Klassiek vs Methode onderwijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moeshie

Klassiek vs Methode onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 11:01

Omdat ik daarnet een heel interessant artikel heb gelezen over de zogenaamde methodescholen. (Montessori, Freinet, Steiner, Dalton, ...)
Dit soort scholen worden steeds populairder omdat ouders willen dat hun kind meer kan dat enkel papegaaien.

Hier ligt de nadruk op sociale vaardigheden en de ontwikkeling van de persoonlijkheid van het kind.

Nu was ik als kind zelf niet de gemakkelijkste op school, omdat alles voor mij te saai was. Al mijn werkjes waren op 5 min. klaar, waar de anderen 20 min. nodig hadden. En dus werd ik soms wel wat lastig. In die tijd (jaren 90) was er nog weinig mogelijk om kinderen die hoogbegaafd of anders waren te begeleiden.
Dus, nu lijkt het me wel een goede oplossing, niet alleen daarvoor maar ook voor 'normale' kinderen.

Zouden jullie je kinderen daarheen sturen? En waarom?

Olle

Re: Klassiek vs Methode onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:05

nee hoor, als ik aan kinderen zou beginnen gaan ze gewoon naar een openbare school :j

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:06

Ik heb zelf op een Vrije School gezeten (Steiner). Dit beviel me ontzettend goed voor de basisschool. Je doet veel meer dan alleen schrijven en rekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:10

Ik heb zelf net als jij ervaren hoe het is als je als kind niet wordt uitgedaagd op school. En dan zat ik zelfs nog op een school die er op dat moment naartoe aan het werken was Daltonschool te worden door hun lesmethodes langzaam om te vormen, en die één of twee jaar later inderdaad Daltonschool is geworden.

Het is dat ik geen kinderen wil, maar als ik die wel zou willen, zou ik waarschijnlijk wel een school uitkiezen waar ze in ieder geval geen eentonig klassikaal onderwijs aanbieden. Ik zou graag zien dat mijn kind uitgedaagd wordt en blijft, en een goede school (met eventueel nader te bepalen methodiek) kan daar denk ik zeker in bijdragen.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:14

Het heeft beide zijn voor en nadelen.
Ik zit zelf in het basisonderwijs dus heb met meerdere al kennis gemaakt.
Op de 'gewone' basisscholen wordt er tegenwoordig veel meer gedaan aan de 'niet gemiddelde' kinderen. Er zijn aangepaste programma's voor de zwakkere kinderen en extra werk voor de slimmere kinderen waar ook echt uitdaging in zit. Het is al lang niet meer zo dat op een gewone basisschool alle kinderen exact hetzelfde doen en degene die eerder klaar zijn uit hun neus zitten te eten of maar weer een kleurplaat mogen kleuren.

Dan de 'andere scholen':
Dalton biedt veel tijd aan het zelf werken op eigen niveau. Er moet veel zelfsturing zijn. Dit werkt voor sommige kinderen heel goed andere kunnen er moeilijk mee om gaan.
Montessori: Hier heb ik zelf weinig ervaring mee maar de leerlingen werken allemaal op eigen niveau. Op zich heel goed wanneer er wel gestreeft wordt het maximale uit een kind te halen. Het moet niet geaccepteerd worden dat kinderen onder hun niveau presteren omdat dat ook aangeboden wordt.
Jenaplan: Idem dito, vind daar de combiklassen waarbij ze van elkaar leren wel een voordeel maar kan ook als nadeel werken doordat er minder tijd is voor uitbereiding etc.
Vrije school: Heel goed dat er aan meer aandacht besteedt wordt dan aan alleen de standaard vakken. Echter gaan ze evenveel naar school en blijft er dus minder tijd over om te rekenen etc. waardoor hier een grotere kans op uitval is.

Zo dat waren er in ieder geval een paar haha.

Ik vind dus dat alles zijn voor en nadelen heeft. En daarbij wordt steeds meer uit de verschillende stromingen in het reguliere onderwijs gebruikt. Die zijn echt niet meer alleen maar klassikaal/frontaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:16

Ik zou mijn kind daar niet heensturen omdat het ook moet leren om in een bepaald stramien te lopen en dingen te doen op de manier en op het tijdstip dat het moet.

Dat jij met 5 minuten klaar was is misschien een teken dat je hoogbegaafd bent en de leraar je misschien wat extra werk had moeten geven.

