Ervaringen met een gaskachel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Ervaringen met een gaskachel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 21:07

Ik heb een huis op het oog zonder CV.

Zijn er hier mensen die alleen een gaskachel in huis hebben? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik neem de aanleg van een CV wel mee in mijn bod. Ben zelf aan het afwegen wat ik zou doen, laten aanleggen of niet.
Woonkamer en keuken zijn 1 ruimte. Hal, overloop en slaapkamer (ook met gaskachel) zijn ook "één" ruimte.

Ik heb de gewoonte om geen verwarming aan te zetten op de slaapkamer, dus daar mis ik CV niet. Het is meer dat ik me afvraag of je met ongemak in de woonkamer zit?

Tot nu toe ben ik 3 keer in het huis geweest en iedere keer was het heel behaaglijk warm, maar het zijn echt momentopnames en bewoners doen er alles aan om het huis zo positief mogelijk uit de verf te laten komen natuurlijk O:) :P

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:19

Mijn ouders hebben ook nog steeds geen cv, prima te doen hoor. Ligt er wel een beetje aan hoe groot het huis is (bij ons een grote gezinswoning met zolder). Toen ik thuis woonde had ik het wel eens koud boven, omdat we alleen beneden een gaskachel en een allesbrander hebben staan, maar met een extra huisvest en een extra deken op het bed in de winter is het prima. Wel vervelend dat de chocopasta swinters nooit smeerbaar was zoals bij andere mensen :P. Het laatste jaar voor ik de deur uit ging hadden mijn ouders een paar warmelucht-blowers opgehangen boven omdat mijn zusje en ik wat ouder werden en vaker op onze eigen kamers zaten savonds.
Verder wen je er gewoon heel snel aan. Ik werd vroeger (toen de winters nog echt koud waren :P) wel eens wakker smorgens en dan stonden er ijsbloemen op de ramen... Aan de binnenkant :p. Schijnt ook een stuk gezonder te zijn dan met cv, Ik was dan ook nooit ziek, maar dat kan toeval wezen.
Nu ik op mezelf woon vind ik het trouwens wel een superluxe om een cv te hebben (ik ben toch eigenlijk best een koukleum).

diesel83

Re: Ervaringen met een gaskachel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:22

het is verschrikkelijk duur in gebruik!!!!!!
verder verwarmd het de ruimte waar de gaskachel staat dus mocht je boven slapen dan is dat in de winter erg koud. oplossing een electrisch kacheltje voor je naar bed gaat aan zetten en wanneer je gaat slapen uitzetten, smorgens is het wel koud dan. Maar ik heb het ook volgehouden moet wel zeggen dat ik het nooit meer zou willen en ik dit huis met cv heerlijk vind.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:23

Wij hebben cv en gaskachel. Dat laatse meer voor de sier en wordt dus alleen gebruikt voor de woonkamer + keuken (= 1 geheel) En daar komt echt genoeg warmte van af, het is vaak stik heet in huis, en dan staat de cv ook uit.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:30

Wij hebben geen cv, maar al ruim 30 jaar gevelkachels in de huiskamer en in de keuken; kort geleden hebben we de 30 jaar oude kachels op de slaapkamers eruit gesloopt omdat we die toch bijna nooit gebruikten. Voor de enkele keer dat je bv ziek bent en verwarming nodig hebt boven, hebben we een electrisch convectorkacheltje.
In de winter stook ik alleen in de huiskamer (ben overdag thuis) en aan t eind van de middag gaat de kachel in de keuken aan voor een uurtje of 2, als ik ga koken en we eten daar ook.

