moeilijk ontspannen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustWendy

moeilijk ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 14:38

Hallo bokkers,

Ik merk dat zelf de laatste tijd erg gestresst ben. Als ik bijvoorbeeld een paar dagen vrij ben kan ik maar moeilijk echt " genieten " van mijn vrije tijd. Ik krijg een opgejaagd en onrustig gevoel en word enorm gestresst. Heeft iemand misschien tips voor mij zodat ik wel eens kan genieten van mijn vrije dagen!

_Tara_

Re: moeilijk ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:41

Misschien een idee om eens te gaan sporten? Dat opgejaagde en onrustige gevoel krijg ik namelijk vaak als ik te lang niks doe :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:44

Ik heb er persoonlijk meer last van als ik mijn werk niet af had voor ik vrij had, en/of als ik niet lekker overgedragen heb.
Heb je daar al eens naar gekeken? Misschien dat je je werk dan met een geruster hart achterlaat en makkelijker 'los kunt komen' op je vrije dagen.

Verder natuurlijk wat Tara al zegt: lekker sporten, of in ieder geval iets actiefs doen. Heerlijk even je zinnen verzetten en met iets totaal anders bezig zijn dan normaal.

OF juist eens écht de rust opzoeken; lekker een dagje naar de sauna bijvoorbeeld, even totaal relaxen en je lekker laten verwennen.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:44

Ik herken heel erg je probleem zullen we maar zeggen.
Ik zit nu in therapie en heb al een hoop tips gehad.

Maak voor jezelf een lijstje met "leuke dingen". En maak elke dag voor jezelf een overzichtje van de dingen die je wilt doen die dag en probeer dit dan te verdelen over de dag.
Zodat je niet op het einde van de dag zegt: Ik had dit nog willen doen of dat etc...

Ik merk aan mezelf dat dat echt helpt.

Ik zou zeggen veel succes en als je vragen hebt mijn pb staat open.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:46

Wat Chance zegt is inderdaad ook een goede tip! Schrijf voor jezelf op wat je die dag wilt doen en zorg dat 't ook echt af is. Geeft veel meer rust in je lijf dan wanneer je de helft niet af hebt.
Wel zorgen dat 't haalbaar is natuurlijk ;)

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:52

Idd zoals tara al aangeeft, ook niet teveel plannen. Want anders wordt je daar weer gestresst van.

JustWendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 14:53

@ chance, mag ik vragen waarvoor jij in therapie bent? Ik zit namelijk met meer dingen en ben op zoek naa rhulp om het zomaar te zeggen. Mag anders wel via pb!

Opschrijven is inderdaad wel een optie. Ga ik eens proberen.

chance schreef:
Ik herken heel erg je probleem zullen we maar zeggen.
Ik zit nu in therapie en heb al een hoop tips gehad.

Maak voor jezelf een lijstje met "leuke dingen". En maak elke dag voor jezelf een overzichtje van de dingen die je wilt doen die dag en probeer dit dan te verdelen over de dag.
Zodat je niet op het einde van de dag zegt: Ik had dit nog willen doen of dat etc...

Ik merk aan mezelf dat dat echt helpt.

Ik zou zeggen veel succes en als je vragen hebt mijn pb staat open.

JustWendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 15:00

oh sorry zie net pas onder je berichtje staan dat ik je kan pben als ik vragen heb.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:02

Hopelijk heb ik ook wat aan deze tips aangezien ik heel vaak te horen krijg dat ik ontzettend gespannen rondloop...

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:22

Ik zorg er altijd voor dat ik, hoe druk het ook is, altijd tijd vrij maak om leuke dingen te doen en soms gewoon een paar uur voor de TV hang te niksen. Ook al verlies ik dan tijd, daarna ben ik veel effectiever; als ik te gestressed ben dan kan ik gewoon niet helder nadenken, waardoor alles 3x zo lang duurt.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:26

Ik herken me hier ook wel in en luisterde niet naar mn lichaam (goed dat jij dit wel doet) met als gevolg dat ik continu gespannen was. Zelf heb ik hulp van een psycholoog om van mn spanningsklachten af te komen. Van haar kreeg ik ontspanningsoefeningen waar ik veel baat bij had, deze kun je ook op internet vinden maar als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. Sterkte en pas goed opjezelf!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:35

Oops, ik had per ongeluk op reply geklikt voordat ik klaar was:

Vraag jezelf: is dit iets wat ik echt nu moet doen, of kan het wachten tot later? Als je na een maand zou terugkijken, dan zijn heel veel dingen waar je heel erg over gestrest hebt ineens niet belangrijk meer. Ik merk dat ik vaak niet goed kan ontspannen omdat het huis niet helemaal op orde is, dus nu zorg ik ervoor dat ik elke dag 15 minuten het huis aan kant maak. Natuurlijk moet ik dan nog steeds de grote schoonmaak doen, maar het is netjes genoeg dat ik mezelf niet helemaal gek maak.

Verder is het belangrijk om niet alles in je vrije tijd te plannen. In mijn vrije tijd rijd ik wedstrijden, ga ik op vakantie, spreek ik af met vrienden, etc. Allemaal hardstikke leuk, maar het zijn toch dingen die je "moet" doen. Zodra je het gepland hebt, kan je er niet meer zo makkelijk onder uit. Daarom is het voor mij zo heerlijk om soms ineens een dagje gewoon als een zoutzak op de bank te hangen en een Grey's Anatomy maraton te kijken ofzo. Bijna niks is zo belangrijk dat het niet tot morgen kan wachten.

JustWendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:37

Thanx Guinevere hier kan ik zeker wat mee. Herken er ook wel wat in dat niet kunnen ontspannen omdat het huis niet op orde is.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:13

hmm ik lees mee, ik ken het, maar ik zet ook vaak onbewust me hele lijf vast vooral me schouders zijn vrijwel altijd gespannen, ik merk wel dat als ik lekker sport dat het wel minder word maar die spanning zit er wel altijd.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:17

Dit topic ga ik maar eens in de gaten houden.
Ik ben een enorme stresskip (vaak zelfs onbewust) en kan totaal niet ontspannen. Mijn vader heeft 't zelfde probleem, alleen die heeft eindelijk na 45 jaar het golfen uitgevonden waarbij die volledig tot rust komt.

Ben net een half jaar ziek geweest en m'n ouders denken dat 't mede komt doordat ik "met m'n energie smijt" en omdat ik niet kan ontspannen.