Maar een systeem, dat je de leerstof zelf mag indelen of mag beslissen dat je nu vandaag net geen zin hebt om iets te doen zou ik niet voor mijn kind willen.

Een kind inzicht proberen bij te brengen is wat anders dan stampen. Maar zonder stampen gaat het soms gewoon niet.

En niet voor niets sturen veel ouders in mijn kenissenkring in de buurt van de Belgische grens hun kind naar een Belgische School: daar heerst wat meer discipline dan in de Nederlandse Scholen.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:17

Ik zou zeker voor iets anders kiezen dan het normale onderwijs als ik daar de kans voor heb. Zelf heb ik ook gehad dat ik niet uitgedaagd werd en mijn eigen continu verveelde... Met als gevolg dat ik qua school nooit echt een doorzetter was omdat ik de dingen die mij niet lagen nooit echt kon leren omdat ik niet weet hoe. Buiten dat vond ik vaak een uitdaging in apartere dingen en dat merk ik nu alsnog. Ik ben stikgoed in economie enz, maar vind het tegelijkertijd verschrikkelijk.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:18

Cassisy beschrijft precies waarom ik het dus niet zou willen :)

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:21

Ook ik heb op de Vrije school gezeten, alleen de onderbouw (basisschool dus). Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin gehad, je krijgt inderdaad verschrikkelijk veel meer mee dan alleen de basis dingen.Nu hoeft dat niet te verschillen van regulier onderwijs alleen ik denk wel dat het op een geheel andere manier wordt aangeboden.
Zo schreven wij veel verhalen over in schriften die we vervolgens illustreerden met tekeningen. Er werd bij het overschrijven veel aandacht besteed aan de lay-out. Mooie hoofdletters, verdelen in alinea's etc. Je bereikt hiermee dat het kind niet alleen de tekst leest en beter onthoudt, maar je oefent meteen het schrijven, taal en stimuleert de creativiteit van het kind door het tekenen en kleurgebruik.
Verder wordt er veel gewerkt in thema's. Wij hadden periodes mens- en dierkunde, plantkunde, sterrenkunde, geschiedenis, aardrijkskunde en ga zo maar door :) Hier werd de inhoud van o.a. de lessen rekenen, taal (NL, Engels en Duits), toneel en de weekopdrachten op aangepast. Het doel daarvaan is dat verbanden worden sneller gelegd.

Mocht ik kinderen krijgen dan zou ik het heel erg leuk vinden als ze naar de Vrije school gaan. Ik zou niet snel kiezen voor een school waar de leerlingen zelf hun tijd kunnen indelen. Maar goed, ieder kind is verschillend en het is maar net wat bij het kind past :)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:24

@ Laulau: je noemt een grotere kans op uitval. Ik heb dit totaal niet zo ervaring. 75% in mijn klas had havo/vwo advies.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:36

Ik wil zelf geen kinderen, maar zou hier ook mijn kind niet naartoe doen denk ik. Heb toch een beetje het idee dat het van die 'pretscholen' zijn, waar vooral veel vrijheid is en gespeeld wordt en de taal en rekenles er een beetje bij hangt. Misschien een verkeerd beeld wat ik heb, maar zou het ook wel fijn vinden als mijn kinderen wat regels, discipline en goede taal- en rekenlessen aangeboden krijgen.

[edit] typo
Laatst bijgewerkt door Mars op 07-04-09 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:53

Opzich jammer dat het beeld van 'pretschool' is ontstaan. Voor het ene kind zal zo'n manier van onderwijzen inderdaad uitwerken als een pretschool, voor de ander is het misschien de ultime manier. Net als dat het reguliere onderwijs het ene kind onhandelbaar en opstandig maakt en voor het andere kind juist prima werkt. Je kunt de kids maar ook het onderwijs niet over een kam scheren ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:55

