dezelfde docent hebt. Ik had toevallig een docent die didactisch erg goed was, we hebben allemaal vrij goed gescoord, maar als persoon was hij verschikkelijk. Met een blik kreeg hij je aan het huilen, niet echt handig voor op een basisschool. Van 2 of 3 jaar dezelfde docent zie ik wel het voordeel, je leert elkaar toch beter kennen na een tijdje.
Mas schreef:Wat een tijden zeg
Lijkt me behoorlijk lastig als ouders beiden werken, als je ziet dat de kinderen op woensdagmiddag én donderdagmiddag al vroeg uit zijn wordt dat toch een geregel met oppas e.d.
Lijkt me idd lastig om regulier te gaan leren als je Jenaplan school gewend bent. Je zult dus een middelbare school moeten vinden voor je kind waar op een vergelijkbare wijze les gegeven wordt.

Twiggy2008 schreef:Plien, dat ligt dan aan jouw school, want de Jenaplan hier in het dorp heeft normale schooltijden.![]()
Ik had mijn kind graag naar de Jenaplan gestuurd, helaas was de wachtlijst te lang. Ik vind dat sociale stuk en de creatieve kanten, ook heel erg belangrijk voor haar ontwikkeling. Ze zit nu op een 'gewone' school, waar ze het naar mijn idee ook prima doet. Sociaal is ze gelukkig van zichzelf al en daar kun je als ouder ook een hoop aan bijsturen. Doordat we in een kindvriendelijk en rustig dorp wonen, speelt ze al dagelijks buiten met de buurtkinderen, die hier ook dagelijks over de vloer komen en ze speelde vanaf haar tweede al regematig op de peuterspeelzaal. Daarbij kun je zelf als ouder ook een hoop doen op creatief vlak (muziek, dansen, zingen, knutselen, tekenen, noem maar op.....). Dat scheelt..... Niet elk kind is geschikt voor alternatief onderwijs, denk ik.
Mijn dochter zou er prima kunnen aarden, denk ik, maar dat doet ze ook op een traditionele school. Daarbij heeft ze absoluut uitdaging nodig, want ze is supernieuwsgierig, leergierig en ondernemend.
Op zich past het type onderwijs van Jenaplan wel wat meer bij onze manier van doen thuis......
Marieke_ schreef:Ja dat kan natuurlijkNadeel van de vrije school is dat je in principe 7 of 6 jaar lang dezelfde docent hebt. Ik had toevallig een docent die didactisch erg goed was, we hebben allemaal vrij goed gescoord, maar als persoon was hij verschikkelijk. Met een blik kreeg hij je aan het huilen, niet echt handig voor op een basisschool. Van 2 of 3 jaar dezelfde docent zie ik wel het voordeel, je leert elkaar toch beter kennen na een tijdje.
... Maar ik moeite heb met plannen, overzicht, structuur etc.
, en dus naar het Gymnasium gegaan (En rijm dat dus maar eens met het feit dat ze in gr.5 dachten dat ik een ernstige rekenachterstand had, en ik hier bijna op ben blijven zitten..). Maar omdat ik gewoon behoorlijk lui was geworden en ook nooit echt de goede begeleiding heb gehad met het maken van planningen ed. en de stap van mijn basisonderwijs naar middelbaar onderwijs dus gewoon veels te groot was, keihard gefaald op de middelbare (uiteindelijk dus IQtesten gedaan ed. En qua intelligentie had ik het VWO gewoon aan moeten kunnen). Ik doe nu MBO (maar daar spelen wel nog een heleboel factoren bij mee natuurlijk ..)
... Maar dalton is echt niet zaligmakend. Ik ben niet hoogbegaafd, maar mijn niveau lag wel wat hoger als de rest in de klas.. En ik kan nou niet zeggen dat het daltononderwijs voor mij echt een verschil heeft gemaakt wbt. uitdagendheid ofzo.