half jaar stage lopen in het buitenland, wie ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

half jaar stage lopen in het buitenland, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 10:43

Hoi Bokkers,

Heb nu bijna m'n eerste stage erop zitten hier in Nederland. Mijn plan was om aankomende stage periode (zal rond november zijn) voor een half jaar naar het buitenland te gaan.
Wie heeft hier ervaring mee en welk land zijn jullie geweest?
en hoe deed je dat met alle kosten?

groetjes,

Yoshimi

Re: half jaar stage lopen in het buitenland, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:45

Ah, dit volg ik even! Ik wil volgend jaar februari voor een half jaar naar Canada.. Moet alleen nog even een stageplaats vinden. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:53

[LZP] > [STW]

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:02

Ik heb 6 weken een talencursus gedaan in Nice, Frankrijk, een half jaar gestudeerd in Madrid en een half jaar stage gelopen in Australie. Heb dus behoorlijk wat ervaring.

Je vraag is echter behoorlijk algemeen want het verschilt echt waar je heen wilt. Als je bijvoorbeeld buiten Europa wilt en in november wilt starten moet je nu eigenlijk al wel iets hebben aangezien een visum heel lang op zich kan laten wachten en je er zo een half jaar mee bezig bent om het te regelen.

Naar Nice ben ik met EF gegaan, een organisatie die talencursussen in het buitenland regelt. Zij regelen dan ook je ticket, slaapplaats e.d. Dit is toen allemaal gefinancierd door mijn vader.

In Madrid studeerde ik dus hoefde ik geen studiekosten o.i.d. te betalen want dat betaalde ik in Nederland. Enige kosten waren wonen en leven en natuurlijk tickets. Dit heb ik zelf gefinancierd; uitwonende beurs, OV vergoeding, Erasmus beurs, hard sparen en kleedgeld (wat ik van mijn ouders kreeg).

Tot slot Australie. Dit heeft vreselijk veel gekost, ticket, woonruimte, geweldig land dus veel reizen en heel veel ondernomen. Dit heb ik grotendeels zelf gefinancierd door heel hard te sparen, maar al mijn spaargeld dat mijn ouders opzij hadden gezet is hier ook opgegaan. Verder kreeg ik uitwonende beurs, OV vergoeding, geen beurs helaas en heb ik per maand maximaal geleend bij de IB groep. Nu heb ik dus een schuld van ongeveer €2500 bij de IB groep maar valt nog te overzien. Ik heb er een super tijd gehad dus het was het geld dubbel en dwars waard.

Leuk dat je ook wilt gaan, heb je al enig idee waarheen?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 11:04

bedankt voor je uitgebreide informatie!
Ik zat zelf te denken aan curacou o.i.d.
Mijn engels is niet perfect dus wil nog wel eerst een cursus gaan doen. kreeg je een vergoeding op je stage plek?

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:21

Excuus dat ben ik wel vergeten te vermelden en is wel geheel relevant. Ik kreeg een zeer riante vergoeding op mijn stageplek. Ik kreeg per maand iets meer dan $2000 AUD, dat was ongeveer €1200 per maand, er ging nog wel wat belasting af maar dat kreeg ik toen ik in NL ook weer gewoon terug.

Curacao is ook leuk, qua visum zit je daar wel gemakkelijk. Er zijn ook bureaus die bemiddelen, een voormalig klasgenootje van mij heeft stage gelopen op Curacao en had dit geregeld via zo'n bureau. Zij regelen (tegen betaling) dan ticket, stage en woonruimte.

Let wel goed op qua Curacao want als meisje alleen kan het daar best wel eens gevaarlijk zijn. Ligt denk ik ook wel aan waar je zit hoor maar is wel een tip die ik je graag mee geef.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 11:25

Dankjewel, je krijgt toch een uitwonende beurs?

ik moet dus rekenen op zo'n 2500 euro?
vind het nog redelijk veel.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:29

Hoe bedoel je dat je moet rekenen op 2500 euro? Ik begrijp niet wat je bedoelt.

Als je stage in het buitenland wilt lopen moet je sowieso rekenen op de volgende kosten:
- Eventueel visum
- Ticket (hoe verder weg hoe duurder)
- Kosten voor woonruimte
- Kosten voor boodschappen
- Verzekering
- Vrije tijd

Ik kreeg wel een uitwonende beurs maar hier heb je alleen recht op als je reeds studiefinanciering ontvangt. Verder kun je dan je OV inleveren en krijg je daar ook een maandelijks bedrag voor. Verder zou ik eens goed zoeken naar beurzen. Bijv. Erasmus (is geloof ik alleen EU), Leonardo etc. Dit hang allemaal nauw samen met wat je krijgt qua geld van je stagebedrijf. Als het goed is weet je school daar ook genoeg van. Wij hadden een international office op de HU die ons overal mee hielpen.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 15:00

Ik heb idd een ov-kaart en krijg uitwonende beurs. Ik wilin iedergeval iets zoeken waar ik een vergoeding krijg. Hoeveel geld gaat het me ongeveer kosten dan?

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:22

Geen idee, dat hangt af (zoals ik al 3x eerder zei) van waar je heen gaat, je levensstijl, krijg je een beurs ja/nee, spaargeld, waar ga je wonen, heb je een visum nodig, krijg je een vergoeding. Er is niet echt een bedrag dat ik je per maand zo kan geven dat hangt af van veel factoren.

Ga eens informeren op school, die kunnen je wel helpen met een eventuele beurs, daar heb je recht op.

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:08

Ik heb van februari t/m juli 2007 stage gelopen op Curacao :) Ik heb dat destijds geregeld via Wereldstage.
Zij regelen stage, ticket en woonruimte voor €1325. Wil je zelf je stage uitzoeken betaal je iets van €1100.
Ik zou je aanraden wél via Wereldstage (of een ander soortgelijk bedrijf) je stage en huisvesting te zoeken, je weet namelijk niet waar je terecht komt als je het zelf uitzoekt. Curacao heeft wat dat betreft genoeg buurten waar je liever geen half jaar verblijft. En stageplekken waar je liever niet een half jaar zit. Of je moet daar iemand kennen die je daar bij kan helpen? Wereldstage zoekt net zo lang tot ze iets passends hebben en kunnen je gedurende je stage ook helpen met eventuele problemen. Daarnaast kom je dan ook in een studentenhuis van Wereldstage te wonen, erg gezellig.

Je OV kunt je inleveren tijdens de periode dat je in het buitenland zit, dat is geloof ik een euro of 70 per maand wat je terug krijgt?
Studiefinanciering gaat door en je kunt een uitwonende beurs aanvragen. En verder max. bijlenen.

De stagevergoedingen op Curacao zijn niet erg hoog. Waar ik stage gelopen heb (afdeling educatie bij een zee aquarium) verdiende ik zo'n 10 gulden per dag :D Aan reizen van en naar mijn stage was ik al 3,50 gulden per dag kwijt. Kamerhuren zijn ook niet mis, ik betaalde 700 gulden per maand en dan zat ik ook nog iets buiten het centrum. Daarnaast nog kosten aan boodschappen en vrije tijd. Reken maar uit ;)

Desalniettemin een tijd om nooit te vergeten! :) Zeker doen!