Je zit er idd naast Mas. Ik zat zelf op een Jenaplan basisschool, een montesori middelbare en heb stage gelopen in het daltononderwijs en regulieronderwijs. Je krijgt gewoon hetzelfde aangeboden qua leerstof, en het moet ook genwoon af. De kinderen beginnen met een dag taak, daarna een weektaak en uiteindelijk op de middelbare taken voor het hele trimester. Heb je het niet af, dan krijg je het mee naar huis. Je hebt periodes dat je je niet meer op rekenwerk kunt concentreren, maar prima een schrijfopdracht kunt doen bijvoorbeeld. Daarnaast is het idd bij oa Jenaplan een uitgangspunt dat je van elkaar leert; groep 6 leert van groep 7 en 8 etc. Dus het onderwijs is zeker niet minder en goed voor wat minder zelfstandige kinderen. Echter... Ik heb zelf het probleem ondervonden dat ik niet regulier kan leren hierdoor. Ik sla stappen over en moet me er echt mee bezig houden dat ik alle stappen neem, die voor een ander vanzelf gaan. Ja, ik leer hierdoor sneller, maar het heeft ook toch gevolg dat ik niet altijd alles snap doordat ik een stap overgeslagen heb.
Ik denk dat ik mijn kinderen naar het regulier onderwijs zou sturen, simpelweg omdat ik wilde dat ik dat zelf had gehad.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:56

Ik loop stage op een Jenaplan school en ik zou later NOOIT mijn kinderen naar zo'n school sturen.
Teveel vrijheid "Ach als je niet van rekenen houdt ga je toch taal doen?" en ik vind de directeur een kwal (maar dat is natuurlijk per school verschillend). In de krant blaat hij alleen maar over Meervoudige Intelligentie van kinderen op 80.000 gebieden etc, en het eerste wat hij tegen mij zei "Jemig, kleuters zijn soms ZO dom!" Heel geloofwaardig dus :j
Verder vind ik de schooltijden van de Jenaplan in mijn dorp echt heel vreemd, imo hebben kinderen veel structuur nodig en doordat ze elke dag op een ander tijdstip vrij zijn wordt die structuur hun niet echt geboden:

Onderbouw
groep 1/2/3
maandag - 8.30-14.30
dinsdag - 8.30-14.30 (groep 1 tot 12.00)
woensdag - 8.30-13.15
donderdag - 8.30-12.00
vrijdag - 8.30-13.00

Middenbouw
Groep 4/5
maandag - 8.30-14.30
dinsdag - 8.30-14.30
woensdag - 8.30-13.15
donderdag - 8.30-12.00 (groep 5 tot 14.30)
vrijdag - 8.30-13.00

Niet echt mijn ding dus.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:00

Wat een tijden zeg :oo
Lijkt me behoorlijk lastig als ouders beiden werken, als je ziet dat de kinderen op woensdagmiddag én donderdagmiddag al vroeg uit zijn wordt dat toch een geregel met oppas e.d.

Lijkt me idd lastig om regulier te gaan leren als je Jenaplan school gewend bent. Je zult dus een middelbare school moeten vinden voor je kind waar op een vergelijkbare wijze les gegeven wordt.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:01

Marieke_ er stond laatst een onderzoek in NRC-next waar dat uit bleek. Maar ja er zijn ook klassieke basisscholen met veel uitval. Tis denk ik ook net welke ze bekijken. Maar stond dus echt laatst in de krant...

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:10

Ja dat kan natuurlijk :) Nadeel van de vrije school is dat je in principe 7 of 6 jaar lang dezelfde docent hebt. Ik had toevallig een docent die didactisch erg goed was, we hebben allemaal vrij goed gescoord, maar als persoon was hij verschikkelijk. Met een blik kreeg hij je aan het huilen, niet echt handig voor op een basisschool. Van 2 of 3 jaar dezelfde docent zie ik wel het voordeel, je leert elkaar toch beter kennen na een tijdje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:10

Plien, dat ligt dan aan jouw school, want de Jenaplan hier in het dorp heeft normale schooltijden. ;)

Ik had mijn kind graag naar de Jenaplan gestuurd, helaas was de wachtlijst te lang. Ik vind dat sociale stuk en de creatieve kanten, ook heel erg belangrijk voor haar ontwikkeling. Ze zit nu op een 'gewone' school, waar ze het naar mijn idee ook prima doet. Sociaal is ze gelukkig van zichzelf al en daar kun je als ouder ook een hoop aan bijsturen. Doordat we in een kindvriendelijk en rustig dorp wonen, speelt ze al dagelijks buiten met de buurtkinderen, die hier ook dagelijks over de vloer komen en ze speelde vanaf haar tweede al regematig op de peuterspeelzaal. Daarbij kun je zelf als ouder ook een hoop doen op creatief vlak (muziek, dansen, zingen, knutselen, tekenen, noem maar op.....). Dat scheelt..... Niet elk kind is geschikt voor alternatief onderwijs, denk ik.
Mijn dochter zou er prima kunnen aarden, denk ik, maar dat doet ze ook op een traditionele school. Daarbij heeft ze absoluut uitdaging nodig, want ze is supernieuwsgierig, leergierig en ondernemend.