CV vind ik rampzalig! Als ik t koud heb wil ik lekker de kachel aandoen en me warmen bij de kachel; met de gevelkachels heb ik t binnen 10 minuten op temperatuur, met cv duurt dat veel langer!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:55

Wij hebben ook twee hele mooie gaskachels in huis :j. Ik moet zeggen dat ik het verschil met de tijd dat we nog cv hadden niet eens merk. Ik heb zelf op mijn kamer ( bovenverdieping is niet verwarmd ) een elektrisch straalkacheltje om de boel warm te houden en daar red ik het prima mee ( hoewel het boven wel beduidend vochtiger is dan beneden, maar dat ligt ook aan de slechte isolatie van de bovenverdieping, het huis is vrij oud ). Verder heb ik geen klachten over de kachel, maar aangezien ik niet degene ben die hier in huis de rekeningen betaald, kan ik niets zeggen over hoe duur een gaskachel is in vergelijking met een cv.
EDIT: Het huis warmt ook vrij snel op bij ons :j. Toen ik laatst de verwarming aanzette warmde de kamer binnen een half uur op van 15 graden naar de gebruikelijke 20.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 00:05

wij hebben een chalet en daar hebben we ook geen cv in. Wij hebben ook een gaskachel. Gaat prima hoor, we hebben t in de winter gewoon lekker warm :) ook zit er een thermostaat op dus kunnen we zelf bedienen hoe warm ie moet. :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:46

Wij hebben in ons appartement ook een gaskachel. Nog niet uitgeprobeerd :') maar de keren dat we er zijn (klussen e.d.) merken we wel dat het voor ons scheelt dat we aan alle kanten buren hebben die stoken :P

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:54

Ik ga voor Cv.. lekker alle ruimtes in 1x verwamt, en op graden in te stellen zodat je ook rekening kan houden met het milieu.
Daarbij vind ik het ook een veiliger idee.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:56

wij hebben ook een gaskachel..
ik vind het heerlijk, de warmte is veel lekkerder dan cv..
NOu wonen wij niet zo groot, dus het gaat prima.

let wel op dat je ene recente gaskachel hebt, die oudere gebruiken heel veel gas..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:03

Ook wij hebben gaskachels.
Wonen op een oude boerderij uit de jaren 40.
Vind het qua comfort heerlijk maar je moet flink stoken qua kosten.
Wij stoken alleen als we er zijn, verder staat de kachel laag maar natuurlijk blijft het wel een graad of 14 als we er niet zijn. Wij stoken de kamer en de keuken. 2 aparte ruimtes. Voor de rest in de hal/slaapkamer enz niet. Alleen op de WC is het bij ons altijd koud en hangt dus een elektrische kachel zodat in de winter de leidingen niet bevriezen.
En in de badkamer een straal kacheltje zodat je lekker warm kunt douchen.
Nou is ons huis ook enkel steens en niet geisoleerd.

Toch zijn de voordelen er absoluut t.o.v. CV. Want als je een gaskachel opdraait is hij gelijk warm en bij een CV moet je altijd wachten.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:15

tja,.ikzelf ben geen fan van gaskachels.
mijn twee beste vrienden zijn een aantal jaar geleden omgekomen door koolmonoxide-vergiftiging.
en dat was notabene een net nieuwe gaskachel en gekeurd.
bleek achteraf dat de fabriek een foutje had gemaakt,..foutje bedankt grrrrrrrr :(

maar goed,.dit is natuurlijk een zeldzame gebeurtenis,maar toch,.... voor mij geen gaskachels meer.
ik vertrouw het voor geen meter.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:36

mackkwek schreef:
mijn twee beste vrienden zijn een aantal jaar geleden omgekomen door koolmonoxide-vergiftiging.
bleek achteraf dat de fabriek een foutje had gemaakt,..foutje bedankt grrrrrrrr :(

maar goed,.dit is natuurlijk een zeldzame gebeurtenis,maar toch,.... voor mij geen gaskachels meer.

Geen zeldzame gebeurtenis hoor, mijn beste vriend is aan precies hetzelfde overleden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:42

mackkwek schreef:

je moet ook altijd een raampje open hebben bij t gebruik van een gaskachel

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:53

Je moet gewoon een melder ophangen.
Ik heb ook een gas kachel in mijn wagen en ik vind het heerlijk!
Hij maakt alles super snel warm!
Smorgens als we weg gaan zetten we hem op zacht. En als we thuis komen zetten we hem even lekker aan en binnen 10 min is het warm! Daarna gaat hij gewoon op een lekkere aangename stand. En als we naar bed gaan gaat hij weer zacht!

