MWD +juiste minoren = toelating GZ psychologische opleiding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

MWD +juiste minoren = toelating GZ psychologische opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 13:56

Ik ben me nu een beetje aan het oriënteren op een andere opleiding. De opleiding die ik nu doe is toch niet alles wat ik ervan verwacht. Ik zit er over te twijfelen of ik WO psychologie zou gaan doen, maar de kans op een baan is dan echt heeeeeeeeeel klein. Nu hoor ik van mijn huisgenootje (die MWD doet) dat je, als je het goede lespakket kiest ook bij een GGZ instelling aan het werk kunt, en zelf kan doorstromen tot een opleiding tot GZ psycholoog. Weten jullie hoe dat zit? En wat kan je verder met een MWD opleiding doen (richting hulpverlening/jeugd)?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:47

Ik betwijfel of dit mogelijk is. De GZ opleiding is een postdoctorate opleiding;

http://www.rino.nl/postdoc/studenten/gzpsy/toelating/
http://www.spon-opleidingen.nl/ContentF ... gsform.pdf

Met alleen een HBO diploma en werkervaring bij een GGZ instelling lijkt me dat je niet aan de voorwaarden voldoet (om maar te zwijgen over de selectie procedure waar tientallen mensen solliciteren op een GZ plaats en er dus makkelijk een keuze gemaakt kan worden in het voordeel van mensen met wel de juiste vooropleiding).

Het probleem is dat er wel genoeg werk in de psychologie is, maar te weinig GZ opleidingsplekken (en voor het eerste heb je de tweede nodig- het is een vicieuze circel).

/edit
Als je iets echt wil, is er altijd een mogelijkheid. Ga WO psychologie studeren en tijdens/na je studie zoveel mogelijk (onbetaald) ervaring opdoen. Dan wordt de kans op toelating tot de GZ opleiding groter.

s6801881

Re: MWD +juiste minoren = toelating GZ psychologische opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 15:06

Jeetje, ik zit met zoveel opties, ik wou gewoon dat er een alwetend iemand was die me kon zeggen wat het beste is *zucht*. Ik win zoveel advies in dat net zo divers is als mijn eigen ideeen... Buiten een aantal verschillende visies wordt in niet wijzer, uiteindelijk zal ik toch zelf moeten kiezen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 00:06

Je kan dus niet met een hbo mwd doorstromen naar de gz-opleiding (gelukkig! anders nog meer kandidaten :P). Dan moet je toch echt eerst psychologie op WO niveau hebben afgerond en dan ook nog speciale vakken hebben gevolgd voor een aantekening voor de toelating tot GZ (maar ja wat ik al eerder zei tegen je: duur en te weinig plaatsen).
Wat je wel kunt doen is eerst hbo psy afronden of overstappen naar mwd en dan dat afronden. Mocht je daarna nog denken: oooh ik wil graag WO psychologie doen, dan kun je een schakeljaar doen. Vaak betekend dat in 1 jaar de bachelor halen en dan een master doen :) Maar: dan heb je iig al een diploma van de hbo op zak! dus dat is altijd mooi meegenomen.
Ga eens praten met je studieadviseur wat voor jou het beste is :)

(ik vond van WO psychologie de eerste 2 jaar niet wat ik ervan had verwacht, maar nu vind ik het echt leuk! :) )

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 17:55

Mensen adviseren me nu bovenal, luister naar je hart, en met de juiste motivatie is er altijd wel een weg. Ik ga daarvoor, en hoop die weg te vinden. Mijn gevoel zegt nu: Gewoon naar WO psychologie.

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:43

MLoeser schreef:
Mensen adviseren me nu bovenal, luister naar je hart, en met de juiste motivatie is er altijd wel een weg. Ik ga daarvoor, en hoop die weg te vinden. Mijn gevoel zegt nu: Gewoon naar WO psychologie.

Heb ik bewondering voor, heel veel succes, en het beste advies is ook gewoon je hart te volgen, zelfs als de weg niet altijd de makkelijkste is ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 17:08

Dank je :)