Op zich past het type onderwijs van Jenaplan wel wat meer bij onze manier van doen thuis......

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:11

Mas schreef:
Wat een tijden zeg :oo
Lijkt me behoorlijk lastig als ouders beiden werken, als je ziet dat de kinderen op woensdagmiddag én donderdagmiddag al vroeg uit zijn wordt dat toch een geregel met oppas e.d.

Lijkt me idd lastig om regulier te gaan leren als je Jenaplan school gewend bent. Je zult dus een middelbare school moeten vinden voor je kind waar op een vergelijkbare wijze les gegeven wordt.

Ik denk dat ik zou beginnen met een reguliere basisschool, en dan een middelbare school met wel jenaplan of montesori als die mogelijkheid er is. Waarom? Het merendeel van de kinderen gaat uiteindelijk naar het MBO, maar ook daar is "het nieuwe leren" ingevoerd. Als je een vraag hebt, wordt simpelweg gezegd dat je dan nog maar een keer de tekst moet lezen of je vraag stellen aan een medeleerling -> Jenaplanprincipe. Ik kan me voorstellen dat je het juist daar weer heel moeilijk mee om kunt gaan als je alleen maar regulier onderwijs gehad hebt...

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:12

Ik zou het gewoon niet willen dat mijn kind volledig zelf mag bepalen wat hij liever gaat doen.

Ken een kind dat op zo'n school zat weerwoord mocht geven! Nou pardon, geen weerwoord tegen je moeder als zij zegt dat je iets moet gaan doen :+

Weet verder niet veel vanaf, het enige vooroordeel wat ik van vrij scholen heb is dat alles hout en dat niks kunstmatig is, dus geen plastic e.d.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:12

*houdt zich in houdt zich in *

Mislukt :+

Als het over methode onderwijs gaat, ik noem het liever vernieuwingsonderwijs, dan word ik zo enthousiast dat ik het liefst iedereen wil overtuigen hoe en waarom :')

Wat ik lees is dat er veel scholen zijn die de naam dragen (zoals Jenaplan, Montessori of Dalton), maar hier weinig of geen eer aan doen. Dit is jammer, want de keuzes die deze scholen maken, zorgen ervoor dat er mensen zijn (zoals Plien91 boven mij) dat ze de scholen hierom gaan veroordelen terwijl die keuzes niets, maar dan ook helemaal niets met Jenaplan (in origine) te maken hebben.

Ik heb zelf een jaar lang de minor Vernieuwingsonderwijs gevolgd, dus ik weet waar ik het over heb. Ik maak me vaak boos over scholen die zeggen dat ze Jenaplanschool zijn, maar vervolgens de principes verdraaien naar hun eigen inzichten en dingen.
Tuurlijk, het zal met de beste bedoelingen zijn, maar had Peter Petersen het niet heel anders bedacht?

Ik ben dol op de Freinetstroming.
Ik geloof er heilig in dat kinderen ZELF willen leren, en dat ze veel meer leren als ze werkelijk gemotiveerd zijn en hier in interesses naar uit gaan. Nu zullen vele sceptici zeggen dat de kinderen dan wel niets zullen uitvoeren, maar het tegendeel is waar. De kinderen zijn verschrikkelijk gemotiveerd om naar school te gaan en je ziet ze overal in groepjes samenwerken en onderzoeken doen. Het is een genot om naar te kijken en dit te ervaren.

Ik heb nu even geen tijd en zin om er verder op in te gaan, maar ik zal dit topic met grote interesse blijven volgen!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:13

Twiggy2008 schreef:
Plien, dat ligt dan aan jouw school, want de Jenaplan hier in het dorp heeft normale schooltijden. ;)

Ik had mijn kind graag naar de Jenaplan gestuurd, helaas was de wachtlijst te lang. Ik vind dat sociale stuk en de creatieve kanten, ook heel erg belangrijk voor haar ontwikkeling. Ze zit nu op een 'gewone' school, waar ze het naar mijn idee ook prima doet. Sociaal is ze gelukkig van zichzelf al en daar kun je als ouder ook een hoop aan bijsturen. Doordat we in een kindvriendelijk en rustig dorp wonen, speelt ze al dagelijks buiten met de buurtkinderen, die hier ook dagelijks over de vloer komen en ze speelde vanaf haar tweede al regematig op de peuterspeelzaal. Daarbij kun je zelf als ouder ook een hoop doen op creatief vlak (muziek, dansen, zingen, knutselen, tekenen, noem maar op.....). Dat scheelt..... Niet elk kind is geschikt voor alternatief onderwijs, denk ik.
Mijn dochter zou er prima kunnen aarden, denk ik, maar dat doet ze ook op een traditionele school. Daarbij heeft ze absoluut uitdaging nodig, want ze is supernieuwsgierig, leergierig en ondernemend.