Duur is het niet als je hem goed gebruikt!

Edit je oppervlakte moet er wel naar zijn denk ik.
Ik heb een woonkamer met keuken in 1. 2 slaapkamers en mijn badkamer. En dat is zo warm!

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:24

alsjeblieft neem CV
een gaskachel is niks, ik heb er al jaren een.
de woningbouw wil niks veranderen hier qua kachel :S
je kan er goed ziek van worden dat iedergeval.
het is duur op dit moment helemaal.
meer weten mail maar :D

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:29

hmmm nou ja ik ben een blije gaskachel gebruiker, ben een koukleum en een gaskachel verwarmd heerlijk.
ik heb wel een relatief nieuwe kachel, en laat hem ieder jaar goed schoon maken en controleren
ik betaal 30 euro per maand voor gwl dus valt best mee
heb een koophuis met cv die duurder is in stoken, en minder lekkere warmte geeft.
daarvvoor ook 4 jaar met gaskachel gewoont, nee weinig problemen

ik heb 3 koolmonooxide melders hangen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:32

Een gaskachel is wel gezellig, maar cv in je hele huis is toch wel erg prettig vind ik.
Volgens mij is het ook voordeliger; tenminste, volgens mij betalen we nu net zoveel (ongeveer) voor een geheel verwarmd huis in vergelijking met ons vorige huis waar we 2 gaskachels hadden (en oh, wat was het koud 's winters in de slaapkamer!!).
In ons huidige huis hebben we dus ook mooi CV laten aanleggen, heerlijk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:02

diesel83 schreef:
het is verschrikkelijk duur in gebruik!!!!!!
verder verwarmd het de ruimte waar de gaskachel staat dus mocht je boven slapen dan is dat in de winter erg koud. oplossing een electrisch kacheltje voor je naar bed gaat aan zetten en wanneer je gaat slapen uitzetten, smorgens is het wel koud dan. Maar ik heb het ook volgehouden moet wel zeggen dat ik het nooit meer zou willen en ik dit huis met cv heerlijk vind.

Nou weet niet wat er mis was met jou kachel maar mijn ervaring was toch echt dat een gevelkachel stukken goedkoper is dan een CV :j
Met de eerste betaalde ik een geeltje in de maand aan gas, met de bouw van een CV 200 gulden.
Even een groot verschil.
Nadeel van een gaskachel vidn ik dat de warmte niet mooi verspreid is en je meer last heb van vocht.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 07:01

Ik heb mijn beslissing genomen, naar aanleiding van dit topic en mijn omgeving en een hoop offertes aanvragen: ik ga CV aanleggen.
Stijgt de woning meteen in waarde en ik heb geen zin om me over een jaar toch te bedenken en CV aan te willen leggen en dan in de troep te zitten. :)

Er komt wel een leuke gaskachel (staat nu nog zo'n oude) voor de sfeer :j

Thx voor reacties!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:53

Als je toch nog voor de sfeer aan een gas kachel loopt te denken moet je eens kijken op de site van smeg. Gewoon op google zoeken op smeg haarden. Die hebben namelijk geen rookkanaal afvoer nodig. Erg handig als je hem misschien net op een plek wilt hebben waar je niet met een afvoer weg kan.
En het is een lekker bijverwarming. wij hebben beneden meer dan 40 m2 vloeroppervlak en hij verwarmt makkelijk 3 a4 graden bij in de ruimte. ;)

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:59

haha gaskachel is bij ons idd ook goedkoper in gebruikt :)

wij hebben behoorlijk groot ouder huis, met alleen maar gaskachels :) is prima te doen, geven goede warmte af,
Je kunt later altijd nog andere kachtels plaatsen ja :) kost dan wel weer wat maargoed