Op zich past het type onderwijs van Jenaplan wel wat meer bij onze manier van doen thuis......

Op het jenaplan ging ik idd ook gewoon van half 9 tot 12 en van half 2 tot half 4 naar school, dus ja, dat ligt aan die school en niet aan de onderwijssoort.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:17

Marieke_ schreef:
Ja dat kan natuurlijk :) Nadeel van de vrije school is dat je in principe 7 of 6 jaar lang dezelfde docent hebt. Ik had toevallig een docent die didactisch erg goed was, we hebben allemaal vrij goed gescoord, maar als persoon was hij verschikkelijk. Met een blik kreeg hij je aan het huilen, niet echt handig voor op een basisschool. Van 2 of 3 jaar dezelfde docent zie ik wel het voordeel, je leert elkaar toch beter kennen na een tijdje.

Op de Vrije school waar ik heb gezeten is dat inmiddels veranderd. Daar wisselt de klas om de (dacht) 3 jaar van docent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:27

Net als mijn vader heb ik op een montessoribasisschool gezeten. De middelbare school waar ik op gezeten hanteerde het Dalton systeem.
Als ik kinderen zou hebben, zou ik ze ook naar een montessori school sturen. Voor het middelbaar onderwijs zou ik de verschillende scholen naast elkaar leggen en kwaliteit van het onderwijs en begeleiding zou voor mij doorslaggevend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:32

ik heb zelf op die 3 basisscholen gezeten waarvan 2 dalton. Nou durf ik van mezelf te zeggen dat ik redelijk intelligent ben :') ... Maar ik moeite heb met plannen, overzicht, structuur etc.

Op die eerste daltonschool moest je dus zelf allerlei lesstof inplannen, dat lukte mij niet waardoor ik zelfs bijna ben blijven zitten (!) en extra bijlessen moest gaan volgen (voor vakken waar uiteindelijk jaren later van bleek dmv. een IQtest dat mijn niveau behoorlijk boven-gemiddeld was). Uiteindelijk verhuisten we en moest ik van mijn moeder weer naar een daltonschool (dat was niet omdat het dalton onderwijs was hoor, maar gewoon omdat die school het meest praktisch was en in de buurt lag ) .

Hier lag het onderwijs qua lesstof sowieso behoorlijk onder het gemiddelde, en deze school was qua planning ook nog veel vrijer dan mijn vorige school. Het gevolg was dus dat ik mijn werk gewoon helemaal niet meer maakte, ik haalde toch wel hoge cijfers. Had uiteindelijk de hoogste citoscore van de 8e klassers :'), en dus naar het Gymnasium gegaan (En rijm dat dus maar eens met het feit dat ze in gr.5 dachten dat ik een ernstige rekenachterstand had, en ik hier bijna op ben blijven zitten..). Maar omdat ik gewoon behoorlijk lui was geworden en ook nooit echt de goede begeleiding heb gehad met het maken van planningen ed. en de stap van mijn basisonderwijs naar middelbaar onderwijs dus gewoon veels te groot was, keihard gefaald op de middelbare (uiteindelijk dus IQtesten gedaan ed. En qua intelligentie had ik het VWO gewoon aan moeten kunnen). Ik doe nu MBO (maar daar spelen wel nog een heleboel factoren bij mee natuurlijk ..)

Wil niet zeggen dat het allemaal vlekkeloos was gegaan als ik regulier basisonderwijs had gevolgd ofzo hoor :D ... Maar dalton is echt niet zaligmakend. Ik ben niet hoogbegaafd, maar mijn niveau lag wel wat hoger als de rest in de klas.. En ik kan nou niet zeggen dat het daltononderwijs voor mij echt een verschil heeft gemaakt wbt. uitdagendheid ofzo.

Nou had ik ook het concentratievermogen van een koekblik, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.